Google

יוסף דרבי - המוסד לביטוח לאומי

פסקי דין על יוסף דרבי | פסקי דין על המוסד לביטוח לאומי

3165/04 בל     13/11/2005




בל 3165/04 יוסף דרבי נ' המוסד לביטוח לאומי




4
בתי המשפט
בל 003165/04
בית דין אזורי לעבודה
באר שבע
13/11/05

כבוד השופט יוסף יוספי
בפני
:

יוסף דרבי

בעניין:
התובע
בורשטיין דוד

ע"י ב"כ עו"ד
נ ג ד
המוסד לביטוח לאומי
הנתבע
מיכל כהן

ע"י ב"כ עו"ד
פסק דין
1. בפני
י תובענה אשר הוגשה לאחר שנדחתה תביעת התובע, העובד כנגר, להכיר בפגיעה בעמוד שידרה צווארי ובעמוד שידרה מותני כפגיעה בעבודה מכוח תורת המיקרוטארומה.

טענות התובע:

2. התובע הינו נגר העובד בתחום למעלה מ-50 שנים. במסגרת עבודתו הוא מרים בולי עץ ולוחות עץ מן הקרקע, או מן המדפים, נושא אותם אל שולחן העבודה, לאחר מכן מוריד אותם, וכן מרים ופורק מוצרים מוגמרים, וכיוצ"ב. פעולות אלה מפעילות במאומץ את הגב ואת עמוד השידרה הצווארי, ובגין זאת נפגעו שני איברים אלה.

טענות הנתבע:

3. לטענת הנתבע, התובע ביצע פעולות שונות ומגוונות, שכללו הרמת עצמים, קדיחות, הקצאה, הדבקה, עבודה על מכונות ועוד. התובע הכין כמויות רבות של פריטים, מאחר ועבד בביצוע עבודות גדולות בעיקר בתי מלון. עבודתו אינה מתמצאת בהרמת פריטים ובהתכופפות לשם כך. לפיכך, לא הונחה תשתית לפי תורת המיקרוטראומה.
הדין החל:

4. תנאי להכרה בפגיעה על דרך מיקרוטראומה הינו הוכחת פגיעות זעירות, שכל אחת מהן מסבה נזק זעיר בלתי הפיך, עד שהצטברות הנזקים הזעירים מביאה לנזק ממשי הפוגע בכושר העבודה של התובע. המחשת הדבר נעשית תוך המשלה לטיפות מים הזולגות על אבן, ועם הזמן מחוררות בה חור.

"שימוש במונח מיקרוטראומה אינו יכול להפוך כבמטה קסם "מאמצים קשים" לסדרת פגיעות זעירות מוגדרות חוזרות ונשנות אין ספור פעמים".

ראה:
דב"ע מד/90-0 מזרחי - המוסד לביטוח לאומי
, פד"ע טז', 93.

יש לאבחן בין פעילות שחוזרת על עצמה, הכוללת מספר רב של תנועות, לבין התנועות המרכיבות אותה.

ראה:
עב"ל 1012/00 אלי שבח - המוסד (לא פורסם).

בפרשת אריה כספי נקבע כי עבודתו של המערער הייתה על פי טיבה כרוכה בפעולות חוזרות הקשורות בגידול הפרחים. אולם, כל פעולה שכזאת הייתה מורכבת מתנועות מגוונות. כפי שעלה מתצהירו של המערער שם, הוא ביצע "את כל העבודה הפיסית הכרוכה בגידול הפרחים, לרבות שתילה ... קטיף, מיון, אריזה, העמסה על משאיות.. ", וזאת לעיתים בכיפוף לעיתים בעמידה וכו'. משכך הם הדברים, נפסק שם כי עבודתו של המערער לא חייבה ביצוע רציף מתמשך של תנועות חוזרות ונישנות זהות או דומות במהותן זו לזו במהלך יום עבודתו.
ראה:

עב"ל 208/03 כספי אריה נ. המוסד לביטוח לאומי
(לא פורסם) .

כמו כן ראה:
עב"ל 317/97 המוסד לביטוח לאומי
נ' יניב פד"ע לב 523.
דב"ע מז/ 128-0, יהודה פלדמן נ' המוסד לביטוח לאומי
, פד"ע כ 225.
עב"ל 440/97, שיינה-שושנה רוחקיס נ' המוסד לביטוח לאומי
, עבודה ארצי לב (2) 226.

מן הכלל אל הפרט:

5. הצדדים הגישו ראיותיהם, ובנוסף נשמע עדותו של התובע. מכל אלה עולה כי יש לדחות את התובענה, באשר לא הונחה תשתית מתאימה למיקרוטראומה.

התובע לא ביצע פעולה חוזרת ונשנית, אלא ביצע פעולות שונות ומגוונות. התובע עבד כנגר. במסגרת זו, היה מרים עצים, נושא אותם אל שולחן העבודה, חותך ומנסר, אחר כך מוריד, ונושא למקום המתאים. התובע היה דוחף את העץ אל תוך מכונת הניסור, אחר כך פועל להקצאת העץ במכונה אחרת, אחר כך לוקח את העץ לקידוחים וחיבורים, ועובר למכונה שלישית לשם כך. לעיתים נדרשה גם קדיחה ידנית בנוסף לכך. כל חתיכה של עץ עברה חמש עד שבע מכונות, ואחר כך עברה פעולות של הדבקה וחיבור. התובע ייצר מוצרים מגוונים, כמו משקופים לדלתות, דלתות, ריהוט לבתי מלון ועוד. ובתוך כל מוצר ייצר התובע סוגים שונים של אותו מוצר, כמו למשל סוגים שונים של דלתות. התובע עבד עם צוות עובדים שהיה לו, אשר נהג להרכיב את המוצרים, והוא עצמו עבד ביצור ובניהול הנגריה.

מכל האמור לעיל עולה, כי אין עסקינן בפגיעות זעירות, אשר נגרמו כתוצאה מתנועה חוזרת ונשנית. עסקינן בפעילות שחוזרת על עצמה, הכוללת מספר רב של תנועות, ואין בכך די להוכחת מיקרוטראומה, כפי שנפסק בפרשת אלי שבח, וכפי שצוטט בהסכמה בפרשת אריה כספי .

ייתכן כי התובע עבד תוך הפעלת מאמצים קשים, אולם לא ניתן להפוך את אלה סדרת פגיעות זעירות החוזרות ונשנות תוך שימוש במונח מיקרוטראומה בתור מטה קסם.

אחרית דבר:

6. מכל האמור לעיל עולה כי דין התובענה להידחות, וכך אני מורה.

אין צו להוצאות.

7. פסק הדין ישוגר לצדדים בדואר רשום עם אישור מסירה.

ניתן היום י"א בחשון, תשס"ו (13 בנובמבר 2005) בהעדר הצדדים.
__________________
יוסף יוספי
- שופט
003165/04בל 734 גלית אלירן








בל בית דין אזורי לעבודה 3165/04 יוסף דרבי נ' המוסד לביטוח לאומי (פורסם ב-ֽ 13/11/2005)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים