Google

מדינת ישראל - אדם בן מיכאל, שושנה בן מיכאל, אליהו אזולאי

פסקי דין על אדם בן מיכאל | פסקי דין על שושנה בן מיכאל | פסקי דין על אליהו אזולאי |

43839-08/17 הת     06/11/2017




הת 43839-08/17 מדינת ישראל נ' אדם בן מיכאל, שושנה בן מיכאל, אליהו אזולאי








בית משפט השלום בירושלים


ה"ת 43839-08-17 מדינת ישראל
נ' בן מיכאל ואח'




תיק חיצוני:
115074/2016





בפני

כבוד השופט
איתן כהן


מבקשים

מדינת ישראל


נגד


משיבים

1. אדם בן מיכאל
2. שושנה בן מיכאל
3. אליהו אזולאי



החלטה

בפני
י בקשת המשטרה להאריך את תוקף החזקתה בתפוסים שמקורם בחקירה שנוהלה בעניינו של המשיב-1 למשך 180 יום מה- 28.08.2017.


המשיבה -2 היא אשתו של המשיב-1 והמשיב 3 הוא אביה של המשיבה- 2 והוא צוין כמשיב לבקשה זו כיוון שעל שמו רשום אחד מכלי הרכב התפוסים.

המשיב-1 נחשד שעמד בראש מערך הימורים בלתי חוקיים בהיקף נרחב של מיליוני שקלים הן באמצעות סוכני משנה והן תוך שימוש בקיוסק שבבעלותו. ההימורים נערכו באמצעות אתרי הימורים בחו"ל והמשיב-1 נחשד שגרף לכיסו רווחים מהפסדי המהמרים שהימרו באמצעותו או באמצעות סוכניו. עוד נחשד המשיב-1 שניצל את היותו זכיין של מפעל הפיס ואת נגישותו למהמרים, כדי לקדם את ההימורים הבלתי חוקיים שבהם עסק. מעבר לארגון הימורים בלתי חוקיים נחשד המשיב-1 גם בהלבנת הון ובעבירות מס שונות.

התפוסים שבהם עסקינן נתפסו מכוח סעיף 32 לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש)[נוסח חדש],תשכ"ט-1969 (להלן:"הפסד"פ") וכן מכוח סעיפים 21 ו-26 לחוק איסור הלבנת הון, תש"ס-2000 (להלן: "חוק איסור הלבנת הון") אשר כפי שנקבע בפסיקה בא להוסיף על הסמכות הקבועה בפסד"פ ולא לגרוע ממנה.

בתקופה שחלפה מאז הפכה החקירה לגלויה בחודש פברואר 2017 , נדון עניין התפוסים במסגרת ה"ת 6864-04-17 (כב' השופטת מילר). בית המשפט החליט לשחרר מהקפאה חשבון בנק בבנק הפועלים הרשום על שם משיבה-2 לצורך קבלת קצבאות ביטוח לאומי ואף שחרר סך של 5,587 ₪ מאותו חשבון לטובת צרכי המשפחה.
אשר לכספי הפיקדונות והחסכונות הרלוונטיים לאותו חשבון, אלה הועברו להפקדה בחשבון האפוטרופוס הכללי. אשר לשני חשבונות מוקפאים ע"ש המשיב-1 בבנק מזרחי ובבנק דיסקונט, אלה שוחררו מהקפאה והכספים שנצברו בהם הועברו להפקדה בחשבון האפוטרופוס הכללי.
בית המשפט הורה להמשיך ולהחזיק בכספים שנתפסו וכך גם הורה על אי ביטול הערת האזהרה שנרשמה על דירתו של המשיב-1. אשר לשני כלי רכב, רכב מסוג מרצדס ויטו שנרשם ע"ש המשיב-1 ורכב מסוג קיה סורנטו שנרשם ע"ש המשיב-3 (אולם הראיות הצביעו על כך שהיה בשימושם הבלעדי של משיבים1 ו-2 והמשיב-1 הוא ששילם עבורו), הורה בית המשפט על שחרורם בחלופת תפיסה בין היתר בהפקדה כספית, כאשר בקביעת סכום ההפקדה הביא בבית המשפט בכלל חשבון את ירידת הערך הצפויה של כלי הרכב.

עתה מבקשת המשטרה שאורה על הארכת תוקף החזקתה בתפוסים למשך 180 יום נוספים מ-28.08.2017 ואילו המשיבים מתנגדים ומבקשים לשחרר את התפוסים.

כידוע עקרונות הדין בעניין תפיסת חפצים מחייבים החלת נורמות חוקתיות ביישומם. לפיכך יש לקבוע כי קיים מקור סמכות לעצם התפיסה ובהמשך לכך גם עילה להמשך החזקתו.

אשר לתכלית המשך החזקה בתפוס בפסיקה הוזכרו 3 עילות שונות אולם לעניינו רלוונטית העילה שעניינה חילוט התפוס בסיום ההליך. בהקשר זה נקבע שבבוא בית המשפט להחליט על המשך החזקת תפוס עליו לשקול בין היתר האם יש סיכוי ממשי שהתפוס יחולט בתום ההליך והאם קיימת חלופת תפיסה הולמת שפגיעתה בזכות הקניין של הבעלים פחותה ומידתית, זאת, בלי שתיפגע תכלית התפיסה.

ברי כי ככל שנוקף הזמן בלי שהוגש כתב אישום, הפגיעה בזכות הקניין של הבעלים מתעצמת ובהתאם לכך נעה נקודת האיזון אל עבר שחרור בחלופת תפיסה או בכלל.

אשר לתפיסת רכוש בשווי הרכוש הקשור בעבירה, תפיסה הרלוונטית לתיק דנא, הרי שסעיף 21 לחוק איסור הלבנת הון מאפשר חילוט של רכוש שכזה גם אם אין לו קשר לעבירה.

אחד המסלולים המאפשר חילוט זמני של רכוש מסוג זה, חילוט שנועד לאפשר את חילוטו הסופי של הרכוש בתום ההליך,
הוא סעיף 26 לחוק איסור הלבנת הון המפנה לפסד"פ. מדובר בכלי תקיפה כלכלי שנועד להוציא בלעו של גזלן מפיו ולמנוע מצב בלתי נסבל שלפיו יצא חוטא נשכר. האינטרס הציבורי מחייב אפוא לשמור על פוטנציאל החילוט של רכוש שכזה.

אשר לתשתית הראייתית הנדרשת הן לתפיסת חפץ או רכוש והן להמשך ההחזקה בהם, כפי נקבע בפסיקת בית המשפט העליון נדרש לכך רף של חשד סביר.

בהציבי מבחנים אלה מול עיני, בחנתי את חומר החקירה שהוגש לעיוני ולאחר ששקלתי את טיעוני הצדדים אלה מסקנותיי.

א.
מעיון בחומר החקירה שהוצג לי מצאתי שכפי שנקבע בהחלטה קודמת נגד המשיב-1 קיימת תשתית ראייתית העולה בגדר חשד סביר ואף מעבר לכך, המסבכת אותו בעבירות שבהן נחשד. המשיב -1 נקשר בראיות למכביר לארגון הימורים בלתי חוקיים בהיקף כספי ניכר, להפעלת סוכני משנה שפעלו תחתיו והכול תוך שימוש באתרי הימורים בחו"ל ובקיוסק שבבעלותו ותוך שהוא גורף רווחים מהפסדי המהמרים שהימרו דרכו או באמצעות סוכניו. כן נקשר המשיב לעבירות מס ולעבירות הלבנת הון ברף שדי בו להצדיק את הבקשה שלפניי.

ב.
אשר לשני כלי הרכב, מרצדס ויטו מ.ר 4396531 וקיה סורנטו מ.ר 8227938, לאחר שהמשיבים לא הצליחו לגייס את הסכומים הדרושים לשחרורם ולאחר שהשתכנעתי שהמשיבים 1ו-2 זקוקים לכלי הרכב לצורך טיפול בבנם בעל הצרכים מיוחדים, וכדי למתן את הפגיעה במשיבים לאור חלוף הזמן בלי שהוגש כתב אישום, החלטתי להורות על שחרור שני כלי הרכב בתנאים שנקבעו בהחלטתה של חברתי כב' השופטת מילר בה"ת 6864-04-17 מתאריך 14.05.2017 זולת ההפקדות שתופחתנה לסך 40,000 ש"ח עבור רכב המרצדס וסך של 35,000 ₪ עבור רכב הקיה. יתר התנאים ייוותרו על כנם.

ג.
אשר ליתרת הכספים וההמחאות שהופקדו בחשבון האפוטרופוס הכללי, בשל חוסר ההלימה שבין היקפן הכספי של העבירות ובין שווי הרכוש התפוס, מורה על הארכת תוקף ההחזקה בתפוסים עד לתאריך 01.02.2018.

ד.
מאותה סיבה אני מורה שהערת האזהרה שנרשמה ביחס לדירה שבבעלותו של משיב-1 תישאר על כנה.


ניתנה היום, י"ז חשוון תשע"ח, 06 נובמבר 2017, בהעדר הצדדים.










הת בית משפט שלום 43839-08/17 מדינת ישראל נ' אדם בן מיכאל, שושנה בן מיכאל, אליהו אזולאי (פורסם ב-ֽ 06/11/2017)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים