Google

עובד מזרחי - חיים קרן, בני מר חיים, יעקב מזרחי ואח'

פסקי דין על עובד מזרחי | פסקי דין על חיים קרן | פסקי דין על בני מר חיים | פסקי דין על יעקב מזרחי ואח' |

55867-07/14 א     21/11/2017




א 55867-07/14 עובד מזרחי נ' חיים קרן, בני מר חיים, יעקב מזרחי ואח'








בית משפט השלום בירושלים



ת"א 55867-07-14 מזרחי נ' קרן ואח'





בפני
כב' השופט גד ארנברג
, סגן הנשיא


תובע

עובד מזרחי



נ
ג
ד


נתבעים

1.חיים קרן
2.בני מר חיים
3.יעקב מזרחי


פסק

דין


בפני
בקשה לאישור ולביטול פסק בורר מיום 20.2.17. מדובר ב

פסק דין
של בית הדין לממונות "הליכות עולם". פסק הדין ניתן בעקבות סכסוך בין האחים עובד ויעקב מזרחי (להלן: "עובד" ו"יעקב" או "התובע" ו"הנתבע" בהתאמה), בקשר לעסקה בה הם רכשו מקרקעין במבשרת ציון בנו עליה מבנה דו משפחתי וסיכמו כיצד תחולק התמורה שתתקבל ממכירת יחידות הדיור.

ההליך שבפני
החל בבקשה לצו מניעה שהגיש עובד נגד ה"ה חיים קרן
ובני, שרכשו את המבנה מיעקב. עובד טען כי יעקב מנסה לקבל את מלוא התמורה וזאת על אף שהצדדים סיכמו לחלק ביניהם את התמורה
ולפיכך ביקש צו שימנע את המכירה.
הבקשה הוגשה ביום 29.7.14 ובאותו יום ניתנה על ידי החלטה לפיה כיוון שיעקב לא צורף כצד הבקשה נדחית.
באותו יום הוגשה בקשה חדשה לה צורף יעקב כצד ונקבע על ידי דיון ליום 31.7.14. בתום הדיון ניתנה החלטה בה נדחתה הבקשה לצו מניעה ואולם ניתן צו האוסר להעביר ליעקב סך של 150,000 ₪ שהופקדו בנאמנות אצל בא כוחו וסכום זה ישאר מעוכב עד מתן פסק הדין בתביעה שעובד יגיש תוך 7 ימים.

לבקשת הצדדים ובהסכמתם לא הוגשה תביעה וההליך עבר לבוררות. הבוררות התנהלה בפני
בית הדין לממונות "הליכות עולם", בית דין שנבחר על ידי יעקב. ביום 20.2.17 ניתן כאמור

פסק דין
על ידי בית הדין בו חוייב יעקב לשלם לעובד 300,000 ₪ ב- 5 תשלומים. לפי הסכמת הצדדים בשטר הבוררות ניתן

פסק דין
ללא נימוקים.

ביום 21.2.17 הגיש התובע – עובד בקשה לאישור פסק הבורר וביום 28.2.17 הגיש הנתבע- יעקב בקשה לביטול.

בבקשה לביטול טוען יעקב כי הבוררים לא נתנו לו הזדמנות להביא את ראיותיו, הבוררים לא הכריעו באחד העניינים שנמסרו להסכמתם וקיימת עילה לפיה בית המשפט היה מבטל

פסק דין
סופי.

הנתבע טוען כי בית הדין מינה מומחית לבדיקת החשבונות והחישובים שהגישו הצדדים. המומחית נתנה טיוטא ראשונה של חוו"ד לפיה הרווח בפרוייקט ללא עלות קרקע והוצאות הוא 191,133 ₪ כאשר היא מוסיפה שכיוון שהיו בוודאי עלויות בניה ומימון הרווח יצטמצם או יעלם ואף יהפוך להפסד.

על אף האמור בטיוטת חווה"ד הבוררים לא המתינו לחוו"ד סופית ואף לא המתינו למתן תשובות לשאלות הבהרה ששלח הנתבע למומחית, בהנחיית מזכיר בית הדין. הנתבע טוען איפוא כי בשל סיבות אילו ומאחר והתובע אישר בפני
הבוררים שהוא קיבל סך של 230,000 ₪ מתמורת הפרוייקט, לא נותר לו חוב כלשהו כלפי התובע. ההיפך הוא הנכון, התובע עוד חייב לו כספים שכן התובע לא השקיע דבר בפרוייקט מלבד השתתפות בעלות רכישת הקרקע.

התובע טוען כי מדובר בסכום שנקבע לפי הודאה מפורשת של הנתבע שצורפה כבר לכתב התביעה שהוגש בבית הדין. בית הדין נתן לנתבע הזדמנויות חוזרות ונשנות להמציא חשבונות או הסברים לטענותיו לגבי העדר חוב אך למרות כל המסמכים שהמציא הנתבע – באיחור רב- בית הדין לא השתכנע שיש לחרוג מהודאתו.

בית הדין הודיע לצדדים שהוא ערוך למתן פסק הדין ורק אז ביקש הנתבע להיעזר בשירותיו של רו"ח. בית הדין לא מינה את רואת החשבון כמומחית מטעם בית המשפט אלא כיועצת
בלבד. גם לאחר המינוי וקבלת טיוטת בית הדין, בית הדין איפשר לנתבע להשמיע טענותיו, יותר מפעם אחת, ובתום השמעת הטענות ניתן פסק הדין.
התובע טוען כי לפי שטר הבוררות הצדדים הסמיכו את בית הדין להתייעץ עם מומחים וכך עשה בית הדין אך בית הדין לא חייב לקבל את עצת המומחה איתו הוא התייעץ. בית הדין שקל את טענות הצדדים ואת ההוכחות אשר המציאו לו הצדדים וקבע את פסק הבוררות כפי שקבע, לפיכך, אין להתערב בפק הבורר ויש לאשרו. התובע טוען כי מדובר בבית דין שבחר הנתבע, מדובר ביועץ ולא במומחה שנתן חוו"ד ומדובר בפס"ד שניתן לאחר שניתנו לנתבע מספר רב של הזדמנויות להעלות טענותיו ולהביא ראיותיו.
פסק הדין הכריע במלוא המחלוקת שבין הצדדים והטענה לפיה הבוררים לא הכריעו בכל השאלות שבמחלוקת אינה נכונה עובדתית.

לבקשת הנתבע קויים גם דיון בע"פ בו למעשה חזרו הצדדים על טענותיה.

לאחר עיון בטענות הצדדים באתי למסקנה כי אין מקום להורות על ביטול פסק הבוררות ויש לאשרו ואלה נימוקי:

1. מדובר בבית דין שנבחר על ידי הנתבע שהתנגד לבתי דין אחרים שהציע התובע.

2. בשטר הבוררות הסמיכו הצדדים את בית הדין ליתן פס"ד ללא נימוקים ולהתייעץ עם מומחים.

3. לא הומצאה כל החלטה לפיה מונתה רו"ח מצגר כמומחית מטעם בית הדין. הבקשה של הנתבע שבעקבותיה פנה בית הדין לרו"ח מצגר היתה בדיקת החשבונות על ידי בעל מקצוע.
בית הדין עשה כן לפי סמכותו בשטר הבוררות ולפיכך לא היתה חובה לאפשר חקירת בעלת המקצוע או מתן אפשרות לשלוח לה שאלות הבהרה.
לא זו בלבד אלא שלאחר הטיוטה הראשונה שהוגשה על ידי רו"ח מצגר ניתנו לנתבע מספר הזדמנויות להביא ראיותיו לבית הדין, ראיות שלא הובאו אף לרו"ח מצגר, אך הנתבע נמנע מלעשות כן לפיכך אין לנתבע להלין אלא על עצמו.

4. בית הדין נתן לנתבע הזדמנויות רבות להוכיח את טענותיו, שלמעשה סתרו מסמך שכתב הנתבע בזמן אמת בו הודה שהוא חייב לתובע 300,000 ₪. הנתבע נמנע מלעשות כן. גם לאחר מתן טיוטת הנייר הערוכה של רו"ח מצגר ניתנה לנתבע אפשרות להמציא מסמכים הן לרו"ח והן לבית הדין
אך הנתבע
נמנע מלעשות כן.

5. על פי שטר הבוררות בית הדין לא נימק את פסק דינו ואולם מהחלטות קודמות של בית הדין נראה כי פסה"ד ניתן בשל כך שהנתבע לא הצליח להראות לבית הדין או לרו"ח, שמונתה כיועצת על ידי בית הדין, מדוע יש לחרוג מהודאתו בכתב שצורפה לכתב התביעה ולפיה הוא חייב לתובע את סכום פסק הבורר.

6. הטענה לפיה הבוררים לא הכריעו באחד העניינים שנמסרו להכרעתם נטענה בעלמא מבלי להבהיר באיזה ענין לא הכריעו הבוררים. בית הדין היה אמור להכריע בשאלה האם הנתבע נותר חייב כספים לתובע כתוצאה מהפרוייקט המשותף שלהם במבשרת ציון ובית הדין נתן הכרעה מלאה בשאלה זו.

7. גם הטענה הכללית לפיה קיימת עילה לפיה בית המשפט היה מבטל

פסק דין
סופי נטענה בעלמא מבלי להסביר מדוע בית משפט היה מבטל פס"ד סופי. מתוך החומר שהוגש עולה בדיוק
ההיפך, בית הדין גילה סבלנות רבה למחדליו של הנתבע להוכיח את טענותיו
ונתן לו הזדמנויות חוזרות ונישנות, הן לפני טיוטת חווה"ד רואת החשבון והן לאחריה, להמציא מסמכים התומכים בעמדתו אך הנתבע נמנע מלעשות כן תוך שהוא מושך את הדיון בבית הדין פעם אחר פעם. בנסיבות אילו נראה כי בית הדין גילה אורך רוח נדיב כלפי הנתבע לכן לא קיימת עילה לפיה בית המשפט היה מבטל

פסק דין
סופי.


סוף דבר, אני מאשר את פסק הבוררות מיום 20.2.17 אשר חייב את הנתבע לשלם לתובע סך של 300,000 ₪ ככתבו וכלשונו והבקשה לביטול פסק הבוררות נדחית.







אני מחייב את הנתבע לשלם לתובע הוצאות הליך זה וכן שכ"ט עו"ד בסך 15,000 ₪.



ניתן היום,
ג' כסלו תשע"ח, 21 נובמבר 2017, בהעדר הצדדים.









קלדנית: כרמלה עובדיה






א בית משפט שלום 55867-07/14 עובד מזרחי נ' חיים קרן, בני מר חיים, יעקב מזרחי ואח' (פורסם ב-ֽ 21/11/2017)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים