Google

שמחוביץ משה, שמחוביץ אסתר, שמחוביץ אהרון, שמחוביץ בצלאל, לוי סימה (לבית שמחוביץ) - טרבלסי אבנר, עזבון טרבלסי חנה ז"ל

פסקי דין על שמחוביץ משה | פסקי דין על שמחוביץ אסתר | פסקי דין על שמחוביץ אהרון | פסקי דין על שמחוביץ בצלאל | פסקי דין על לוי סימה (לבית שמחוביץ) | פסקי דין על טרבלסי אבנר | פסקי דין על עזבון טרבלסי חנה ז"ל |

12268/02 א     30/03/2005




א 12268/02 שמחוביץ משה, שמחוביץ אסתר, שמחוביץ אהרון, שמחוביץ בצלאל, לוי סימה (לבית שמחוביץ) נ' טרבלסי אבנר, עזבון טרבלסי חנה ז"ל





בתי המשפט
28


בית משפט השלום ירושלים
א 012268/02


בפני
כב' השופט רפי שטראוס


30/03/2005


בעניין:
1. שמחוביץ משה

2. שמחוביץ אסתר

3. שמחוביץ אהרון

4. שמחוביץ בצלאל

5. לוי סימה (לבית שמחוביץ)

ע"י ב"כ עודאברהם לנמן

מרח' דן 23, ירושלים




התובעים

נ ג ד



1. יעקבי אוהד | נמחקו
2. יעקבי שמעון |
ע"י ב"כ עו"ד ש. בירגר ואח'
מרח' הסורג 2, ירושלים

3. מזרחי שלמה | נמחקו
4. מזרחי שלומית |

5. טרבלסי אבנר

6. עזבון טרבלסי חנה ז"ל

ע"י ב"כ עו"ד אברהם שמלה

מרח' יפו 97,ירושלים

7. גור תמי |
8. גור יצחק |
9. כהן אסתר | נמחקו
10. כהן דוד |
11. גיל שפרה |

כולם מרח' הצפירה 1, ירושלים




הנתבעים

פסק - דין
(בעניינם של נתבעים 5 ו-6)

1. תביעה מאלו עליהן נאמר ש"טוב לא יכול לצאת מהן" – וכל שניתן הוא לעשות שלא יצא רע . . .
תמהתי, במהלך הדיון, ועדיין אני תמה, הכיצד לא עלה בידי הצדדים לבוא לידי הסכמה ולהימנע מן הצורך בהכרעה.

2. 2. מוקד המחלוקת: שימוש ברכוש המשותף בבית הניצב במושבה הגרמנית בין הרחובות עמק רפאים, הצפירה ומלל ומוכר בציבור בשל בית הקפה "אָרוֹמָה" המצוי בקומת הקרקע שלו.
בבית הרשום כבית משותף, 8 יחידות (לבד מן הרכוש המשותף). התובעים בעלי יחידת משנה מס' 1 – היא החנות שבה נמצא בית קפה.

התובעים קובלים על השתלטות דיירי הבית על חלקים ברכוש המשותף ומניעת השימוש באותם חלקים מיתר הדיירים ועתירותיהם, עפ"י כתב התביעה, להורות על סילוק יד אותם דיירים אשר השתלטו – כל אחד מהרכוש עליו השתלט וכן תשלום פיצוי ו/או דמי שימוש ראויים בעבור התקופה בה נשלל מהתובעים השימוש באותם חלקים.

3. 3. בראשית דרכה הוגשה התביעה כנגד כל בעלי היחידות בבית – אף שכבר בכתב התביעה מציינים התובעים שלגבי חלקם אין הם עותרים לכל סעד.

בהמשך, הגיעו התובעים להסכמה עם מרבית הנתבעים ואלו נמחקו מכתב התביעה ובזירת הדיון נותרו רק נתבעים 5 ו-6 – משפ' טרבלסי.

[לדאבון הלב הלכה גב' טרבלסי ז"ל לבית עולמה במהלך הדיון, והוחלפה בעזבונה].

4. 4. הנושאים אשר נותרו במחלוקת הם שלושה: שטח גינה בעברו הצפון-מערבי של הבית, מחסן (או חדר הסקה או מקלט) בקומת הקרקע וסגירת הפתחים בגדר המערבית (הפונה לרח' מלל);

5. 5. להפתעתי לא הוצגו בבית המשפט מסמכי רישום הבית המשותף – תשריט, צו, תקנון – עם זאת, עפ"י נסח הרישום (נ/4) וממראה עיני בעת ביקור במקום (ר' דו"ח ביקור מ-11/01/04) ניתן לקבוע את העובדות דלקמן: הבית רשום, כאמור, כבית משותף; "הצמידויות" היחידות הן שטח הגג הצמוד ליחידה מס' 8, בית שימוש בשטח 1.60 מ"ר הצמוד ליחידה מס' 2, בית שימוש דומה וקרקע בשטח 62 מ"ר הצמודים ליחידה מס' 1 – היא זו של התובעים.

6. בפועל – ככל שמדובר בשטח החצר שסביב הבית לא נותר רכוש "משותף". נראה שבמהלך השנים תפס כל אחד מדיירי קומת הקרקע "ככל יכלתו" – את השטח הקרוב ליחידתו. כך החלק הסמוך לחנות הירקות של נתבעת 2, החלק הסמוך לחנות מוצרי החשמל של נתבע 1, החלק המהווה את חלקו הארי של בית הקפה (ובהעדר תשריט מתוך תיק רישום הבית המשותף לא אוכל לקבוע האם המדובר בשטח הצמוד ליחידה) וכך גם כמחצית משטח החצר בצידו הצפוני של הבית המטופח כגינה ומוחזק בידי נתבע 5.

[במאמר מוסגר: בתצהיר עדותו מעיד התובע 1 כי "חשוב להדגיש כי עסקינן בבית ערבי ישן ויפהפה, המצוי באחת השכונות הותיקות והיפות בירושלים ומוגדר כמבנה המיועד לשימור". קביעות מתחום האסתטיקה ויפי הבניה אינן, כמובן, בתחום סמכותי אך מרשה אני לעצמי, בכל הענווה, להביע דעתי שלצופה אל הבית קשה להבחין ביפי הבניין באשר הוא מוקף (לפחות בחלקיו הפונים לעבר הכבישים) ב"גידולי פרא של תוספות בניה" ללא שיטה וסדר רחוקים עד מאוד מיופי כלשהו (ועיין אף התמונות המצורפות לכתב התביעה)].

7. 7. נתבע 5, מר טרבלסי, העיד כי בעת בואם, שלו ובני משפחתו, להתגורר בבית, בשנת 1967, היה שטח החצר הסמוך לדירתו שומם ומוזנח. בעמל והשקעות ממון טיפל בשטח זה, גידרו, סיקלו ונטע בו נטיעות ומאז הוא מטפחו כגינה נאה לרווחת בני ביתו.
מר טרבלסי אינו כופר בכך שמדובר ברכוש משותף ולטענתו אינו מונע מאיש מדיירי הבית לבוא אל הגינה וליהנות ממנה. הוא אף נתן או מוכן לתת לכל דייר מפתח לשער בגדר התוחמת אותו שטח (מצידו הצפון-מזרחי).

8. 8. המחסן – הינו למעשה חדר הסקה שעדיין מצויים בו מתקני ההסקה אף שמעולם, מאז מחזיקים הבעלים הנוכחיים בדירות, לא הופעלו.
לטענת מר טרבלסי בתקופת המלחמה שימש המקום מקלט לדיירים.
ככל שיכולתי להתרשם, כיום לא נעשה – ובמצבו הנוכחי אף לא ניתן לעשות – במקום שימוש כלשהו קודם שינוקה וישופץ.

גם בעניין זה שולל מר טרבלסי – ודבריו לא נסתרו ומקובלים עלי – את טענת "השתלטותו" אין הוא משתמש במקום, הדלת נעולה במפתח ולכל מי מדיירי הבית המעוניין בכך יש מפתח.

9. 9. הנה אפוא ככל שמדובר בשטח הגינה הסמוך לדירת הנתבעים 5 ו-6 ולמחסן איני יכול אלא לשוב ולהצהיר, את אשר קובע הדין: מדובר ברכוש משותף המיועד לשימוש כלל דיירי הבית ולאיש מהם אסור לייחדו לעצמו ולמנוע את השימוש בו מיתר הדיירים.

משלא שוכנעתי שהנתבעים מונעים מהתובעים את השימוש בגינה או במחסן אין מקום לצוות על סילוק יד.

10. 10. אשר לפתחים בגדר המערבית; לטענת התובעים סגרו הנתבעים 5 ו-6 פתחים שהיו מצויים בגדר זו. מקובלת עלי עדות מר טרבלסי שלא היו במקום פתחים, אשר נסגרו על ידיו. הוא עצמו התקין במקום פשפש ("בחצי גבוה" הגדר) כדי לאפשר הוצאת זבל משטח החצר.
עדות מר טרבלסי נתמכת בתכניות (נ/1) אשר הוגשו ע"י התובעים עצמם לרשויות התכנון לצורך קבלת היתר בניה ובאלה אין מסומנים כל פתחים באותה גדר.

11. 11. מכאן לתביעה הכספית: משלא קבעתי שהנתבעים מנעו מהתובעים את השימוש בגינה או בחדר ההסקה אין מקום לחייבם בתשלום שכר ראוי.

מעבר לכך, גם אילו קבעתי אחרת, לא ניתן היה לפסוק כל תשלום בהעדר ראיה של ממש בדבר השכר הראוי לשימוש, לבד מהערכה סתמית, שלא ניתן לה כל הסבר או ביסוס, של מר שמחוביץ שאיננו שמאי.

12. 12. לא אוכל שלא לציין התרשמותי (שהתובע 1 אישרה למעשה) שתביעה זו הוגשה לצורך מטרה שאין בינה לבין הסעדים המתבקשים ולא כלום. אין לתובעים כל עניין בגינה או ביתר חלקי הרכוש המשותף. אין הן מתגוררים בבית ומזה שנים לא היה להם סיג ושיח עם דייריו. חפצם הוא להוסיף שטח כלשהו לצורך מחסן לבית הקפה ותו לא.

13. התוצאה מן האמור: פרט להצהרה בדבר היות השטחים שבמחלוקת רכוש משותף שכל אחד מדיירי הבית רשאי להשתמש בהם וליהנות מהם – התביעה נדחית.
התובעים ישלמו לנתבעים 5 ו-6 שכ"ט עו"ד (בשים לב לתוצאה) בסך -.5,000 ₪ בצירוף מע"מ.

ניתן היום י"ט ב אדר ב, תשס"ה (30 במרץ 2005) בהעדר הצדדים.
המזכירות תמציא העתקים לב"כ הצדדים.

מותר לפרסום מיום 30/03/05.

רפי שטראוס
, שופט






012268/02א 130 אתי








א בית משפט שלום 12268/02 שמחוביץ משה, שמחוביץ אסתר, שמחוביץ אהרון, שמחוביץ בצלאל, לוי סימה (לבית שמחוביץ) נ' טרבלסי אבנר, עזבון טרבלסי חנה ז"ל (פורסם ב-ֽ 30/03/2005)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים