Google

שושנה בוקסבאום - ארמונד מלכה

פסקי דין על שושנה בוקסבאום | פסקי דין על ארמונד מלכה

1229/01 עא     28/05/2002




עא 1229/01 שושנה בוקסבאום נ' ארמונד מלכה




1
בתי המשפט
עא 001229/01
בית משפט מחוזי באר שבע
כב' ס. הנשיא י. פלפל
- אב"ד
כב' ס. הנשיא י. טימור

כב' השופטת ר. יפה-כ"ץ

בפני
:
שושנה בוקסבאום

המערערת:

נגד
ארמונד מלכה

המשיב:

מהות הערעור: ערעור על החלטת בימ"ש השלום בב"ש (כב' הרשמת אונגר ביטון) בבש"א 5698/01 מיום 11.10.01

עו"ד קנטור

עו"ד הלפטר

בשם המערערת:
בשם המשיב:
פסק דין
ס. הנשיא י. פלפל
:
1. ערעור על החלטת כב' הרשמת (אונגר ביטון יפעת) מיום 11.10.01 בתיק בש"א 5698/01 של בית משפט השלום בבאר שבע לפיו דחתה את בקשת המערערת להארכת מועד להגשת התנגדות בהליך ביצוע שטר שהוגש ללשכת ההוצאה לפועל בבאר שבע בתיק הוצאה לפועל 9-01-03815-14.

2. כנגד המערערת הוגשה בקשה לביצוע שטר (צ'ק) שנמשך על ידה על סך 470 ₪. הבקשה הוגשה על ידי המשיב.
אין מחלוקת שהמערערת קיבלה לידה את הבקשה לביצוע שטר והאזהרה לפי סעיף 81א לחוק ההוצאה לפועל תשכ"ז - 1967 בערב חג הפסח - ביום 3.4.01 ואת ההתנגדות לביצוע השטר והבקשה להארכת מועד הגישה רק ב-24.5.01 וזאת כאשר המועד שנקצב להגשת ההתנגדות היה 20 יום, אולם, אין מחלוקת כי בתוך התקופה הזאת חלה פגרת חג הפסח.

3. המערערת מתרצת את העיכוב בהגשת ההתנגדות בסיבות הבאות:
א. היותה נכה בשיעור של 75% (ועל כך היא צירפה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי).
ב. מיד עם קבלת האזהרה, בה צוין המשיב כזוכה, היא ניסתה לברר מיהו אותו זוכה שכן את הצ'ק היא לא מסרה לו אלא לאדם אחר שהעבירו למשיב, ופעולה זו הצריכה מספר ימים.
ג. בגלל מצבה הכלכלי והפיזי הקשה נמנע מהמערערת לשכור שירותים משפטיים מעורך דין פרטי ועל כן היא פנתה ללשכה לסיוע משפטי ורק ב-3.5.01 נעתר מנהל המחלקה לסיוע משפטי לבקשתה ומינה עו"ד שייצג אותה.
ד. מסתבר, למעשה חל עיכוב בהגשת הבקשות המתאימות לבית המשפט, אך לא באשמת המערערת אלא באשמת עורך הדין שמונה לייצגה ע"י לשכת הסעד המשפטי.

4. הרשמת המלומדת לא נעתרה לבקשת המערערת ולא האריכה את המועד להגשת ההתנגדות מאחר וסברה שהמערערת לא הראתה טעם מיוחד להארכת המועד.

5. נראה לי, בשל הצטברות הסיבות שלהלן שהיה מקום להעתר לבקשת המערערת:
א. בסעיף 90, לחוק בתי המשפט (נוסח משולב), תשמ"ד - 1984 , נקבע כי רשם רשאי לדון, להחליט ולהורות "ככל שיראה לנכון", בבקשות בכל עניין הנוגע לניהולו של הליך. הסמכות להאריך מועדים (שבחוק) רחבה יותר מהסמכות על- פי תקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד - 1984, מאחר שלא קיימת ההגבלה של "טעמים מיוחדים" הרחבה זו מחייבת לתת את הדעת גם לגופו של עניין.
ב. המערערת הינה נכה בשיעור של 75%.
ג. טענת המערערת שלא היו לה אמצעים לשכור שירותיו של עו"ד פרטי לא נסתרה כך שהיא נאלצה לפנות ללשכה לסיוע משפטי ולהמתין לקבלת אישור מאתם. דבר שהאריך את הזמן שהיה דרוש להגשת הבקשה להארכת מועד.
ד. טעות של בעל דין או עורך דינו, שגרמה לאיחור ואפילו רשלנותם שגרמה לאיחור, אינן מונעות לחלוטין הארכת מועד ובלבד שבעל הדין, כפי שעשתה המבקשת, אינו מסתפק בבקשה סתמית אלא מבאר את סיבת התקלה (המרצה 571/71 פ"ד כה (2) 281).
ה. בעוד שגוף העניין לבדו אינו יכול לשמש טעם מיוחד לצידוק האיחור מותר לצרפו למכלול הגורמים הקובעים אם זכאי המבקש להארכת המועד אם לאו - ב.ש. 210/68 פ"ד כג(1) 281, בייחוד שהמדובר בסמכות רחבה ומקלה.
ו. האיחור לא היה ארוך.
ז. המערערת טענה, בתצהירה, שמדובר בכשלון תמורה מלא. לדבריה היא ביקשה מצלם מסויים לצלם את ילדיה, כדבריה להכין להם book, אולם הוא לא עשה כן, קיבל ממנה את הצ'ק נשוא הבקשה לביצוע (וכן צ'קים נוספים) והעבירו לאדם שלישי שהוא המשיב. דין טענה זאת להיבחן בבית המשפט שכן יתכן שהמשיב - הזוכה אינו אוחז כשורה, ויכול שהוא נטל את הצ'ק ביודעין על הפגם שדבק בו, דהיינו שזכות הקניין של המעביר היתה פגומה ועובדה זאת, השוללת, אולי, את תום ליבו של המשיב מלמדת, לכאורה, שזכותו אינה טובה מזכותו של מקבל השטר ולפיכך יתכן שהמערערת תצליח להדוף את תביעתו.

מכל הסיבות הללו, סבורני, כי לא היה מקום להקשות ולסרב לבקשתה של המבקשת, שכן היה מקום להאריך את המועד להגשת ההתנגדות ועל כן אני מציע לחברי לקבל את הערעור, לבטל את החלטת הרשמת המלומדת, להאריך את המועד ולהורות לבית משפט השלום לדון בהתנגדות של המערערת לגופה.

בנסיבות העניין לא הייתי עושה צו להוצאות בערעור.

_______________
י. פלפל
- ס. נשיא
אני מסכים.
________________
י. טימור
- ס. נשיא

אני מסכימה.

________________
ר. יפה כ"ץ - שופטת
לפיכך הוחלט כאמור בפסק דינו של כב' ס. הנשיא י.פלפל.

ניתן היום _28.05.02_ בהעדר הצדדים וב"כ.

המזכירות תשלח לב"כ הצדדים עותקים מפסק הדין.

ר. יפה-כ"ץ
- שופטת

י. טימור
- ס. נשיא

י. פלפל
- ס. נשיא
אב"ד









עא בית משפט מחוזי 1229/01 שושנה בוקסבאום נ' ארמונד מלכה (פורסם ב-ֽ 28/05/2002)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים