Google

אברהם בר כוכבא בע"מ - סבנקוב ולנטינה,סבנקוב יפים

פסקי דין על אברהם בר כוכבא בע"מ | פסקי דין על סבנקוב ולנטינה | פסקי דין על סבנקוב יפים |

2009/05 בשא     16/06/2005




בשא 2009/05 אברהם בר כוכבא בע"מ נ' סבנקוב ולנטינה,סבנקוב יפים




1
בתי המשפט
בית משפט מחוזי נצרת
בשא002009/05

בתיק עיקרי: ה פ 000255/05
בפני
:
כב' השופט בנימין ארבל

תאריך:
16/06/2005
בעניין:
אברהם בר כוכבא בע"מ
ע"י ב"כ עו"ד
ד"ר דורון בר כוכבא

המבקשת
נ ג ד
1. סבנקוב ולנטינה

2. סבנקוב יפים
ע"י ב"כ עו"ד

המשיבים

החלטה

בפני
בקשה, בהתאם לתקנה 498 לתקנות סדר הדין האזרחי תשמ"ד-1984, במסגרתה התבקש בית המשפט להורות, במעמד צד אחד, על המצאת כתב המרצת פתיחה על דרך של תחליף המצאה, באמצעות פרסום מודעה בעיתון יומי.
א. רקע

1. ביום 30.05.05 הגישו המבקשים תובענה על דרך המרצת פתיחה כנגד המשיבים, לפיה נתבקש בית המשפט להצהיר, כי הסכם המכר שנחתם בין הצדדים ביום 24.01.91 ביחס למקרקעין הידועים כחלקה 2 בגוש 15289, הינו מבוטל.

כמו כן נתבקש בית המשפט להורות על מחיקת הערת האזהרה אשר נרשמה לטובת המשיבים מכח הסכם הרכישה לפי שטר 6828/91 ביום 29.07.91.

2. לטענת המבקשת, למיטב ידיעתה עזבו המשיבים את הארץ זה מכבר. המבקשת אף מצהירה כי אין לה כל ידיעה על מקום הימצאם הנוכחי של המשיבים ועל כן, כך לטענתה, אין כל אפשרות להמציא למשיבים את כתב המרצת הפתיחה במסירה אישית.
ב. דיון

3. תקנה 498 לתקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד-1984 קובעת:
"א. נוכח בית המשפט או הרשם שאי אפשר להמציא כתב בי-דין בדרך שנקבעה, רשאי הוא להורות על המצאת הכתב בדרכים אלה, כולן או מקצתן :
1. בהדבקת עותק שלו במקום נראה לעין שבבנין בית המשפט, וכן בבית שבו, לפי הידוע, גר או עסק הנמען לאחרונה;
2. בפרסום מודעה ברשומות או בעיתון יומי;
3. בכל דרך אחרת שתיראה לו.
ב...
ג..."

עולה, אם כן, מלשון התקנה, כי בנסיבות בהן לא ניתן לאתר את המשיבים, רשאי בית המשפט להורות על הגשת כתב המרצת הפתיחה על דרך של תחליף המצאה.

4. ואולם, בנסיבות העניין שלפנינו סבורני, כי דין הבקשה להידחות.

5. כפי העולה מנוסח התקנה, הותיר המחוקק את ההחלטה אם להורות על תחליף המצאה, אם לאו- לשיקול דעת בית המשפט. חזקה על בית המשפט, בבואו להפעיל שיקול דעת, כי יבחן את התכלית אותה נועדה הוראת התקנה להגשים.

תכלית ההמצאה הינה להביא לידיעת בעל דין את העובדה כי הוגשה כלפיו תובענה.

המחוקק ייחד פרק שלם, הוא פרק ל"ב לתקנות סדר הדין האזרחי, להוראות שעניינן דרכי המצאת כתבי בי-דין, אשר כל תכליתן למנוע מצב, בו לא יהיה בעל דין מודע להליכים המתנהלים כנגדו, ותיפגע הגנתו.
אחת היא, כי המחוקק ראה חשיבות עליונה להגשמת תכלית זו.
6. במקרה דידן, מקום בו המשיבים עזבו את הארץ לפני שנים רבות ומאז מתגוררים מחוץ לגבולות המדינה, הרי מתן הוראה על תחליף המצאה, בדרך של פרסום בעיתון יומי המתפרסם בישראל, לא תגשים את התכלית העומדת בבסיס התקנה.

תחליף המצאה אמור למלא את התכלית הניצבת בבסיסו, ובהתאם יש לעשותו באופן אשר יאפשר להביא לידיעת הנתבע, ככל הניתן, את דבר קיומה של תובענה נגדו.

לפיכך, מקום בו אין למבקש כל ידיעה באיזו ארץ נמצאים המשיבים, אין בפרסום בעיתון ישראלי כדי לשמש תחליף המצאה נאות. שכן ברי, כי לא יהא בו כדי לשמש ככלי יעיל, אשר יביא את דבר הגשת התובענה לידיעת הנתבע. (ראו בעניין זה ד"ר י. זוסמן, סדר הדין האזרחי (בעריכת ד"ר שלמה לוין), מהדורה שביעית 1995, עמ' 252-253).

מכל מקום, שעה שבעל דין שוהה בחו"ל, נזקק בעל דברו ליטול ראשית היתר להמצאת כתבי בית דין לחו"ל.

7. בשולי דברי אעיר, כי לטעמי, מקום בו פונה בעל דין לבית המשפט, בבקשה כי זה יורה על הגשת כתב בי-דין בדרך של תחליף המצאה, מן הראוי כי יוכיח לבית המשפט כי שקד שקידה סבירה על איתורו של הנתבע, ואף על פי כן לא עלה בידו לאתר את בעל דינו.

לא זה המצב במקרה דידן. מתצהיר המבקש (הוא התובע בהמרצת הפתיחה) עולה כי חלף זמן מאז עזבו המשיבים את הארץ, כאשר המבקש לא הצביע בפני
על כל מאמץ שעשה על מנת לאתר את המשיבים, או לכל הפחות להצביע על המדינה בה הם מתגוררים.

8. על כן, מורה אני על דחיית הבקשה.

ניתנה היום ט' בסיון, תשס"ה (16 ביוני 2005) בהעדר הצדדים.
המזכירות תשלח העתקים לצדדים.
__________________
בנימין ארבל
, שופט
רשם בית משפט המחוזי








בשא בית משפט מחוזי 2009/05 אברהם בר כוכבא בע"מ נ' סבנקוב ולנטינה,סבנקוב יפים (פורסם ב-ֽ 16/06/2005)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים