Google

עידו גרנות - גלובוס מקס בע"מ, גלובוס גרופ בע"מ, גלובוס גרופ בתי קולנוע (983) בע"מ ואח'

פסקי דין על עידו גרנות | פסקי דין על גלובוס מקס | פסקי דין על גלובוס גרופ | פסקי דין על גלובוס גרופ בתי קולנוע (983) ואח' |

67813-12/14 תצ     22/07/2018




תצ 67813-12/14 עידו גרנות נ' גלובוס מקס בע"מ, גלובוס גרופ בע"מ, גלובוס גרופ בתי קולנוע (983) בע"מ ואח'








בית המשפט המחוזי בירושלים

ת"צ 67813-12-14
גרנות נ' גלובוס מקס בע"מ



22 יולי 2018




לפני כב' השופטת גילה כנפי-שטייניץ
, סגנית נשיא





בעניין
:

עידו גרנות
ע"י ב"כ עוה"ד אסף פינק
, עו"ד שלומי אבני ועו"ד ערן פלסר


המבקש


נ
ג
ד




1. גלובוס מקס בע"מ

2. גלובוס גרופ בע"מ

3. גלובוס גרופ בתי קולנוע (1983) בע"מ
4. גלובוס רשת בתי קולנוע בע"מ
5. נח תקשורת בע"מ
ע"י ב"כ עו"ד אלונה באומגרטן

6. תיאטראות ישראל בע"מ
7. ת.י. תאטראות 2004 בע"מ
8. בתי קולנוע תאטראות בע"מ
ע"י ב"כ עו"ד גור אריה ארמרניק

9. ניו לינאו סינמה (2006) בע"מ
10. סרטי שני בע"מ
11. בתי קולנוע לב בע"מ
12. סרטי יונייטד קינג הפצה 1990 בע"מ
13. יונייטד קינג פילמס בע"מ
14. יונייטד קינג אחזקות (1999) בע"מ
15. אן.אם.סי. יונייטד אנטרטיינמנט בע"מ

ע"י ב"כ עו"ד שאול שרצר

16. אלברט ד מטלון ושות' בע"מ
17. א.ד. מטלון וידיאו שווק בע"מ
18. פורום פילם בע"מ


ע"י ב"כ עו"ד גור אריה ארמרניק

19. אורלנדו סינמה בע"מ



המשיבות




פסק דין


1.
לפניי בקשה לאישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית, בקשה לפי ס' 18-19 לחוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו-2006.

התובענה והבקשה לאישורה כייצוגית
2.
ביום 31.12.14 הגיש המבקש בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד שורה של חברות המפעילות בתי קולנוע או מפיצות סרטים. בבקשה לאישור נטען כי המשיבות מפרות את הוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1988 ותקנה 56 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013, בכך שאינן מנגישות לאנשים עם מוגבלות בשמיעה סרטי קולנוע מדובבים וסרטים ישראליים לרבות סרטי תלת-מימד, באמצעות לווי הסרטים האמורים בכתוביות בשפת הסרט. עוד נטען כי המשיבות אינן מפרסמות מידע לציבור בדבר שעות ההקרנה של סרטים המלווים בכתוביות. הקבוצה הוגדרה בבקשה כ"כל האנשים עם מוגבלות בשמיעה (אנשים עם לקות שמיעה או חרשות) הזקוקים לכתוביות (בעברית) בעת צפייה בסרטים (דוברי עברית או מדובבים לעברית) בקולנוע". המבקש טען כי הפרת הוראות החוק והתקנות כמפורט לעיל מהווה עוולה לפי חוק שוויון זכויות וכן מקימה לו עילות נוספות לפי פקודת הנזיקין, חוק החוזים ועוד. בגדרי הסעדים נתבע צו המורה למשיבות לעמוד בהוראות הדין וכן פיצוי כספי לחברי הקבוצה.
3.
המשיבות טענו בתשובתן, בין היתר, כי קיימת מחלוקת באשר לפרשנותה של תקנה 56 לתקנות, וכי המשיבות סברו כי חובת הוספת כתוביות חלה רק לגבי סרטים ששפת המקור בהם היא עברית ולא לגבי סרטים זרים מדובבים לעברית. המשיבות טענו כי פנו עם מחלוקת זו לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, כרגולטור, וממועד מתן החלטתה ולפיה יש להוסיף כתוביות גם לסרטים מדובבים, הן פועלות לפי הוראות הדין. המשיבות הוסיפו וטענו כי גם לשיטת המבקש, הפרת התקנות לכאורה בוצעה במשך 6 חודשים בלבד. יצוין כי בעקבות החלטת הנציבות הגישו המשיבות לנציבות בקשה לפטור אותן מהוספת כתוביות
לסרטי תלת מימד בהיותה "נטל כבד מידי" ואף קיבלו פטור זמני עד למתן ההחלטה, אולם במהלך ההתדיינות דחתה הנציבות בקשתן זו.

4.
הצדדים ניהלו הליך גישור לפני כב' השופט (בדימוס) משה גל אשר לא הביא לגיבוש הסכמות סופיות, אולם במועד שנועד לשמיעת ההוכחות קיימו הצדדים משא ומתן שהתבסס על המלצות המגשר והציגו לפני בית המשפט את עקרונות הפשרה שגיבשו. בהמשך הוגשה ע"י הצדדים בקשה לאישור הסדר פשרה.
5.
יצוין כי במהלך ניהול ההליך ניתן צו להקפאת הליכים נגד המשיבות 1-5, אולם המנהלים המיוחדים שמונו למשיבות 1-5, באישורו של בית משפט של פירוק, צירפו חתימתם להסדר הפשרה. עוד יצוין כי המשיבה 19 חדלה מלהפעיל בית קולנוע
ולפי האמור בבקשה לא ניתן עוד ליצור קשר עם בעליה. לפיכך ביקשו הצדדים למחקה מההליך.

עיקרי הסדר הפשרה
6.
לפי הסדר הפשרה המוצע תכלול הקבוצה את "כל תושבי מדינת ישראל שהם אנשים עם מוגבלות בשמיעה הזקוקים לכתוביות בעברית בעת צפייה בסרטים מדובבים לעברית, וסרטים ישראליים מכל סוג, לרבות סרטי תלת-מימד".
7.
במסגרת ההסדר התחייבו המשיבות לחלק לאנשים עם מוגבלות בשמיעה, במשך תקופה של שנתיים, ללא כל תשלום, 50,000 כרטיסים לסרטים מדובבים וכן לסרטים ישראליים מכל סוג, לרבות סרטי תלת-מימד. הוסכם כי המשיבות וכן בתי הקולנוע חברי התאחדות ענף הקולנוע יישאו בהטבה בהתאם לחלקם היחסי בשוק בתקופת ההפרה ובהתאם לחלוקה שנקבעה בהסדר הפשרה.
8.
הוסכם כי מימוש הכרטיסים ע"י חברי הקבוצה יתבצע בקופות המשיבות באמצעות הצגת תעודה אישית או אישור מתאימים כפי שפורטו בהסדר. כל חבר קבוצה יהיה זכאי לממש עד שני כרטיסים ביום כאשר הוא אחד הצופים בסרט.
9.
עוד הוסכם כי העמותות שפורטו ברשימה הנספחת להסדר, שהינן עמותות המסייעות לאנשים עם מוגבלות בשמיעה, יהיו זכאיות לקבל עד ארבע הקרנות מרוכזות מן המשיבות. ככל שהעמותות תממשנה הקרנות אלה, תפחת כמות הכרטיסים למימוש בהתאמה למספר המושבים באולם שהוזמן. צוין כי מימוש הקרנות מרוכזות אלה לא יהיה בימי חמישי-שבת, חג וחול המועד (בכפוף לחריג שצוין בהסדר).
10.
הוסכם כי המשיבות יבצעו פרסום אודות ההטבה במספר דרכים: בעמוד הפייסבוק של כל אחת מן המשיבות, באתר האינטרנט של כל אחת מן המשיבות, באמצעות תשדיר באורך של 10 שניות שיוקרן לפני הקרנת כל סרט באולם ו/או באמצעות מסכי הפרסום בקופות ובאולמות הציבוריים בבתי הקולנוע במועדים שנקבעו בהסדר.
11.
הוסכם כי המשיבות המפעילות אולם קולנוע יקפידו כי ביחס לכל סרט שמוקרן עם כתוביות יצוין כי הוא מוקרן עם כתוביות בכל המודעות והפרסומים מטעמן אודות ההקרנות.
12.
המשיבות התחייבו שכל עוד לא השתנו הוראות הדין, יהיו כתוביות בכל ההקרנות של סרטים מדובבים וכן של סרטים ישראליים בעברית או בערבית, לרבות סרטי תלת מימד. נקבע כי חריגה של עד 10% מההקרנות לא תהווה הפרה של ההסדר.
13.
באשר למעשה בית דין הוסכם כי אישור הסדר הפשרה יהווה מעשה בית דין כלפי המבקש וחברי הקבוצה בקשר עם כל הטענות, העילות והסעדים הנזכרים בעילות התביעה והבקשה ובהסדר הפשרה ובהם בלבד.
14.
הוסכם כי המשיבות יגישו לבית המשפט דיווח אודות מימוש ההטבה בחלוף שנה, בחלוף 18 חודשים ובחלוף שנתיים לביצוע ההסדר. צוין כי ב"כ המבקש יהיה רשאי לקבל אסמכתאות אודות מימוש הכרטיסים.
15.
הצדדים המליצו על תשלום גמול למבקש בסך 30,000 ₪ ושכ"ט עו"ד לבא כוחו בסך 250,000 ₪ בצירוף מע"מ.

פרסום והעדר התנגדויות
16.
בהחלטתי מיום 31.1.18 הוריתי על פרסום הודעה בדבר הגשת הבקשה לאישור הסדר פשרה בעיתונות, ועל משלוח הבקשה ליועץ המשפטי לממשלה ולנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. במסגרת ההודעות שפורסמו פורטו הגדרת הקבוצה ועיקרי הסכם הפשרה. בעקבות ביצוע הפרסומים לא הוגשו התנגדויות, ואף לא אחד מבין חברי הקבוצה ביקש שלא להימנות עמה לעניין הסדר הפשרה.
17.
מן הטעמים שפורטו בבקשה לאישור הסדר הפשרה, כמו גם בחינת ההסדר ע"י נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, לא ראיתי צורך במינוי בודק.


עמדת היועץ המשפטי לממשלה ונציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
18.
היועץ המשפטי לממשלה הודיע לבית המשפט כי גורמי המקצוע במשרד המשפטים ובנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לא מצאו לנכון להתנגד להסדר הפשרה. עם זאת העלו מספר הערות להסדר, כמפורט להלן:
19.
הגורמים המקצועיים סברו כי ניסוחו של ס' 19 להסדר, שעניינו בהסדרה עתידית של הנגשת סרטי הקולנוע, אינו מיטבי והציעו שינוי נוסחו. אציין כבר כאן כי הצדדים הסכימו לתיקון המוצע.
20.
צוין כי על פי ההסדר ישתתפו בתי הקולנוע שהם חברי התאחדות ענף הקולנוע בהסדר זאת אף שאינם צד להליך ואינם חתומים על ההסדר. באשר למשיבות 1-5, המצויות בהליך פירוק, צוין בהסדר כי מימוש חלקן של משיבות אלה בהטבה יבוצע ע"י אלקו המפעילה כיום את בתי הקולנוע של המשיבות 1-5, שאף היא אינה צד להליך. הוצע שתצורף התחייבות מטעם גופים אלה התואמת את ההסדר.
21.
הוער כי מימוש ההטבה על פי ההסדר יהיה בקופות בתי הקולנוע בלבד. צוין שמכיוון שהזמנה באינטרנט היא הדרך המרכזית כיום להזמנת כרטיסי קולנוע, מוצע לאפשר מימוש ההטבה גם באמצעות הזמנה באינטרנט תוך תשלום בגין הכרטיסים, ולאחר מכן קבלת זיכוי בקופת הקולנוע. הועלה חשש שאם לא ניתן יהיה לממש ההטבה באינטרנט, ייתכן שבמקרים רבים לא ניתן יהיה לממש את ההטבה בשל העדר מקומות פנויים בהקרנה המבוקשת.
22.
ולסיום הוער כי ראוי לתקן את ס' 15 להסדר באופן שיובהר כי מגבלת המימוש בימים חמישי עד שבת, חג וחול המועד, לא תחול אלא על הקרנות מיוחדות ולא על מימוש רגיל של הכרטיסים. גם להבהרה זו הסכימו הצדדים.

תיקון והבהרת הסדר הפשרה
23.
בתגובתן לעמדת היועץ המשפטי לממשלה הסכימו המשיבות כי ס' 19 להסדר יתוקן באופן הבא: "המשיבות מתחייבות, כל אחת ביחס לסרטים ישראליים ומדובבים שהיא מפיצה ו/או מקרינה, שכל עוד לא בוטלה החובה בתקנות נגישות השירות ללוות סרטים דוברי עברית או ערבית בכתוביות בשפת הסרט, בכל הקרנות של סרטים מדובבים, וכן של סרטים ישראליים בעברית ו/או בערבית, לרבות סרטי תלת מימד, יהיו כתוביות. חריגה מתוצאה זו של עד 10 אחוזים מההקרנות לא תהווה הפרה של הסכם זה". יש לראות תיקון זה כחלק מהסדר הפשרה.
24.
לעניין תיקונו של ס' 15 להסדר, ואף שלדעתן הסעיף ברור דיו, הסכימו המשיבות להוסיף לסיפא של סעיף זה כי "למען הסר ספק, המגבלה המפורטת בסעיף זה לעניין הימים בהם אפשרי לממש את ההקרנות המיוחדות תחול אך ורק על אותן הקרנות מיוחדות ולא תחול על מימוש ההטבה של הכרטיסים הרגילים המוענקים במסגרת הסדר הפשרה". יש לראות גם תיקון זה כחלק מהסדר הפשרה.
25.
באשר להתחייבותן של התאחדות ענף הקולנוע ואלקו, ובהמשך לדיון שהתקיים ביום 11.6.18, הומצאו כתבי התחייבות חתומים ע"י התאחדות ענף הקולנוע בישראל ואלקו סינמה שותפות מוגבלת לתמיכת התחייבויותיהן בהסדר הפשרה (זאת בנוסף ל"תצהיר והתחייבות" מנהליהן שהוגשו במצורף לתגובת המשיבות לעמדת היועץ המשפטי לממשלה).
26.
המשיבות התנגדו נחרצות להצעת היועץ המשפטי לממשלה לעניין הזמנת כרטיסים באינטרנט בתשלום וזיכוי בקופה. צוין בתגובתן כי מבחינה תפעולית הדבר אינו בר ביצוע ויגרום מעמסה בלתי סבירה על המשיבות ואף לעיכוב התור בקופות, מה גם שניתן להזמין כרטיסים מראש גם בקופת הקולנוע. צוין גם כי ההסדר עוסק בפלח מסוים ומוגבל של סרטים וכי ברוב המכריע של הקרנות סרטים אלה לא יהיה מחסור בכרטיסים, ולפיכך ההצעה הנדונה אך תכביד על קהל הצופים ועל קהל כבדי השמיעה.
27.
אציין כי לא ראיתי מקום לעמוד על תיקונו של ההסדר בעניין זה. לבד מההכבדה התפעולית שעשויה להתעורר בשל תשלום וזיכוי שיינתן כנגדו לגבי עשרות אלפי כרטיסים, דומה כי אדם המתעתד לממש כרטיסי חינם בהתאם להטבה המוצעת לו, לא יהיה נכון לשלם עבורם כתנאי למימוש ההטבה.

דיון והכרעה
28.

לאחר שבחנתי את הסדר הפשרה המוצע כמכלול, ובשים לב לסיכויים והסיכונים הכרוכים בניהול התובענה, הגעתי למסקנה כי הוא ראוי, הוגן וסביר בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה, ולפיכך יש
לאשרו.
29.
הסדר הפשרה נותן מענה להסדרה עתידית של פעילות המשיבות בהתאם להוראות הדין וכן מעניק פיצוי הולם לחברי הקבוצה בגין הפרות העבר. יצוין כי ההסדר נבחן גם ע"י היועץ המשפטי לממשלה ונציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אשר לא ראו להתנגד להסדר.
30.

התוצאה היא שאני מאשרת את הסדר הפשרה המתוקן ונותנת לו תוקף של

פסק דין
.

31.
אני מאשרת גם את המלצת הצדדים לעניין הגמול למבקש ושכ"ט עו"ד לבא כוחו, ומורה כי אלה
ישולמו במועדים שנקבעו בהסדר הפשרה. אציין לעניין זה כי מדובר בתובענה שהוגשה בשנת 2014, אשר נתקיימו בה מספר דיונים וכן נוהל הליך גישור. פעולותיהם של המבקש ובא כוחו אכן שירתו את חברי הקבוצה, הביאו לאכיפת הוראות הדין בסוגיה בעלת חשיבות ציבורית וזיכו את חברי הקבוצה בתועלת ממשית.

32.

אני מורה על מחיקת בקשת האישור בעניינה של המשיבה 19.

33.
המשיבות יגישו לבית המשפט עד ליום 1.12.19, עד ליום 1.6.20 ועד ליום 1.12.20 דיווח, נתמך בתצהיר ובנתונים הרלוונטיים, על ביצוע התחייבויותיהן לפי הסדר הפשרה.

34.
אני מורה על פרסום הודעה בנוסח המוצע בנספח ג' לבקשה לאישור הסדר פשרה. ההודעה תפורסם בשני עיתונים יומיים נפוצים תוך 10 ימים מהיום. בהוצאות הפרסום יישאו המשיבות.

מזכירות בית המשפט
תמציא את פסק הדין לב"כ הצדדים ולב"כ היועץ המשפטי לממשלה (באמצעות פרקליטות מחוז ירושלים). כן תביא התיק לעיוני בימים
1.12.19, 1.6.20 ו-1.12.20.

ניתן היום,
י' אב תשע"ח, 22 יולי 2018, בהעדר הצדדים.










תצ בית משפט מחוזי 67813-12/14 עידו גרנות נ' גלובוס מקס בע"מ, גלובוס גרופ בע"מ, גלובוס גרופ בתי קולנוע (983) בע"מ ואח' (פורסם ב-ֽ 22/07/2018)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים