Google

עמותת "אוויר נקי", רות אליאס, חיים אליאס - שולמית קצנגולד, אברהם קצנגולד

פסקי דין על עמותת "אוויר נקי" | פסקי דין על רות אליאס | פסקי דין על חיים אליאס | פסקי דין על שולמית קצנגולד | פסקי דין על אברהם קצנגולד |

29730-03/18 עא     02/01/2019




עא 29730-03/18 עמותת "אוויר נקי", רות אליאס, חיים אליאס נ' שולמית קצנגולד, אברהם קצנגולד








בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו בשבתו כבית-משפט לערעורים אזרחיים



ע"א 29730-03-18 אליאס ואח' נ' קצנגולד ואח'

תיק חיצוני
:
02 ינואר 2019



לפני
כבוד השופטת שבח יהודית
, סג"נ


מבקשת

מערערים

עמותת "אוויר נקי"
ע"י ב"כ עו"ד עמוס האוזנר

1
.
רות אליאס
2
.
חיים אליאס
ע"י ב"כ עו"ד אסף אמון


נגד


משיבים

1. שולמית קצנגולד
2. אברהם קצנגולד
ע"י ב"כ עו"ד רועי פדל



החלטה

בקשת עמותת "אוויר נקי"
להצטרף להליך שבכותרת כ"ידיד בית המשפט"

1.
בערעור על

פסק דין
שניתן ע"י בית המשפט השלום לפיו נדחתה תביעת המערערים לצו מניעה האוסר על שכניהם המשיבים לעשן במרפסת דירתם, עותרת המבקשת לצרפה להליך על רקע מעורבותה בעבר בהליכים שעניינם הפרות של החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים, ונוכח חשיבותה של השאלה העקרונית שעניינה, לגישתה: "...כיצד להגן על מי שבהיותו בתוך דירתו או מרפסת ביתו שלו – הוא נחשף לעשן של מוצרי טבק המגיע מדירה אחרת".

2.
המערערים מסכימים, כמובן, לצירוף המבקשת;
המשיבים בערעור מתנגדים לבקשה. לטענתם "...עסקינן בסכסוך פרטני המבוסס על נסיבות ייחודיות ועל טענות עובדתיות שהמערערים לא הוכיחו... מתן אפשרות למערערים להרחיב את טענותיהם ולהוסיף ראיות חדשות, באמצעות 'ידיד' מטעמם, יפגע מהותית בזכויותיהם של המשיבים", עת כבר בהודעת הערעור המערערים "שינו את טענותיהם כדי לקדם את צירוף המבקשת". הם מוסיפים וטוענים כי ביום 22.10.2018 הוגשה הצעת חוק המכוונת להסדרת סוגיית העישון בבתים משותפים, באופן המייתר את הצורך הציבורי בקביעה שיפוטית כללית בנושא.

3.
ההלכה המשפטית בסוגיית צירוף צד כ"ידיד בית המשפט" ברורה למדי, ולפיה: "...בבואו להכריע בשאלת הצירוף עליו להביא בחשבון את השיקולים הבאים (שאינם מהווים רשימה סגורה): מידת תרומתו הפוטנציאלית של המבקש להצטרף ושל העמדה המוצעת על ידו להליך; מהות המבקש להצטרף; מומחיותו של המבקש וניסיונו; הייצוג שמעניק המבקש לאינטרס שבגינו הוא מבקש להצטרף להליך; סוג ההליך והפרוצדורה הנוהגת בו; זהות הצדדים להליך עצמו; השלב בו מצוי ההליך; ומהותה של הסוגיה העומדת להכרעה" (ע"א 7842/16 אדם טבע ודיין – אגודה ישראלית להגנת הסביבה נ' לוי ואח', פסקה 11 לפסק דינו של השופט דנציגר, ניתן ב-27.09.2017; ראו בהקשר זה: מ"ח 7929/96 קוזלי נ' מדינת ישראל, פ"ד נג(1) 529, 554-555).
כמו כן "...נמצא כי קיים קשר סטטיסטי מובהק בין המקרים שבהם הידיד מבקש לטעון בזכות קבוצות מיעוט או קבוצות מוחלשות (כדוגמת נשים, ערבים או עובדים) לבין הסיכוי שבקשתו להצטרף להליך אכן תתקבל על- ידי בית-המשפט... מבחינת הארגונים הלא-ממשלתיים והמקצועיים המנסים לקדם את זכויותיהן של קבוצות מיעוט או קבוצות מוחלשות, כגון נשים, ערבים, עובדים או עודים זרים, מוסד ידיד בית-המשפט מחזק את מעמדם ומביא לידי ביטוי עמדות עקרוניות רחבות יותר החורגות לעיתים מהמקרה המתעורר בדיון" (ישראל דורון, מנאל תותרי-ג'ובראן, גיא אנוש וטל רגב, "עשור ל'ידיד בית המשפט': ניתוח אמפירי של החלטות בתי-המשפט", עיוני משפט לד, 667, 667; 700, התשע"א-2011).

4.
וליישום ההלכה בענייננו: המבקשת היא עמותה המקדמת סדר יום ציבורי מסוים, בו היא מחזיקה בעמדה נורמטיבית מסוימת. אין המדובר בגורם המחזיק במומחיות מיוחדת, מחקרית מקצועית או אחרת, בעלת פוטנציאל לסייע לבית המשפט בבואו להכריע בערעור. לכאורה אין גם דבר המונע מהמבקשת לסייע למערערים בניהול עניינם והצגת טיעוניהם בהתאם למסגרת הדיונית הקיימת של הליך הערעור (הגם שלא הובהר כי הללו כלל זקוקים לכך). מכל מקום, עצם רצונם של המבקשת או מי מראשיה להפוך את ההליך הפרטני שבין הצדדים להליך עקרוני או כללי, אינו מצדיק היעתרות לבקשה.
המבקשת תהא כמובן אורחת קרואה באולם בית המשפט.

5.
אשר על כן, הבקשה נדחית.

יהודית שבח, שופטת, סג"נ
ניתנה היום, כ"ה טבת תשע"ט, 02 ינואר 2019, בהעדר הצדדים.









עא בית משפט מחוזי 29730-03/18 עמותת "אוויר נקי", רות אליאס, חיים אליאס נ' שולמית קצנגולד, אברהם קצנגולד (פורסם ב-ֽ 02/01/2019)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים