Google

עידן אולנטוך - cemal karaarslan

פסקי דין על עידן אולנטוך | פסקי דין על cemal karaarslan

58628-04/18 א     07/10/2018




א 58628-04/18 עידן אולנטוך נ' cemal karaarslan








בית משפט השלום בתל אביב - יפו

ת"א 58628-04-18 אולנטוך נ' karaarslan
ת"א 12432-04-18 karaarslan ואח' נ' אולנטוך ואח'






לפני כבוד השופט עמית יריב

ה
מבקש:
עידן אולנטוך
ע"י ב"כ עו"ד יוסף ויצמן ואח'


נגד

ה
משיב:
cemal karaarslan
ע"י ב"כ עו"ד סופיה פינצ'בסקי ואח'






החלטה

1.
לפניי בקשה לחיובו של המשיב, קמאל קרארסלאן (להלן: "המשיב") בערובה להוצאות המבקש בתביעה שהגיש המשיב כנגד המבקש, מכוח תקנה 519 לתקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד – 1984.
2.
המחלוקת בין הצדדים נסבה על הסכם שכירות בלתי מוגנת בנכס מקרקעין שבבעלות המבקש, ושאותו שכר המשיב. לטענת המבקש, נמנע המשיב מתשלום דמי השכירות במשך תקופה ארוכה, ועל כן בוטל הסכם השכירות. המבקש גם תפס חזקה בנכס בהעדרו של המשיב, והחזיר את החזקה לידיו רק לאחר שניתן צו זמני בבית משפט זה (החלטת כב' השופט אודי הקר מיום 19.4.2018).
בעקבות האמור, ובנוסף לתביעה שהגיש המבקש לפינוי מושכר (58628-04-18), הגיש המשיב תביעה כספית ובה הוא תובע את הנזקים שנגרמו לו, לטענתו, עם נטילת החזקה בידי המבקש. המבקש הגיש תביעה שכנגד, ובין היתר עתר לחייב את המשיב בערובה להוצאות בתביעת המשיב.
3.
הצדדים הגישו טיעונים בכתב, והשלימו טיעון בעל-פה לפניי בדיון שהתקיים ביום 20.9.2018. משהוגשו בימים אלה (4.10.2018) תצהירי העדות הראשית בידי המשיב, באה העת להכריע בבקשה להפקדת ערובה.
4.
לאחר העיון בבקשה ובטיעוני הצדדים, נחה דעתי כי יש מקום לחייב את המשיב בהפקדת ערובה להבטחת הוצאות המבקש מכוח תקנה 519 לתקנות סדר הדין האזרחי.
בעניין הפעלתה של תקנה 519 הנ"ל פסק כבר בית המשפט העליון כי:

"
כידוע, תקנה 519 לתקנות נועדה לאזן בין זכות הגישה לערכאות של התובע לבין זכותו של הנתבע לקניין, וכן זכות הנתבע והאינטרס הציבורי במניעת הגשתן של תביעות סרק. ככלל, אין להתנות את זכותו של התובע לגישה לערכאות שיפוטיות בהפקדת ערובה להוצאות הנתבע, אלא במקרים חריגים. הטעם לכך נעוץ בכך שזכות הגישה לערכאות היא בגדר זכות חוקתית מן המעלה הראשונה [ראו: רע"א 54/89 אויקל תעשיות בע"מ נ' נילי מפעלי מתכת בע"מ פ"ד מד (1) 647, 650 (1990)]. בית משפט זה הדגיש לא אחת כי אין לחייב אדם בהפקדת ערובה אך מחמת עוניו ואין להגביל את זכות הגישה לערכאות לבעלי אמצעים
" (
רע"א 4128/17
lauderbaie yachts ltd
(חברה זרה) נ' יצחק טאוב (29.6.2017), להלן: "עניין טאוב")
כפי שמציין עוד בית המשפט העליון בעניין טאוב הנ"ל:
"
בפסיקה נקבעו מספר שיקולים מנחים שעל בית המשפט להביא בחשבון בבואו לצוות על הפקדת ערובה. בין היתר: מצבו הכלכלי של התובע, סיכויי התביעה, בשים לב למועד הדיון בסוגיה, מורכבות ההליך, זהות הצדדים, התנהלותם ותום ליבם, תושבות חוץ ואי ציון מען עדכני בכתב התביעה.
"
5.
בענייננו, המשיב, הוא התובע באחד ההליכים, הוא תושב חוץ. הטעם לנטיית הפסיקה לחייב תושבי חוץ בהפקדת ערובה להוצאות נובע מן העובדה, שניהול הליכי גבייה כנגד תושב חוץ (ככל שתביעתו תידחה והוא יחויב בהוצאות) הוא מורכב יותר, בהעדר נכסים בישראל, ולאור הקושי המובנה בנקיטת הליכי הוצאה לפועל יעילים (בין היתר, לאור ההלכה הקובעת כי עיכוב יציאתו מהארץ של אזרח זר תיעשה במשורה). לכלל זה יש להוסיף, כי המשיב עצמו הצהיר בתצהיר העדות הראשית שהגיש, כי אין לו נכסים בישראל, שהרי כעולה מסעיפים 7 ו-8 לתצהיר העדות הראשית, הוא נדרש להעביר כספים מחשבונותיו בחו"ל על מנת לעמוד במחויבותו לתשלום דמי השכירות. מכאן שלא רק הכלל העקרוני עומד לפנינו, אלא הודאה ממש של בעל הדין, בכך שרכושו כולו מצוי מחוץ לגבולות הארץ.
6.
שיקול נוסף שיש לתת עליו את הדעת הוא התנהלותו הדיונית של המשיב, וזו, יש לומר, מצדיקה חיובו בהפקדה להבטחת הוצאות המבקש.
לאורך ההליך כולו, מתאפיינת התנהלותו של המשיב בניסיונות לחמוק מתשובות ומהליכים מקדמיים, המבקש נדרש להגיש בקשות רבות על מנת לאכוף את החלטות בית המשפט בדבר הליכים מקדמיים, וחרף החלטות מפורשות של בית המשפט, איחר המשיב בהגשת תצהירי העדות הראשית מטעמו, ונמנע מלמסור מסמכים וראיות המצויים ברשותו, לפי הודאתו. מכאן שהתנהלותו הדיונית של המשיב, שכבר הביאה לחיובו בהוצאות, צפוי שתביא לחיוב בהוצאות נוספות – ככל שיפסיד בהליך המשפטי.
7.
אשר לסיכויי התובענה, עיינתי בתצהירי העדות הראשית של המשיב, ואף שלא ניתן לקבוע בשלב זה כי התביעה משוללת סיכוי, אינני סבור כי יש בסיכויי התביעה כדי לשלול את זכותו של המבקש לערובה להבטחת הוצאותיו, ככל שיזכה בדין.
8.
אשר על כן, ומכוח סמכותי לפי תקנה 519 לתקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד – 1984, אני מחייב את המשיב בבקשה זו להפקיד בקופת בית המשפט סך 15,000 ₪, במזומן או בערבות בנקאית אוטונומית, להבטחת הוצאות המבקש בהליך, וזאת לא יאוחר מיום 1.11.2018.
לא יופקד הסכום במועד – תימחק תביעתו של המשיב.
ניתנה היום, כ"ח תשרי תשע"ט, 07 אוקטובר 2018, בהעדר הצדדים.










א בית משפט שלום 58628-04/18 עידן אולנטוך נ' cemal karaarslan (פורסם ב-ֽ 07/10/2018)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים