Google

בהא בדיר - המשרד להגנת הסביבה רמלה מחוז מרכז

פסקי דין על בהא בדיר | פסקי דין על המשרד להגנת הסביבה רמלה מחוז מרכז

20703-08/18 הת     25/08/2018




הת 20703-08/18 בהא בדיר נ' המשרד להגנת הסביבה רמלה מחוז מרכז








בית משפט השלום בפתח תקווה


25 אוגוסט 2018
ה"ת 20703-08-18 בדיר נ' המשרד לאיכות הסביבה רמלה מחוז מרכז




בפני

כב' השופטת הבכירה
ניצה מימון שעשוע


מבקש

בהא בדיר


נגד


משיב
ה

המשרד להגנת הסביבה רמלה מחוז מרכז



החלטה


בפני
בקשה להחזרת תפוס, המתייחסת למשאית מאן מ.ר. 6205732 שבבעלות המבקש (להלן: המשאית).
המשאית, מסוג רם-סע, נתפסה ביום 5.8.18 ע"י פקחי המשרד להגנת הסביבה, בהיותה באתר מעבר ומיון פסולת בלתי מורשה שבבעלות המבקש בכפר קאסם (להלן: האתר).
המבקש טוען כי המשאית הינה מקור פרנסתו ופרנסת משפחתו, וכי גם אם שימשה לעבודה באתר שבעת תפיסת המשאית בו לא היה מורשה כחוק, הרי שמדובר באתר שפעל במשך שנים בהתאם לרשיון עסק של עיריית כפר קאסם ונמצא כעת בהליכי הסדרה מול המשרד להגנת הסביבה, וכי ניתן לקבוע תנאי שחרור שישיגו את תכלית התפיסה, שהיא מניעתית, ושפגיעתם בקניינו של המבקש קטנה יותר, בהתאם להלכת גאלי.
אין חולק, כי המשאית שימשה את המבקש, עד לתפיסתה, בין היתר להובלת ושפיכת פסולת מסוגים שונים באתר, שם עברו מיון וגריסה ופונו לאתרים אחרים. המבקש טען בחקירתו כי רוב הזמן המשאית מרימה מכולות ולפעמים היא מובילה בובקטים, מובילה חמרה לגינות, סומסום לדשא סינטטי. פעם-פעמיים ביום היא מובילה פסולת.
המשיבה טוענת כי האתר מעולם לא פעל באופן מוסדר וחוקי. רשיון עסק שקיבל האתר בשנת 2013 לארבע שנים מעיריית כפר קאסם, ואשר פקע בסוף שנת 2017, הוצא בניגוד להוראות החוק, באשר האתר לא עבר ביקורת של המשרד להגנת הסביבה ולא עמד בתנאים הנדרשים בחוק.
המשיבה הציגה דו"ח סיור מחודש מאי 2018 בו תועד ביקור באתר עקב תלונות על שריפות במקום. בדו"ח נראו המשאית ועוד משאית וולוו עומדות באתר, בו היו ערימות רבות של פסולת בניין, מגרסה, טרקטור, שער חשמלי, חומת בטון היקפית ומבנה משרדי.
צויין בדו"ח כי האתר לא עומד בתנאים הנדרשים בחוק, לעניין תשתיות איטום וניקוז תשטיפים, והפסולות מונחות על קרקע חשופה. נצפתה בשטח האתר אש גלויה מחמישה מוקדים שונים ועשן שחור היתמר למרחק רב. הורגש במקום ריח של שריפת חומרים פלסטיים, ואלו הן עבירות על התקנות למניעת מפגעים. המשיבה מציינת כי ממצאי הדו"ח הועברו למבקש, אך הוא לא הסדיר את האתר כנדרש בחוק ובתקנות ולא חדל מפעילותו המהווה עבירות פליליות.
כן הוצג סיכום שימוע שנערך למבקש לגבי פעילות האתר ובו צויינו ביקורים קודמים באתר בחודשים אוקטובר 2017 - פברואר 2018 בהם נצפתה פעילות מיון הפסולת ונמצאה פסולת חשודה כאסבסט שלא טופלה בהתאם לדרישות החוק.
המשיבה טוענת כי למבקש עבר פלילי בעבירות דומות בת"פ 21913-05-14 בו הורשעו המבקש ונהג שכיר שלו בעבירות של השלכת פסולת בניין בשטחים פתוחים ממשאית של העסק. יצויין כי אין מדובר באותה משאית. המבקש הורשע בעשר השלכות, וכן בפינוי פסולת לאתר בלתי מורשה. בגזר הדין, שהוחמר בערעור, נגזר על המבקש קנס של 100,000 ש"ח, בצד מע"ת, התחייבות ופסילה על תנאי.
לאחר ששקלתי את מידת הפגיעה בקניינו ובפרנסתו של המבקש, מחד גיסא, ואת הרצידיביזם של המבקש בביצוע עבירות על חוקי הגנת הסביבה, מאידך גיסא, ולאור הלכת בש"פ 342/06 לרגו נ' מ"י לפיה יש להעדיף חלופה שפגיעתה הקניינית היא פחותה, ככל שיש בה להשיג באופן סביר את התכלית המניעתית של התפיסה, אני סבורה כי מאחר שלמשאית יש גם שימושים חוקיים, של הובלה שאינה קשורה בפסולת, וחלק מהפעלתה ע"י המבקש אמנם היה בתחומים אלה, ניתן לשחררה בתנאים שיבטיחו כי השימוש שייעשה בה על ידי המבקש או מי מטעמו לא יהיה כרוך בביצוע עבירות על חוקי הגנת הסביבה.
לפיכך אני מורה על שחרור המשאית בתנאים הבאים:
1.
ערבות בנקאית בסך 50,000 ש"ח.
2.
נאסר על המשאית להתקרב ולהימצא במרחק של פחות מ-500 מ' מהאתר נשוא החלטה זו.
3.
נאסר על המבקש לעשות כל דיספוזיציה של מכירת המשאית או העברת החזקה בה באופן קבוע לאחר (להבדיל מהשכרה יומית לשוכרים מזדמנים), וזאת כדי למנוע מצב של מכירת המשאית והחלפתה במשאית אחרת שתשמש לביצוע אותן עבירות באתר.


ניתנה היום,
י"ד אלול תשע"ח, 25 אוגוסט 2018, בהעדר הצדדים.














הת בית משפט שלום 20703-08/18 בהא בדיר נ' המשרד להגנת הסביבה רמלה מחוז מרכז (פורסם ב-ֽ 25/08/2018)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים