Google

עבדו שריף - עיזבון המנוח רג'ב עיסא אבו תאיה, עיסא מוחמד אבו תאיה, ג'מילה מוחמד עליואת ואח'

פסקי דין על עבדו שריף | פסקי דין על עיזבון המנוח רג'ב עיסא אבו תאיה | פסקי דין על עיסא מוחמד אבו תאיה | פסקי דין על ג'מילה מוחמד עליואת ואח' |

38942-12/17 הפב     10/06/2018




הפב 38942-12/17 עבדו שריף נ' עיזבון המנוח רג'ב עיסא אבו תאיה, עיסא מוחמד אבו תאיה, ג'מילה מוחמד עליואת ואח'








בית המשפט המחוזי בירושלים
לפני כבוד השופט העמית יעקב צבן

הפ"ב 38942-12-17 שריף נ' אבו תאיה ואח'

הפ"ב 47999-01-18 אבו תאיה ואח'
נ' שריף ע"י מ"כ עבדו שריף


המבקש
עבדו שריף
ע"י עו"ד נסאר מסיס

, עו"ד עווני יג'מור


נגד

המשיבים
עיזבון המנוח רג'ב עיסא אבו תאיה

1. עיסא מוחמד אבו תאיה

2. ג'מילה מוחמד עליואת

3. נעמתי ג'מיל אבו תאיה

4. ג'מיל רג'ב אבו תאיה

5. עיסא רג'ב אבו תאיה

6. ניפין רג'ב אבו תאיה

7. נדה רג'ב אבו תאיה

8. מחמד עיסא אבו תאיה
ע"י
עו"ד ריאד סואעד
, עו"ד לנא ורור


פסק דין


בקשה לאישור פסק בורר.
בקשה לביטול פסק בורר.

1.
המשיבים הם יורשי המנוח רג'ב עיסא אבו תאיה, אשר הלך לעולמו בתאריך 29.10.2015.
למנוח היו זכויות בחלק מחלקת מקרקעין בשכונת ראס אל-עמוד בירושלים הידועה כחלקה רשומה בספר 1 (ע) דף 31 בשטח 3,774 מ"ר, הידועה, בין היתר, כחלק מחלקות 128, 129, 130 בגוש 29989. לטענת המבקש, המנוח מכר את זכויותיו במקרקעין לאביו של המבקש עוד בשנת 2008.
לאחר מות המנוח התגלע סכסוך בין המבקש לבין המשיבים ולטענת המבקש נחתם ביניהם הסכם בוררות ביום 12.1.2016, בו מונה מר עבד אל וואהב ג'ית כבורר מכריע. פסק הבוררות ניתן ביום 17.4.2017, והמבקש עותר לאשרו.
המשיבים מתנגדים לאישור פסק הבורר ומבקשים לבטלו.

טענות המבקש
2.
א.
הצדדים בחרו בבוררות על פי הדין השרעי, פנו לבורר שהינו קאדי בחברון והסכם הבוררות נחתם כדת וכדין. החתימה נעשתה באמצעות מי שמייצג את הצדדים לפני הבורר. לשם כך הציג המשיב מס' 8, מוחמד עיסא אבו תאיה, ייפוי כוח שנערך ונחתם על ידי כל היורשים, הם המשיבים (מוצג ב/1).


ב.
שני הצדדים נטלו חלק בהליך הבוררות ובמהלך מספר ישיבות שטחו ופירטו את טענותיהם.

הבורר עצמו התייצב בבית המשפט והעיד כי ברר ובדק מראש כי המשיבים מיוצגים, קיבל לידיו את ייפוי הכוח (ב/1), קיבל צו ירושה, שטר בוררות נחתם לפניו, התקיימו לפניו ישיבות בהשתתפות שני הצדדים ולאחר ששמע את כולם, נתן את פסק הבורר.


ג.
יש לדחות את טענת המשיבים בכל הקשור לייפוי הכוח, כאילו הוא מיועד אך ורק לדברים טכניים, שכן המשיב 8 אישר בעדותו במפורש כי ייפוי הכוח מסמיכו לפעול בכל עניין בשם המשיבים.


ד.
המשיבים נמנעו מלהביא לעדות את מר אלרשק שייצגם בבוררות ועל כן יש להסיק כי עדותו הייתה פועלת נגד המשיבים.

טענות המשיבים
3.
א.
לאחר פטירת המנוח הופתעו המשיבים לשמוע כי המבקש טוען שרכש את כל זכויות המנוח במקרקעין ובפרויקט. לפיכך הסמיכו המשיבים 7-1 את דודם, המשיב 8, מוחמד אבו תאייה, לטפל בעניין העיזבון, לבדוק את טענות המבקש ולברר את המחלוקת איתו, אך לא נתנו מעולם למשיב 8 הרשאה לנהל בשמם הליך בוררות. המשיבים הופתעו לגלות, ורק במסגרת הבקשה לבית המשפט, כי המבקש יזם, בלא קבלת הסכמתם, הליך בוררות על מנת להכריע בסכסוך. כמו כן הדגישו המשיבים כי המשיב 8 עצמו לא חתם על הסכם בוררות (סעיף 9 לתשובת המשיבים).


ב.
המשיבים לא הסכימו על זהות הבורר שאינו תושב ישראל.


ג.
המבקשים לא הסכימו על הדרך שבה היה אמור הבורר להכריע ועל כך שפסק הבורר יינתן שלא לפי הוראות הדין (סעיף 17 לתשובת המשיבים).


ד.
לאור דברים אלה לא היה הסכם בוררות בר תוקף, הבורר לא התמנה כדין, הוא פעל ללא סמכות ולא ניתנה לבעלי הדין הזדמנות נאותה לטעון טענותיהם.



דיון
4.
המבקש, עבדו שריף
, העיד בבית המשפט כי המשיבים הם שפנו אליו בשנת 2015 בטענות הקשורות למקרקעין. שתי המשפחות ישבו והסכימו ביחד בחודש נובמבר 2016 לפנות לבורר שרעי בחברון.
בפגישה הראשונה אצל הבורר הוא דרש לקבל שטר חוב כדי להבטיח את קיום צו הבוררות ושני הצדדים הפקידו בידיו שטר חוב חתום. על שטר הבוררות עצמו חתמו נציג המבקש אבו כמאל אבו עצב ונציג המשיבים עאאד חאד'ר אלרשק וכן שני עדים, אחד מכל צד. המבקש חזר והבהיר כי הבורר הקפיד לבדוק מי הם הצדדים, מי הם יורשי המנוח ואף דרש וקיבל מהמשיב 8, מוחמד אבו תאיה, צו ירושה וייפוי כוח חתום על ידי כל היורשים. רק לאחר שכל המסמכים הללו הוסדרו, בחלוף כחודש, התקיימה ישיבת בוררות נוספת (עמ' 6-5 לפרוטוקול). המבקש הדגיש, כי עאאד אלרשק, שייצג את המשיבים, חתם על שטר הבוררות והופיע לכל הדיונים ביחד עם המשיב 8.

5.
המשיב 8, מחמד עיסא אבו תאיה, אישר בעדותו בבית המשפט כי הוא חתם על שטר החוב ונתן אותו לעאאד אל ראשק (א/1). לדבריו היה אצל הבורר מר ג'ית מספר פעמים כדי "שיפתור את הבעיה, שיביא לנו את הכסף ויחזיר לנו את הזכות של הילדים שלנו" (עמ' 8 שורה 2). כאשר נשאל על ייפוי הכוח (ב/1) ענה כי מדובר במסמך שאִפשר לו לטפל בארנונה וביטוח לאומי, וכי כל היורשים חתמו על המסמך. כאשר נשאל שוב במה הוסמך לטפל בשם היורשים, ענה: "את הכל. הסמיכו אותי לטפל בכל הדברים" (עמ' 8 שורה 31). בהמשך עדותו הבהיר, כי כאשר אמר שייפוי הכוח מסמיך אותו לכל, התכוון "שצריכים ללכת לארנונה, למשטרה, לביטוח לאומי, לכל הדברים. אשתו של אח שלי חולה בסרטן ולא יכולה לטפל בילדים שלה ואם הם צריכים משהו אני אטפל".

6.
המשיב 5, עיסא רג'ב אבו תאיה, העיד בבית המשפט ואישר כי היורשים, בני משפחתו, חתמו על ייפוי הכוח ב/1. משנשאל לאיזה צורך היה ייפוי הכוח, ענה: "אנחנו צריכים דברים, שיעבוד על צו הירושה גם. כל הדברים. צו הירושה והכל" (עמ' 13, שורה 2). העד אמר כי היה פעמיים לפני הבורר מר ג'ית (אך לא העיד לפניו) וכי היה איתו גם דודו מוחמד אבו תאיה (משיב 8). עיסא אישר כי הוא מכיר את המסמכים א/2-א/3 שהוגשו בזמנו לבורר, אם כי לדבריו הוא לא מכיר במר ג'ית כבורר.
בהמשך עדותו ביקש העד להתנער מקשר לעצם הבוררות ולמקור המסמכים.

7.
העד עבד אל ווהב שפיר עומר ג'ית העיד כי הוא זה שישב כבורר בין הצדדים.
בחודש נובמבר 2016, פנו אליו חאדר רשק בשם משפחת אבו תאיה, ועבד אבו עצב בשם משפחת שריף. בשטר הבוררות רשמו את שמות הצדדים ובישיבה שהתקיימה ביום 12.11.2016 הוא עצמו דרש לקבל צו ירושה וייפוי כוח בחתימת כל היורשים. ייפוי הכוח המקורי (ב/1) נמסר לו בתחילת שנת 2017 (עמ' 11 לפרוטוקול). לאחר מכן הוגשו לו טענות הצדדים, התקיימו לפניו ישיבות בוררות בתאריכים 20.2.2017, 5.3.2017, 30.3.2017, 16.4.2017. פרוטוקול מלא לא ניהל אך רשם תמצית דברים שנראו לו.

8.
בשטר הבוררות שצורף לבקשה צוינו שמות שני הצדדים:
"צד הראשון יורשי המנוח רג'ב עיסא אבו תאיה אשתו נעמה וילדיו עיסא, ניפין, נדה וג'מיל ואביו עיסא ואמו ג'מילה"
"צד שני עבדו מחמד עבדו אלשריף תושב ירושלים".

נושא הסכסוך מוגדר "דרישה ותביעת הצד הראשון כי חלקו 12.5% באדמה שהשטח שלה 2300 מ"ר במקום ראס אלעמוד שהוקם עליה 28 דירות וכן סכום 25000$ ששולמו לפני כ-13 שנה בערך לנקיטה בהליכי האדמה".
"הצד השני טוען כי הוא קנה מהצד הראשון כל זכויותיו בהתאם למסמכים רשמיים".

הסכמת שני הצדדים: "בתאריך דלמטה הסכימו שני הצדדים הנ"ל על העברת נושא הסכסוך לבוררות שרעית בפני
בורר יחיד עבד אלוהאב ג'ית להכרעה או סולחה בתנאי שהפסק שינתן ע"י הבורר יהיה סופי ומוחלט מכריע בסכסוך ואין לאף צד לטעון נגדו ויש פטור לבורר מלנקוט בפרוצדורה המשפטית שבתוקף באזור הרשות הפלסטינית".

9.
עבד אלוהאב ג'ית קיבל מהצדדים מסמכים וכתבי טענות. הוגש לו צו ירושה של בית הדין השרעי מיום 19.12.2015 הקובע כי המשיבים 7-1 הם יורשי המנוח. כמו כן הוגש ייפוי כוח חתום על ידי כל היורשים המסמיך את אחיו של המנוח, מחמד אבו תאיה (משיב 8), "לייצג אותנו ולהופיע במקומנו וזאת לגבי עיזבון המנוח וחלוקתו עפ"י ההלכה המוסלמית ולנקוט בכל הדרוש להגשת תביעות בבתי משפט על סוגיהם ודרגותיהם ו/או הגשת תלונות למשטרה ואחרים ולעקוב אחרי כל העניינים האפשריים לגביית הזכויות לעיל" (ב/1).
בנוסף, נציג המשפחה, משיב 8, חתם על שטר חוב (א/1). לבורר הוגשו גם מסמכי תשובה או תגובה מטעם המשיבים הנוגעים לעצם הסכסוך הנדון (א/2, א/3).

10.
פסק ניתן על ידי הבורר ביום 17.4.2017 והוא נושא כותרת "פסק בוררות שרעי".
הבקשה לאישור פסק הבורר הוגשה בחודש דצמבר 2017 והבקשה לביטולו בחודש ינואר 2018.

הכרעה
11.
בתשובה לבקשה לאישור פסק בורר ובבקשה לביטולו, אשר הוגשה לבית המשפט בתאריך 5.2.2018 נטען על ידי המשיבים כי המשיבים 7-1, בני משפחת אבו תאיה, הסמיכו את המשיב 8 לטפל בעניין העיזבון ובין היתר לבדוק את טענות המבקש ולברר המחלוקת איתו, אך לא נתנו למשיב 8 הרשאה לנהל בשמם הליך בוררות, והם אף הופתעו לגלות, רק עם פתיחת הליך זה, כי המשיב 8 יזם על דעת עצמו הליך בוררות על מנת להכריע בסכסוך.

12.
המשיב 5, אחד היורשים, העיד בבית המשפט כי נכח בישיבות לפני הבורר יחד עם דודו, המשיב 8. כמו כן אישר מסמכים שהוגשו לבורר ועניינם הסכסוך. מכאן, יש לדחות את הטענה כי המשיבים לא ידעו על הבוררות והופתעו לגמרי מפסק הבוררות ולא ידעו עליו דבר.
המשיבים 5, 8 אף אישרו כי ייפוי הכוח מסמיך את המשיב 8 לטפל "בכל" ולא רק בענייני ביטוח לאומי או משטרה כפי שטענו. נוסחו של ייפוי הכוח מלמד בבירור כי המשיב 8 הוסמך לטפל בעניינים המשפטיים של היורשים, לרבות נקיטת הליכים משפטיים, כפי שנעשה בפני
יה לעבד אלוהאב ג'ית, שהינו קאדי שרעי בחברון.

13.
היורשים עצמם לא חתמו על הסכם בוררות, אך נציגם – משיב 8 – ייפה את כוחו של מר רשק לחתום בשמם ובעצמו חתם על שטר חוב לפני הבורר והתייצב לכל דיוני הבוררות. המשיבים הם אלה שיזמו ופנו למבקש, העלו את סוגיית הסכסוך ושני הצדדים הסכימו להביאו להליך בוררות שרעית. הפגם הפורמלי – העדר חתימה על ידי המשיבים – נרפא בחמישה: הגשת צו ירושה לבורר, הגשת ייפוי הכוח, חתימת מיופה הכוח על שטר חוב, חתימת נציגם על שטר בוררות, התייצבות לדיונים בנושא הסכסוך.
מר רשק שחתם על שטר הבוררות לא התייצב לעדות בבית המשפט, לא ביסס את הטענה שהיה חסר סמכות ולא הסביר מדוע בשטר הבוררות מצוין במפורש נושא הסכסוך. המשיבים שהיו חלק בלתי נפרד מהליך הבוררות נתפסו לטענות פורמליות שאין בהן די כדי להעיב על ההליך המהותי בו נטלו חלק.

14.
לאור האמור, אני מאשר פסק הבוררות מיום 17.4.2017 שניתן על ידי עבד אלוהאב ג'ית, ודוחה הבקשה לביטולו.
המשיבים יישאו בהוצאות המבקש ובשכר טרחת עורך דין בסכום כולל של 10,000 ₪.

ניתן היום, כ"ז בסיון התשע"ח, 10 ביוני 2018, בהעדר הצדדים.












הפב בית משפט מחוזי 38942-12/17 עבדו שריף נ' עיזבון המנוח רג'ב עיסא אבו תאיה, עיסא מוחמד אבו תאיה, ג'מילה מוחמד עליואת ואח' (פורסם ב-ֽ 10/06/2018)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים