Google

רסלאן קעדאן, רבחי דקה, מאהר דקה ואח' - משרד החינוך התרבות והספורט, ד"ר סער הראל, מועצה מקומית כפר קרע ואח'

פסקי דין על רסלאן קעדאן | פסקי דין על רבחי דקה | פסקי דין על מאהר דקה ואח' | פסקי דין על משרד החינוך התרבות והספורט | פסקי דין על ד"ר סער הראל | פסקי דין על מועצה מקומית כפר קרע ואח' |

23395-08/17 עתמ     14/08/2017




עתמ 23395-08/17 רסלאן קעדאן, רבחי דקה, מאהר דקה ואח' נ' משרד החינוך התרבות והספורט, ד"ר סער הראל, מועצה מקומית כפר קרע ואח'








בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים

עת"מ 23395-08-17 קעדאן ואח'

נ' משרד החינוך התרבות והספורט
ואח'



לפני כבוד השופט רון סוקול



העותרים
1. רסלאן קעדאן
2. רבחי דקה
3. מאהר דקה
4. חוסאם דקה
5. ח'אלד סורה
6. עומר דעייף
7. פאוזי מחאמיד
8. נסים מג'אדלה
9. מג'די חטאבה
10. אחמד אגבאריה
11. עבד אללה מחאמיד
12. ראשד מחאמיד
13. אשרף קבהא
14. תאירה מחאמיד
15. חנין קוטינה
16. עבד אגבאריה
17. חסיב אבו ואסל
ע"י ב"כ עו"ד עלאא אלדין עתאמנה ואח'


נגד

המשיבים
1. משרד החינוך התרבות והספורט
2. ד"ר סער הראל
- מנהלת מחוז חיפה במשרד החינוך
ע"י עו"ד רים כלדאוי-סרוג'י
מפרקליטות מחוז חיפה (אזרחי)
3. מועצה מקומית כפר קרע
4. רשיד עתאמנה - מנהל מחלקת חינוך במועצה מקומית כפר קרע
ע"י עו"ד השאם מסארווה

5. עמותת אלנהדה לחינוך ומורשת במשולש הצפוני
6. רשת מכללות עתיד - רשת חינוך ובתי ספר בע"מ
ע"י ב"כ עו"ד בעז פייל



פסק דין


1.
עתירה לביטול החלטת המשיבים 1-3, ולפיה תיערך מחר, 15/8/17, הגרלה בין תלמידים המעוניינים להירשם לבית הספר אלנהדה שבכפר קרע.

רקע
2.
בית הספר אלנהדה שבכפר קרע הוא בית ספר ממלכתי רשמי של משרד החינוך, אשר מנוהל על ידי המשיבות 5 ו-6. מדובר בבית ספר המצוי בכפר קרע, אולם
לומדים בו גם תלמידים מיישובים סמוכים. לקראת שנת הלימודים המתחילה בחודש ספטמבר 2017 פרסמה המשיבה 5 (להלן:
"העמותה"
) מודעה בדבר רישום תלמידים לבית הספר היסודי ולחטיבת הביניים. מועד הרישום נקבע ליום 28/2/17 וסיום הרישום נקבע ליום 28/3/17.

3.
העותרים הם הורים לתלמידים המתגוררים ביישובים סמוכים לכפר קרע. ילדי העותרים
ביקשו להתקבל לחטיבת הביניים בבית הספר, נרשמו במועד ושילמו דמי רישום. לאחר ההרשמה זומנו התלמידים למבחני מיון, ובסופם של הליכי המיון קיבלו הודעה בדבר קבלתם לבית הספר. עם קבלת האישור בדבר הרשמתם ללימודים בבית הספר, שילמו העותרים את התשלום שנדרש בסך של 4,800 ₪, וחלקם של התלמידים אף נרשמו לקורסי הכנה.

4.
בחודש יולי 2017 נערכה פגישה במשרד החינוך בנושא הרשמת תלמידים לכיתה ז' בחטיבת הביניים שבבית הספר. בישיבה, שזומנה על ידי מנהל המחוז, ד"ר הראל סער, נכחו מספר גורמים, ובהם נציג הרשות המקומית, עו"ד חסן עתאמנה, נציג העמותה, מר לואי סעאבנה, וגורמים נוספים. באותה ישיבה הבהיר מנהל המחוז כי על פי תקנות לימוד חובה וחינוך ממלכתי (רישום), תשי"ט-1959 (להלן:
"תקנות הרישום"
), אין לערוך מבחני מיון לקבלת תלמידים לבית ספר כדוגמת בית ספר אל- נהדה. לדבריו, חובה על בית הספר לקבל תלמידים בהתאם לתקנות הרישום , וככל שהביקוש עלה על מספר המקומות בבית הספר, היה על בית הספר לערוך הגרלה בין המבקשים להירשם.

5.
בשים לב לדברים שהוחלפו באותה פגישה, הוכן סיכום שעלה על הכתב במכתב מיום 13/7/17 (נספח 6 לעתירה). באותו מכתב נקבע כי משרד החינוך מאשר לבית הספר לפתוח ארבע כיתות לימוד בשכבת כיתה ז'. אכלוס הכיתות ייעשה גם מתלמידי כפר קרע וגם מתלמידי יישובים סמוכים. נקבע כי יתקבלו 29 תלמידים מכפר קרע, ושאר התלמידים שיגיעו מבתי ספר סמוכים, בסך הכל 111, יהיו בהתאם למפתח של מספר תלמידים מכל יישוב, כפי שפורט בנספח למכתב.


בסעיף 3 למכתב נקבעו הוראות כיצד ייקבע מי ילמד בבית הספר. בסעיף 3.2 הובהר כי הליך קליטת התלמידים, במקרה שיירשמו מיישוב כלשהו יותר תלמידים מהמספר המקסימלי שנקבע, ייעשה בדרך של הגרלה. כן נקבע כי ההגרלה תיערך בכל רשות מקומית רלוונטית, בנוכחות נציג משרד החינוך. עם סיום ההגרלות, יהיה על התלמידים להירשם במזכירות המועצה בכפר קרע, ותלמידי חוץ יידרשו להציג אישור הרשות השולחת, דהיינו אישור הרשות ביישוב שבו הם מתגוררים.

6.
באותו מכתב ובפרוטוקול הדיון לא נקבעו הוראות מפורטות מעבר לאמור, לא נקבע מועד לעריכת ההגרלה, לא נקבעו הוראות לגבי פרסום ההגרלה, לא נקבעו הוראות לגבי ניוד מכסות בין יישובים למקרה שלא מכל היישובים יירשמו תלמידים במספר העולה על המכסה, לא נקבעו הוראות לגבי תלמידים מיישובים שאינם ברשימה ושיבקשו להשתתף בהגרלה, ולא נקבעו הוראות ביחס למועדי ודרך ההודעה לתלמידים ובדבר פרסום ההגרלה..

7.
ביום 8/8/17 פרסמה המועצה המקומית כפר קרע מודעת הבהרה באשר לרישום תלמידי כיתה ז' בבית ספר אל-נהדה (נספח 2 לעתירה; התרגום נספח 2ג). במודעה נאמר כי הרישום לבית הספר ייעשה בהתאם להוראות משרד החינוך. בהמשך נאמר כי
"כל מי שמעוניין להירשם לכיתה ז' בבית הספר אל נהדה (כולל את כל התלמידים אשר נרשמו לבית הספר "אל נהדה" בכפר קרע או השתתף בקורס מכינה שהתקיים בבית הספר או כל מי שקיבל לידיו מכתב קבלה בבית הספר) צריך להירשם במחלקת משרד החינוך במועצה המקומית כפר קרע עד ולא יאוחר מיום 13/8/17"
. עוד נאמר כי קבלת התלמידים תיעשה באמצעות הגרלה פומבית שתתקיים ביום 15/8/17.

8.
בעקבות פרסום המודעה הגישו העותרים שבפני
י, שהם כולם תושבי יישובים סמוכים לכפר קרע, ואשר ילדיהם התקבלו לבית הספר, את העתירה הנוכחית, בגדרה הם עותרים לבטל את ההגרלה ולקבוע כי התלמידים שהתקבלו בהליך המיון ואשר נרשמו ללימודים בבית הספר יוכלו ללמוד בהתאם להרשמה האמורה. העתירה הוגשה ביום 10/8/17, ובשל דוחק הזמנים נקבע דיון להיום בבוקר.

9.
בדיון הבוקר התברר כי המועצה המקומית כפר קרע סבורה כי הליך ההגרלה שנקבע למחר מיועד אך ורק לתלמידים תושבי כפר קרע. בא כוח המועצה המקומית הבהיר כי נרשמו כ-50 תלמידים תושבי כפר קרע להגרלה, וכי מספר מועט של תלמידים, תושבי יישובים סמוכים (כ-6), אשר ביקשו גם הם להירשם להגרלה, נדחו, והובהר להם כי ההגרלה תיערך ביישובים עצמם. עוד התברר כי פרוטוקול הדיון וההחלטה מיום 13/7/17 לא נשלחו ליישובים אשר מופיעים ברשימת היישובים הזכאים לשלוח תלמידים לבית הספר, וכי באף אחד מהיישובים הסמוכים לא נקבעו הוראות בדבר הגרלה של התלמידים. כמו כן, מסתבר כי קביעת המכסות לא הועברה ליישובים השונים.

הטענות
10.
בא כוח העותרים חזר על האמור בעתירה, והבהיר כי התלמידים נרשמו, שילמו והתכוננו לשנת הלימודים הקרובה, וביצוע הגרלה לצורך הרשמה חוזרת יפגע בהם. מדובר בתלמידים אשר מצפים להתחיל את שנת הלימודים תוך זמן קצר, ואם תיערך הגרלה, הם עלולים להישאר ללא מקום לימודים מוסדר, או לכל הפחות לא יוכלו להירשם לבית ספר אחר התואם את רצונם וציפיותיהם. עוד נטען כי המידע בדבר החלטת משרד החינוך והדיון שנערך ביום 13/7/17 לא פורסמו בין הורי התלמידים, לא פורסמו ביישובים הסמוכים, וההורים הופתעו לגלות כי נקבעה הגרלה רק ביום פרסומה. עוד הוסיף ב"כ העותרים כי גם נפלה תקנה בדרך מיון התלמידים לבית הספר, וכי
על פי תקנות הרישום אסור היה לערוך מבחני מיון, אין להטיל את תוצאות המחדל על כתפי התלמידים. לדבריו, קבלת תלמידים בדרך של מיון הייתה נהוגה גם בשנים קודמות, ועל כן התלמידים והוריהם סברו שאין כל פגם בדרך זו.

11.
ב"כ משרד החינוך הדגישה כי כבר בשנה שעברה הוסבר לבית הספר כי עליו לקבל ולרשום את התלמידים, ככל שמספר הנרשמים עולה על המכסה, בדרך של הגרלה. עוד הסבירה כי בית הספר הוא בית ספר ציבורי, הוא אינו מוגדר כבית ספר ייחודי או כבית ספר על-אזורי, ולכן הרישום לבית הספר ייעשה בהתאם לתקנות הרישום בלבד. לדבריה, משרד החינוך לא יכול להעלים עין מהרשמת תלמידים שלא על פי תקנות הרישום ותוך הפרה של הנחיות ברורות שנמסרו למועצה המקומית ולבית הספר. עוד הוסיפה כי כל תלמיד אשר התקבל לבית הספר, אשר בסופה של הגרלה ייאלץ לחפש בית ספר אחר, ייקלט על ידי בתי הספר ברשויות המקומיות, שכן כל רשות מקומית מחויבת על פי דין לרשום את כל התלמידים של היישוב.


ב"כ משרד החינוך הבהירה כי ההוראות שעליהן הוסכם בישיבה מיום 13/7/17 נעשו לפנים משורת הדין, תוך שניתנה אפשרות לקביעת מכסת תלמידים מיישובי חוץ. הדבר נאמר מפורשות במכתב, בו הובהר כי רק בשל המועד הסמוך לפתיחת שנת הלימודים, אושרה לבית הספר פתיחת שכבת כיתה ז', כאשר האכלוס ייעשה גם עם תלמידים מיישובים סמוכים.


ב"כ העמותה הבהיר בדיון כי העמותה פעלה בדרך של מיון על פי הבנה שהתגבשה בינה לבין מנהלת המחוז הקודמת, הגב' מתוקי ז"ל. לטענתו, דובר על הפיכת בית הספר לבית ספר על-אזורי ייחודי, וכבר החלו הליכים לצורך כך. בנסיבות שכאלה, סברה העמותה כי היא רשאית לפעול להרשמת תלמידים בדרך של מיון. עוד הוסיף כי החלטת משרד החינוך מיום 13/7/17 אינה ישימה. בשלב הזה דובר בהגרלה לתלמידי היישוב כפר קרע בלבד, ואין שום מנגנון לגבי הרשמת תלמידים מיישובים סמוכים. לאור הזמן הקצר שנותר עד תחילת שנת הלימודים, לא ניתן להיערך כראוי, ותלמידים אשר לא יתקבלו לבית הספר ייפגעו ולא יוכלו למצוא בית ספר מתאים אחר. לדבריו, בהחלטה מיום 13/7/17 נקבעו לראשונה מכסות ליישובים השונים. בעבר התקבלו תלמידים מכל היישובים ללא כל מכסה וללא כל הגבלה. ברשימה מופיעים גם יישובים שמהם לא צפויים להגיע כלל תלמידים בשל המרחק
הרב, ואין שום התייחסות כיצד לנהוג לגבי מכסות תלמידים מאותם יישובים. עוד הסביר כי פרסום דבר ההגרלה במהלך חופשת הקיץ, כאשר חלק מהתלמידים וההורים בחופשה וככל אינו יודע על מה מדובר ואינו מודע למועדים ולצורך בהרשמה, יותיר תלמידים רבים מחוץ להגרלה ויגרום להם נזק עצום כאשר יגלו סמוך לשנת הלימודים כי הרשמתם בוטלה. לדבריו, יש גם להתחשב באותם תלמידים אשר לא ניגשו למבחני המיון ונרשמו במקום זאת לבתי ספר אחרים, ואם תיפתח ההרשמה בהליך של הגרלה, יתכן שגם אלה ירצו להשתתף בה, והדבר יגרום גם לתקלות בבתי ספר אחרים.

12.
לדיון התייצבו גם הורים של תלמידים תושבי כפר קרע, אשר אינם בין העותרים. מדברי גב' סעידה מסרי, מתברר כי ישנם הורים אשר ילדיהם התקבלו לבית הספר ולא ניגשו להרשמה, שכן לא הבינו שמדובר בביטול ההרשמה המקורית. לטענתה, הפרסום לא היה ברור להורים, ולא נשלחו הודעות מפורטות על ביטול. עוד סיפרה כי הילדים עברו הכנה והתכוננו ללימודים, ולא ניתן לשנות את ההרשמה ברגע האחרון.

13.
נציג העמותה, מר לואי סעאבנה, טען כי בטרם פרסום מועדי ההרשמה והמיונים פנה למועצה המקומית וקיבל את האישור הנדרש לצורך פרסום מועדי ההרשמה. עוד הסביר כי הילדים שהתקבלו עברו הליך של קבלה ורישום. בית הספר הכין כבר רשימות תלמידים לכיתות, נשלחו לתלמידים רשימות ספרים שיש לרכוש, תלבושת וכדומה. תלמידי היישובים הסמוכים התקבלו רק לאחר שקיבלו אישורים של הרשות המקומית שבה הם מתגוררים. ביטול ההרשמה בשלב הזה וביצוע הגרלה עלול להעמיד את העמותה ואת המועצה בפני
תביעות משפטיות של אותם תלמידים שהתקבלו ושל ההורים שהשקיעו מכספם, גם בדמי הרשמה, גם ברכישת הציוד הדרוש לבית הספר וכדומה.

הכרעה
14.
רישום תלמידים לבתי ספר צריך להיעשות בהתאם לתקנות הרישום, ואין חולק כי הליכי המיון אשר על פיהם נרשמו התלמידים אינם מתיישבים עם ההוראות שבתקנות. כללי הרישום לבתי ספר קבועים בתקנות לימוד חובה וחינוך ממלכתי (רישום), התשי"ט – 1959. ככלל, נקבע בתקנות כי שיבוצו של כל ילד למוסד חינוך ייעשה על פי אזורי רישום שנקבעו על ידי הרשות (
תקנה 7).



תקנה 7א1 דנה בשיוך תלמידים לחטיבות ביניים וקובעת הוראות שונות כאשר ברירת המחדל היא רישום בדרך של הגרלה.

(א) על אף האמור בתקנה 7א, רשאית רשות חינוך מקומית, באישור מנהל המחוז, לקבוע, כי שיוך תלמידים לחטיבות הביניים ייעשה על פי שיטת הבחירה המבוקרת; קבעה הרשות כאמור, ייקבעו לכל בית ספר יסודי מספר חטיבות ביניים, שבהן ישובצו בוגרי בית הספר לפי קביעת הרשות בהתחשב, ככל האפשר, בבחירת הורי התלמידים, ובכפוף לשיקולים חינוכיים ומערכתיים.

(
א1)
על אף האמור בתקנת משנה (א), רשאית רשות חינוך מקומית, באישור המנהל הכללי של משרד החינוך (להלן - המנכ"ל), לאחר שקיבל את המלצת מנהל המחוז, לקבוע, כי שיוך תלמידים לחטיבות הביניים ייעשה על פי שיטת בחירה מבוקרת שונה מהקבוע בתקנת משנה (א); לא יינתן אישור המנכ"ל, אלא אם כן השיטה שהציעה רשות החינוך המקומית מתחשבת, ככל האפשר, בבחירת הורי התלמידים, ובכפוף לשיקולים חינוכיים ומערכתיים; קבעה הרשות כאמור, ישובצו בוגרי בתי הספר היסודיים, בחטיבות הביניים לפי שיטת הבחירה המבוקרת שאושרה.

(ב) נרשמו תלמידים לחטיבת ביניים במספר העולה על מספר המקומות שנקבע לאותה חטיבה, ישובצו התלמידים בחטיבת הביניים שנבחרה או בחטיבה אחרת, על פי הגרלה,
שתיערך בין התלמידים שנרשמו ובהתאם להנחיות שתפרסם הרשות ברבים ובכפוף לאישור מנהל המחוז; ההגרלה תיערך בהשתתפות נציג רשות החינוך המקומית, נציג ארגון ההורים הארצי ונציג מנהל המחוז

15.
רישום תלמידים בדרך הגרלה מתיישב עם עיקרון השוויון בחינוך, מונע העדפה ואפליה של תלמידים, ומתיישב עם תכלית התקנות. עם זאת, במקרה הנוכחי התקיימו נסיבות מיוחדות. רישום התלמידים בדרך של מיון נעשה כבר לפני כחצי שנה. לא ברור אילו אישורים התקבלו וממי, אולם אין ספק כי המועצה המקומית ידעה על הליכי המיון ולא עשתה מאום כדי למנוע אותם.

משרד החינוך פנה לבית הספר ביום 16/5/17 והתריע כנגד שיטת המיון, אולם לא עשה דבר כדי לשנות את הליך רישום התלמידים, לא ניתנו הוראות לגבי ביטול ההרשמה על פי מבחני המיון, ועריכת ההגרלה וכדומה. משרד החינוך הסתפק בהתראה ובאמירה כי "
אנו מצפים מהנהלת חטיבת הביניים אל נהדה לפעול בהתאם להנחיות המשרד והנחיותיי, לא לקיים תהליך מיון תלמידי חטיבת הביניים אל נהדה".
המכתב נשלח גם למועצה המקומית וגם לגורמים נוספים, אולם איש מהם לא עשה מאום עד לחודש יולי 2017.

16.
אין כל ספק כי חלוף הזמן ממועד הרישום לבית הספר ועד פרסום ההזמנה להירשם בדרך של הגרלה, יצר אצל התלמידים שנרשמו והתקבלו ואצל משפחותיהם ציפייה כי התלמידים אכן התקבלו לבית הספר. הדבר מנע מאותם תלמידים שהתקבלו להירשם לבתי ספר אחרים, בין בתי ספר ציבוריים ובין בתי ספר ייחודיים או על-אזוריים אחרים. ברור כי אם ישונה הרישום היום, האפשרות שיקלטו בבתי ספר אחרים המתאימים לרצונותיהם, קלושה.

17.
בהחלטה מיום 13/7/17 נקבעו הוראות כלליות, לפיהן ההרשמה תבוצע בדרך של הגרלה ביישובים השונים. ההחלטה האמורה אינה מפורטת דיה, ולא נקבעו בה הנחיות ברורות כיצד ליישמה. לא נקבעו מועדים למשלוח הודעות להורים בדבר ביטול ההרשמה, וכפי שניתן היה להבין, ההורים לא קיבלו הודעות מפורטות ומפורשות בדבר ביטול הרישום של ילדיהם. במצב זה, ברור כי חלק מההורים לא הבין, לא ידע ולא היה מודע לכך שההרשמה בוטלה למעשה, וכי מתקיימת הגרלה מחודשת. העובדה שגם בשנה הקודמת נעשתה הגרלה בין תלמידי כפר קרע אינה רלוונטית, שכן צפוי היה כי כל תלמיד שנרשם והתקבל בשיטת המיון, יקבל גם הודעה על ביטול ההרשמה ועל הליכי הרישום החדשים.

18.
בהחלטה מיום 13/7/17 נקבע כי תלמידי החוץ יתקבלו בהתאם למכסות. אין כל הסבר כיצד נקבעו המכסות, ובמיוחד חשוב לזכור כי נציגי הרשויות המקומיות אשר לגביהן נקבעו המכסות כלל לא היו צד להליך ולא נשמעה עמדתם. מכל מקום, בהחלטה נקבע כי ההגרלה תיערך בכל רשות מקומית רלוונטית, בנוכחות נציג משרד החינוך. מההחלטה ברור שמדובר בהגרלות נפרדות ולא בהגרלה כוללת, וגם בסעיף 3.3 להחלטה נאמר כי
"עם סיום תהליך ההגרלות יהיה על התלמידים להירשם..."
.

הרשויות המקומיות השונות לא קיבלו הודעה על ההחלטה האמורה, לא נקטו בכל פעולה לעריכת הגרלות ביישובים, וכמובן שלא הודיעו לתלמידים על השינויים בהליכי ההרשמה. במצב זה, אם תיעשה פנייה היום לרשויות השונות לערוך הגרלות, יש להניח כי הדבר יחייב פרסום והכנות, וספק אם ניתן יהיה לסיים את ההגרלות זמן סביר לפני תחילת שנת הלימודים.

19.
חשוב לציין כי השינוי בהרשמה לבית הספר אל נהדה עלול להביא למצב שבו תלמידים שנרשמו לבית הספר והתקבלו בעבר, יצטרכו להשתלב כתלמידים בבתי ספר אחרים ביישובים שבהם הם מתגוררים. לא נשמעה עמדתם של ראשי הרשויות האחרות, לא ברור האם הרשויות מוכנות לקליטת תלמידים נוספים, וגם אם קיימת חובה מכל רשות לדאוג למקום לימודים לכל התלמידים, הרי גם הרשויות צריכות להתארגן לקראת שנת הלימודים ולהתאים את הכיתות ואת התכניות למספר התלמידים הצפוי.

20.
המצב שנוצר כאשר התלמידים התקבלו במבחני מיון, המועצה ומשרד החינוך לא עשו דבר כדי לשנות את ההרשמה במשך חודשים ארוכים, אינו מצב מניח את הדעת והוא מנוגד לדין ולתקנות הרישום. בדרך כלל, מן הראוי להקפיד על כך שהרישום ייעשה בהתאם לתקנות, אולם בשלב הזה, כאשר אנחנו מצויים בפתיחת שנת הלימודים, לא ניתן להתעלם מהמצב שנוצר. יש להניח כי אם יבוטל הרישום ותיערכנה הגרלות חדשות, הדבר יגרום לקשיים רבים, הן לתלמידים, הן להורים והן לרשויות. אם משרד החינוך רצה לשנות את המצב ולמנוע הרשמה שלא בהתאם לדין, היה צריך לפעול מיידית ברגע שהדבר נודע לו, וראינו שכבר בחודש מאי משרד החינוך ידע על הליכי הרישום, וצריך היה לנקוט בהליכים מתאימים אשר יאפשרו את שינויי הרישום. ההחלטה מיום 13/7/17 אינה עונה על הדרישות, אינה מספקת כדי לאפשר רישום סדיר של תלמידים בזמן קצר, אינה נותנת מענה לקשיים שהתעוררו כתוצאה משינוי בהליכי הרישום, והחשוב מכל, ההחלטה מתעלמת לחלוטין מהרשויות האחרות ומהדרישה כי ייערכו בעצמן הגרלות להרשמה לבית הספר.

21.
עם כל הקושי בדבר, נראה לי כי אין מנוס אלא לקבל את העתירה ולהורות כי הרשמת התלמידים לבית הספר לא תבוטל, וכי הליכי ההגרלה שנפתחו לגבי תלמידי כפר קרע יבוטלו. התלבטתי האם ניתן היה להותיר את ההגרלה רק לתלמידי כפר קרע, אולם נראה כי בשל אי הבהירות של הפרסום ובשל כך שלא נשלחו הודעות פרטניות לתלמידים אשר הרשמתם בוטלה, מן הראוי לבטל את ההגרלה גם לגבי תושבי כפר קרע.


זוהי תוצאה בעייתית אולם דומה שנזקה לכלל הגורמים קטן מארש כל תוצאה אחרת שתחייב ביטול ההרשמה, עריכת הגרלות והרשמה מחודשת ימים ספורים לפני תחילת שנת הלימודים.

סוף דבר
22.
אשר על כן, אני מקבל את העתירה, ומורה על ביטול ההגרלה שנקבעה ליום 15/8/17 לשם הרשמת התלמידים לבית הספר.

מובהר בזה כי ההחלטה האמורה נסמכת על הנסיבות המיוחדות של המקרה ועל המועד שבו פורסמה ההגרלה, וברי כי אין בה כדי להכשיר הרשמת תלמידים שלא על פי תקנות הרישום ושלא על פי עקרונות השוויון, כפי שנקבעו בתקנות ובפסיקה הנוגעת לרישום תלמידים לבתי ספר.

על העמותה, המועצה ומשרד החינוך להקפיד כי לקראת שנת הלימודים הבאה יתוקנו הליכי ההרשמה לבית הספר ויותאמו להוראות הדין, ובכל מקרה של חריגה, יש לצפות שמשרד החינוך יעמוד על המשמר ויוודא כי הרשמת התלמידים תיעשה אך ורק על פי ההוראות.

בנסיבות העניין, אין צו להוצאות.


ניתן היום, כ"ב אב תשע"ז, 14 אוגוסט 2017, בהעדר הצדדים.










עתמ בית משפט לעניינים מנהליים 23395-08/17 רסלאן קעדאן, רבחי דקה, מאהר דקה ואח' נ' משרד החינוך התרבות והספורט, ד"ר סער הראל, מועצה מקומית כפר קרע ואח' (פורסם ב-ֽ 14/08/2017)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים