Google

אלי אסולין, רז סאסי - רועי סמייה

פסקי דין על אלי אסולין | פסקי דין על רז סאסי | פסקי דין על רועי סמייה

12784-04/17 סעש     07/08/2018




סעש 12784-04/17 אלי אסולין, רז סאסי נ' רועי סמייה








בית דין אזורי לעבודה בתל אביב - יפו

סע"ש 12784-04-17

סע"ש 12792-04-17


07 אוגוסט 2018
לפני:
כב' השופטת כרמית פלד


התובעים
:
1

.
אלי אסולין
2

.
רז סאסי
ע"י ב"כ עו"ד מרדכי סאסי



-

הנתבע
:

רועי סמייה

ע"י ב"כ עו"ד אורטל דאי –זגורי

החלטה

לפני בקשת הנתבע לגילוי מסמכים ספציפיים (להלן – בקשת הנתבע). לאחר שעיינתי בבקשת הנתבע, בתגובה לבקשה, בתשובה לתגובה ובכל יתר המסמכים אשר בתיק, להלן החלטתי:
1.
תקנה 46 (א)לתקנות בית הדין לעבודה (סדרי דין), התשנ"ב-1991, קובעת כדלקמן:



"בית הדין או הרשם רשאי ליתן צו למסירת פרטים נוספים, ולבקשת בעל דין אף לגילוי או לעיון
במסמכים, אם היה סבור שיש צורך בכך כדי לאפשר דיון יעיל או כדי לחסוך בהוצאות".
2.
תכליתה המרכזית של התקנה האמורה הינה להביא לחשיפת האמת ולעשיית צדק בהליך השיפוטי. בהתאם, נטיית בית הדין הינה להתיר הגשת כל מסמך העומד במבחן הרלבנטיות, דהיינו כל מסמך שיש בו כדי לשפוך אור על המחלוקת בין הצדדים ולסייע לחקר האמת ולעשיית הצדק. הכלל המקובל הוא ניהול ההליך ב"קלפים פתוחים" ונקודת המוצא הינה גילוי מירבי ורחב. כל מסמך שיש בו כדי לסייע לצד להליך לקדם את עניינו ואת טענותיו הוא מסמך בעל זיקה להליך ועשוי להיות רלבנטי (ע"ע (ארצי) 22749-09-10 טבע תעשיות פרמצבטיות בע"מ נ' עיזבון המנוחה טלי אורן בלזר ז"ל (27.01.2011); בג"ץ 844/06 אוניברסיטת חיפה נ' פרופ' אברהם עוז (14.05.2008); ע"ע (ארצי) 482/05 שלומי משיח נגד בנק לאומי לישראל בע"מ (22.12.2005)).
3.
כאמור, ככל שמדובר במסמכים שהינם רלבנטיים להליך, ואשר יכולים לשפוך אור על המחלוקת נשוא התביעה, הרי שיש להורות על גילויים, כפוף לעריכת איזון בין זכויות מתנגשות. כל מקרה בהתאם לנסיבותיו.
4.
אישור תקופות ביטוח ואישור מעסיקים מהמוסד לביטוח לאומי
– מדובר במסמך רלבנטי, אשר עשוי לשפוך אור על המחלוקת ולסייע לחקר האמת. זאת, בין היתר, מאחר ולטענת הנתבע התובעים הועסקו, במקביל לתקופה הנטענת להעסקתם על ידו, אצל מעסיקים נוספים. אישור מעסיקים מאת המוסד לביטוח לאומי יכול לסייע להבהרת טענה זו. ככל שהתובעים אכן עבדו בתקופה הנטענת אצל מעסיקים אחרים יתכן ויש להעסקה זו השפעה, בין השאר, על היקף העסקתם אצל הנתבע. צו למוסד לביטוח לאומי יינתן במסמך נפרד.
5.
תלושי שכר מחברת אקסטרא סייף 2013 ומחברת ג'ולי רוג'ר
– מדובר במסמכים רלבנטיים שעשויים לשפוך אור על השאלה האם התובעים הועסקו, במקביל להעסקתם הנטענת ישירות על ידי הנתבע, אצל מעסיקים אחרים. ככל שהעוסקו אצל מעסיקים אחרים בתקופה הרלבנטית עשוי הדבר להשפיע, בין היתר, על היקף העסקתם אצל הנתבע (אם בכלל). בנוסף, טוען הנתבע כי יתכן שהתובע 2 קיבל תמורה בעד עבודות שביצע מגורמים אחרים ומשכך אינו זכאי לקבל התמורה ממנו (העסקת הנתבע 2 ע"י התובע מוכחשת). גם מטעם זה עשוי להיות רלבנטיות למסמכים המבוקשים.
באשר לטענת התובעים כי הנתבע הינו שותף ו/או בעל מניות ו/או משקיע בחברת אקסטרא סייף 2013 ןבחברת ג'ולי רוג'ר – אין בטענה זו כדי לשמוט את הקרקע תחת הרלבנטיות של המסמכים הנדרשים. דינה של הטענה האמורה להתברר במהלך ההוכחות וממילא התובעים בחרו לתבוע את הנתבע באופן אישי כמעסיק, כך שהסוגיה שבמחלוקת הינה האם הנתבע שימש כמעסיקם אם לאו. העובדה שאדם הינו בעל מניות ו/או משקיע ו/או שותף בחברה מסויימת אינה מעידה בהכרח על היותו מעסיק של עובדי אותן חברות. על כן, התובעים ימציאו לנתבע, בתוך 30 ימים, את תלושי השכר שקיבלו מחברת אקסטרא סייף 2013 ומחברת ג'ולי רוג'ר. התלושים יומצאו לכל התקופה הנטענת בכתב התביעה. ככל שאין בידי התובעים מסמכים אלה יצהירו על כך בתצהיר גילוי מסמכים משלים שיוגש בתוך 30 ימים.
6.
חשבוניות מס/קבלות מחברת אקסטרא סייף 2013 ומחברת ג'ולי רוג'ר שקיבלו התובעים
– המסמכים רלבנטיים להבהרת המחלוקת ועשויים לסייע לרדת לחקר האמת וזאת מהטעמים המפורטים בסעיף לעיל המתייחס לתלושי שכר מאותן חברות. התובעים ימציאו, בתוך 30 ימים, את חשבוניות המס/קבלות שקיבלו מחברת אקסטרא סייף 2013 בע"מ ומחברת ג'ולי רוג'ר וזאת למלוא התקופה הנטענת בכתב התביעה. ככל שאין בידי התובעים מסמכים אלה יצהירו על כך בתצהיר גילוי מסמכים משלים שיוגש בתוך 30 ימים.
7.
צילומי המחאות שהועברו לתובעים מחברת אקסטרא סייף
– מהטעמים שפורטו לעיל המסמכים רלבנטיים למחלוקת ומשכך יש לגלותם. התובעים ימציאו לנתבע, בתוך 30 ימים, צילומים של המחאות אשר קיבלו לידיהם מחברת אקסטרא סייף בכל התקופה הנטענת בכתב התביעה. ככל שאין בידי התובעים מסמכים אלה יצהירו על כך בתצהיר גילוי מסמכים משלים שיוגש בתוך 30 ימים.
8.
תנועות חשבון בנק של התובע 1 לשנים 2010 עד 2015 ולתובע 2 לשנים 2015
– 2016 – מדובר במסמכים רלבנטיים לאור גדר המחלוקת בין הצדדים. באשר לתובע
1 : דפי החשבון עשויים לסייע לנתבע להוכיח את טענתו לפיה בתקופה הרלבנטית לתובע 1 היו הכנסות גבוהות ממקורות נוספים, באופן שעשוי להשליך על היקפי העסקה הנטענים אצל הנתבע. באשר לתובע 2 – לטענת הנתבע התובע 2 הועסק אצל גורמים אחרים, הנמצאים עימו בסכסוך משפטי, בביצוע עבודות אשר לכאורה מיוחסות לו. דפי החשבון עשויים ללמד על הכנסות מאותם מקורות נוספים וככל שהכנסות אלה אכן מתייחסות לאותן עבודות נטענות ובמועדים הרלבנטיים – עשוי הדבר להיות רלבנטי למחלוקת בין הצדדים.
על אף שהדבר לא נטען על ידי הצד שכנגד, אזכיר כי כאשר מדובר בגילוי מידע על צדדים למשפט נוקט בית הדין גישה רחבה וליברלית יותר, בהשוואה למסמכים הנוגעים לצדדים שלישיים (ר' דב"ע (ארצי) נב/ 118-3 עזבון המנוח יצחק וייס ז"ל נגד הוצאת מודיעין בע"מ, פד"ע כה' 429).
לא מצאתי לקבל את טענת התובע 2 לפיה מאחר והוא חייל אין ביכולתו להתייצב בבנקים על מנת לטפל בהמצאת מסמכים. משבחר התובע 2 להגיש תביעה הרי שעליו לעמוד בדרישות הנובעות מניהולה, ככל בעל דין אחר. במידת הצורך יכול התובע 2 להסתייע בבא כוחו או באדם אחר מטעמו לענין זה.
9.
מסרונים שנשלחו על ידי התובע 1 לנתבע ובהם רישומים של ימי עבודה בפועל כפי שנשלחו מדי חודש על ידי התובע 1

- מדובר במסך רלבנטי שעשוי לסייע להבהרת המחלוקת הנוגעת להיקפי העסקתו של התובע 1 אצל הנתבע ולתביעה שעניינה גמול שעות נוספות. משכך ימציא התובע 1 לנתבע, בתוך 30 ימים, העתקי כל המסרונים שנשלחו על ידו לנתבע ובהם רישומים של ימי עבודה בפועל.
10.
פירוט בדבר תשלומים שקיבלו התובעים מעסיקים שונים, בין אם מדובר בשכר עבודה ובין אם מדובר בתשלומים כנותני שירותים
– אכן, קיימת רלבנטיות למידע האמור מהטעמים שפורטו בהרחבה לעיל, נוכח המחלוקת הנוגעת להיקף העסקתו של התובע 1 אצל הנתבע ולעצם העסקתו של התובע 2 אצל הנתבע. יחד עם זאת, הליך של גילוי מסמכים נועד לגילוי מסמכים קיימים ואין תכליתו להמצאת מסמכים שאינם קיימים ויש לייצר אותם לצורך ההליך. לכן, יש מקום להורות על המצאת מסמכים ספציפיים קיימים אשר יכולים לתמוך בטענת הנתבע כי התובעים ביצעו עבודה, בין כעובדים שכירים ובין כנותני שירותים, לחברות ו/או גופים ו/או אנשים אחרים, בתקופה בה נטען כי הועסקו על ידו (מסמכים כגון תלושי שכר, חשבוניות/קבלות, מסמכי הנהלת חשבונות וניהול ספרים וכיוצ"ב).
עם זאת, ככל שמבוקש לקבל רישום סדור של תשלומים אלה, להבדיל ממסמכים – אין מקום להורות על המצאת רישום כזה. דומה הדבר לבקשה לשאלון. כידוע, בהתאם לסעיף 46(ב) לתקנות בית הדין לעבודה (סדרי דין) התשנ"ב 1991 צו למסירת שאלון יינתן רק מ"טעמים מיוחדים שיירשמו", באופן שמצמצם את שיקול הדעת השיפוטי בהקשר זה, במקרים חריגים ולא על דרך השגרה (
דב"ע נד/ 41-9
נורית נחום - דליה סופר
,

דב"ע 97/398-3
ג'י.טי.אי.בי. תקשורת (1991) בע"מ - צבי קרוליאק
, פד"ע לא 269). אין מניעה כי ב"כ הנתבע תחקור בחקירה נגדית את הנתבעים בענין זה.
11.
התובעים ימציאו לנתבע, בתוך 30 ימים, כל מסמך שקיים אצלם אשר מעיד כל קבלת שכר ו/או תמורה קבלנית מכל מן וסוג עבור ביצוע עבודה ו/או מתן שירותים לכל חברה ו/או גוף ו/או אדם, ובכלל זאת ימציאו תלושי שכר, קבלות/חשבוניות, מסמכי הנחה"ש וניהול ספרים (ככל שקיימים לתובעים). התובע 1 ימציא את המסמכים ביחס לתקופה 2010-2015 והתובע 2 ימציא את המסמכים לתקופה 2015-2016.
12.
מסמך מרשות הרישוי שמעיד על שלילת רישיון התובע לתקופה של 9 חודשים או לחילופין מסמך המעיד על העדר שלילה ב 7 שנים שקדמו להגשת התביעה
– תביעת התובע 1 כוללת החזר הוצאות נסיעה. הנתבע טען מנגד כי בתקופה מסויימת נשלל רישיונו של התובע 1 ומשכך הוא שכר עבורו שירותי נהג צמוד, כך שאין מקום לחייבו בגין התקופה האמורה בגין החזר הוצאות נסיעה. נוכח הטענות הסותרות בסוגיה יש מקום להמצאת המסמך. צו למשרד הרישוי יינתן במסמך נפרד.
13.
הוצאות הבקשה יישקלו בסיום ההליך.
בקשת לגילוי מסמכים ספציפיים מטעם התובעים (להלן – בקשת התובעים)
14.
עיון בתיק מעלה כי ביום 16.4.18 הוגשה לתיק בית הדין בקשה מטעם התובעים לגילוי מסמכים ספציפיים. מפאת תקלה (אשר נבעה ככל הנראה מכך שהבקשה צורפה כנספח להודעה מטעם התובעים) לא ניתנה החלטה המורה לנתבע להגיש תגובתו לבקשה. עד המועד האמור לא הגישו התובעים בקשה נוספת בענין זה. למרות זאת, אניח כי בקשת התובעים בעינה עומדת. החלטה בבקשת התובעים תינתן לאחר שתתקבל תגובת הנתבע. תגובת הנתבע לבקשת התובעים תוגש בתוך 7 ימים.
15.
לאחר שתוכרע בקשת התובעים יינתן צו לתצהירים וייקבע מועד הוכחות.
16.
התיק יובא לעיוני ביום 16.9.18.

ניתנה היום, כ"ו אב תשע"ח,
(
07 אוגוסט 2018), בהעדר הצדדים ותישלח אליהם.























סעש בית דין אזורי לעבודה 12784-04/17 אלי אסולין, רז סאסי נ' רועי סמייה (פורסם ב-ֽ 07/08/2018)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים