Google

מדינת ישראל - מנאע אחסאן מנאע אחסאן

פסקי דין על מנאע אחסאן מנאע אחסאן

2532-07/15 תתע     11/07/2018




תתע 2532-07/15 מדינת ישראל נ' מנאע אחסאן מנאע אחסאן








בית משפט השלום לתעבורה בעכו

תת"ע 2532-07-15 מדינת ישראל
נ' מנאע אחסאן

11 יולי 2018



לפני כבוד השופטת אסתר טפטה–גרדי


בעניין:



1

מדינת ישראל
באמצעות עו"ד חני דגן



המאשימה


נגד


1 מנאע אחסאן מנאע אחסאן


באמצעות עו"ד חוסין מנאע
הנאשם

גזר דין


1.
הנאשם

שלפני

הורשע

על

סמך

הודאתו

בכתב

האישום

בתיק

זה

ובכתב

אישום

בתיק נוסף שצורף אליו.

2.
בתיק זה, 2532-07-15, הורשע הנאשם, על פי הודאתו, בעבירות, מיום 18.6.15, של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע ביום 20.11.07 וחלפו למעלה מ – 6 חודשים, ונהיגה ללא תעודת ביטוח
.
הנאשם נפסל ביום 17.5.16, בתיק זה, בנוכחותו
.
3.
בתיק שצורף, 6333-08-16 – הורשע הנאשם, על פי הודאתו, בעבירות, מיום 4.8.16, של נהיגה בזמן פסילה, נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע ביום 20.11.07, וחלפו למעלה מ – 6 חודשים מיום פקיעתו, ונהיגה ללא תעודת ביטוח תקפה.
טיעוני הצדדים
4.
המאשימה ביקשה להטיל על הנאשם עונש מאסר בפועל, לריצוי בעבודות שירות, ככל שימצא מתאים, מאסר על תנאי לתקופה של למעלה מ - 6 חודשים, פסילת רישיון נהיגה שלא תפחת מ – 3 שנים, פסילה על תנאי, קנס משמעותי והתחייבות.
צוין כי מתחם הענישה של נהיגה בזמן פסילה, הוא מאסר בפועל הנע בין 15 יום עד 20 חודשי מאסר ופסילה בפועל בין 6 חודשים ל – 60 חודשים, מלווה ביתר רכיבי הענישה.
5.
צויין כי עסקינן בכתב אישום חמור, הכולל נהיגה בפסילה, כשחרף הפסילה שהוטלה עליו נתפס הנאשם נוהג. מעשים אלה מעידים עליו כמי שאינו מפנים את הוראות החוק ומזלזל בהחלטות שיפוטיות. כן הוטעם כי הנאשם, נוהג משנת 1990 וצבר לחובתו 27 הרשעות קודמות, כאשר בעברו עבירות דומות של נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף.
המאשימה הפנתה לפסיקה תומכת.
6.


ב"כ הנאשם עתר להסתפק במאסר מותנה מרתיע ופסילה לתקופה ארוכה.
7.
צויין כי הנאשם, יליד שנת 71', אב ל – 5, שתי בנותיו לומדות באוניברסיטה, האחת לומדת רפואה בחו"ל והשניה במכללה בנצרת. הנאשם טיפל באחיו הצעיר, שנפטר לפני כחודש, וכעת הוא מפרנס את משפחתו ומשפחת אחיו. הוטעם כי הנאשם עבר אירוע מוחי (הוגש נ/1), והוא מטופל פעם בחודש בבית החולים תל השומר. נטען כי חרף מצבו הרפואי, הנאשם, נוכח הנסיבות, עובד 7 ימים בשבוע. בנוסף, הוגש מסמך מטעם המועצה המקומית מג'ד אל כרום, המעיד על מצבה הכלכלי העגום של המשפחה (נ/2). עוד צוין כי הנאשם נטל אחריות על המעשה, הודה בפני
השוטרים ובפני
בית המשפט וחסך זמן שיפוטי יקר. הודגש כי הנאשם נעדר עבר פלילי וזוהי עבירה ראשונה של נהיגה בזמן פסילה, שבוצעה על רקע מצוקה כלכלית. ב"כ הנאשם הפנה לדוח שם צוין, לטענתו, כי הנאשם נאלץ להזיז את הרכב ממקומו לאחר שאחד העובדים נטש את הרכב בחזרתם מהעבודה, באמצע הדרך. העבירה המיוחסת לו, הוטעם, אינה מאפיינת את אורחות חייו ועברו התעבורתי, צוין, אינו מכביד, שכן העבירה האחרונה היא משנת 2012. ככל שיוטל על הנאשם עונש מאסר, גם אם על דרך של עבודות שירות, יגרום הדבר נזק לשתי משפחות בהן הוא מטפל.
ההגנה הפנתה לפסיקה תומכת.
8.
בתיק זה הוגשו 3 חוודת דעת של הממונה על עבודות השירות. חוות הדעת האחרונה שהוגשה מצאה את הנאשם כשיר לריצוי עונש של מאסר, בדרך של עבודות שירות, והמליצה על תחילת ריצוי עבודות השירות ביום 5.7.18.
הערך החברתי הנפגע מביצוע העבירה ומידת הפגיעה בערך זה

9.
נהיגה בפסילה היא מבין העבירות החמורות ביותר בפקודת התעבורה,
אשר המחוקק אף ראה להורות בצידה על עונש של
3 שנות מאסר (
סעיף 67 לפקודת התעבורה

). לצד עבירה זו, עבירות נלוות נוספות - 2 אישומים בגין נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע בשנת 2007, ונהיגה ללא תעודת ביטוח.
10.
התנהגותו של הנאשם משקפת זלזול בחוק ובהחלטת ביהמ"ש ואף סכנה ממשית לשלום הציבור.
11.
כך, למשל, באו הדברים לידי ביטוי ברע"פ 3878/05
בנגוזי נ' מ"י

(פורסם בנבו, 26.05.05):
"העבירה אותה עבר המבקש היא חמורה ויש לבטא את חומרתה בענישה מרתיעה. נהיגה בכבישי הארץ בזמן פסילת רישיון טומנת בחובה סיכונים רבים לביטחונם של נוסעים ברכב והולכי רגל. יתר על כן, ולא פחות מכך, היא משקפת התייחסות של ביזוי החוק וצווי בית המשפט".
12.
בהתייחסו לנהיגה בפסילה, ברע"פ 3943/11

אסלם ברהום נ' מ"י
, קבע כב' השופט אליקים רובינשטיין:
" עבירות נהיגה בפסילה ללא ביטוח וללא רישיון, יש בהן לא רק דופי פלילי אלא אף מוסרי כפול: הסיכון המובהק לעוברי דרך (וגם לנוהג עצמו) וזו עיקר,
וכן קשיים במימוש פיצויים בעקבות תאונות דרכים אם יקרו חלילה, בעת נהיגה כזאת".
ועוד :-
" על בית משפט זה לשלוח מסר צלול וברור לפיו בעבירות מסוג זה, במיוחד כאשר למבקש עבר תעבורתי מכביד, ינקוט בית המשפט במדיניות ענישה מחמירה המשקפת את הסכנה הטמונה בהן לציבור הרחב (רע"פ 221/11 הראל נ' מ"י (לא פורסם))".

מדיניות הענישה הנהוגה
13.
עפ"ת (חי') 26451-11-15 מרגוליס נ' מדינת ישראל

(21.12.15), הורשע המערער בעבירות של נהיגה בקטנוע, בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף וללא ביטוח. לחובתו 2 הרשעות קודמות חמורות, נהיגה תחת השפעת אלכוהול ואי ציות לאור אדום. בית המשפט המחוזי ביטל את רכיב המאסר בפועל, לריצוי בעבודות שירות, בנסיבות בהן עסקינן בעבירה ראשונה של נהיגה בפסילה, עבר תעבורתי שאינו מכביד ותסקיר חיובי, האריך את המאסר המותנה בן 4 חודשים לתקופה של 8 חודשים נוספים וזאת למשך 3 שנים. יתר סעיפי גזר הדין נותרו על כנם – פסילה לתקופה של 12 חודשים בפועל, הפעלת פסילה מותנית, בת 4 חודשים, במצטבר לפסילה שהוטלה בתיק, ובסך הכל 16 חודשי פסילה בפועל, פסילה לתקופה של 12 חודשים על תנאי למשך 3 שנים וקנס בסך 1,500 ₪. בית המשפט הפנה לרע"פ 6115/06 מוראד אבו לבן נ' מדינת ישראל
(8.5.07), בצטטו כי:
"נסיבות ביצוע העבירה ונסיבותיו האישיות של הנאשם הקונקרטי אף הן מהוות נתונים מן העניין. אין דינו של נאשם שלחובתו שורה ארוכה של עבירות תבורה, ועבירות של נהיגה בזמן פסילה בפרט, כדין מי שנוהג לציית בדרך כלל להוראות החוק....

אין הערכאה הדיונית מחויבת אפוא להטיל מאסר על כל מי שהורשע בעבירה של נהיגה בזמן פסילה". (הדגשה שלי – א.ט.ג.).
14.
ברע"פ 2421/12
ברנס נ' מדינת ישראל
, הורשע נאשם בעבירות של נהיגה בפסילה, ללא רישיון נהיגה תקף וללא ביטוח, כשזו עבירה ראשונה של נהיגה בפסילה, והנאשם צבר 54 הרשעות קודמות, ביניהן שתי תאונות דרכים. בית המשפט קמא הטיל שנתיים פסילת רישיון, מאסר מותנה וקנס בסך 5,000 ₪ נוכח היותו איש קבע, תרומתו לצבא, והעדר עבר פלילי. נדחתה בקשת רשות ערעור על חומרת העונש.
15.
ב

עפת

(

ב

"

ש

) 13687-04-13


אבקסיס נ' מדינת ישראל
(20.5.13), המערער הורשע בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון תקף, העולה על שישה חודשים, וללא תעודת ביטוח. בעבירה ראשונה של נהיגה בפסילה, כשהמערער נעדר עבר פלילי או תעבורתי, בית משפט קמא גזר 36 חודשי פסילה, 140 שעות של"צ, פסילה על תנאי, מאסר על תנאי וקנס. בית המשפט המחוזי הפחית את הפסילה ל – 9 חודשים.
16.
עפת (חי') 6597-09-15 מדינת ישראל
נ' מוחמד עוקר
(21.1.16), בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון נהיגה, שפקע למעלה משנה, וללא תעודת ביטוח. למשיב עבר פלילי (23 הרשעות) ותעבורתי (16 הרשעות), והורשע בעבירות דומות של נהיגה בזמן פסילה כשהעבירות בוצעו זמן לא רב לאחר שהשתחרר ממאסר בגין ביצוע עבירות דומות. בית המשפט השתכנע מהתסקיר כי קיים סיכוי ממשי לשיקום, ואימץ את גזר דינו של בית משפט קמא בדבר הארכת המאסר המותנה בן 12 חודש בשנתיים נוספות, תוך הטלת רכיבי ענישה נלווים, פסילה בת 36 חודשים, הפעלת התחייבות כספית על סך 5,000 ₪ והתחייבות כספית בסך 10,000 ₪. צו המבחן הוארך לתקופה של 3 שנים.
17.
רעפ 2604/16 עלא אלדין מחאג'נה נ' מדינת ישראל

(2.5.18), המבקש הורשע בעבירות של נהיגה בפסילה, ללא רישיון נהיגה תקף, וללא ביטוח. למבקש עבר תעבורתי מכביד, הכולל 17 הרשעות קודמות, לרבות, נהיגה בזמן פסילה ונהיגה ללא רישיון נהיגה. המבקש שהה משך 17 ימים במעצר ו - 7 חודשים, ב"מעצר בית" מלא, באיזוק אלקטרוני, ושירות המבחן המליץ על הארכת המאסר המותנה. כב' השופט ח' מלצר אימץ את גזר דינו של בית משפט השלום אשר דן את המבקש ל - 4 חודשי מאסר לריצוי בפועל והפעלתו של עונש מאסר מותנה בן 7 חודשים (4 חודשים בחופף ו-3 חודשים במצטבר, כך שעל המבקש לרצות בסך הכל 7 חודשי מאסר בפועל, בניכוי 17 ימי מעצרו), 6 חודשי מאסר על תנאי, למשך שלוש שנים, 12 חודשי פסילה בפועל (שיחולו מיום שחרורו ממאסר במצטבר לכל עונש פסילה אחר), ו-12 חודשי פסילה על תנאי למשך שלוש שנים. צוין כי העונש אינו חורג ממדיניות הענישה,
18.
רעפ 4911/13 שמואל יעקובוב נ' מדינת ישראל

(2.10.13), המבקש הורשע בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, ללא רישיון נהיגה תקף וללא תעודת ביטוח. למבקש עבר תעבורתי מכביד,
הכולל 38 הרשעות קודמות, ביניהן, נהיגה ללא רישיון רכב תקף ונהיגה ללא רישיון נהיגה תקף ונדון, במסגרת הסדר טיעון, ל - 6 חודשי מאסר בפועל, שירוצו בעבודות שירות, הפעלת מאסר מותנה, שירוצה בחופף, פסילה של 36 חודשים, הפעלת פסילה על-תנאי של 3 חודשים, בחופף, 8 חודשי פסילה על תנאי למשך 3 שנים וקנס בגובה 1000 ₪. בית המשפט העליון אימץ את פסק דינו של בית משפט קמא בציינו כי נסיבותיו האישיות והמשפחתיות של המבקש נשקלו באופן ממצה בשתי ערכאות, שכן בנסיבות רגילות היה מחייב עונש של מאסר בפועל, מאחורי סורג ובריח.
19.
מהפסיקה האמורה עולה כי מתחם הענישה בעבירה של נהיגה בפסילה, כולל, במקרים בהם מדובר בנאשם בעל עבר תעבורתי מכביד, רכיב של מאסר, שיכול וירוצה בעבודות שירות, פסילה עד 3 שנים, והפעלת מאסר מותנה במצטבר או בחופף, ובמקרים בהם מדובר בנהיגה בפסילה, בפעם הראשונה, כשהעבר התעבורתי אינו מכביד, והנסיבות האישיות מיוחדות, פסילה עד שנה, ככל שקיים מאסר מותנה, הוא מוארך, ולעיתים הטלת שעות של"צ.
הפסיקה שהציגה המאשימה
20.
רעפ 8253/10 שלמה גיא נ' מדינת ישראל

(9.1.11), הורשע המבקש בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף וללא ביטוח תקף. נגזרו עליו 6 חודשי מאסר על תנאי, פסילה ל – 3 חודשים, פסילה מותנית, קנס בסך 750 ₪ וחתימה על התחייבות. ערעור של המשיבה התקבל והוחלט להחמיר בעונשו – על המבקש הוטלו מאסר בפועל של שנה, פסילה למשך 3 שנים, פסילה מותנית של 6 חודשים למשך 3 שנים, מאסר מותנה של 6 חודשים למשך 3 שנים וקנס בסך 750 ₪. בית המשפט ציין כי המבקש נוהג תקופה של למעלה מ – 20 שנה כשאין ברשותו רישיון נהיגה. בר"ע שהגיש נדחתה תוך שצויין כי העונש שהוטל ראוי בנסיבות העניין.
21.
עפת 10656-12-12 עאדל חמידי נ' מדינת ישראל

(13.5.13), המערער הורשע בעבירות של נהיגה בפסילה, נהיגה ללא רישיון נהיגה, שפקע מזה שלוש שנים, ללא רישיון רכב וללא תעודת ביטוח, למרות שרישיונו נפסל בשני הליכים שונים. על

המערער

נגזרו

3

חודשי

מאסר

בעבודות

שירות ו – 43 ימי מאסר בפועל, אותם ריצה כבר במסגרת המעצר, פסילה בת 24 חודשים, פסילה מותנית, מאסר מותנה בן 8 חודשים והתחייבות.

עברו התעבורתי כלל 22 הרשעות קודמות ובנוסף עבר פלילי בגינו ריצה מאסר בפועל בגין סחר בסמים. דובר בהרשעה ראשונה של נהיגה בזמן פסילה, עבירת תעבורה אחרונה היא משנת 2009 ועברו התעבורתי אינו מכביד באופן מיוחד. בית המשפט המחוזי קיבל את הערעור וקיצר את המאסר ל – 80 יום בלבד, בניכוי הימים ששהה במעצר, 43 יום, כך שתקופה של 37 ימים תרוצה בעבודות שירות והמאסר המותנה הועמד על 4 חודשים. יתר הרכיבים נותרו על כנם. בית המשפט ציין כי עברו התעבורתי של המערער אינו זניח, ועונש מאסר אינו חורג מהמתחם, בפרט שמדובר בשתי פסילות, ורישיונו אינו בתוקף מזה 3 שנים, אלא שהעונש שהושת יש להשית במערער שזו אינה הפעם הראשונה בה הוא מבצע עבירה זו.
הפסיקה שהציגה ההגנה
22.
עפת (מרכז) 21678-01-11 מדינת ישראל
נ' משה עזרי
(6.3.11) – המשיב הורשע בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, ללא רישיון נהיגה תקף, ללא רישיון רכב וללא ביטוח. עסקינן בנהיגה בפסילה בפעם השניה כשמאסר על תנאי עומד ותלוי נגדו. בית משפט קמא גזר פסילה בת 20 חודשים, הופעלה פסילה על תנאי בת 6 חודשים במצטבר, הופעלה פסילה על תנאי בת 3 חודשים בחופף, נגזר עונש פסילה על תנאי בן 6 חודשים לשנתיים והוארך מאסר על תנאי בן 4 חודשים
בשנתיים נוספות. בית המשפט המחוזי דחה את הערעור בציינו כי אמנם העונש הראוי לעבירה של נהיגה בזמן פסילה הוא מאסר בפועל, אך במקרה זה, המשיב אב ל – 7 ילדים, כאשר עול הפרנסה מוטל על האישה ומגוריו הרחוקים, כך שהנושאים בתוצאות המאסר הם הקטינים. בנוסף, מהתסקיר עלה כי המשיב
לקח אחריות מלאה על מעשיו. הוטעם כי גם אם גזר הדין מקל, הוא אינו חורג באופן קיצוני המצדיק התערבות.
23.
כפי שהובא בהרחבה לעיל, הן המחוקק והן ביהמ"ש העליון רואים בחומרה רבה עבירה של נהיגה בזמן פסילה, המבטאת זלזול בחוק ובהחלטות בתי המשפט. יתירה מכך, הנוהג ברכב ביודעו כי חל עליו איסור לעשות כן, מעיד כי אינו מייחס חשיבות להגבלות שהטילו עליו הרשויות. נהיגתו טומנת בחובה סיכון לנוסעים עמו ולמשתמשים אחרים בדרך. במקרה דנן, הנאשם כחודש לאחר שהנאשם נפסל, דבר לא הרתיעו, והוא שב ואחז בהגה. חמור שבעתים כשלעבירה זו מתלווים 2 אישומים של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע מזה 8 שנים ומזה 9 שנים ונהיגה ללא תעודת ביטוח.
24.
מדיניות הפסיקה אכן מלמדת על הצורך להרתיע על דרך הטלת עונשי מאסר. ברם, מדיניות ענישה אינה מייתרת את חובתו של בית המשפט להפעיל שיקול דעת בכל מקרה לגופו, על פי נסיבותיו האישיות של מבצע העבירה ונסיבות ביצוע העבירה.
25.
עיון בגליון ההרשעות של הנאשם מעלה כי עברו התעבורתי אינו מקל. הנאשם, נוהג משנת 1990, וצבר לחובתו 27 הרשעות קודמות. אמנם זו היא לו עבירה ראשונה של נהיגה בפסילה, אך בעברו עבירות דומות של נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע (האחרונה משנת (2012), ועוד.
26.
נסיבותיו האישיות של הנאשם אינן קלות. כפי שהוצג בפני
משפחתו סובלת ממצוקה כלכלית, אחיו הצעיר נפטר לפני כחודש והנאשם, שבעברו אירוע מוחי, נושא בעול הפרנסה של 5 ילדיו ו – 3 ילדי אחיו. חרף מצבו הרפואי, הנאשם עובד 7 ימים בשבוע. בנוסף, הנאשם נטל אחריות על המעשה, הודה במעשה וחסך זמן שיפוטי וזוהי לו עבירה ראשונה של נהיגה בפסילה.
27.
בהינתן האמור, לאחר שהבאתי בחשבון את מכלול השיקולים ואת מתחם הענישה, שוכנעתי כי על אף הנסיבות האישיות של הנאשם, עולה הצורך לשגר מסר עונשי חד וברור להרתיע את ציבור הנהגים, בנסיבות ביצוע העבירה ולהשית על הנאשם מאסר, שירוצה על דרך של עבודות שירות. לצד זה יש לבטא את חומרת העבירות בקנס גבוה, בפסילה, במאסר על תנאי ובפסילה על תנאי.
28.
לאחר ששקלתי את מכלול השיקולים הרלוונטיים, אני דנה את הנאשם לעונשים הבאים
:

1.
45 ימי מאסר בפועל.
עונש המאסר ירוצה בעבודות שירות, בשיקום מקצועי שלוחת מג'ד אלכרום, כמפורט בחוות דעתו של הממונה על עבודות השירות מיום 23.4.2018.

הנאשם יתייצב לתחילת ריצוי עונשו ביום
22.7.18 בשעה 8:00 ביחידת עבודות השירות במתחם תחנת משטרת טבריה.

הנאשם מוזהר כי הפרת תנאי עבודות השירות תביא להפסקתן באופן מנהלי וריצוי העונש במאסר של ממש.

2.
4 חודשי מאסר וזאת על תנאי למשך 3 שנים. לבל יעבור בתקופה הנ"ל עבירה
של נהיגה ללא רשיון נהיגה, או של נהיגה בזמן פסילה.

3.
אני פוסלת את הנאשם מלקבל או להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת 24 חודשים.


כפי שעולה מכתב האישום, ועל פי הצהרת הנאשם הוא אינו מחזיק רשיון תקף להפקדה.

לפיכך, הפסילה בתיק זה בתוקף מהיום ותחושב מיום בו נפסל הנאשם בפסילה עד תום ההליכים, הפסילה תחושב בכפוף לסיום כל פסילה תקפה קודמת שטרם הסתיימה או חושבה.

לתשובת לב הנאשם, חישוב הפסילה בפועל הינו במשרד הרישוי, וכל עוד לא דאג הנאשם לחישובה וקבלת רשיון נהיגה תקף הנהיגה אסורה עליו והוא עלול להיחשב כנוהג בזמן פסילה.


4.
אני פוסלת את הנאשם מלקבל או להחזיק ברישיון נהיגה לתקופה בת 10 חודשים,
וזאת על תנאי למשך שנתיים לבל יעבור עבירה בה הורשע או אחת העבירות המפורטות בתוספת הראשונה או בתוספת השניה לפקודת התעבורה.
הפסילה תחל עם שחרורו מהמאסר.

5.
קנס בסך 1,500 ₪,
הקנס ישולם ב- 5 תשלומים חודשיים ורצופים. התשלום הראשון החל מיום 2.9.18.
היה והקנס או שיעור משיעוריו לא ישולם במועד, תעמוד יתרת הקנס לפירעון מיידי.

המזכירות תנפיק שוברים בהתאם.


על המזכירות להעביר העתק מגזר הדין לממונה על עבודות שירות.

הודעה לנוכחים הזכות לערער על גזר הדין תוך 45 יום.


ניתן היום,
כ"ח תמוז תשע"ח, 11 יולי 2018, במעמד הנוכחים










תתע בית משפט לתעבורה 2532-07/15 מדינת ישראל נ' מנאע אחסאן מנאע אחסאן (פורסם ב-ֽ 11/07/2018)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים