Google

חמזה סלימאן קאסם, גאבר סלימאן קאסם, רפיק סלימאן קאסם ואח' - סמיר מסעוד דגש, גסוב מסעוד דגש, מייסרה מסעוד דגש ביאן סליבי דגש טארק סליבי דגש פאיז סליבי דגש כנג' סליבי דגש כמאל סליבי דגש

פסקי דין על חמזה סלימאן קאסם | פסקי דין על גאבר סלימאן קאסם | פסקי דין על רפיק סלימאן קאסם ואח' | פסקי דין על סמיר מסעוד דגש | פסקי דין על גסוב מסעוד דגש | פסקי דין על מייסרה מסעוד דגש ביאן סליבי דגש טארק סליבי דגש פאיז סליבי דגש כנג' סליבי דגש כמאל סליבי דגש |

46932-02/16 א     17/08/2017




א 46932-02/16 חמזה סלימאן קאסם, גאבר סלימאן קאסם, רפיק סלימאן קאסם ואח' נ' סמיר מסעוד דגש, גסוב מסעוד דגש, מייסרה מסעוד דגש ביאן סליבי דגש טארק סליבי דגש פאיז סליבי דגש כנג' סליבי דגש כמאל סליבי דגש








בית המשפט המחוזי בנצרת




ת"א 46932-02-16 קאסם ואח'
נ' דגש ואח'




תיק חיצוני:
מספר תיק חיצוני





בקשה מס'
51

בפני

כבוד השופט
יוסף בן-חמו




התובעים
1. חמזה סלימאן קאסם
ת.ז 50823830
2. גאבר סלימאן קאסם
ת.ז. 55837439
3. רפיק סלימאן קאסם ת.ז. 57003790
4. ופיק סלימאן קאסם ת.ז. 58198680
5. תאופיק סלימאן קאסם ת.ז. 24727224
6. מוניר מחמוד עזקי ת.ז. 59428524
7. מונדר מחמוד עזקי
ת.ז. 59943423


נגד


הנתבעים
1. סמיר מסעוד דגש

ת.ז. 055820450

2. גסוב מסעוד דגש

ת.ז.059343129
3. מייסרה מסעוד דגש ת.ז. 023416779
4. ביאן סליבי דגש
ת.ז. 58924192
5. טארק סליבי דגש
ת.ז. 26236935
6. פאיז סליבי דגש
ת.ז. 54451166
7. כנג' סליבי דגש
ת.ז. 23291883
8. כמאל סליבי דגש

ת.ז. 59943605



החלטה
בעניין בקשה לסילוק התןבענה על הסף

לפניי תובענה למתן פס"ד הצהרתי בה התבקש בית המשפט להורות כי התובעים הם בעלי מלוא הזכויות בשתי חלקות חקלאיות מאדמות הכפר מגאר, הידועות כחלקות 4 ו-25 בגוש 15580 (להלן: "החלקות") וזכאים להירשם בפנקסי רישום המקרקעין. כמו כן, התבקש ביהמ"ש להורות על ביטול רישומם של הנתבעים כבעלי הזכויות בחלקות וליתן כל סעד צודק ומתחייב בנסיבות העניין.

התביעה נסמכת בעיקרה על שני הסכמי רכישה בשפה הערבית בנוגע לחלקות – הסכם מיום 29/05/58 והסכם מיום 29/08/60 (להלן: "ההסכמים") – מכוחם, לטענת התובעים, רכשו המנוחים סלימאן ומחמוד (אשר על פי הנטען, התובעים הינם יורשיהם ) את זכויותיהם של המנוחים מסעוד וסליבי (אשר על פי הנטען, הנתבעים הינם יורשיהם ) בחלקות.

ההליך שבפני
י הינו הליך שני
המתנהל בין הצדדים באותו עניין. הליך קודם שהתנהל בין הצדדים בבית משפט זה בפני
כב' השופט זיאד הווארי (ת"א 684/97) נמחק ביום 15/07/2001, בהסכמת הצדדים, לאחר שהתובעים קיבלו את המלצת בית המשפט ולאחר שויתרו על חקירתו של המומחה מטעם הנתבעים, אשר בחן את מהימנותם של ההסכמים וקבע כי בוצעו בהם שינויים ו/או תוספות.

בד בבד עם הגשת התביעה, הגישו התובעים בקשה למתן צו מניעה זמני האוסר על התובעים ו/או מי מטעמם לבצע כל פעולה לרבות דיספוזיציה במצב הזכויות בחלקות. ביום 02/03/16 הורה כב' השופט ערפאת, בהסכמת הצדדים, על מתן צו מניעה זמני
האוסר על המשיבים או על מי מטעמם לבצע כל דיספוזיציה במצב הזכויות בחלקות
וכן, הורה לתובעים להפקיד בקופת בית המשפט סך של 30,000 ₪ במזומן או בערבות בנקאית לכיסוי כל נזק שייגרם לנתבעים עקב מתן הצו, אם תידחה התביעה או יופקע הצו מסיבה אחרת.

בכתב הגנתם הכחישו הנתבעים את העסקאות הנטענות וטענו, בין היתר, כי ההסכמים מזויפים, לא הוכחה כל זיקה בין התובעים לשתי החלקות ,התובעים אינם בעלים רשומים בחלקות. עוד טענו הנתבעים כי לא הוכח שהנהנים, לכאורה, מאותם הסכמים הם מורישיהם של התובעים ו/או מי מהם וכי התובעים לא צירפו כצדדים/נתבעים את כל היורשים על פי דין, נכון למועד עריכת העסקאות הנטענות ו/או נכון להיום, שהינם בעלי הזכויות בשתי החלקות. כמו כן, טענו הנתבעים כי יש להורות על דחיית התביעה על הסף מחמת התיישנות ו/או שיהוי קיצוני ובלתי סביר בהגשתה.

הצדדים חלוקים ביניהם באשר לאותנטיות של שני ההסכמים האמורים.

על פי הסכמת ב"כ הצדדים, הוריתי ביום 05/12/16 על מינוי הגב' פנינה אריאלי כגרפולוגית מומחית מטעם בית המשפט, על מנת שתחווה את דעתה המקצועית בדבר האותנטיות של המסמכים שבמחלוקת ובמיוחד בדבר חתימותיהם של המנוחים מסעוד פאיז דגש וסילבי דגש, המופיעות על גבי שני המסמכים.

ביום 30/04/17 הגישו הנתבעים בקשה לדחיית התביעה על הסף מחמת התיישנות ו/או שינוי קיצוני ובלתי סביר בהגשתה. בדיון שנערך בפני
י ביום 04/05/17 הוריתי, בין היתר, כי
הטענות המקדמיות, ובכללן טענת ההתיישנות, יידונו לאחר שיסתיים השלב של בדיקת הגרפולוגית, תוך שמירה על מלוא זכויות הצדדים.

בחוות דעתה מיום 11/06/17 קבעה המומחית כי קיימת אי התאמה בין החתימות שבמחלוקת לבין החתימות שהועברו אליה להשוואה. לדבריה, "בבדיקת שני המסמכים שבמחלוקת נמצאו תוספות מאוחרות בדיו שונה מסוג הדיו בו נכתבו המסמכים. כלומר, כאשר נכתבו המסמכים, כנראה הושאר מקום ריק לצורך השלמת הפרטים מאוחר יותר. בבדיקת החתימות שבמחלוקת, נמצאו מספר הבדלים מהותיים, ביחס לשני הנבדקים. בהשוואת החתימות של סליבי דגש
, ההבדלים מאוד בולטים לעין, משום שהם קיימים אפילו בדגם החתימה עצמו". המומחית הגיעה למסקנה כי קיימת סבירות גבוהה שחלק מהטקסט הכתוב על גבי המסמכים שבמחלוקת נכתב מאוחר יותר ולא בזמן אמת וכן קיימת סבירות די גבוהה שהחתימות המיוחסות למסעוד פאיז דגש ולסליבי פאיז סליבי לא נכתבו על ידם.

ביום 13/07/17 הגישו הנתבעים "בקשה לדחיית התביעה על הסף ולחילופין לחייב את התובעים בהפקדה כספית ממשית נוספת", זאת לאור קביעת המומחית מטעם בימ"ש, השוללת בדרגת וודאות גבוהה את אותנטיות החתימות הנחזות להיות חתימותיהם של שני המנוחים ו/או מחמת התיישנות ו/או שיהוי קיצוני ובלתי סביר בהגשת התביעה. לטענתם, אין כל טעם ממשי בהמשך ניהול ההליך מאחר שלא ניתן להעיד שום אדם אשר היה נוכח בעת החתימה על המסמכים ויוכל לשפוך אור על העסקאות ו/או לסתור את קביעת המומחית מטעם בית המשפט, שכן מורישיהם של התובעים ושל הנתבעים נפטרו לפני עשרות שנים, התובעים ו/או הנתבעים לא נכחו בזמן ביצוע העסקאות ומרבית העדים הנטענים אינם בין החיים. זאת, למעט עד אחד שהכחיש בהעדה מוקדמת את היותו עד לעסקה הנטענת בכלל ו/או את חתימתו הנטענת ואילו אדם נוסף שנטען כי היה עד, סרב ומסרב להעיד. לחילופין, טענו הנתבעים, כי ככל שהתובעים יתעקשו על המשך ניהול התיק, יש לחייבם בהפקדה כספית ממשית נוספת לכיסוי הוצאותיהם ונזקיהם שנגרמו וייגרמו בעתיד.

בדיון שנערך בפני
י ביום 19/07/17 טען ב"כ התובעים כי הם חולקים בתוקף על חוות דעת המומחית מטעם בית המשפט וכי בכוונתם לשלוח לה שאלות הבהרה ולחקור אותה. ב"כ התובעים הטיל ספק במסמכים שהעביר ב"כ הנתבעים למומחית לשם השוואת החתימות וכן בטופס המל"ל שנמסר לה, וטען כי הוא לא בהכרח נחתם על ידי המנוח, אלא ייתכן שאדם אחר מילא אותו עבורו ואף חתם במקומו והדבר יכול להסביר את השוני בין החתימות. ב"כ התובעים טען כי בכוונתו להשתמש בכל הכלים המשפטיים העומדים לרשותו כדי להעיד את האדם שנטען כי חתם על המסמכים הללו וסירב להעיד כשביקשו להעידו בעדות מוקדמת וכי בכוונתו להעיד עורכי מסמכים אחרים שהומצאו לגרפולוגית. באשר לחלופה של חיוב התובעים בהפקדת ערובה כתנאי להמשך ניהול ההליך, טען ב"כ התובעים כי הנתבעים לא הוכיחו שההליך חסר סיכוי ושקיימים קשיים בגביית סכום ההוצאות, ככל שייפסק לזכותם, שכן, בקופת בית המשפט הופקד סך של 30,000 ₪ והתובעים הינם אנשי שירות הבטחון, מסודרים כלכלית ובעלי אדמה.

לאחר שעיינתי בטענות ב"כ הצדדים ובחוות דעתה של הגרפולוגית המומחית מטעם בית המשפט, נראה לכאורה כי סיכויי התביעה,ככל שישנן הינם קלושים.למרות זאת לא מצאתי מקום, בשלב זה, לנקוט בצעד הדרסטי ולהורות על סילוק התובענה על הסף. הנני סבור כי יש ליתן לתובעים את יומם בבית המשפט, אך זאת בכפוף להפקדה כספית ממשית להבטחת הוצאות הנתבעים, ככל שתידחה תביעתם, זאת, ממכלול הנימוקים שיפורטו להלן.

הלכה היא כי סעד של סילוק תביעה על הסף הינו סעד קיצוני ומרחיק לכת שבית המשפט לא ייעתר לו אלא במקרים קיצוניים, בהם ברור לשופט כי בשום פנים ואופן אין התובע יכול לקבל את הסעד שהוא מבקש על פי העובדות והטענות העולות מתביעתו. על בית המשפט לנקוט בזהירות רבה בטרם תסולק תובענה על הסף. מקום בו קיים ולוּ סיכוי קלוש ביותר כי התובע יזכה בתביעתו, לא ייעתר בית המשפט לבקשה לסילוק התביעה וזאת נוכח מעמדה הרם של זכות הגישה לערכאות כזכות חוקתית (ר' ע"א 335/78 יוסף שאלתיאל נ' אריה שני, פ"ד לו(2)15; ע"א 35/83 חסין נ' פלדמן, פ"ד ל"ז(4)721; רע"א 1689/97 גראונד א.ש. בע"מ נ' אדם טבע ודין (10.4.97)

הנני סבור כי בענייננו ניתן לקבוע בשלב מקדמי זה כי סיכויי התביעה קלושים. זאת, לאור ממצאי המומחית מטעם בית המשפט ומאחר שלא ניתן להעיד שום אדם אשר היה נוכח בעת החתימה על המסמכים ויוכל לשפוך אור על העסקאות ו/או לסתור את קביעת המומחית מטעם בית המשפט. שכן, מורישיהם של התובעים ושל הנתבעים נפטרו לפני עשרות שנים, ומרבית העדים הנטענים אינם בין החיים. זאת, למעט עד אחד שהכחיש בהעדה מוקדמת את היותו עד לעסקה הנטענת בכלל ו/או את חתימתו הנטענת ואילו אדם נוסף שנטען כי היה עד לעסקה, סרב ומסרב להעיד.

לאחר מתן חוות דעת המומחית מטעם בית המשפט שינה ב"כ התובעים את עמדתו באשר לראיות שיש בידיו להוכחת התביעה. ב"כ התובעים טען לא אחת כי התביעה נסמכת על מסמכים וכי מתן תשובה לשאלה האם המנוחים מסעוד וסלבי אכן חתומים על ההסכמים, אם לאו, היא זו שאמורה להכריע את הכף בענייננו. (ר' פרוטוקול הדיון מיום 01/12/16, עמ' 9 לפרוטוקול, ש' 11-13) ב"כ הצדדים הסכימו להעביר למומחית מטעם ביהמ"ש מסמכים אותנטיים של המל"ל ומשרד הבטחון, עליהם חתומים המנוחים סליבי ומסעוד וכן הסכימו להעביר לה מסמכים מקוריים נוספים בחתימת ידם, זאת לצורך השוואת החתימות ועריכת חווה"ד. לאחר שהתקבלה חוו"ד המומחית מטעם בית המשפט, שינה ב"כ התובעים עמדתו והטיל ספק במסמכים שנשלחו למומחית לשם השוואה, וזאת למרות ובניגוד להסכמתו האמורה.

כמו כן, חרף טענתו של ב"כ התובעים כי ישנו עד אחד שנותר בחיים, אשר יכול להעיד לגבי האותנטיות של ההסכמים נשוא התביעה וביקש לגבות את עדותו המוקדמת במקום מגוריו, בשל גילו המבוגר ומצבו הבריאותי, בקשה שנדחתה על ידי, ולמרות טענתו כי אין לו עדים נוספים אותם בכוונתו להעיד, לאחר שהתקבלו ממצאי המומחית מטעם בית המשפט שינה ב"כ התובעים עמדתו וטען כי אותו עד סירב להעיד וכי בכוונתו להשתמש בכל הכלים המשפטיים העומדים לרשותו כדי להעידו וכן טען כי בכוונתו להעיד עורכי מסמכים אחרים שהומצאו לגרפולוגית.

חרף האמור לעיל, איני רואה לנקוט, בשלב זה, בצעד קיצוני של דחיית התביעה על הסף ודומה בעיני כי יש ליתן לתובעים הזדמנות להוכיח את תביעתם, ובלבד שזכויותיהם של הנתבעים לא ייפגעו. נפסק כי ככל שסבור בית המשפט כי סיכויי התביעה קלושים, תגבר הנטייה להטיל על התובע חובת הפקדת ערובה. הנני סבור כי בענייננו, סיכויי התביעה נמוכים במידה המצדיקה חיוב התובעים בהפקדת ערובה. על התובעים מוטל הנטל לפרוש בפני
בית המשפט תשתית עובדתית מלאה ומעודכנת בדבר מצבם הכלכלי הנטען. התובעים לא עשו כן ולא צירפו כל מסמך ו/או אסמכתא להוכחת מצבם הכלכלי. לפיכך, אני מורה כי תנאי להמשך ההליך הינו הפקדת ערובה נוספת בסך של 100,000 ₪ להבטחת הוצאות הנתבעים, וזאת, בנוסף לערבות בסך של 30,000 ₪ שהפקידו התובעים לכיסוי כל נזק שייגרם לנתבעים עקב מתן צו המניעה.

יובהר כי צו המניעה שניתן בהסכמת הצדדים הינו בהיקף מצומצם
- למניעת דיספוזיציה בלבד, ולמרות החלטתי זו אני סבור שבשלב זה ולאור היקפו המצומצם של הצו אין מקום לבטלו.

לאור החלטתי מיום 04/05/17, אני מורה לתובעים להגיב בתוך 30 יום לבקשת הנתבעים לדחיית התביעה על הסף מחמת התיישנות ו/או שיהוי קיצוני ובלתי סביר בהגשתה.

הנתבעים רשאים להגיש תשובה לתגובת הנתבעים בתוך 10 ימים לאחר מכן.

אני קובע את התיק לישיבת ק.מ. נוספת ליום 29/11/17 בשעה 09:00.





ניתנה היום, כ"ה אב תשע"ז, 17 אוגוסט 2017, בהעדר הצדדים.











א בית משפט מחוזי 46932-02/16 חמזה סלימאן קאסם, גאבר סלימאן קאסם, רפיק סלימאן קאסם ואח' נ' סמיר מסעוד דגש, גסוב מסעוד דגש, מייסרה מסעוד דגש ביאן סליבי דגש טארק סליבי דגש פאיז סליבי דגש כנג' סליבי דגש כמאל סליבי דגש (פורסם ב-ֽ 17/08/2017)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים