Google

רות שורץ ז"ל (המנוח), רחל ויסברוד - מרכז משען בע"מ

פסקי דין על רות שורץ ז"ל (המנוח) | פסקי דין על רחל ויסברוד | פסקי דין על מרכז משען בע"מ

13743-12/16 תצ     22/07/2018




תצ 13743-12/16 רות שורץ ז"ל (המנוח), רחל ויסברוד נ' מרכז משען בע"מ








בית המשפט המחוזי מרכז-לוד



ת"צ 13743-12-16 שורץ ז"ל(המנוח) ואח' נ' מרכז משען בע"מ
(חל"צ)


תיק חיצוני:


בפני

כבוד השופט
יחזקאל קינר


מבקשים

1.רות שורץ ז"ל (המנוח)

2.רחל ויסברוד
ע"י ב"כ עו"ד אלרן שפירא בר-אור


נגד


משיבה

מרכז משען בע"מ
(חל"צ)

ע"י ב"כ עו"ד אייל בליזובסקי




פסק דין
(אישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית)

1.
ב-7.12.16 הוגשה תובענה ובקשה לאישורה כתובענה ייצוגית (להלן: "בקשת האישור") לפי פרט 1 לחוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו-2006 (להלן: "החוק" או "חוק תובענות ייצוגיות"). התביעה הוגשה נגד המשיבה המפעילה מרכזי דיור מוגן.

2.
עניינה של התובענה היה בשניים:

א.
טעויות חישוביות של דמי האחזקה המשולמים על ידי דיירי בתי הדיור המוגן, המביאות לגביית דמי אחזקה בשיעור העולה על דמי האחזקה המשולמים על פי הסכם הדיור והוראות ההצמדה והייקור הריאלי הקבועות בו (להלן: "עילת גביית היתר" או "העילות הנוספות").

ב.
הצמדה חד כיוונית של דמי האחזקה, על פי התניות שבהסכמים דהיינו הצמדתם רק למדד עולה ולא למדד יורד, באופן שמביא לייקור ריאלי של דמי האחזקה ללא הצדקה ובאופן המקפח את זכויות הדיירים (להלן: "עילת ההצמדה החד כיוונית").


הסעדים שהתבקשו היו סעדי השבה בגין העילות הנ"ל.

3.
בתשובתה כפרה המשיבה בכל טענות המבקשים, וכן בהתאמת ההליך לניהול כתביעה ייצוגית.

4.
לאחר שנפרשו בפני
בית המשפט טענות הצדדים, כולל בתגובה לתשובה, התקיים ביום 22.5.17 דיון בו נשמעו טענות הצדדים בעל-פה, ובסיומו הבעתי את עמדתי לפיה יש
לכאורה בסיס לעילת התביעה בעניין מנגנון ההצמדה החד כיווני וזאת לגבי התקופה מחודש נובמבר 2012, מועד תיקון מס' 12 של חוק החוזים האחידים, תשמ"ג-1983 (להלן: "חוק החוזים האחידים"), ועד דצמבר 2015 (בהנחה כי מינואר 2016 הפסיקה המשיבה להתעלם מהמדדים השליליים ככל שהיו), וכי העילות האחרות בתובענה אינן מבוססות לכאורה וסיכוייהן להתקבל נמוכים.

הוצע לצדדים לקיים הליך גישור, והם אכן פנו למגשר כב' השופט (בדימוס) יצחק ענבר, ובסיועו הגיעו להסכמות אשר גובשו להסדר פשרה, שהובא לאישור בית המשפט.

5.
ביום 1.2.18 התקיים דיון בבקשה לאישור הסדר הפשרה ובו נשמעו הערות בית המשפט לגבי הסדר הפשרה, ובעקבותיהן הוגשה בקשה מתוקנת לאישור הסדר פשרה. ב-4.3.18 ניתנה החלטה לפרסום הבקשה ולהעברתה להתייחסויות.

6.
לא הוגשו התנגדויות להסדר הפשרה או בקשות פרישה ממנו, והיועץ המשפטי לממשלה הודיע כי לא נמצא לנכון להתנגד לאישור הסדר הפשרה המוצע, מבלי להביע עמדה לגוף הבקשה, ואף ביקש לפטור אותו מהתייצבות לדיון שנקבע, בקשה שנענתה.

7.
ביום 6.6.18 התקיים דיון בבקשה לאישור הסדר הפשרה, במסגרתו הודיעו הצדדים כי מקובל עליהם לבצע בהסדר הפשרה עוד מספר תיקונים, שנראה לבית המשפט נכון לעשותם. ב-11.6.18 הוגש לבית המשפט הסדר הפשרה (מתוקן בשנית) כשהוא כולל את התיקונים מושא פרוטוקול הדיון האמור

עיקרי הסדר הפשרה

8.
הגדרת הקבוצה עליה יחול הסדר הפשרה – כל מי שהיה ו/או עודנו דייר של המשיבה באחד מבתי הדיור המוחזקים ו/או המופעלים על ידה, ולגביו הופעל מנגנון הצמדה הסכמי חד-כיווני, במהלך התקופה מיום 12.11.2012, מועד כניסתו לתוקף של תיקון מס' 4 לחוק החוזים האחידים, ועד 31.12.2015 (כולל), המועד שבו המשיבה עברה להצמדה דו-כיוונית ביחס לכל דייריה.

9.
עילות התביעה – תניה מקפחת בחוזה אחיד, הטעיה לפי סעיף 15 לחוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג-1973 ולפי סעיף 2(א) לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981 (להלן: "חוק הגנת הצרכן"); הפרת חובת הגילוי הקבועה בסעיפים 17(א)(9)(ב) לחוק הדיור המוגן, תשע"ב-2012 ולפי סעיפים 13(ג)(ב)(3) ו-13(ג)(ג) לחוק הגנת הצרכן, וכתוצאה מכך אף הפרת חובת תום הלב במו"מ לפי סעיף 12 לחוק החוזים (חלק כללי).

התחייבויות המשיבה

10.
מובהר כי ההתחייבויות מובאות בתמצות ונוסחן המחייב הוא זה המופיע בהסדר הפשרה.

מנגנון ההצמדה לעתיד

11.
המשיבה מצהירה כי היא אינה נוהגת במנגנון של הצמדה חד-כיוונית החל מינואר 2016, והיא מתחייבת שלא לכלול בהסכמיה האחידים תניית הצמדה חד כיוונית של דמי האחזקה, כל עוד תיקון מס' 4 לחוק החוזים האחידים נותר בתוקפו.

כן מתחייבת המשיבה כי אף לגבי הסכמיה הקיימים בהם כלולה תניית הצמדה חד כיוונית, לא תנהג על פיה, וככל שתצמיד את הסכומים הנקובים באותם הסכמים, תעשה זאת הן בעליית המדד והן בירידתו.

השבה לעבר

12.
המשיבה תשיב לכלל חברי הקבוצה את ההפרש שבין דמי האחזקה שנגבו לפי שיטת ההצמדה החד-כיוונית לבין דמי האחזקה שמחושבים לפי שיטת הצמדה דו-כיוונית בתקופה הרלבנטית, וזאת בניכוי החיסכון שנוצר לחברי הקבוצה, בגין אי-הפעלה מלאה של מנגנון הייקור הריאלי בתקופה הרלבנטית.

החישוב יתעלם מהעלייה הריאלית של דמי האחזקה בתקופה הרלבנטית וייעשה לפי מדד מדויק בנקודות ולא לפי שיעורי השינוי באחוזים מעוגלים לספרה אחת אחרי הנקודה.

המומחה מטעם המבקשים בחן את חישובי המשיבה, הכין חוות דעת בעניין זה, והצדדים מסכימים כי חוות דעת זו משקפת נכונה את חישוב סכומי ההשבה כאמור לעיל, בתוספת ריבית והצמדה כדין.

סכום ההשבה הנומינלי לקבוצת התובעים בתקופה הרלבנטית מסתכם לפי חוות הדעת ב-1,059,736 ₪, ועליו יתווספו הפרשי הצמדה וריבית על פי דין, החל מתחילת החודש שלאחר מחצית תקופת השהיה של כל דייר, ועד למועד הכנת חוות הדעת (31.12.17).

סכומי הריבית וההצמדה מסתכמים ב-29,918 ₪ וסכום ההשבה הכולל לאחר הוספתם הוא 1,089,654 ₪.


מנגנון ההשבה

13.
לחברי הקבוצה שעדיין מתגוררים בבתי המשיבה, יינתן זיכוי בחשבונם תוך 30 יום לאחר המועד הקובע, שהוא 3 ימים לאחר שפסק הדין הפך חלוט (להלן: "המועד הקובע"). לכל דייר שיקבל זיכוי כאמור תישלח הודעה, בנוסח שצורף, המבהירה את גובה הזיכוי שניתן לו, וכן שהזיכוי ניתן בעקבות הסדר פשרה בתביעה הייצוגית. כן יובהר כי כל דייר זכאי לעיין בהסכם הפשרה, ויינתנו פרטים כיצד לעיין בו.

14.
לחברי הקבוצה שאינם מתגוררים עוד בבתי משען, יינתן הפיצוי, בכפוף לכך שיפנו למשען תוך חצי שנה לאחר פרסום המודעה על אישור הסדר הפשרה, ובכפוף לכך שהפיצוי עולה על 20 ₪. תוך 90 יום מיום אישור ההסכם תשלח המשיבה לחברי קבוצה אלה הודעה פרטנית על הסכם הפשרה ועל זכאותם, בנוסח שצורף, וזאת לכתובת האחרונה הקיימת אצלה של הדייר, ולחלופין, אם אינו בין החיים, לקרוביו או יורשיו כפי שמופיע ברישומיה. ככל שאין בידי המשיבה מען או פרט אחר כמו מספר טלפון של יורשי הדייר, תעשה המשיבה מאמץ סביר לבצע בדיקה נוספת במרשמיה ובתיקיה אודות פרטי הדייר ובני משפחתו לשם משלוח המכתב למען שתאתר. למכתב תצורף המודעה כפי שפורסמה בעיתונות, וכן יינתנו בהודעה פרטי פניה למשען לצורך בירור זכאות.

המשיבה תברר אם קיימת זכאות לכל מי שיפנה אליה בהקדם האפשרי, ותשיב לו על פנייתו לא יאוחר מ-7 ימי עסקים מיום שפנה אליה.

פיצוי המגיע לחבר קבוצה שנפטר, ישולם על ידי המשיבה ליורש/ים כמפורט בצו ירושה או בצו קיום צוואה.

התשלום לזכאי יבוצע על ידי המשיבה תוך 30 יום לאחר המועד שבו המציא לה את כל המסמכים הדרושים לביצוע התשלום. אם פנה קרובו של דייר, ואין בידיו צו ירושה או צו קיום צוואה, תחזיק המשיבה את הכספים המגיעים לו למשך שנה למן היום שפנה אליה, וככל שלא יוצג בתקופה זו צו ירושה או קיום צוואה כאמור, יוקצו הכספים למטרות שיפורטו בסעיף הבא להלן. אם לא תעלה יתרת הכספים בתום התקופה האמורה על 10,000 ₪, תועבר היא לקרן לניהול וחלוקת כספים שנפסקו כסעד, לפי סעיף 27א לחוק תובענות ייצוגיות.

15.
לאחר חלוף חצי שנה מאישור הסדר הפשרה, וככל שיוותרו כספים שלא נדרשו או שלא חולקו מחמת שאינם עולים על 20 ₪, תינתן הטבה לרווחת דיירי המשיבה, בגובה ההפרש בין סכום ההשבה הכולל, הנזכר בסעיף 12 לעיל, לבין הסכומים שחולקו לחברי הקבוצה שעדיין מתגוררים בבתי המשיבה, או לחברי הקבוצה שאינם מתגוררים בהם עוד או ליורשיהם (להלן: "יתרת סכום ההשבה").


יתרת סכום ההשבה תושקע על ידי המשיבה בפעילויות תרבות, פנאי וחוגים, לרווחת דיירי הדיור המוגן (נוספות על אלה המתחייבות וניתנות לדיירים על פי תקציב משען המאושר), והכל לרווחת הדיירים בלבד.


יתרת סכום ההשבה תושקע בפעילויות הנ"ל באופן יחסי לגודל בתי הדיור המוגן של המשיבה, שיסווגו לשלושה גדלים, קטן בינוני וגדול, כשבית דיור מוגן קטן יהיה זכאי לחלק אחד מיתרת סכום ההשבה, בינוני – לשני חלקים ממנו, וגדול – לשלושה חלקים ממנו.


ההחלטה לאילו פעילויות יוקצו חלקיהם של בתי הדיור ביתרת סכום ההשבה, תתקבל על ידי ועד הדיירים, בתיאום ובהסכמה עם משען.

מובהר, כי לצורך זה תוציא המשיבה מכתב לוועד של כל בית דיור מוגן, תציין את חלקו של הבית ביתרת סכום ההשבה, ותציין כי מדובר בסכום חד פעמי הניתן מעבר לתקציב משען המאושר, וכי הוא ניתן בעקבות התביעה הייצוגית שבכותרת (יצוינו פרטיה).

הודעה דומה תימסר לדיירים בדבר הפעילויות המבוצעות, ואף בה יימסרו הפרטים הנזכרים בפיסקה הקודמת.

בכל מקרה, המשיבה לא תציג את ההשקעה בפעילויות הנ"ל ככזו שנעשתה מכספיה שלה.

16.
המשיבה תמסור שלושה תצהירים, בשלבים, כמפורט להלן.

תצהיר ראשון יימסר לאחר השלמת חלוקת הכספים בפועל לחברי הקבוצה המתגוררים בבתי המשיבה, ולכאלה שאינם מתגוררים עוד בבתי המשיבה, או ליורשיהם.
(אציין כבר עתה כי ראוי לפצל את התצהיר הראשון לשני תצהירים, לאור פערי הזמן בתשלומים. תצהיר ראשון יימסר לאחר השלמת חלוקת הכספים בפועל לחברי הקבוצה המתגוררים בבתי המשיבה. והתצהיר השני יימסר לאחר השלמת חלוקת הכספים בפועל לחברי הקבוצה שאינם מתגוררים בבתי המשיבה או ליורשיהם).

תצהיר שני יימסר לאחר השלמת ביצוע פעילויות הרווחה באמצעות יתרת סכום ההשבה, ויפורטו בו הפרטים הנזכרים בסעיף 3.4.12 להסכם הפשרה.

תצהיר שלישי יימסר לאחר השלמת ביצוע התשלומים הנדחים לקרובי חברי הקבוצה שפנו אך לא הציגו צו ירושה או צו קיום צוואה כפי שפורט לעיל,
ובו יפורט האופן שבו חולקו כספים אלה.

כל התצהירים יאושרו על ידי רואה החשבון של המשיבה.

17.
הסתלקות - במסגרת הבקשה לאישור הסדר פשרה הסכימו המבקשים, נוכח עמדת בית המשפט שנזכרה לעיל, להסתלק מבקשת האישור בכל הנוגע ליתר עילות התביעה שאינן הצמדה חד כיוונית בתקופה הרלבנטית, והתחייבו להימנע מלנקוט נגד המשיבה, בכל דרך שהיא, במישרין או בעקיפין, בהליך ייצוגי ביחס לעילות ההסתלקות.

18.
ויתור וסילוק – סעיף 6 להסדר הפשרה קובע כי עם אישור הסדר הפשרה על ידי בית המשפט, התובעים המייצגים, ב"כ התובעים המייצגים, וחברי קבוצת התובעים מוותרים כלפי המשיבה, ו/או עובדיה ו/או מנהליה ו/או בעלי מניותיה על כל טענה, דרישה או פלוגתא בקשר עם עילת ההצמדה החד כיוונית.

19.
מעשה בית דין – הסכם הפשרה קובע כי במועד הקובע יתגבש מעשה בית דין כלפי התובעים המייצגים בנוגע לעילת ההצמדה החד כיוונית בתקופה הרלבנטית.

20.
כאן המקום להזכיר כי סעיף 18(ז)(1) לחוק תובענות ייצוגיות קובע כי הסדר פשרה לא יכלול עילות תביעה שלא נכללו בבקשת האישור, והוראה זו גוברת על כל הוראה נוגדת בהסדר הפשרה, כך שלמען הסר ספק, עילות התביעה אליהן מתייחס הסדר הפשרה הן רק אלה כהגדרתן בבקשת האישור (ראו סעיף 9 לעיל).

21.
המלצה לגמול ולשכר טרחה – הצדדים המליצו לבית המשפט לקבוע כי כל אחד מהמבקשים יהא זכאי לגמול בסך 20,000 ₪ בתוספת מע"מ, וכי ב"כ המבקשים יהיה זכאי לשכ"ט בסך 180,000 ₪ בתוספת מע"מ.

אישור הסדר הפשרה

22.

התובענה שהוגשה עומדת, לכאורה, בתנאים לאישור תובענה ייצוגית, וסיום ההליך בהסדר פשרה הוא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת בין הצדדים
כמו כן, מצאתי כי הסדר הפשרה הוא הסדר ראוי, הוגן וסביר, בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה.

23.
הטעמים לאמור לעיל הם במיוחד אלה:

א.
ההסדר עולה בקנה אחד עם סיכויי התובענה. אלה אינם מבוטלים בכל הקשור לעילת ההצמדה החד כיוונית, במיוחד לאחר חקיקת תיקון מס' 12 לחוק החוזים האחידים בשנת 2012, אשר הוסיף חזקה כי "תנאי הקובע הצמדה של מחיר או תשלום אחר, לפי החוזה, למדד כלשהו, כך שירידה של המדד או עליה שלו לא תזכה את הלקוח", הוא תנאי מקפח.

ההסדר קובע השבה מלאה של סכומים שנגבו במסגרת מנגנון ההצמדה החד כיוונית (בכפוף למגבלות טכניות בעיקרן, כאשר כספים שיתברר שלא ניתן היה לשלמם לפי תנאי הסדר הפשרה, יוענקו כהטבה לדיירי בתי המשיבה), והוא הולם את סיכויי וסיכוני התובענה.

יצוין כי בהליך שהתנהל נגד המשיבה ושאף עניינו אי התחשבות המשיבה בירידה במדד, אך זאת, לגבי חוזים אחרים מתקופה מוקדמת הרבה יותר (1988-1983) אושר הסדר פשרה הכולל השבה בשיעור 70%, וכן הטבה של סכומים שלא יוחזרו לזכאים שעזבו את בתי המשיבה או שנפטרו, באמצעות השקעה כספית של המשיבה בבתים אלה מעבר לתקציב השנתי המתוכנן (ת"צ (ת"א) 9588-03-10 זילברשטיין נ' מרכז משען בע"מ
(30.12.12).

בענייננו, ההשבה מלאה, וההטבה הדומה כנראה לזו שאושרה בפסק הדין הנ"ל תינתן תוך יידוע ועדי הבתים והדיירים, ובשיתף פעולה עם הועדים כמפורט בהסכם הפשרה. כמו כן, נקבע פיקוח, שנועד להביא לביצוע ההטבה באופן המיטבי לפי הוראות הסכם הפשרה.

ב.
המשיבה הסדירה, לפי הצהרתה, מראשית 2016 את נושא ההצמדה החד כיוונית ואין צורך, אפוא, בהסדרה עתידית, למעט התחייבות של המשיבה, שניתנה, שלא לכלול תנית הצמדה חד כיוונית בהסכמיה, ושלא לנהוג לפי תניה כזו הקיימת בהסכמים קיימים.

ג.
גילם של חברי הקבוצה, כולם דיירים או שהיו דיירים בדיור מוגן, מצדיק היעתרות לבקשה לאישור ההסדר, והדבר עדיף על פני המשך ניהול ההליכים, הן מאחר שאין הם צפויים להביא לתוצאה טובה יותר, הן בשל היות ההסדר הוגן והולם, והן בשל החשש לחלוף זמן רב עד לסיום ההליכים, אם יימשכו.

ד.
לא הוגשו התנגדויות להסדר הפשרה, לא מטעם הציבור ולא מטעם היועץ המשפטי לממשלה.

24.
אשר על כן, יש לאשר את הסדר הפשרה וליתן לו תוקף של

פסק דין
.

הגדרת הקבוצה תהיה כמפורט בסעיף 8 לעיל
.


אי מינוי בודק

25.
במקרה שלפני מצאתי כי ניתן לאשר את הסכם הפשרה ללא מינוי בודק. הערכת סיכויי וסיכוני התובענה מצויה במומחיותו של בית המשפט, וממנה נגזרת סבירות ההסדר.

בנוסף, וחשוב ביותר, להסכם הפשרה צורפה חוות דעתו של מומחה המבקשים, מר דורון ויסברוד, אשר בדק באופן מדוקדק ומפורט את חישובי הנזק והפיצוי שהוכנו על ידי המשיבה ומצא אותם מקובלים למעט מספר טעויות נקודתיות לא מהותיות שתוקנו לשביעות רצונו. מר ויסברוד גם השיב לשביעות רצוני על שאלות שנשאל על ידי בדיון מיום 1.2.18.
ההסדר משקף יתרונות ברורים לחברי הקבוצה, ומצאתי כי נוכח כל האמור לעיל ניתן לאשרו ללא מינוי בודק, שכן מינויו לא יועיל לבחינת ההסדר

מינוי מפקח על ביצוע ההסדר

26.
מצאתי כי יש מקום למנות מפקח על ביצוע ההסדר, בהתאם לסמכויות הנתונות לבית המשפט במסגרת אישור הסדר פשרה, וזאת על מנת לפקח ולוודא כי ההסדר מבוצע באופן מלא ותקין.

27.
אני ממנה את מר דורון ויסברוד, שנזכר לעיל, כמפקח על ביצוע ההסדר (הצדדים נתנו הסכמתם לכך). מר ויסברוד (להלן: "המפקח")
נראה לי כמפקח ראוי הבקי בעניין מושא התובענה, והוכיח עד עתה את יכולותיו בעניין זה. הוא יפקח ויוודא כי ההסדר מבוצע באופן מלא ותקין. מבלי לגרוע מכלליות האמור לעיל, יבדוק המפקח את הנושאים הבאים:

א.
ביצוע ההשבה לחברי הקבוצה שעדיין מתגוררים בבתי המשיבה, ומשלוח ההודעות אליהם כנדרש על פי ההסכם.
ב.
משלוח ההודעות הפרטניות בדבר הפיצוי המגיע לחברי הקבוצה שאינם מתגוררים עוד בבתי המשיבה בהתאם להוראות הסדר הפשרה, מתן מענה לפונים למשיבה בעקבות משלוח ההודעות הנ"ל, וביצוע התשלומים לזכאים בהתאם להוראות ההסכם.
ג.
בדיקת גובה יתרת סכום ההשבה, וכן בדיקת ביצוע התחייבויות המשיבה להשקעת סכום זה בפעילויות תרבות, פנאי וחוגים לרווחת הדיירים בלבד כמפורט בסעיף 3.4.9 להסכם הפשרה, לרבות בדיקה כי הפעילויות מתווספות לאלה המתחייבות וניתנות לדיירים לפי תקציב משען המאושר, מתן ההודעות לוועדי הדיירים ולדיירים, קבלת ההחלטות, ביצוע הפעילויות בפועל ועלויותיהן
ד.
בדיקת הסכום הנותר עקב המתנה להמצאת צווי ירושה או קיום צוואה בעקבות פניות יורשי דיירים זכאים, כמפורט בסעיף 3.4.7 להסכם הפשרה, והאופן שבו חולק סכום זה.

28.
אני קובע את שכרו של מר ויסברוד בסך של 500 ₪ לשעה בתוספת מע"מ, כשבשלב זה מוגבל היקף עבודתו לעד 20 שעות עבודה. שכר זה ישולם לו על ידי המשיבה לפי חשבון שיגיש לה.

ככל שתידרש הרחבה של שעות העבודה, יעתור המפקח בבקשה מנומקת.

29.
המפקח יגיש לבית המשפט ארבעה דוחות, כל אחד מהם יוגש תוך 14 יום לאחר שיוגש תצהיר מטעם המשיבה, כמפורט בסעיף 31 להלן. ככל שיתבקש על ידי בית המשפט, יגיש המפקח דוחות נוספים. כן יהיה רשאי לפנות לבית המשפט בכל בקשה שימצא לנכון. מובהר למפקח כי בכל פעולותיו כמפקח הוא פועל מטעם בית המשפט, ולא מטעם המבקשים ולא לטובת האינטרסים שלהם.

גמול לתובעים המייצגים ולבאי הכוח המייצגים

30.
הצדדים המליצו על גמול למבקשת ועל שכר טרחה לבאי הכוח המייצגים כמפורט בסעיף 21 לעיל. מצאתי סכומים אלה הולמים ומתאימים לפסיקה הנוהגת בהתחשב בסכומי ההשבה, בתועלת שהביאה התובענה לחברי הקבוצה, ובטרחה ובסיכון שנטלו על עצמם המבקשת ובאי הכוח, ולכן אני מאשר תשלום גמול ושכר טרחה כמבוקש.

31.
הגמול ושכר הטרחה ישולמו בשלבים, לפי קצב ביצוע הסכם הפשרה, כדלקמן:

א.
35% - תוך 21 ימי עסקים מהמועד הקובע (כך התבקש ע"י הצדדים, אף כי ביקשו לאשר שיעור יותר גבוה למועד זה).

ב.
20% - תוך 21 יום מיום שיאושר הדו"ח הראשון של המפקח.

ג.
20% - תוך 21 יום מיום שיאושר הדו"ח השני של המפקח.

ד.
20% - תוך 21 יום מיום שיאושר הדו"ח השלישי של המפקח.

ה.
5% - תוך 21 יום מיום שיאושר הדו"ח הרביעי של המפקח.

הסתלקות

32.
ההסתלקות מהעילות הנוספות
סבירה, לאור הערכת בית המשפט בדבר סיכוייהן הנמוכים, ועומדת בתנאי סעיף 16 לחוק תובענות ייצוגיות
, מה גם שאינה מהווה מעשה בית דין.

אני מקבל לפיכך את בקשת ההסתלקות בהתייחס לעילות הנוספות, מוחק אותן מבקשת האישור ודוחה את תביעתם האישית של המבקשים בעילות אלה.

אין צורך בנסיבות האמורות בפרסום נפרד לגבי ההסתלקות, ומשממילא תפורסם הודעה בדבר אישור הסדר הפשרה, ייכלל בה סעיף המתאר את אישור ההסתלקות.

סיכום

33.
אני מאשר את הסדר הפשרה וכן את ההסתלקות מהעילות הנוספות בהתאם למפורט ב

פסק דין
זה.

34.
תצהירים מטעם המשיבה, המאושרים על ידי רואה החשבון שלה, כמפורט בהסכם הפשרה ובסעיף 16 לעיל, יוגשו במועדים הבאים (בהתחשב במועדים הנקובים בהסכם הפשרה):
א.
תצהיר ראשון שיימסר לאחר השלמת חלוקת הכספים בפועל לחברי הקבוצה המתגוררים בבתי המשיבה – עד 20.12.18.
ב.
תצהיר שני שיימסר לאחר השלמת חלוקת הכספים בפועל לחברי הקבוצה שאינם מתגוררים בבתי המשיבה או ליורשיהם – עד 14.3.19.
ג.
תצהיר שלישי שיימסר לאחר השלמת ביצוע פעילויות הרווחה באמצעות יתרת סכום ההשבה – עד 15.7.19.
ד.
תצהיר רביעי שיימסר לאחר השלמת ביצוע התשלומים הנדחים לקרובי חברי הקבוצה שפנו אך לא הציגו צו ירושה או צו קיום צוואה – עד 14.3.20.

35.
המפקח שמונה יגיש כל אחד מדוחותיו תוך 14 יום לאחר שיוגש כל תצהיר מטעם המשיבה כמפורט לעיל.

36.
הצדדים יגישו לאישור בית המשפט תוך 7 ימים (ימי פגרה נמנים) נוסח הודעה בדבר אישור הסדר הפשרה בהתאם לסעיף 25(א)(4) בחוק, אשר יכלול סעיף בדבר אישור ההסתלקות מהעילות הנוספות. הוראות לעניין הפרסום יינתנו בהחלטה שתינתן לאחר מכן.

37.
הצדדים ידאגו לבצע בדייקנות את כל הוראות הסכם הפשרה.

38.
המזכירות תעביר

פסק דין
זה למנהל בתי המשפט לשם רישומו בפנקס התובענות הייצוגיות.

ב"כ המבקשים ידאגו להעביר

פסק דין
זה למר ויסברוד.


39.
תז"פ ליום 30.7.18.


כן תקבע המזכירות תזכורות פנימיות למועדים הבאים (בהתאם למועדי הגשת התצהירים על ידי המשיבה): 21.12.18, 15.3.19, 16.7.19, 15.3.20.

ניתן היום,
י' אב תשע"ח, 22 יולי 2018, בהעדר הצדדים.













תצ בית משפט מחוזי 13743-12/16 רות שורץ ז"ל (המנוח), רחל ויסברוד נ' מרכז משען בע"מ (פורסם ב-ֽ 22/07/2018)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים