Google

יורשי המנוח רבאח מוחמד עסאף עבדאללטיף - שר הביטחון, מפקד כוחות צה"ל, ראש המינהל האזרחי ואח'

פסקי דין על יורשי המנוח רבאח מוחמד עסאף עבדאללטיף | פסקי דין על שר הביטחון | פסקי דין על מפקד כוחות צה"ל | פסקי דין על ראש המינהל האזרחי ואח' |

9496/11 בג"צ     04/11/2015




בג"צ 9496/11 יורשי המנוח רבאח מוחמד עסאף עבדאללטיף נ' שר הביטחון, מפקד כוחות צה"ל, ראש המינהל האזרחי ואח'




החלטה בתיק בג"ץ 9496/11



בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק


בג"ץ 9496/11



לפני:

כבוד הנשיאה מ' נאור


כבוד השופט ח' מלצר


כבוד השופט ע' פוגלמן


העותרים:
יורשי המנוח רבאח מוחמד עסאף עבדאללטיף
באמצעות יורשו סאמי רבאח מוחמד עבד אלטיף



נ


ג


ד



המשיבים:
1. שר הביטחון


2. מפקד כוחות צה"ל


3. ראש המינהל האזרחי

4. מפקד מחוז ש"י

5. עמותת אי"ה בית הכנסת הספרדי איילת השחר


בקשה דחופה מטעם משטרת ישראל לעיכוב ביצוע נוסף של פסק הדין מיום 3.11.2015

תגובת העותרים מיום 4.11.2015

הודעה מטעם פרקליטות המדינה מיום
4.11.2015

בשם משטרת ישראל:
ניצב משה (צ'יקו) אדרי, מפקד מחוז ירושלים

בשם העותרים:
עו"ד שלומי זכריה


בשם המשיבים 4-1
:
עו"ד ענר הלמן; עו"ד יונתן ציון-מוזס



החלטה

הנשיאה מ' נאור
:


לפנינו בקשה נוספת לעיכוב ביצוע פסק הדין בבג"ץ 9496/11
מוחמד נ' שר הביטחון

(30.7.2014).


רקע

1.
ביום 30.7.2014 ניתן פסק-דין בעתירה שבכותרת (מפי הנשיא
א' גרוניס
והשופטים
ח' מלצר

ו
ע' פוגלמן

) שהוגשה על ידי העותרים אשר טענו לבעלות בקרקע עליה הוקם בית הכנסת. במסגרת פסק הדין הוצא צו מוחלט כנגד המשיבים, המורה למשיבה 5 לפנות את מבנה בית הכנסת מושא העתירה, שנבנה שלא כדין. כן הורה הצו למדינה ולמועצה המקומית גבעת זאב לממש את צווי ההריסה שהוצאו זה מכבר כנגד המבנה.


בפסק הדין נקבע כי על המשיבים לבצע את הפינוי וההריסה
בתוך שנה
מיום מתן פסק הדין, אלא אם ייקבע בתוך פרק זמן זה כי המשיבה 5 הינה בעלת זכות בעלות במקרקעין שעליהם המבנה.

2.
השנה שניתנה לשם ביצוע הפינוי וההריסה תמה לפני מספר חודשים. מאז ועד לימים אלה הוגשו על-ידי גורמים שונים בקשות לדחיית ביצוע פסק הדין. תחילה הגישה המשיבה 5 בקשה להארכת מועד לביצוע הפינוי, שנדחתה (הנשיאה
מ' נאור

והשופטים
ח' מלצר

ו
ע' פוגלמן

, החלטה מיום 20.7.2015). עם זאת, לפנים משורת הדין, הורינו שם על עיכוב הפינוי וההריסה עד ליום 10.8.2015 (כ"ה באב התשע"ה).

3.
לאחר מכן, ימים ספורים לפני המועד החדש שנקבע לביצוע הפינוי וההריסה, הוגשה בקשה נוספת להארכת מועד לביצוע פסק הדין מטעם המשיבה 5. לאחר שהבקשה הנוספת הובאה בפני
נו הוצאנו ביום 9.8.2015 צו ארעי, שבו קבענו כי אם המבנה
יפונה
עד ליום 10.8.2015 בשעה 11:00, המבנה לא ייהרס בשלב זה, וזאת עד למתן החלטה אחרת. במקביל, ביקשנו את תגובות המדינה והעותרים לבקשה.


בהמשך הודיעה המדינה כי מבנה בית הכנסת פונה ולפיכך הצו הארעי המונע באופן זמני את ההריסה – נכנס לתוקפו. לגופו של עניין, טענה המדינה כי הטעמים המפורטים בבקשת המשיבה 5
אינם
מצדיקים להיעתר לבקשה חריגה של דחיית מועד ביצוע פסק-דין חלוט. על כן, הודיעה המדינה כי לשיטתה דין בקשתה של המשיבה 5 להידחות. עם זאת, בתגובת המדינה נאמר כי ראש הממשלה ושר הביטחון
מבקשים – בשים לב לרגישות הרבה הקיימת, מטבע הדברים, בהריסת בית כנסת ובהתחשב בסמיכות לחגי תשרי – שמועד הריסת המבנה יידחה, כך שההריסה תבוצע בחלוף שבוע ימים לאחר תום חג הסוכות, דהיינו עד ליום 13.10.2015. העותרים, מצדם, התנגדו לבקשת המשיבה 5 וכן לבקשת הארכה האמורה מטעם הדרג המדיני.


לאחר שעיינו במכלול החומר שהובא בפני
נו הגענו למסקנה כי אין מקום להיענות לבקשה הנוספת של המשיבה 5 (הנשיאה
מ' נאור

והשופטים
ח' מלצר

ו
ע' פוגלמן

, החלטה מיום 10.9.2015). ואולם, לפנים משורת הדין, החלטנו לדחות את ביצוע המימוש של אותו חלק מפסק הדין שטרם הושלם (קרי, הריסת המבנה), עד לאחר תום חג הסוכות. זאת, כמבוקש על-ידי הדרג המדיני ועל-מנת למנוע את הריסת המבנה ששימש בעבר כבית כנסת במהלך חגי תשרי.

4.
בעקבות דחיית בקשת הארכה השנייה, ביצוע ההריסה עתיד היה להתבצע עד ליום 13.10.2015. אולם, לפני שהגיע המועד האמור הגיש רב המועצה המקומית גבעת זאב
עתירה חדשה
, שבגדרה ביקש מבית המשפט להורות למדינה שלא לממש את הצו המוחלט שהוצא בעתירה שבכותרת (בג"ץ 6496/15
הרב טולידאנו נ' ראש ממשלת ישראל
).


במסגרת תגובתה המקדמית לעתירה, התנגדה המדינה למבוקש בעתירה. כן ציינה המדינה בתגובתה כי לאחר ראש השנה התקבל מידע במינהל האזרחי, שלפיו המשיבה 5 חזרה להפעיל את בית הכנסת במבנה. בדיקה שנערכה על-ידי המינהל האזרחי ביום 17.9.2015 העלתה, כי התכולה שפונתה מבית הכנסת הוחזרה למבנה וכי נראה שבית הכנסת חזר לפעול. בדיקה נוספת שנערכה במקום בערב חג סוכות מצאה כי אכן בית הכנסת חזר לפעול באופן שוטף.


ביום 12.10.2015 החלטנו לדחות את העתירה הנוספת על הסף (הנשיאה
מ' נאור

והשופטים
ח' מלצר

ו
ע' פוגלמן

), וזאת, בין היתר, מחמת שיהוי כבד בהעלאת הטענות המועלות בה, חוסר תום לב דיוני מצד העותר ובשל כך שהעתירה לא גילתה על פניה כל עילה. בנסיבות אלה, קבענו כי אין גם מקום להוצאת צו עיכוב ביצוע נוסף להשלמת מימוש פסק הדין בעתירה שבכותרת. עם זאת, לנוכח ההערכות המורכבת הנדרשת מהמדינה לצורך ההריסה (כשבוע ימים לפי הצהרתה בתגובתה המקדמית), נקבע כי עיכוב של שבוע לא ייחשב כהפרה של פסק הדין.

5.
בסמוך למועד פינוי וההריסה, הוגשה ביום 18.10.2015 בקשה – זו הפעם מטעם המדינה – לעיכוב ביצוע נוסף של פסק הדין מטעמים מבצעיים. בבקשה תוארה ההחמרה שחלה במצב הביטחוני בישראל ובירושלים בפרט בשבועות שקדמו להגשתה. עוד צוין, כי מציאות ביטחונית מורכבת זו מחייבת השקעת כוחות ומשאבים של משטרת ישראל. לפיכך, ובשים לב לכך שהליווי והאבטחה של הריסת המבנה מצויים באחריות משטרת ישראל, ביקשה המדינה להורות על עיכוב ביצוע פסק הדין מסיבות אופרטיביות
בלבד
, וזאת עד ליום 1.12.2015. העותרים התנגדו לבקשה.



בו ביום קבענו כי "בשלב זה, המועד האחרון לביצוע ההריסה מוארך מהטעמים שפירטה המדינה ומטעמים אלה בלבד עד ליום 5.11.2015".

הבקשה הנוכחית

6.



עתה מונחת לפנינו בקשה לעיכוב ביצוע
נוסף
של פסק הדין. הבקשה הנוכחית הוגשה אמש, כשההריסה אמורה להתבצע עד מחר. זו הפעם הוגשה הבקשה "מטעם משטרת ישראל", באמצעות תצהיר של מפקד מחוז ירושלים, על דעתו של ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב בנצי סאו. לדברי הפרקליטות, ממנה התבקשה הבהרה בעניין זה, הבקשה הוגשה באופן זה "... כדי לתת בולטות לכך שמדובר בבקשה שיזמה המשטרה, והוחלט כי יש מקום לעשות כן באמצעות תצהיר אישי מפורט של מפקד המחוז, הנושא באחריות אישית לאמור בה".


בפתח הדברים, ציינה המשטרה כי אף שהמתיחות הביטחונית בירושלים עודנה בשיאה, משטרת מחוז ירושלים
יכולה
להקצות כיום את הכוחות הנדרשים לאבטחת ביצוע הריסת המבנה על-ידי המינהל האזרחי. חרף זאת – על רקע ההידרדרות הביטחונית בשבועות האחרונים והאווירה הקשה שנוצרה כתוצאה מכך – המשטרה סבורה כי הריסת המבנה עלולה להוביל לפעילות אלימה של אנשי ימין קיצוני כנגד ערבים וסמלי דת מוסלמיים. לטענת המשטרה, "המחאות עלולות להתפשט אל מעבר ליישוב גבעת זאב בו מצוי בית הכנסת, ולהגיע גם לתחומי איו"ש ושאר חלקי המדינה, תוך פגיעה ממשית בביטחון ובסדר הציבורי". בנסיבות אלה, המשטרה סבורה כי יש הכרח בדחייה של ביצוע פסק הדין בשלושה שבועות נוספים, באופן שבו ניתן יהיה להשלים את ההריסה עד ליום 26.11.2015.


העותרים התנגדו לבקשה, ואילו המשיבה 5 הסכימה לה.




הכרעה

7.
לפני למעלה משנה קבע בית-משפט זה –
במסגרת פסק-דין חלוט
– כי יש לבצע בתוך שנה את צווי הפינוי וההריסה שהוצאו למבנה בית הכנסת, אלא אם יקבע בתוך פרק זמן זה כי המשיבה 5 הנה בעלת זכות בעלות במקרקעין שעליהם המבנה. השאלה העומדת לפנינו עתה אינה אם יש להורות על הריסתו של המבנה, שאלה שהוכרעה זה מכבר בפסק-דין חלוט. השאלה היא, אם יש להיעתר לבקשת המשטרה
להאריך
את המועד לביצוע פסק הדין. בקשת המשטרה הוגשה כאמור אמש. במסגרת הבקשה, הצהירה המשטרה כאמור כי
אין
מניעה מבצעית לביצוע פסק הדין ככתבו וכלשונו. הטעם שביסוד הבקשה הוא, ההשלכות הצפויות על הביטחון והסדר הציבורי כתוצאה מהריסת המבנה.

8.
איננו מקלים ראש בהערכותיה המקצועיות של המשטרה ובחששותיה מפני הפרות סדר מצד גורמים קיצוניים. עם זאת, אנו סבורים כי הנימוק שהובא בבקשתה אינו מצדיק דחייה נוספת של ביצוע פסק הדין. כוחו של נימוק זה עשוי להיות יפה מכאן ולהבא, וממילא לא ברור מדוע להערכת המשטרה ניתן יהיה לבצע את פסק הדין בעוד שלושה שבועות מהיום. משמעות הדברים היא, כי קבלתו של הנימוק שהובא בבקשת המשטרה עלולה למנוע את ביצוע פסק הדין גם מעבר לתקופה המבוקשת, על יסוד בקשות חוזרות ונשנות. עם תוצאה כזו לא ניתן להשלים במדינת חוק.

9.
אשר על כן, הבקשה לעיכוב ביצוע נדחית. עם זאת, אנו סבורים שיש לאפשר לגורמים המוסמכים לבצע את פסק הדין
בעיתוי
שייקבע על-פי צרכים מבצעיים, להבדיל ממועד קשיח שנוצר עקב עיתוי הגשת הבקשה שלפנינו. על כן, אנו קובעים כי ההריסה תבוצע לא יאוחר מיום 17.11.2015. אנו יוצאים מההנחה שהגורמים המוסמכים לא ימתינו הפעם עם הביצוע לרגע האחרון.


ניתנה היום, כ"ב בחשון התשע"ו (4.11.2015).



ה נ ש י א ה
ש ו פ ט
ש ו פ ט

_________________________
העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח.

11094960_c25.doc

דז
מרכז מידע, טל' 077-2703333 ; אתר אינטרנט,

www.court.gov.il







בג"צ בית המשפט העליון 9496/11 יורשי המנוח רבאח מוחמד עסאף עבדאללטיף נ' שר הביטחון, מפקד כוחות צה"ל, ראש המינהל האזרחי ואח' (פורסם ב-ֽ 04/11/2015)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים