Google

מדינת ישראל - אליעזר זנדברג

פסקי דין על אליעזר זנדברג

62628-09/17 בשע     13/12/2017




בשע 62628-09/17 מדינת ישראל נ' אליעזר זנדברג








בית משפט השלום בראשון לציון


בש"ע 62628-09-17 מדינת ישראל
נ' זנדברג




תיק חיצוני: מספר תיק חיצוני





בפני

כבוד השופטת - נשיאה
עינת רון


מבקש
ת

מדינת ישראל


נגד

משיב
אליעזר זנדברג







החלטה


המשיב, שהוא יו"ר "קרן היסוד",
נעצר ביום 4/9/17 במסגרת חקירה המכונה "תיק 3000". זוהי חקירה מסועפת, מורכבת ורבת היקף והמשיב נעצר ונחקר במסגרת עיכובם, מעצרם וחקירתם של מעורבים רבים.
החשדות שהופנו כלפי המשיב הם באשר לעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים והוצאת חשבונית פיקטיבית.

ביום 6/9/17 שוחרר המשיב בתנאים מגבילים, אשר כללו בין היתר את הרחקתו ממשרדי "קרן היסוד" וכן ניתן נגדו צו עיכוב יציאה לחו"ל ודרכונו הופקד אצל המשיבה.
תוקף הרחקתו של המשיב ממשרדי קרן היסוד היה עד ליום 5/10/17.
בדיון שנערך לקראת תום תקופה זו, ניתנה החלטה ולפיה, הוארכה תקופת הרחקתו של המשיב ממשרדי קרן היסוד עד ליום 15/11/17.
עם תום תקופה זו, ומשהמשיב ה ביקשה להאריך את תקופת ההרחקה, נתן ב"כ המשיב הסכמתו לכך כי התקופה תוארך ב-20 ימים נוספים וזאת מבלי שיהיה בכך הסכמה לנטען בבקשה.
ביהמ"ש נתן תוקף להסכמה זו והורה על הארכת תקופת ההרחקה עד ליום 5/12/17.

עתה, מונחת בפני
בקשתה של המבקשת להורות על הרחקה נוספת של המשיב ממשרדי קרן היסוד לתקופה של 45 ימים וכן להורות על תקופה נוספת של עיכוב יציאתו מן הארץ למשך 90
ימים.

לטעמה של המשטרה יש להענות לבקשתה כיוון שצרכי החקירה מחייבים זאת.
התביעה ערה לכך כי מדובר בתקופה ארוכה בה מורחק המשיב ממשרדי קרן היסוד,
ועל כן נפגעת עבודתו, ברם לטעמה, צרכי החקירה מחייבים המשך ההרחקה, כיוון שיש פעולות חקירה שיש לבצע.
המשטרה הבהירה כי כבר בדיון קודם מסרה לביהמ"ש רשימה של פעולות חקירה לביצוע, אשר חלקן בוצעו מאז וחלקן טרם הושלם. בחומר שנמסר לעיונו של ביהמ"ש, הובהר אלו מן הפעולות בוצעו ואלו לאו, ואף נמסר הסבר מדוע טרם הושלמו פעולות החקירה שטרם נסתיימו ועוד הובהר מדוע ייארך הטיפול בהן עוד פרק זמן לא קצר כלל ועיקר.
כאמור, סבורה המשטרה, כי החקירה תפגע באופן משמעותי, אם יתאפשר למשיב לחזור למשרדי
קרן היסוד ואף אם תתאפשר יציאתו, לעת הזאת לחו"ל.
את טיעוניה תמכה במסמכים שהועברו לעיון בית המשפט.

עוד טענה המשטרה כי קיים חשש ממשי לשיבושה של החקירה וכי החשש היה קיים בעבר ואף קיים לעת הזאת והציגה תימוכין לחששות אלה במסמכים שהוצגו לעיונו של בית המשפט.
חשש זה עלול להתחזק ואף להתממש,
אם יותר למשיב לחזור למשרדי
קרן היסוד
ו/או לצאת לחו"ל.

ב"כ המשיב טען כי לצערו הוא חש, כי כיוון שלא עלה בידי המשטרה להרחיק את המשיב ממשרדי קרן היסוד על ידי גופים של המדינה, היא עושה זאת בדרך של הגשת בקשה זו.
הוא הטעים כי חוק שירות המדינה אינו חל על קרן היסוד, ועל כן לא ניתן לפתוח בהליכי השעייה , בשל החקירה, נגד המשיב. קרן היסוד עצמה לא מצאה לנקוט צעדים כלשהם בעניינו של המשיב ומצאה כי חזקת החפות עומדת לו.
ב"כ המשיב סבור על פי מידע שהגיע אליו כי נעשה ניסיון באמצעות פגישה של המשטרה עם גורמי פרקליטות ויועמ"ש להרחיק את המשיב ממקום עבודתו ומשלא עלה הדבר בידיהם כאמור, היא עושה שימוש בחקירה על מנת לעשות כן.

הוא הוסיף וטען כי למעשה, לא נאסר על המשיב להפגש עם עובדי קרן היסוד בכל מקום אחר ולמעשה אף לא נאסר עליו לעסוק בענייניה של קרן היסוד ובלבד שלא יהיה זה במשרדי קרן היסוד ובלבד שלא ייצא לחו"ל.
אין הוא רואה, בנסיבות אלה, טעם של ממש בהותרתם של התנאים המגבילים.

כך, הוסיף וטען ב"כ המשיב, כי אין כל טעם בהותרת עיכוב היציאה מן הארץ על כנו , מה גם שיש בכך פגיעה ממשית בעבודת קרן היסוד, שכן נמנעת מן המשיב האפשרות להפגש עם תורמים וכיו"ב.
ב"כ המשיב ציין כי הוא יכול לפרט בפני
המבקשת מעדים ספציפיים של כנסים בחו"ל, בהם נדרש המשיב להשתתף ואליהם הוא מבקש לצאת
והוא עותר כי לאלה תינתן למשיב האפשרות לנסוע לחו"ל.

אקדים ואמור כי פרשה זו, במסגרתה נחקר המשיב, המכונה "תיק 3000" היא פרשה רחבת היקף באופן מיוחד, מורכבת ומסועפת וכוללת , עד כה, חקירתם של מעורבים לא מעטים כלל ועיקר , איסוף חומר חקירה בהיקף נרחב במיוחד וביצוע פעולות חקירה רבות מאוד.
אמנם, עד כה, ביצעה המשטרה פעולות חקירה רבות מאוד, הן בעניינו של משיב זה והן בעניינם של מעורבים אחרים והיא אינה שוקטת על שמריה כלל ועיקר, אולם, יחד עם זאת, החקירה מצוייה בעיצומה ודרכה של המשטרה בחקירה זו עוד רבה וארוכה.

בדיונים קודמים הציגה המשטרה פעולות חקירה לביצוע ואכן ביצעה חלק נכבד מהן. עם זאת, לא סיימה המשטרה לבצע חלק חשוב ומהותי ביותר של פעולות החקירה ואף הציגה בפני
את הטעמים לכך ומדוע מתארך הטיפול בפעולות חקירה חשובות אלה, בעניינו של המשיב.
נחה דעתי, כי המשטרה עושה מלאכתה נאמנה גם באשר לפעולות חקירה אלה
ואינה משתהה בטיפול בהן, אלא שבשל טיבן ומהותן אורך הטיפול בהן זמן רב יותר, ויש להניח כי אף ייארך פרק זמן נוסף שאינו קצר.

מעצם טיבה של חקירה מעין זו ומעצם טיבן של פעולות חקירה כאלה, שהן מביאות להתפתחויות שונות בחקירה. ואכן מחומר החקירה שהובא לעיוני , עולה כי עם הזמן חלו בחקירה זו, בעניינו של המשיב, כמו גם בעניינם של אחרים, שיש בהם להשליך על המשיב, התפתחויות חקירה רבות ומשמעותיות.

התפתחויות אלה , אף הן מצריכות פעולות חקירה נוספות, אשר חלקן אינן פשוט לביצוע והן מצריכות אישורים, משאבים, אמצעים והערכות מתאימה.

עוד עלה מחומר החקירה שהועבר לעיוני, כי לגבי חלק נכבד מפעולת אלה קיים חשש של שיבוש מהלכי החקירה ואוסיף ואדגיש כי אין המדובר בחשש ערטילאי ונהוג לגבי חקירה דרך כלל, אלא שבענייננו, קיים חשש ממשי וקונקרטי לשיבוש החקירה הנוגע לעניינו של המשיב, כעולה מראיות שנאספו עד כה.
משכך והגם שאני ערה כי המשיב מורחק ממשרדי קרן היסוד מאז ספטמבר 2017, מצאתי כי על מנת לאפשר למשטרה להמשיך בחקירתה בפרשה חשובה, רגישה, מורכבת ומסועפת זו, הרי שי להעדיף את צרכי החקירה ואת האינטרסים הציבוריים
ולהמשיך ולהורות על הרחקתו של המשיב ממשרדי קרן היסוד.

אמנם המשיב רשאי להפגש עם עובדים של קרן היסוד ולמעשה, אף לעסוק בענייני קרן היסוד, ואולם לאור החומר שהועבר לעיוני, שוכנעתי כי בכניסתו למשרדי קרן היסוד ובשהותו שם, יש לאור אופי הפעולות העתידות להתבצע במהלך המשך החקירה, יש כדי להביא לפגיעה ממשמעותית בחקירה.

אבהיר ואדגיש, כי בניגוד לטענתו של ב"כ המשיב ולחששות שהביע, הרי שהדברים האמורים לעיל, מסתמכים כאמור על חומר ראיות שהוצג בפני
ועל טעמים של צרכי החקירה העתידיים ולא על שאלות ערכיות של המשך תפקידו של המשיב כיו"ר קרן היסוד, חרף החקירה התלויה ועמדת נגדו.

לשאלות אלה, יתנו גורמים אחרים את הדעת.

כך, גם לגבי שהותו של המשיב בחו"ל.

שוכנעתי, לאחר עיון בחומר החקירה שהוצג בפני
, ולאור החשש מפני שיבוש מהלכי החקירה, כי יש להמשיך את
ההוראה בדבר עיכוב יציאתו של המשיב מן הארץ והפקדת דרכונו אצל המבקשת.

עם זאת, נרשמה הערת המבקשת, כי אם יבקש המשיב לצאת לחופשה פרטית בחו"ל, יוכל לפנות אל המבקשת ובקשתו תבחן.

לאור כל האמור לעיל, אני על המשך הרחקתו של המשיב ממשרדי קרן היסוד למשך 45 ימים נוספים וכן על המשך עיכוב יציאתו מן הארץ למשך 90 ימים נוספים.
מניינן של תקופות אלה מיום 5/12/17.

יתר התנאים המגבילים שנקבעו בהחלטות קודמות יעמדו בעינם.

המזכירות תעביר את החלטתי אל ב"כ הצדדים.

ניתנה היום, כ"ה כסלו תשע"ח, 13 דצמבר 2017, בהעדר הצדדים.










בשע בית משפט שלום 62628-09/17 מדינת ישראל נ' אליעזר זנדברג (פורסם ב-ֽ 13/12/2017)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים