Google

עפר ברזילי - עיריית בני ברק, חנוך זייברט, מדינת ישראל - משרד החינוך האגף לחינוך מיוחד ואח'

פסקי דין על עפר ברזילי | פסקי דין על עיריית בני ברק | פסקי דין על חנוך זייברט | פסקי דין על מדינת ישראל - משרד החינוך האגף לחינוך מיוחד ואח' |

49893-08/18 עתמ     29/08/2018




עתמ 49893-08/18 עפר ברזילי נ' עיריית בני ברק, חנוך זייברט, מדינת ישראל - משרד החינוך האגף לחינוך מיוחד ואח'








בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים

לפני כב' השופטת רחל ברקאי


29.8.18
עת"מ 49893-08-18 ברזילי ואח'
נ' עיריית בני ברק
ואח'







המבקשים:

1
.
עפר ברזילי
2
.
מרכז השופט חיים כהן להגנה משפטית על זכויות אדם
שניהם ע"י ב"כ עוה"ד רון דרור
ואופיר מנצ'ל


נגד


המשיבים:

1. עיריית בני ברק
2. חנוך זייברט
שניהם ע"י ב"כ עוה"ד
אורי הברמן
ואור א.ווזנה

3. מדינת ישראל - משרד החינוך האגף לחינוך מיוחד
4. נפתלי בנט
שניהם ע"י ב"כ עו"ד שרה בלו

מפרקליטות מחוז ת"א (אזרחי)
5. עמותת אהל שרה
ע"י ב"כ עוה"ד גיל עידן
ועידו בלום




החלטה

1.
עניינה של החלטה זו נוגעת לבקשת הורים לתלמידי בתי הספר "בית חנוך" ו"בית שי", כי בית המשפט יוציא תחת ידיו צו מניעה זמני אשר ימנע העברת פעילותם של בתי הספר לחינוך מיוחד "בית חנוך" ו"בית שי" ממקום פעילותם במבנה ברחוב אבוחצירה 25 בעיר בני ברק, למבנה חדש ברחוב הקישון בעיר בני ברק.

2.
אין חולק כי בתי הספר הנ"ל הינם מוסדות חינוך מוכרים שאינם רשומים המופעלים על ידי העמותה המשיבה 5. בתי הספר הנ"ל מופעלים עבור ילדים בעלי צרכים מיוחדים.
בהתאם להוראות חוק פיקוח על בתי ספר, התשכ"ט – 1969 תנאי להפעלת בית ספר, לרבות על ידי עמותה פרטית, הוא קבלת רישיון להפעלתו ממנכ"ל משרד החינוך. אחד התנאים לקבלת רישיון כאמור הוא קיומם של תנאים נאותים במבנה בית הספר.

3.
בחודש אוקטובר 2017 חתמה המשיבה 5, המפעילה את בתי הספר, על הסכם אל מול העיריה – המשיבה 1 – ולפיו, תקבל המשיבה 5 מבנה חדש בתוך מגרש המצוי ברחוב הקישון בעיר בני ברק, להפעלת בתי הספר.
בהתאם התחייבה המשיבה 5 לפנות את המבנה הישן מתוכו מופעלים בתי הספר.

ביום 22.7.18 קיבלה המשיבה 5 הודעה כי עליה לפנות את המבנה הישן ולעבור למבנה החדש שנבנה.

4.
המבקשים טוענים ועל כך אין חולק כי מדובר בבתי ספר לילדים בעלי צרכים מיוחדים וכי המבנה החדש אינו תואם את צרכיהם ואינו נותן מענה ראוי בכל הנוגע להנגשת המתקנים במבנה. עוד נטען, כי המבנה החדש אינו נותן מענה למספר התלמידים אשר אמור להיקלט בו וכי קיים מחסור של כיתות לתלמידים וכי בנסיבות אופיים של בתי הספר ונזקקותם של הילדים לא ניתן לצופף הילדים בכתות ולהרע מצבם.

בהינתן האמור ביקשו את עזרת בית המשפט אשר ימנע העברת בתי הספר למבנה החדש ולחילופין ימנע את העברתו של בית הספר "בית שי" נוכח העדר מספק של כיתות עבור תלמידי בית הספר.

5.
המשיבה 5, בתגובתה, אישרה כי לקראת המעבר למבנה החדש הוסבר לה על ידי עירית בני ברק כי לא ניתן יהיה לעשות שימוש בחלק מן המבנה החדש – מתחם הגנים המצוי בקומת המרתף- מאחר וזה הוקצה למטרה אחרת וכך נמצא כי המבנה החדש אינו יכול להכיל את כל תלמידי בתי הספר וכי קיים מחסור של 4 כיתות לימוד.

הוסיפה והסבירה המשיבה 5 כי נוכח האמור, ומשהובן כי המבנה החדש יכול להכיל רק את בית הספר "בית חנוך" הקצתה העיריה למשיבה 5 מגרש בשטח של 1500 מ"ר ברחוב גניחובסקי, לצורך הקמתו של מבנה חדש משולב עבור בית הספר "בית שי" ומרכז יום וכי על פי המידע המצוי ברשותה הקמתו של מבנה זה תושלם בתוך 3-4 שנים.

על אף זאת, דרשה ממנה העיריה לפנות את שני בתי הספר מהמבנה הישן.


המשיבה 5 לא הלינה על אי הנגשתו של המבנה החדש או אי התאמתו לצרכי הילדים, הגם שציינה כי העבירה לעיריה רשימה של ליקויים הקיימים לדעתה במבנה.

עוד ציינה המשיבה 5, כי בהינתן העובדה כי המבנה הושלם זה עתה אין בידיה רישיונות לשני בתי הספר בהתייחס למבנה החדש, כי אם רק להפעלתם במבנה הקיים, וכי היא פועלת לקבלת הרישיון במבנה החדש במסגרת ועדת חריגים.

לסיכום טענה העמותה כי היא ערוכה לפתיחת שנת הלימודים בבית הספר "בית חנוך" במבנה החדש, בכפוף לקבלת רישיון להפעלת בית הספר במבנה בהתאם לחוק הפיקוח. ובאשר לבית הספר "בית שי" היא נערכת לקליטת בית הספר במבנה החדש ככל שהעיריה תעמוד על כך, על אף הקושי נוכח מחסור ב 4 כתות לימוד.

6.
העיריה בתגובתה דחתה את טענות המבקשים בכל הנוגע לאי התאמת המבנה חדש לצרכי הילדים וטענה, כי המבנה החדש מתאים וראוי ולצד זאת אישרה כי קיים חוסר של 4 כתות לימוד על מנת לתת מענה לכל התלמידים.

לעניין זה אישרה כי הוקצה לטובת המשיבה 5 מגרש לצורך בניית מבנה חדש עבור בית הספר "בית שי".

לדידה היריבות האמיתית הינה בין הורי התלמידים לבין הנהלת בית הספר, היא המשיבה 5, ולא מולה.

7.
המשיבים 3-4 משרד החינוך עמדו בתגובתם על הצורך בקבלת רישיון להפעלת בתי הספר במבנה החדש.

לטענתם, ביום 22.8.18 הוגשה בקשה לועדת חריגים במשרד החינוך להפעלת בית הספר "בית חנוך" במבנה החדש – בקשה אשר טרם ניתנה בה החלטה.
אשר לבית הספר "בית שי" נטען כי לא הוגשה כל בקשה לקבלת רישיון להפעלת בית הספר במבנה החדש.
משרד החינוך לא התנגד כי ינתן צו ביניים לגבי שני בתי הספר עד להחלטה בבקשה שהוגשה ביחס לבית הספר "בית חנוך" וככל שתוגש בקשה מתאימה לגבי "בית שי" עד אשר תינתן החלטה בבקשה זו.
8.
בהינתן טענות הצדדים ובמאזן הנוחות העומד על הפרק ראיתי לנכון לקבל הבקשה באופן חלקי ולמנוע העברת בית ספר "בית שי" למבנה החדש בהעדר מענה לכאורה לכל תלמידי בית ספר זה, וזאת עד למתן החלטה אחרת.
על פניו בהעדר רישיון משרד החינוך להפעלת בתי הספר במבנה החדש לא ניתן לאשר העברת בתי הספר. ואולם, נוכח הצהרת המשיבה 5 כי פנתה בנדון לועדת חריגים במשרד החינוך יש להניח כי רישיון שכזה ינתן למשיבה 5, בהינתן המבנה החדש אשר על פי עמדות המשיבים ראוי יותר מהמבנה הישן, משם הופעל בית הספר בשנים האחרונות.
אשר לטענות המועלות על ידי העותרים – טענת העדר התאמה של מבנה בית הספר החדש והעדר הנגשה לתלמידים בעלי הצרכים המיוחדים, הרי שזו לא נתמכה בחוות דעת בנדון ועל כן בהעדר תשתית ראיתית לכאורה אין די באמירה גרידא המועלית במסגרת כתבי הטענות.
יתר על כן, המשיבה 5, המפעילה את בית הספר, לא העלתה כל טענה בנדון – הגם שטענה לקיומם של ליקויי בניה אך לא פירטה.
בהינתן אפשרות של מעבר בית הספר "בית חנוך" למבנה החדש, זאת גם אשרה המשיבה 5 לא ראיתי כל נסיבה לעכב מעברו. יש לקוות כי רישיון משרד החינוך להפעלת המקום ינתן בקרוב עוד לפני פתיחת שנת הלימודים.
אשר להעברת בית ספר "בית שי" אין חולק כי המבנה החדש אינו נותן מענה מלא לצרכים של בית הספר נוכח קיומו של מחסור של 4 כתות לימוד. בהעדר מענה מידי לבעיה זו והספק הרב שמא לא ינתן רישיון משרד החינוך להפעלת בית ספר זה מן המבנה שאינו נותן מענה מלא לכתות הלימוד הנדרשות , אני מורה על עיכוב העברתו עד למציאת פיתרון ריאלי לבעיית אכלוס התלמידים בכתות ו/או
עד למתן החלטה אחרת.
יוער, כי מן הראוי לשקול שחרור מתחם הגנים המצוי בקומת המרתף לטובת בית הספר "בית שי" עד אשר יבנה המבנה החדש המיועד.

9.
סוף דבר – ניתן בזאת צו ביניים בכל הנוגע להעברת בית הספר "בית שי" למבנה החדש.

המזכירות תקבע העתירה לדיון בפני
שופט לאחר הפגרה.

ניתנה היום, י"ח אלול תשע"ח, 29 אוגוסט 2018, בהעדר הצדדים.










עתמ בית משפט לעניינים מנהליים 49893-08/18 עפר ברזילי נ' עיריית בני ברק, חנוך זייברט, מדינת ישראל - משרד החינוך האגף לחינוך מיוחד ואח' (פורסם ב-ֽ 29/08/2018)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים