Google

עליזה (גונן) מעולם, לונה הלל, טליה קורן - עזבון נעים כליף גולן ז"ל, עו"ד שלמה שחר (מנהל מיוחד), כונס הנכסים עו"ד גיל הירשמן ואח'

פסקי דין על עליזה (גונן) מעולם | פסקי דין על לונה הלל | פסקי דין על טליה קורן | פסקי דין על עזבון נעים כליף גולן ז"ל | פסקי דין על עו"ד שלמה שחר (מנהל מיוחד) | פסקי דין על כונס הנכסים עו"ד גיל הירשמן ואח' |

39134-02/13 פשר     16/12/2015




פשר 39134-02/13 עליזה (גונן) מעולם, לונה הלל, טליה קורן נ' עזבון נעים כליף גולן ז"ל, עו"ד שלמה שחר (מנהל מיוחד), כונס הנכסים עו"ד גיל הירשמן ואח'








בית המשפט המחוזי בירושלים



פש"ר 39134-02-13 פקיד שומה ירושלים סניף יפו נ' כונס הנכסים הרשמי מחוז ירושלים ואח'










מספר בקשה:
83

בפני

כבוד השופטת
עירית כהן


המבקשות

1. עליזה (גונן) מעולם
ע"י ב"כ עו"ד מירית מועלם
ואח'
2. לונה הלל
3. טליה קורן
המבקשות 2 ו- 3 ע"י ב"כ עו"ד יעקב ברג ואח'


נגד

המשיבים
1. עזבון החייב נעים כליף גולן ז"ל
2. עו"ד שלמה שחר (מנהל מיוחד)
3.
כונס הנכסים – עו"ד גיל הירשמן
4. בנק הפועלים בע"מ
שניהם ע"י ב"כ עו"ד גיל הירשמן
5. יאיר גולן
ע"י ב"כ עו"ד דפנה זאק
ואח'
6. יורם גולן
ע"י ב"כ עו"ד עמי פולמן
7. דוד גולן
8. כונס הנכסים הרשמי מחוז ירושלים





החלטה

1.
עו"ד הירשמן מונה ככונס נכסים מטעם בנק הפועלים למימוש שני בניינים המשמשים לדיור מוגן, הניצבים על שלוש חלקות מקרקעין הרשומות על שם המבקשות.
2.
בדיון אשר התקיים ביום 14.7.15 נקבע כי תיערך פגישה במשרדו של כונס הנכסים
במטרה לנסות למצוא מתווה מוסכם בקשר למימוש הנכסים, אשר יביא בחשבון את האינטרסים של בנק הפועלים, הדיירים ומשפחת גולן, ויהיה כפוף להוראות חוק הדיור המוגן, התשע"ב–2012.
על פי ההחלטה שניתנה על ידי באותו יום, לא תתקבל החלטה בעניין מימוש הנכסים לפני שיתקיים דיון נוסף לאחר שכל המתווים וההצעות יעמדו בפני
בית המשפט.
3.
ביום 20.10.15 הוגשה בקשת הכונס הרשמי, על דעת כל הצדדים, לפיה בהמשך לדיון ולהחלטה מיום 14.7.15 זימן כונס הנכסים את כל הצדדים לישיבה במשרדי הכונס הרשמי. בישיבה הועלה מתווה לסיום ההליכים העומדים על הפרק, אולם הצדדים זקוקים לזמן קצר נוסף על מנת לגבש באופן סופי פתרון לטובת כלל הצדדים, ולשם כך נקבעה ישיבה ליום 27.10.15. לאור זאת התבקשה דחייה של הדיון הנוסף שנקבע.
4.
ביום 6.12.15 הוגשה על ידי המבקשות בקשה בהולה למתן סעד זמני ולעיכוב ביצוע הליכי מכרז.
5.
מהבקשה עולה כי ביום 23.11.15 פורסם על ידי כונס הנכסים והמנהל המיוחד מכרז בו נקבעו קריטריונים להליך המכר של שני הבניינים המצויים על הקרקע, אשר אחד מהם נוגע לתשלום חובות הפיקדונות לדיירים המתגוררים במבנים במסגרת הדיור המוגן.
6.
בבקשה נטען כי המבקשות לא נתנו את הסכמתן למתווה זה; כי המתווה הינו בניגוד מוחלט לדין החל בהליכי חדלות פירעון ובניגוד מוחלט להחלטה מיום 14.7.15.
7.
אין מחלוקת כי המבקשות בעלות מרבית שטח הקרקע עליה בנויים שני הבניינים.
בבקשתן הבהירו המבקשות כי הן אינן חולקות על כך שהמשכנתא, בגינה מונה כונס הנכסים, חלה על הקרקע שבבעלותן, אולם לטענתן, הן לא היו מעורבות בהפעלת עסקי בית האבות, החתמת הדיירים, או כל דבר אחר הקשור לניהול עסקי בית האבות ולכן אין הן אחראיות להחזר הפיקדונות לדיירים.
לאור זאת טוענות המבקשות כי כל סכום שיתקבל מעבר לחוב לבנק, יש להעביר אליהן, ולחלופין, לעכב את קביעת ייעודו של אותו סכום שמעבר לכיסוי חוב המשכנתא, עד לבדיקת הסוגיה לעומקה וקבלת הכרעה שיפוטית.
8.
בתמצית תגובה שהגישו כונס הכנסים והמנהל המיוחד נטען כי דין הבקשה להידחות על הסף; כי זכותו של הבנק כנושה מובטח קודמת למבקשות; כי טענות המבקשות נוגעות לסכסוך בינן ובין האחים גולן בכל הקשור לאופן חלוקת הכספים, ואין בטענות אלה ולא בסכסוך בין המבקשות לאחים גולן כדי להשליך על הליך המכר ועל קבלת התמורה.
עוד נטען כי הגשת בקשה לעיכוב ביצוע הליך המכר ביום האחרון לקבלת ההצעות, על בסיס טענות שאינן קשורות לו, אלא לשלב מאוחר יותר של חלוקת התמורה, מלמדת על חוסר תום לב בהגשת הבקשה, במיוחד כאשר המבקשות היו שותפות למתווה המכר, וכאשר גם הן הביאו מציעים פוטנציאליים מטעמן לרכישה.
9.
בדיון אשר התקיים ביום 13.12.15 הבהיר כונס הנכסים כי מטרת המתווה שהושג הוא לפתור את בעיית הדיירים וכי המתווה המוצע על ידי המבקשות לפיו נושא הפיקדונות יוכרע בעתיד איננו ישים, שכן כל מציע רוצה לדעת כבר בשלב זה מה יחסיו עם הדיירים.
10.
ב"כ הכנ"ר טען כי הדיירים קודמים למבקשות.
11.
עו"ד מלצר, המייצג את אחת הדיירות, טען כי לדיירים המוגנים זכויות הן מכוח חוק הדיור המוגן והן מכוח עיכבון, אשר מכוחו הם ביקשו למנוע מהבנק לממש את הנכס.
12.
לאחר הדיון נסרקה לתיק הודעה דחופה שהגיש עו"ד ראובן יהושע, המייצג קבוצה של דיירים, לפיה נבצר ממנו להגיע לדיון ולכן הוא מבקש לדחותו, ומכל מקום, להימנע מקבלת החלטות כלשהן אשר יש בהן כדי לפגוע בזכויות הדיירים, מבלי שתינתן לו האפשרות להופיע ולטעון את טענותיו.
בסיפא של ההודעה ציין ב"כ הדיירים כי הליכי המכרז נעשו במסגרת של משא ומתן מחוץ לכתלי בית המשפט בניסיון למצוא מתווה מוסכם, ואין בהם כדי לחייב את הצדדים.

דיון
13.
על פי החלטתי מיום 14.7.15 היה על הצדדים לגבש מתווה מוסכם. מהודעת המבקשות עולה כי המתווה לא מקובל עליהן. עוד על פי החלטתי מיום 14.7.15, לא תתקבל החלטה לפני שיתקיים דיון נוסף, אחרי שכל המתווים וההצעות יעמדו בפני
בית המשפט.
לא ברור, אפוא, מדוע לא הובא המתווה שלפיו הוחלט לפעול לידיעת בית המשפט ולאישורו, ומדוע פורסם המכרז לפני שהתקיים דיון בבית המשפט בנוכחות כל הצדדים הנוגעים בדבר, אשר במהלכו תעמוד בפני
בית המשפט חוות דעת בנוגע להתאמת המתווה המוצע לחוק הדיור המוגן, אשר תתייחס, בין היתר, להוראות העוסקות בהמחאת זכויות בעל רישיון ההפעלה.

14.
לדיון אשר התקיים ביום 14.7.15 התייצבה נציגת היועץ המשפטי לממשלה ובעקבות דבריה ניתנה באותו יום החלטה לפיה על היועץ המשפטי לממשלה להודיע תוך 30 יום האם הוא מבקש להצטרף להליך ולהביע את עמדתו בכל הנוגע ליישום חוק הדיור המוגן על המקרה. היועץ המשפטי לא הגיש, אמנם, כל הודעה, אולם לא ברור האם הדבר נובע מהחלטה שלא להצטרף לתיק.
בנסיבות אלה ראוי היה לברר, קודם לפרסום המכרז, האם בכוונת היועץ המשפטי לממשלה להביע עמדה או להצטרף כצד להליך.

15.
לגופו של עניין אעיר כי מטיעוני המנהל המיוחד שנשמעו בדיון שהתקיים ביום 14.7.15 והמתווה שהוצע במהלך אותו דיון, לא ברור האם מתווה למכירת הנכסים מחייב למצוא כבר בשלב זה פתרון להחזר הפיקדונות. ההצעה שעלתה במהלך אותו דיון הייתה כי הרוכש יתחייב לא לפנות את הדיירים כל עוד הם בחיים ובמקביל יהיו הדיירים פטורים מתשלום דמי שכירות, ולא הייתה כל התייחסות לפיקדונות.
עוד חשוב לציין כי מטיעוני המנהל המיוחד עלה כי מרבית הפיקדונות שולמו על ידי הדיירים לחברת הוריזונט וחלקם שולמו למנוח נעים גולן, ולכן, לכאורה, החוב כלפי הדיירים הוא של החברה ושל עזבון המנוח ולא של המבקשות.
16.
אני נעתרת, אפוא, לבקשה, ומורה על עיכוב הליכי המכרז.

17.
כונס הנכסים והמנהל המיוחד יגישו לבית המשפט מסמך אשר בו יפרטו את המתווה המוצע על ידם, אשר אושר על ידי הכנ"ר, יחד עם חוות דעת אודות התאמת המתווה להוראות חוק הדיור המוגן. העתק המסמך יומצא לכל הצדדים הנוגעים בדבר, לרבות ב"כ הדיירים בדיור המוגן ונציגת היועץ המשפטי לממשלה.
18.
לאחר שיוגש החומר, ייקבע דיון, אשר אליו יוזמנו הצדדים, לרבות הנושים והיועץ המשפטי לממשלה.

19.
המזכירות תשלח החלטה זו לצדדים, לב"כ הדיירים, וכן לפרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי) לידי עו"ד לינא סאלם.


ניתנה היום, ד' בטבת תשע"ו, 16 בדצמבר 2015, בהעדר הצדדים.


עירית כהן
, שופטת







פשר בית משפט מחוזי 39134-02/13 עליזה (גונן) מעולם, לונה הלל, טליה קורן נ' עזבון נעים כליף גולן ז"ל, עו"ד שלמה שחר (מנהל מיוחד), כונס הנכסים עו"ד גיל הירשמן ואח' (פורסם ב-ֽ 16/12/2015)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים