Google

ראמי חאג יחיא - חאג' יחיא נור

פסקי דין על ראמי חאג יחיא | פסקי דין על חאג' יחיא נור

27413-05/14 תט     11/10/2015




תט 27413-05/14 ראמי חאג יחיא נ' חאג' יחיא נור








בית משפט השלום בפתח תקווה



ת"ט 27413-05-14 חאג יחיא נ' נור




תיק חיצוני: 1001203142




בפני

כבוד הרשמת בכירה
איילת הרץ-טופז-אחיעזר


תובע/משיב

ראמי חאג יחיא


נגד


נתבעת/מבקשת

חאג' יחיא נור


החלטה

1.
לפני התנגדות לביצוע שטר בסך של 28,000 ₪ המשוך מחשבונה של המבקשת.

ביום 11.10.15 התקיים דיון בהתנגדות לפני בו נחקרו המבקשת ובעלה על תצהירו.

2.
טענות הצדדים:

המבקשת טענה כי השטר נחתם על ידה ונמסר על ידי בעלה לידי המשיב בנסיבות שאינן ידועות לה מידיעה אישית. בחקירתה חזרה ואמרה כי השטר נחתם על ידה וכי מסרה מספר שיקים לבעלה שהיה מוגבל באותה תקופה ועל כן לא יכול היה ליתן שיקים מחשבונו הוא. בעלה של המבקשת העיד והצהיר כי היתה מערכת יחסים בינו לבין המשיב. במסגרת יחסים אלה הלווה המבקש למשיב כספים רבים שאף הושבו לו ע"י המשיב אך משאלה לא הספיקו החל המבקש למשוך כספים מחשבונה של אשתו ואחותו לטובת המשיב. השיקים ניתנו למשיב במסגרת "טובה" על מנת לעזור למשיב וכי המשיב נהג להשיב לו את תמורת השיקים. המבקש טען לפני כי חשבונות הבנק יוכיחו שגרסתו נכונה וכי מעולה לא היתה עסקת יסוד בינו לבין המשיב וכי לא התקבלה תמורה בעד השיקים שהמשיב היה אמור לכסות את השיקים בכספים אך משלא פעל כן ולא שילם תמורתם, יש מקום להשיבם לידי המבקשים.

מנגד טען ב"כ המשיב כי טענות המשיב הן בגדר טענות בעלמא שלא הוכחו ולא פורטו כדין. כמו כן, טען כי עפ"י דיני השטרות גם שיק שניתן "כטובה" הוא שיק לכל דבר ועניין ויש לפרוע. ב"כ המשיב טען כי כספים הופקדו בחשבון המבקשת ומכאן שניתנה תמורה בעד השטר. המשיב טען עוד כי החתימה איננה החתימה על גבי השטר אינה של המבקשת אלא חתימתו של בעלה שהוא זה שמצבו הכלכלי היה בכי רע ובהתאם היה מוגבל באותה תקופה.



3.
המסגרת הנורמטיבית:

הלכה היא כי בשלב זה של בקשת רשות להגן, על בית המשפט לבחון האם למבקש רשות להגן עומדת הגנה, ולו בדוחק:

"בתביעה המוגשת בסדר דין מקוצר יש ליתן לנתבע רשות להתגונן, כל אימת שיש בתצהירו כדי להצביע על הגנה לכאורה, ולו בדוחק, מפני התביעה... בשלב בחינת הבקשה למתן רשות להתגונן בית המשפט אינו בודק את מהימנות הנתבע או את הראיות לגופן, אלא בוחן הראיות על פניהן, כפוף למה שמתגלה בחקירה שכנגד על האמור בתצהיר... באין חקירה כזו עומד לפני בית המשפט אך האמור בתצהיר, ובית המשפט בוחן אם יש בדברים אלה כדי לבסס הגנה, ולו בדוחק, נגד התביעה
" (כבוד השופט שמגר בע"א248/89 החברה הכללית למוסיקה נ'
warner
, פ"ד מו(2) 273, 277 (1992); ראה דבריו של כבוד השופט רובינשטיין בע"א 527/07 מזל נחום ואח' נ' קרן אהרונסון בע"מ (פורסם בנבו, 18.02.2008)).

בע"א 5480/98 מנורה נ' אבו, פ"ד נב(2) 476, 479 (1998) נקבע מפי הנשיא כבוד השופט ברק (כתוארו אז), כי במסגרת בקשת הרשות להגן:

"נותן בית המשפט דעתו למשקלן המהותי של טענות הנתבע, לזיקתן לתביעה ולביסוסן... בית המשפט אמנם אינו בוחן את מהימנות העדויות שמביא הנתבע ואינו בוחן את סיכויי הגנתו... אך הוא נדרש להכריע בבקשת הרשות להגן על פי החומר המצוי בפני
ו..." .

רוצה לומר כי "גם מי שסיכוייו להצליח בטענותיו מועטים ורחוקים זכאי ליומו בבית המשפט, להבדיל ממי שהגנתו, הגנת בדים" (ע"א 9654/02 חב' האחים אלפי נ' בנק לאומי, פ"ד נט(3) 41, 46 (2004)).

על אף האמור, על ההגנה הלכאורית המועלית בבקשת הרשות להגן להיות מפורטת דיה:

"אין מבקש הרשות להתגונן רשאי להסתפק בהעלאת טענות כלליות בתצהירו, אלא עליו להיכבד ולהיכנס בתצהירו לפרטי העובדות שעליהן הוא מבסס את טענות ההגנה שלו
". (ראה בע"א 527/07 הנ"ל).







4.
דיון והכרעה:

די לומר בשלב זה, שמההתנגדות והחקירה נראה כי רב הנסתר על הגלוי בתיק זה.

מחד, הטענה בדבר הלוואות ושיקים בסכומים גבוהים ע"י בעלה של המבקשת שהועברו לידי המשיב כ"טובה" והוחזרו בחלקן על ידו לאחר מכן, מעלה תמיהה בדבר מערכת היחסים האמתית בין הצדדים.

מאידך, בשלב זה עול ההוכחה המוטל על המבקשת הינו מצומצם יחסית, אין בודקים כיצד יוכיח הנתבע את הגנתו, לא נשקלים שיקולי מהימנות, ואף לא את טיב ראיותיו.

אציין כי טענות המבקשת בדבר הגנתה לא פורטו באופן מלא כפי הנדרש מהן, אך יחד עם זאת אני סבורה כי למבקשת עומדות טענות הגנה אותן יש לברר במסגרת הדיון העיקרי בתיק.

לפיכך, בראי הנסיבות והטענות הלוקות של המבקשת ובראי ההלכה לפיה על המבקשת להתכבד ולהיכנס לפרטי הגנתה, אני קובעת בהתאם לסמכותי לפי תקנה 210 לתקסד"א כי תינתן רשות להגן בכפוף להפקדת סך של 5,000 ₪ בקופת ביהמ"ש תוך 30 יום מהיום.

לא יופקד הסכום תוך 30 יום –

תדחה ההתנגדות ללא צורך במתן החלטה נוספת ובאפשרות ב"כ המשיב יהיה לעתור לשפעול הליכי ההוצל"פ.

במידה יופקד הסכום בתוך 30 יום מהיום –

התצהיר התומך בבקשה יהווה כתב הגנה.
בהתאם לתקנה 214 ב' 1 לתקסד"א, תשמ"ד – 1984, ולאור סכום התביעה, התובענה תידון בסדר דין מהיר. התובע ימציא לבית המשפט ולצד שכנגד את המסמכים שיש לצרף לכתב התביעה בהתאם לתקנות 214 ג' ו-214 ח', בתוך 30 יום מהיום. הנתבע יעשה כן בתוך 45 יום מהיום.
תצהירי עדות ראשית מטעם העדים יוגשו בתוך 90 יום מהיום על ידי כל הצדדים במקביל. לתצהירים יצורפו המסמכים שעליהם מסתמך העד בעדותו. עד המסרב למסור תצהיר ויש כוונה להעידו במשפט, יגיש בעל הדין בתוך המועד האמור הודעה המפרטת את מועד פנייתו אל העד ליתן תצהיר ואת נסיבות סירובו. עד זה לא יוזמן לבית המשפט אלא אם ניתנה על כך החלטה מבית המשפט. תצהיר אשר לא הוגש במועד, לא יוגש אלא ברשות בית המשפט. עד אשר לא הוגש תצהיר עדות ראשית מטעמו לא יוכל להעיד, אלא ברשות בית המשפט ומטעמים מיוחדים שירשמו.

במידה וישולם הסכום, התיק יועבר ליחידה המשפטית לצורך קביעת ישיבה מקדמית.

למעקב וטיפול המזכירות בלבד.




ניתנה היום, כ"ח תשרי תשע"ו, 11 אוקטובר 2015, בהעדר הצדדים.










תט בית משפט שלום 27413-05/14 ראמי חאג יחיא נ' חאג' יחיא נור (פורסם ב-ֽ 11/10/2015)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים