Google

נבטים גינון - אבי בן זאב - מד"י - משרד העבודה צפון, המרכז הארצי לגביית קנסות

פסקי דין על נבטים גינון - אבי בן זאב | פסקי דין על מד"י - משרד העבודה צפון | פסקי דין על המרכז הארצי לגביית קנסות |

3978/05 עב     29/12/2005




עב 3978/05 נבטים גינון - אבי בן זאב נ' מד"י - משרד העבודה צפון, המרכז הארצי לגביית קנסות




1


בתי הדין לעבודה

בית הדין האזורי לעבודה - חיפה
עב 003978/05


בפני
:
כב' השופטת מ. פריימן

תאריך:
29/12/2005
נציגת עובדים - שלומי רבקה
נציג מעבידים - ריניש שמואל


בעניין:
נבטים גינון - אבי בן זאב

התובע

נ ג ד


1. מד"י - משרד העבודה צפון

2. המרכז הארצי לגביית קנסות

ע"י ב"כ עו"ד קרלוס פיצ'וטקה אלברטו

הנתבע

החלטה

1. ביום 10.11.05 הגיש המבקש בקשה להאריך לו המועד להגשת בקשה להישפט על קנס מנהלי בגובה 10,000 ש"ח שהוטל עליו בגין העסקת עובד זר שלא כדין בניגוד לחוק עובדים זרים (איסור העסקה שלא כדין והבטחת תנאים הוגנים) התשנ"א - 1991.

2. בבקשתו ובתצהיר התומך בה טען המבקש כי ככל שידוע לו לא קיבל כל הודעה על הטלת הקנס המנהלי וכי מעולם לא העסיק עובד זר בניגוד לחוק.
עוד טען כי "לאחרונה הומצאה לידי הודעה על דרישה לתשלום חוב...".

3. במעמד ישיבת 18.12.05 ולאחר שקיבל כבר לידיו את תגובת המשיבה לבקשתו הגיש המבקש תצהיר נוסף ובו טען כי "לא קיבלתי לידי את הודעת הקנס הראשונה לאור בעיות זוגיות שלי עם אשתי ואשר נגרמו במהלך השנה האחרונה...אי לכך לא קיבלתי תכתובות רבות ו/או מכתבים שמוענו אלי בין מאחר ולא הגעתי לרשות הדואר עקב מצב הדברים האמור ובין מכיוון שאשתי הסתירה אותה עת דבר הגעת מסמכים אלו.
לשמחתי בתקופה האחרונה חזר מצב הדברים ביני לבין אשתי למסלול התקין ולראיה הודעתי והודאתי לכך שקיבלתי את הדרישה הנוספת לתשלום החוב המינהלי מיום 30.10.05".

4. ההודעה על הטלת הקנס המינהלי שנשלחה למבקש ביום 21.4.05 חזרה בציון "לא נדרש" כשעל גביה חותמות הדואר כי הודעה נשלחה למבקש ביום 2.5.05 וביום 17.5.05.

5. במעמד הדיון הוסיף וטען המבקש כי מזה כשנה וחצי לסרוגין הוא לא גר בבית עקב בעיות אישיות עם אשתו ועקב כך לא הוציא דברי דואר "ויכול להיות שאשתי הוציאה ולא העבירה לי". כשקיבל הדרישה הראשונה לתשלום פעל מייד בהגשת הבקשה.
הוסיף וטען המבקש כי בא לבקר את הילדים בתקופה זו והיה חודש שגר רצוף בבית אולם תקופה די ארוכה לא גר בבית "ויכול להיות שבתקופה זו אשתי הוציאה דואר...ולא העבירה לי...".

6. לטענת המשיבה, יש לדחות בקשת המבקש.
לטענתה, ביום 24.9.03 בוצעה ביקורת בה נמצא עובד זר אחד שהועסק ע"י המבקש שלא כדין ומשום כך הוטל על המבקש קנס מנהלי קצוב.
הקנס המקורי נשלח למבקש לכתובתו המופיעה גם בבקשתו זו.
קיימת תשתית ראייתית מוצקה להטלת הקנס, והמבקש לא הביא כל טעם מיוחד או נסיבות יוצאות דופן, להאריך המועד להגשת הבקשה להשפט.
אין להקל במתן ארכות להגשת בקשה להשפט שכן הדבר יפגע במטרת חוק העבירות המינהליות.

הכרעה
7. לא היה חולק, כי העבירה בה הואשם המבקש הינה עבירה מנהלית עליה מוטל קנס מנהלי על פי חוק העבירות המנהליות התשמ"ו - 1985. (להלן- "החוק").
עוד אין חולק, כי בקשה להישפט יש להגיש תוך 30 יום מיום המצאת ההודעה על הטלת הקנס המינהלי.

8. ההודעה על הטלת הקנס המינהלי חזרה, כאמור, בציון "לא נדרש".

9. סעיף 13(ב) לחוק קובע כי :

"בית המשפטי רשאי, מנימוקים שיירשמו, לקיים את המשפט גם אם הודעת מקבלת ההודעה לפי סעיפים 8 או 9 כי ברצונו להשפט ניתנה באיחור".

10. בבקשתו המקורית ובתצהיר התומך בה לא הועלה כל טעם מדוע לא קיבל המבקש לידיו את ההודעה על הקנס המינהלי.
רק לאחר קבלת עמדת הנתבע הגיש תצהיר נוסף ובו מעלה עובדת קיומו של סכסוך שהיה קיים בינו לבין אשתו ובגינו לא הגיע לרשות הדואר או שהוסתרו מפניו ע"י אשתו מסמכים שהגיעו אליו.

11. מתצהירו הנוסף של המבקש ומטיעוניו בפני
נו לא עולה בברור באילו תקופות היה בביתו ובאילו לא, מסתבר כי היה מגיע לכתובתו, גם במהלך הסכסוך, לבקר את ילדיו, ואין כל ציון זמן מתי הסתיים אותו סכסוך.
אין אף כל ודאות כי דבר הדואר נשוא ענייננו הוסתר מפני המבקש ע"י אשתו או שלא נלקח ע"י המבקש מסיבה אחרת, ותצהיר של אשתו (שלטענתו היחסים עמה תקינים כעת) כלל לא צורף.

12. כבר נפסק, כי מטרת חוק עבירות מינהליות היא להביא לכך כי ההליכים לא יגיעו לבית המשפט וייוותרו כהליך מנהלי, ולא פלילי.
תכלית החקיקה מביאה לכך כי לא בנקל יאריך בית הדין המועד להגשת הבקשה להשפט.

"חוק העבירות המינהליות, התשמ"ו - 1985(החוק), עניינו העיקרי הוא בהסבת הליכים פליליים להליכים מינהליים. הצורך ביצירתן של "עבירות מינהליות" - ובצידן "קנסות מינהליים" - תחת עבירות פליליות רגילות הנדונות בבתי משפט מן המנין, משתית עצמו על כמה וכמה יסודות, ובהם: שיפור האכיפה של דברי חוק הקובעים עבירות ההופכות מעבירות פליליות רגילות לעבירות מינהליות; הקלה על מערכת התביעה ומערכת בתי המשפט; ומתן אפשרות למי שעברו עבירה מינהלית לשאת בעונש מתאים בלא שיוכתמו בכתם של מי שעברו עבירה פלילית, אלא בנסיבות מיוחדות (ראה דברי ההסבר להצעת החוק, הצעות חוק לשנת תשמ"ה, 59, 61). החוק (בסעיף 1 ב) נותן סמכות בידי שר המשפטים לקבוע בתקנות כי עבירות פלוניות תהיינה "עבירות מינהליות", ובתקנות אף אמור להיקבע לכל עבירה מינהלית קנס שניתן להטיל בדרך מינהלית - והוא "קנס מינהלי (סעיף 2). לביצוע החוק מתמנות רשויות מוסמכות ("מפקחים" ו"רשם"), והחוק מוסיף וקובע דרכים והליכים להטלתו של קנס מינהלי ולתשלומו. הוא שאמרנו:
הליכים פליליים עוברים מעין הסבה להליכים מינהליים: "עבירה מנהלית" גוררת "קנס מינהלי" ובהליכים מינהליים, לאמור, הליכים שלא בפני
בית משפט. זו דרכו של החוק וזו מגמתו".
זאת ועוד, עיון בתוספת לחוק העבירות המינהליות מעלה שאחוז בלתי מבוטל מן העבירות הכלולות בו נוגע לענף העבודה. לאמור, אם נכיר בסמכותם של בתי הדין לעבודה ליתן הארכות מועד להגשת בקשות להישפט בגין עבירות אלה, יגרור הדבר לעידוד התדיינויות וחשוב מכך, יעשה פלסתר את מטרת המחוקק בהפכו עבירות אלה לעבירות מינהליות. אוסיף, כי אל לנו לשכוח שהמחוקק לא מנע ממי שנקנס בקנס מינהלי לפנות לבית המשפט בבקשה להישפט, אלא תחם את הדבר בזמן".
(ר' עפ"א 1004/01, קשת היפרטוי שותפות מוגבלת בע"מ נ. מד"י, עבודה ארצי כרך ל"ג (9) 35).

13. לשון החוק, בתיקון סעיף 13 מתשס"ג דורשת "נימוקים שיירשמו" לשם הארכת המועד. לצורך הארכת מועד שבחיקוק נדרשים טעמים מיוחדים.
לא מצאנו בנסיבות שבפני
נו טעמים כאלו אשר יאפשרו הארכת המועד כמבוקש.
הנסיבות שתאר המבקש באי הוצאת דבר הדואר הועלו בשלב מאוחר ובשפה רפה. לא מצאנו אמירה חד-משמעית לסיבה לאי הוצאת דבר הדואר ואף אם סבורים היינו כי נטילת ההודעה בדבר משלוח דואר רשום ע"י אשת המבקש מהווה טעם מיוחד, הרי שעובדה זו כלל לא הוכחה בפני
נו.

לנוכח האמור ולנוכח מטרת החוק, דין הבקשה להדחות.
בנסיבות העניין אין צו להוצאות.

14. הבקשה נפתחה, משום מה, כתיק עיקרי ולא כתיק בש"א, והמזכירות תתקן רישומיה ותסגור התיק העיקרי.

ניתנה היום כ"ח בכסלו, תשס"ו (29 בדצמבר 2005) בהעדר הצדדים.


מ. פריימן

ש ו פ ט ת

שלומי רבקה
נציגת עובדים

ריניש שמואל
נציג מעבידים


003978/05עב 710 מורן ז.









עב בית דין אזורי לעבודה 3978/05 נבטים גינון - אבי בן זאב נ' מד"י - משרד העבודה צפון, המרכז הארצי לגביית קנסות (פורסם ב-ֽ 29/12/2005)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים