Google

לוי דב , לוי דוד אליה - שפירא יעקב, שפירא שרה

פסקי דין על לוי דב | פסקי דין על לוי דוד אליה | פסקי דין על שפירא יעקב | פסקי דין על שפירא שרה |

17624/03 א     09/01/2006




א 17624/03 לוי דב , לוי דוד אליה נ' שפירא יעקב, שפירא שרה




1
בתי המשפט

א 017624/03
באיחוד עם ת.א. 9498/04
בית משפט השלום חיפה
09/01/2006
תאריך:
כב' השופט דניאל פיש

בפני
:
1. לוי דב

2. לוי דוד אליה

בעניין:
התובעים
אסף אלעזר

ע"י ב"כ עו"ד
- נ ג ד -
1. שפירא יעקב

2. שפירא שרה
הנתבעים
שחף אליעזר

ע"י ב"כ עו"ד
פסק דין
1. התובעים, דב ודוד לוי, הגישו שתי תביעות נגד הנתבעים, יעקב שפירא ושרה שפירא. בתביעה הראשונה שהוגשה במסגרת הליך בסדר דין מהיר דרשו תשלום של 37,984 ₪. ההליך החל כהליך לביצוע שטר. בהליך השני בת.א. 9498/04 דרשו תשלום בסך של 64,302 ₪. הדיון בשני התיקים אוחד.

טענות התובע

2. מטעם התובעים הוגש תצהיר על ידי דב לוי. בתצהירו טען כי במהלך השנים 1992 עד 1994 הוא היה בעל משרד להלוואות חוץ בנקאיות וניכיון המחאות ברח' שער פלמר 1 בחיפה. את הנתבעת 2 הכיר באמצעות לקוח אחר. התובע טען שבמהלך השנים שנזכרו לעיל לקחה ממנו הנתבעת 2 הלוואות כספיות וכביטחון מסרה לו את ההמחאות נשוא התביעה. בסוף שנת 2001 השניים נפגשו במשרד עו"ד אבו חצירה. בפגישה זו פנה לנתבעת 2 ושאל לפשר הכספים שהיא חייבת לו והיא השיבה לו כי בדעתה לקחת משכנתא על מנת להחזיר באמצעותה את חובותיה ובין היתר חוב כלפיו. עו"ד אבו חצירה הציע שהתובע יעזור לה בקבלת הלוואת משכנתא אך התובע הסכים לעשות כן רק אם ישולם לו מלוא החוב. על פי הטענה לאחר מספר ימים יצרה הנתבעת קשר עימו וקבעו להיפגש בסמוך לביתה. בפגישה זו מסרה הנתבעת ההמחאות נשוא התביעה לידי התובע על חשבון החוב. (תצהיר התובע מיום 11.2.04). בחקירה הנגדית אישר התובע שהשיקים שניתנו הינם לפקודתו והסביר זאת בכך ש"השיקים האלה ניתנו על כספים שנתתי לה בעבר". (עמ' 3 לפרוטוקול הדיון מיום 8.12.04). התובע אישר כי את הכספים נתן בין השנים 1993 ל- 1996 בנסיבות שהוזכרו לעיל, כאשר חלק מהכספים ניתנו במזומן וחלק אחר בשיק של שוקרון רחמים, סבו של התובע. בתשובה לשאלה אם ידע התובע בעת שקיבל את השיקים בשנת 2001 שהנתבעת נמצאת בפשיטת רגל, ענה בשלילה (עמ' 4 לפרוטוקול הדיון). ואולם התובע לא היה מסוגל להראות תיעוד בנוגע לעסקאות שעל פי הנטען עשתה הנתבעת עימו (עמ' 6 לפרוטוקול הדיון).

3. בחקירתו הנגדית עומת התובע עם טענות הנתבעת שניצל את מצבה הכספי:
"ש. אני אומר לך שהיא לא חייבת לך כלום ואתה כמי שעוסק בהלוואות חוץ (הלוואות בשוק השחור), רימית אותה וסידרת אותה ולקחת ממנה שיקים בזמן שידעת שהיא פושטת רגל, חלק מהשיקים לקחת מבעלה שהיה על ערש דוואי וכל זה בכדי לרמות אותה והצגת בפני
ההוצל"פ ובפני
בית המשפט מסכת של שקרים וחוסר הגינות וחוסר תום לב.
ת. אני חושב שבזכות אנשים כמוך, אנשים כמוה לא משלמים ... כשהיא באה אלי והיתה צריכה כסף, הייתי נחמד כל פעם שרצתה היא קיבלה כסף וזה היה בסדר. היה רגע מסוים שהיא לא יכלה להחזיר כסף. היא הבטיחה כל הזמן שהיא תחזיר ותחזיר, אפוא שיכולתי להגיש מבחינת הכספים שנתתי לה תביעה משפטית, היא הוגשה ואיפה שלא יכולתי לא הגשתי והדברים נשארו באוויר עד 2001 ואז היא מיוזמתה פנתה אלי וביקשה ממני במשרדו של עו"ד אבוחצירה אם אני יכול לעזור לה כדי לקבל משכנתא בכדי להחזיר לי ולאחר כספים שהיא חייב. אני אמרתי לה מפורשות שאני לא יעשה איתה שום דבר עד שהיא תבטיח לי בדרך מסוימת את הכסף שאני אמור לקבל ממנה.
ש. סידרת לה משכנתא או לא.
ת. לא".
(עמ' 6 ו- 7 לפרוטוקול הדיון).

4. בחקירתו החוזרת הוסיף התובע:
"ש. אתה קיבלת שיקים בגין אותם חובות.
ת. כן זה לא קשור לתיק הזה פה. הגב' הנכבדה כשיצאנו ממשרד עו"ד אבוחצירה, נגשנו ביחד ליוטבתה בבת גלים ואני על מנת שהיא לא תבוא ותטען שאני סוחט אותה בשנית, ישבנו במסעדה ואמרתי לה ששיקים שלה אני לא מוכן לקבל ואז היא אמרה לי שיש לה שיק אחד של בעלה ועשינו הצהרה עבור מה היא נותנת לי אח"כ הגיעה סידרה של שיקים. אחד השיקים של 1,000 ₪ נפרע ושאר השיקים הגשתי לפקידת הבנק והיא אמרה לי שהשיקים לא כשרים וזה לא חתימת בעלה. ואז אמרתי שאני לא עושה איתה כלום ואני אתבע אותה".

לטענת התובע חייבת לו הנתבעת בסה"כ בסביבות 189,000 ₪ (עמ' 7 לפרוטוקול הדיון).

טענות הנתבעת
5. הנתבעת הבהירה את עמדתה בהתנגדות לביצוע שטר שהוגשה מטעמה בתיק ת.א. 9498/04. באותו תצהיר היא ציינה שבעלה אז היה בן 94 והיא בת 74 (מאז נפטר בעלה ז"ל). לטענתה היא ביקשה לעזור לאחד בני הדר כרמלי שהיה כפי שהתברר בקשרים עם התובע. כך הגיע דב לוי לביתה וסיפר לה שבני הדר חייב לו כספים ועל פי הטענה איים עליה שאם לא תשלם את החובות יאונה לה ולבעלה רע. הנתבעת טענה שהגישה בשלב כלשהו תלונה נגד התובע בגין איומים. (תצהיר מיום 2.2.03).
בחקירתה הנגדית הוצגו לנתבעת שיקים:
"ש. אני מציג לך שיקים מי חתום עליהם.
ת. אני חתומה על השיקים שאתה מראה לי את הסכומים אני לא רשמתי אני נתתי ריקים אותם עם החתימה שלי. היה מדובר שהוא יכול להשיג לי את הכסף שאני אחסל את המשכנתא לכן נתתי שיקים פתוחים מפני שהוא אמר שהוא לא יודע באיזה סכומים מדובר והוא אמר שהוא לא יציג אותם ואח"כ הוא יתחיל להציג אותם. את השיקים נתתי באמון בו (בתובע) מפני שחשבתי שהוא אדם הגון לא הכרתי אותו בצורה שהכרתי אותו אח"כ".

הנתבעת הכחישה כי קיבלה תמורה בגין השיקים:
"ת. אני הכרתי אותו אצל דושה שהיה מנהל בנק לאומי ועסק איתו בנכיון שיקים. הוא היה אדם הגון. היה לי בו אימון. אח"כ אני לא יודעת מה קרה הוא הלך בדרך לא טובה, מה שהוא אמר לא עשה שום דבר. לא נתן לי שום גרוש. את השיקים בחזרה הוא אמר שהם לא אצלו והוא לא יכול להשיג".
(עמ' 1 לפרטוקול הדיון מיום 8.12.04).

בתשובה לשאלה אם בעבר היתה חייבת לתובע כסף השיבה הנתבעת בשלילה (עמ' 2 לפרוטוקול הדיון).

6. בתצהיר שניתן מטעמה ב-ת.א. 17624/03 ניתן למצוא כי היה הסבר באשר ליחסים בין הצדדים. לטענת הנתבעת, בזמן שנכתבו השיקים נשוא תיק ההוצל"פ היא היתה בפשיטת רגל. ביום 6.7.94 הוכרזה כפושטת רגל במסגרת תיק פש"ר 58/94 אז קיבלה הפטר על פי החלטת בית המשפט המחוזי ביום 21.3.02. התובע ידע שהנתבעת בפשיטת רגל כיוון שהוא היה נושה בתיק ואף קיבל כספים באמצעות חברת אדורן אשר אושרו על ידי המנהל המיוחד שהתמנה בתיק הפש"ר. לטענת הנתבעת השיקים אשר הוגשו לביצוע בתיקים דנן נחתמו על ידה בנוכחות התובע כאשר התובע שיכנע אותה למסור לידיו את השיקים ריקים ללא סכום והוא מילא את הסכומים בעצמו. הנתבעת עמדה על כך שלא קיבלה כל תמורה בגין השיקים אלא שהתובע הבטיח שיסדר עבורה הלוואת משכנתא שבעזרתה היא תוכל לחסל חוב משכנתא הרובץ על דירת מגוריה. הנתבעת הגיעה למצב זה מאחר ורצתה לשלם את החוב שנצבר בעקבות איחורים בתשלום המשכנתא והופנתה ע"י עורך דינה דאז, עו"ד אבוחצירה, שהסדיר בינה לבין התובע פגישה במשרדו. לטענתה הבטיח לה עו"ד אבוחצירה שהתובע יעזור לה בקבלת הלוואת משכנתא. הנתבעת אישרה כי לאחר הפגישה ירדה עם התובע לבית קפה בבת גלים ומסרה לידיו את השיקים תמורת הבטחה שיסדר לה משכנתא (סעיף 8 לתצהירה). בנוסף טענה הנתבעת שהתובע ואחרים פתחו נגדה בהליכים רבים על יסוד שיקים שנלקחו ממנה לפי הטענה ברמיה. נטען כי בשל ריבוי התיקים היא מתקשה לאתר את המסמכים הדרושים בצורה מסודרת.

דיון

7. בתמצית, טענותיו של התובע מבוססות על העובדה, המוסכמת, שהנתבעת מסרה לידיו שיקים חתומים על ידה על החלק (blanco) לטענתו, לא הצליחה הנתבעת להציב טענה היכולה לעמוד מול התביעה שהינה כאמור תביעה שטרית.
התובע ביקש להסיק כי בין הצדדים היכרות ארוכת שנים, וכי בעבר נזקקה לשירותיו, וכי נעדר כל אלמנט של כפיה או איומים או ניצול במעמד מסירת השיקים.

8. באשר לטענת כשלון התמורה, ביקש התובע לקבל את טענתו שהנתבעת חייבת לו, או לחברה שהוא מנהלה, לפחות 189,000 ₪ מיחסיהם בעבר. התובע מבקש להחיל את סעיף 26 (2) לפקודת השטרות על המקרה, דהיינו שיש להכיר בתמורה שניתנה קודם כתמורה בגין השיקים ובכך לדחות את הטענה של כשלון תמורה.

9. מנגד, טענה הנתבעת כי החובות שהיו לה כלפי החברה שבבעלות התובע נכללו במסגרת הליכי פשיטת הרגל. בנוסף, הדגישה הנתבעת כי היחסים של התובעת היו עם החברה שבבעלות התובע. כן נטען לגבי כל חובות העבר, פטורה התובעת בעקבות פשיטת הרגל.

10. הנני קובע את הממצאים העובדתיים הבאים:
א. הנתבעת הוכרזה כפושטת רגל בין השנים 1991 - 1996.
ב. היו חובות ישנים אשר נכללו בתיק פשיטת הרגל בין חברה שבבעלות התובע לבין הנתבעת.
ג. השניים נפגשו בשנת 2001, לאחר שהנתבעת כבר לא היתה בפשיטת רגל במשרדו של עו"ד אבו חצירה שייצג את שניהם.
ד. הנתבעת מסרה שיקים חתומים על החלק לידי התובע תמורת הבטחתו שיסדר לה הלוואת משכנתא.
ה. התובע לא סידר את ההלוואה האמורה ותחת זאת הגיש את השיקים לביצוע.

סיכום ומסקנות

11. איני מקבל את טענת התובע שנתן בפועל כספים נוספים, מעבר לאלה שניתנו על ידי החברה "אדורן", לתובעת. גירסה זו, למרות הניסיונות להציגה כמשקפת אירוע אמיתי, נותרה מעורפלת והתובע לא הצליח להביא ולו בדל ראיה אחת לתמוך בה. בנקודה זו הנני מעדיף את גירסת הנתבעת כי חתמה על השיקים תמורת הבטחה שהתובע יסייע לה בנושא המשכנתא. נראה כי בסיטואציה של המפגש שנערך בעזרתו של עורך הדין, הצליח התובע לרכוש את אמונה.

12. כתוצאה, הנני קובע כי הנתבעת הצליחה להוכיח כשלון תמורה מלא ביחס לשיקים שנמסרו.

13. אשר על כן, התובענה נדחית. הנתבע ישלם שכ"ט עו"ד בסך 2,000 ₪ לנתבעת.

המזכירות תמציא העתקים מפסק הדין לב"כ הצדדים.

ניתן היום ט' בטבת, תשס"ו (9 בינואר 2006) בהעדר הצדדים.

דניאל פיש
, שופט
קלדנית: שרה ש.








א בית משפט שלום 17624/03 לוי דב , לוי דוד אליה נ' שפירא יעקב, שפירא שרה (פורסם ב-ֽ 09/01/2006)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים