Google

אבי לזימי, מאיר לוי, עמוס גלם, מנשה אהרוני ואחר' - נחום אסולין, יעקב טולדנו, יעקב עמר, יגאל שחר ואחר'

פסקי דין על אבי לזימי | פסקי דין על מאיר לוי | פסקי דין על עמוס גלם | פסקי דין על מנשה אהרוני ואחר' | פסקי דין על נחום אסולין | פסקי דין על יעקב טולדנו | פסקי דין על יעקב עמר | פסקי דין על יגאל שחר ואחר' |

799/97 א     10/12/1997




א 799/97 אבי לזימי, מאיר לוי, עמוס גלם, מנשה אהרוני ואחר' נ' נחום אסולין, יעקב טולדנו, יעקב עמר, יגאל שחר ואחר'





בית המשפט המחוזי בנצרת
פרוטוקול

תיק המרצה: 6223/97 תיק אזרחי: 799/97

בפני
כבוד השופטת ד"ר נאוה דנון


המבקשים: .1אבי לזימי

.2מאיר לוי

.3עמוס גלם

.4מנשה אהרוני
.5חיים בטון
.6שמעון אברג'ל

נ ג ד

המשיבים: .1נחום אסולין

.2יעקב טולדנו

.3אלברט בן דריהן
.4יעקב עמר

.5ח"כ שאול עמור - ראש עירית מגדל העמק
.6יגאל שחר
.7מועצת עירית מגדל העמק
.8אלי סויסה - שר הפנים
ה ח ל ט ה

זוהי בקשה למתן

פסק דין
הצהרתי זמני, שהוגשה במעמד צד אחד ב- 26.11.97והוחלט
כי תידון במעמד כל הצדדים, לעכוב מנויו ותפקידו של משיב 1בתור חבר מועצה של
עירית מגדל העמק ובחירתם של משיבים 1-3ותפקודם בתור סגני ראש העיר ולעכוב
החלטות מועצת העיר שהתקבלו ב- 4.11.97בישיבת מועצת העיר מסב' 7/97וישיבת
מועצת העיר מ- 20.11.97וכן עכוב פרסום ברשומות בדבר בחירתם של משיבים 1-3
כסגני ראש העיר. הבקשה נדונה ב- .7.12.97
העובדות הצריכות לדיון:

המבקשים הם חברי מועצת העיר בעירית מגדל העמק. משיב 1התפטר בחודש מרץ 97
מחברותו במועצת עירית מגדל העמק וב- 27/3/97נבחר כיו"ר המועצה הדתית במגדל
העמק. מאחר וב- 21/5/97נקבע ע"י בג"צ כי בחירתם של המבקשים 2,1ו- 3כסגני ראש
עיר נעשתה שלא כדין, נדרש משיב 5למנות סגנים אחרים. משיב 5תוך אמון מלא
בנסיונו של משיב 1בתור סגן ראש עיר ותוך התחשבות בשיקולים מקצועיים ופוליטיים
לפיהם משיב 1יזכה לרוב מוצק במועצת העיר דבר שיאפשר מינויו לסגן ראש עיר פנה
למשיב 1וביקש לאפשר מינויו האמור, משיב 1התפטר מראשות המועצה הדתית בהתאם
לבקשת ראש העיר. כל חבריה הרשומים של סיעת גש"ר אשר משיב 1נמנה עליה למעט אלי
מלכה ואלי אליאס התפטרו מרשימת המועמדים בבחירות למועצת עירית מגדל העמק.
לסיעת גש"ר יש שלושה נציגים במועצת העיר.

במכתב מיום 22/9/97פנתה סיעת גש"ר לשר הפנים בבקשה למנות את המשיב 1כחבר
במועצת העיר מגדל העמק וזאת "מאחר וכל החברים הכלולים ברשימת "גשר" למועצת
העיר מגדל העמק התפטרו מהרשימה עקב כך מכהנים היום בפועל מרשימתנו 2חברים
בלבד מתוך ( 3נוצר חסר במספר חברי מליאת מועצת העיר, 14במקום .)15

משיב 1מונה ע"י שר הפנים מכח סמכותו לפי סעיף (125ב) לפקודת העיריות כחבר
מועצה בעירית מגדל העמק והמינוי פורסם באותו יום ה- .7/10/97ביום 4/11/97
נבחרו המשיבים 1-3כסגני ראש העיר והמשיב 1נחבר כממלא מקום ראש העיר. היו
נוכחים באותו יום בישיבת מועצת העיר אשר כונסה לשם בחירת סגני ראש עיר 8חברי
מועצה כאשר המבקשים נעדרו. בין 8החברים האחרים היו משיב 1אשר מונה כחבר
מועצה ב- 7/10/97ואלי מלכה אשר מכח סעיף (125א) נהיה לחבר מועצה באין מועמד
אחר וזאת על אף שהוא היה בעבר כחבר מס' 6ברשימת סיעת גש"ר.

ביום 9/11/97הגישו המבקשים כאן, עתירה לבג"צ לביטול החלטת מועצת העיר
שהתקיימה ביום ,4/11/97מהנימוק שלא נוכחו באותה ישיבה מספר חוקי של חברים
במועצה ומשום שהמשיב 1ואלי מלכה היו פסולים מלהשתתף בישיבה.

ביום 10/11/97דחה כבוד השופט זמיר את הבקשה לצו ביניים בעתירה. המבקשים
טוענים שלא ידעו כי לא כל חברי סיעת גש"ר התפטרו מהרשימה ומשידעו כן, מחקו את
העתירה לבג"צ, עובר לנקיטת ההליכים בפני
י.

השאלות השנויות במחלוקת:

.1 האם ישנה סמכות לביהמ"ש המחוזי לדון בעתירה ?

.2 האם מינוי של משיב 1כחבר מועצה וסגן ראש עיר, היה כדין?

.3 מה תוקף ההחלטות למינוי משיבים ,3-1כסגני ראש העיר, שהתקבלו בישיבת מועצת
העיר ביום ?4/11/97

.4 האם יש מקום למתן צו מניעה וצו המעכב פעולות של המועצה המקומית?

.1 לאור התפתחות ההלכה בעניין חלוקת הסמכויות בין בג"צ לבין ביהמ"ש המחוזי
נמצא כי יש לביהמ"ש המחוזי סמכות מקבילה לדון בתביעה שבפני
נו.

בד"נ 12/81שי שפיריו ושות' חברה קבלנית בנתינה בע"מ נגד מדינת ישראל פ"ד
ל"ו( 645 )3התקבל מבחן הבטלות היחסית לאחר שהיה מקובל כי החלטות בטלות
ניתנות לתקיפה בביהמ"ש המחוזי והחלטות הניתנות לביטול מחייבות פניה לבג"צ
לשם ביטולן.

בבר"ע 92/89טלרד נגד עירית לוד (תקדין עליון כרך 1989 )2(89עמ' )314
נקבע כי החלטה מינהלית הנגועה בחוסר סבירות קיצונית ניתנת לתקיפה בביהמ"ש
האזרחי. בע"א 23/85גולדשטייק נגד כהן ואח' פ"ד מ( 583 )4נקבע כי מחלוקת
בין האזרח לרשות בדבר פרשנותו של חיקוק שמכוחו פועלת הרשות ניתנת לבירור
בדרך

פסק דין
הצהרתי בבימ"ש מחוזי. כבר בשנת 85הכיר השופט ברק כתוארו אז
מפורשות בסמכותו המקבילה של ביהמ"ש המחוזי בקובעו כי קיים איזור דמדומים.

בג"צ 991/91ד' פסטרנק בע"מ ואח' נגד שר הבינוי והשיכון פ"ד מ"ה(.50 )5
לאחר דעת הרוב בע"א 463/85רביבו נגד בוטוב ואח' פ"ד ל"ט(497 ,494 )4
נהפכה הקערה על פיה ונקבע ברע"א 1287/92בוסקילה נגד צמח פ"ד מ"י(159 )5
כי לענין מינוי חברי מועצה ע"פ סימן א' פרק שביעי לפקודת העיריות יש
לביהמ"ש המחוזי או השלום סמכות מקבילה לדון בתוקף המינוי. בה"פ 148/92
שרון נגד בר לב פ"מ תשנ"ב ( ,221 )1נקבע ע"י ביהמ"ש המחוזי נצרת, כי
ביהמ"ש המחוזי מוסמך לדון בבקשה לפי סעיף (105ג)( )1לצו המועצות המקומיות
לביטול הודעת ראש מועצה על חדילת חברות במועצה.

בענינינו מדובר במחלוקת בדבר פרשנותו של סעיף 125לפקודת העיריות ובבקשה
להצהיר על בטלות החלטות בשל פגמים היורדים לשורש העניין וערעור על סמכותו
של שר הפנים למנות את המשיב 1כחבר מועצה ועל סמכותה של המועצה לפעול
במניין חברים מסויים לקבל החלטות בדבר מינוי סגני ראש עיר.

מכיוון שמדובר בתוקפו של מינוי חבר מועצה בהתאם להוראות פקודת העיריות
נמצא כי יש לבימ"ש זה סמכות לדון בעניין.

.2 סעיף 125לפקודת העיריות קובע כדלקמן:
"חבר מועצה שחדל מכהונה. (א) חבר מועצה שחדל מכהונתו, יבוא במקומו המועמד
ששמו בא ברשימת המועמדים של אותו חבר אחרי שמות המועמדים שנבחרו מתוכה
בבחירות הקודמות למועצה; ואם המועמד הזה כבר נכנס למועצה בדרך זו קודם
לכן, או שהוא פסול או שאינו יכול להיות חבר מועצה מכל סיבה אחרת, או
שהודיע בכתב לראש העיריה שאין ברצונו להיות חבר מועצה, יבוא במקומו
המועמד ששמו בא אחריו ברשימת המועמדים האמורה; וכן
הלאה. (ב) אם אין ברשימה מי שימלא את המקום הפנוי, כאמור בסעיף (א), ימונה
ללא דיחוי חבר חדש, מבין אנשים הזכאים להיבחר חברי המועצה, על-ידי השר, על
פי הצעה ארגון הציבור שמטעמו נבחר החבר שמקומו נתפנה, ואם לדעת השר אין
ארגון כזה - בהתחשב עם רצונם של אותם האנשים שהשר רואה אותם כנציגיו של
אותו ציבור."

לפי סעיף 125א' לפקודת העיריות, נתמנה מר אליהו מלכה חבר מועצה בעירית
מגדל העמק, המינוי הינו אוטומטי ותופס מרגע שנתפנה מקום כאשר חברו לרשימת
המועמדים לפניו, חדל מכהונתו. הסעיף איננו מתייחס לסיבת חדלות כהונתו של
חבר המועצה היוצא שהתפטרות חבר מועצה ממנה את חברו הבא בתור ברשימה
במקומו.

מאחר וגם יעקב עמר
וגם יוסי לסרי שהיו חברי מועצה התפטרו, התפנו שני
מקומות במועצה, מקומו של יוסי לסרי התפנה בתאריך 1/9/97ומקומו של יעקב
עמר התפנה בתאריך .21/9/97אליהו מלכה בא מכוח סעיף ( 125א) במקומו של
יוסי לסרי. אלי אליאס שהיה חבר מועצה מטעם סיעת גש"ר לא התפטר ונשאר כל
הזמן חבר מועצה. נשאר עוד מקום פנוי של חבר שלישי במועצה מטעם סיעת
"גשר".

.3 מאחר וכל שאר החברים ברשימת "גשר" התפטרו כבר ב- 1/9/97לא נמצא
ברשימה מי
שימלא את המקום הפנוי. ניסוחו של המכתב לשר מ- 22/9לא היה מוצלח. אולם
אין בכך כדי לשנות את המצב העובדתי לפיו לא היה ברשימה מי שימלא את המקום
הפנוי במועצה - המקום השלישי - ולכן הופעל סעיף (125ב) לפקודה ובא-כח
סיעת גש"ר פנה לשר הפנים בבקשה למנות את משיב 1לחבר מועצה תוך הבהרת המצב
לפי מכהנים בפועל מרשימת גש"ר 2חברים בלבד מתוך .3

סעיף ( 125ב) הינו שיורי לסעיף ( 125א) ורק אם אין ברשימת המועמדים של
הסיעה מי שימלא את המקום הפנוי בין אם מיום שהמועמד ברשימה כבר נכנס
למועצה ובין אם משום שהוא פסול או שאינו יכול להיות חבר מועצה מכל סיבה
אחרת. בחירת מועמד כחבר מועצה לפי סעיף ( 125ב) תהיה "על פי דעת ארגון
הציבור שמטעמו נבחר החבר שמקומו נתפנה" בענייניו נמצא אם כן כי לפי
פרשנותו הפשוטה והנכונה של סעיף 125מינוי של משיב 1הינו אפשרי.

.4 האם המשיב 1פסול מלכהן כחבר מועצה משום שהוא היה חבר מועצה מקודם והתפטר?
התשובה הינה שלילית וזאת משום ש"חבר חדש" כאמור בסעיף 125יכול להיות גם
אדם ששימש בעבר כחבר מועצה וכעת מתבקש מינויו מחדש.

"חבר חדש" פירושו "חדש" מבחינת הרכבה הנוכחי של המועצה וכל מי שאינו חבר
מועצה אותה שעה ואיננה דבקה בו פסלות לכהונה, כשיר למינוי: בג"צ 183/75
לרדו נגד שר הפנים פ"ד ל( 229 )1וכן בג"צ 275/52רפפורט נגד שר הפנים פ"ד
.912 1

.5 משנתמנה אלי מלכה ומשיב 1לחברות במועצה, יוצא כי בישיבה מיום 4/11/97היו
מספר נוכחים מספיק והישיבה וההחלטות שהתקבלו בה הינם כדין.

.6 יש לציין כי פנייתם של המבקשים לביהמ"ש נגועה בשהוי משום שמינויו של משיב
1פורסם כבר ב- 7/10/97ומכתבי ההתפטרות של מועמדי סיעת גש"ר נמסרו
ב- .1/9/97אי מיצוי ההליכים בפני
בג"צ בו אף דבק פגם לאחר שכבר ב-10/11/97
דחה כבוד השופטי י. זמיר את הבקשה לצו ביניים.

היה על המבקשים לדעת את העובדות כולן כבר בעת פרסום מינויו של משיב 1לחבר
מועצה ואי ידיעתם פוגמת בנקיון כפיהם.

בב"ש 63/87קלוין נגד המנהל הכללי של משרד הבריאות פ"ד מ"א(ד) 141נקבע כי
סעדים במסגרת צוי מניעה נועדו לשמור על מצב קיים ולא לשנות מצב. החיוניות
בפעולה המשכית של המועצה וחבריה כרשות ציבורית ללא יצירת מצב של
חוסר ודאות וחלל במערכת השלטון, מחייבים לאפשר למשיבים לפעול.

יצויין כי סעיף (125ב) נוקט במילים "ימונה ללא דיחוי חבר חדש".

ניתן להקיש מסעיף )1( 72לפקודת העיריות, על פיו גם כשהוגש ערעור בחירות
בטענה שנפל פגם בבחירות המשפיע על תוצאותיהם - לא יעכב ערעור כזה את
המועצה הנבחרת מהיכנס לתפקידה. וראה ע"א 92/89טל-רד וכן בש"א 426/89שמי
עזרא נ. עו"ד ליאורה סבורקי, מפרקת ואח', דינים עליון ל"ג, .951

.7 אין צורך שאדון בטענה כי בניסוח הבקשה ל"

פסק דין
הצהרתי זמני" מתבקש צו
מניעה כנגד המדינה לאור דחיית הבקשה.

לאור האמור ומכל הטעמים שצוינו לעיל, אני דוחה את הבקשה למתן סעד זמני
ומבטלת את עיכוב הפירסום ברשומות מיום .27.11.97

בנסיבות הענין, אין צו להוצאות.

ניתן היום ( 10/12/97יא' בכסלו התשנ"ח) בהעדר.

----------------------
ד"ר נאוה דנון
- שופטת

קלדנית: ניצה קורצקי/נטלי ש.
שם מסמך: ר062237א.ת








א בית משפט מחוזי 799/97 אבי לזימי, מאיר לוי, עמוס גלם, מנשה אהרוני ואחר' נ' נחום אסולין, יעקב טולדנו, יעקב עמר, יגאל שחר ואחר' (פורסם ב-ֽ 10/12/1997)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים