Google

לרון טורס בע"מ - זמיר שלמה

פסקי דין על לרון טורס בע"מ | פסקי דין על זמיר שלמה

122279/00 א     12/06/2002




א 122279/00 לרון טורס בע"מ נ' זמיר שלמה




בית משפט השלום תל-אביב-יפו א 122279/00

בפני
: כב' השופט ד"ר עדי אזר
בעניין: 1. לרון טורס בע"מ

2. חדריה דנית
תובעות

נגד

1. זמיר שלמה

2. זמיר ענת
נתבעים

פסק דין
התובעת היא חברה העוסקת כסוכנת נסיעות. והתובעת 2 היא סוכנת נסיעות העובדת בשיתוף איתה. הנתבעים היו בני זוג אשר קיבלו שרותי תיירות שכללו: לינה בבית מלון בפריז והשכרת רכב, בין התאריכים 22/9/99 עד 26/9/99.

אין מחלוקת כי הנתבעים התאכסנו במלון והשתמשו בשרותי הרכב המושכר. התשלום עבור השרותים נעשה בהמחאה בחתימת מכר של הנתבעים - מר סרדס אלברט. ההמחאה נמסרה מטעם חברה בבעלות מר סרדס ושמה א ר י שיווק נעליים בע"מ. השיק לא כובד מאחר וחשבון הבנק היה מוגבל. אי מחלוקת שהחברה חדלת פרעון ומשרדה סגור דרך קבע.


הנתבעים מתנגדים לשלם עבור השרותים, משני נימוקים עיקריים: ראשית, הם טוענים כי הם לא הזמינו את השרותים, אלא שרותים אלו הוזמנו ע,י אדם אחר עבורם, ועל כן אין חוזה בינ ובין התובעות, ואין התחייבות מצדם לתשלום. לגישתם החברות לתשלום רובצת על מזמין השרותים ועליו בלבד. שנית, הנתבעים טענו בבקשת רשות להתגונן שהגישו כי שילמו את מלוא התשלומים למר מוטי ידיד, שארגן א הטיול עבור הנתבעים. עוד נטען כי מר מוטי ידיד העביר את התמורה למר אלברט סרדס, שאינו מכחיש שקיבל את הכספים. לפיכך טוענים הנתבעים, כי המזמין הוא מר סרדס, האחראי לתשלום, ובנוסף, מאחר והם שילמו את מלוא התמורה, יש לראותם כמשוחררים מחובת התשלום וכפטורים מכל אחריות בגין השרותים הנ"ל.

לבקשה צורף תצהיר של מר אלברט סרדס אשר הצהיר כי ביצע את ההזמנות, לרבות הזמנת שרותי תיירות עבור הנתבעים וגם עבור אנשים נוספים. מר סרדס אישר בתצהירו (סעיף ז') כי מר מוטי ידיד שילם לו את מלוא התמורה עבור הנסיעות של אנשים שונים שהשתתפו בטיול וביניהם גם הנתבעים. עם זאת, המשיך ואישר מר סרדס (סעיף 6) כי סכומים אלו שהועברו לידיו לא שולמו למשרד הנסיעות עקב כשלון עסקי. לפיכך, מתנגדים הנתבעים לתשלום לאור טענות אלו.

אני יוצא מההנחה כי כל העובדות הללו נכונות ומוסכמות כאמור בעמ' 1 לפרוטוקול מיום 13/5/02, ש. 14. על רקע זה הוגשו הסיכומים.


למרבה הצער, הפנה ב"כ הנתבעים להלכה שאינה מחייבת עוד שנפסקה בע"א 815/80, הרלו אנד ג'ונס נ' אדרס, הלכה שבוטלה בד"נ 20/82 אדרס נ' הרלו, פ"ד מב(1) 221.
הפניתי את תשומת לבו לש ב"כ הנתבעים להלכה זו, אך כנראה שעקב תקלה הדבר לא הגיע לתשומת לבו, למרות שהדבר נרשם בהחלטתי מיום 5/2/02.

מכל מקום, בית המשפט העליון הנכבד קבע, שם, פ"ד מב(1) בעמ' 268, כי קיומה של עולה בדיני חוזים אינו שולל קיומה של עילה לפי דיני עשיית עושר ולא במשפט. בעמ' 269 נאמר: "אין כל מניעה עקרונית לתחולתם ביחד של הדינים השונים (חוזים, נזיקין, עשית עושר ולא במשפט). לעיתים... תהא הגנה צולבת על אינטרס אחד באמצעות ענפי משפט שונים...".

הדבר אפשרי בתנאי שהצד התמים לא יתעשר שלא כדין מריבוי הסעדים. בנוסף, לא ניתן לתבוע סעדים סותרים. כגון: סעד של ביטול חוזה בשל הפרתו ואכיפת חוזה.


במקרה הנוכחי, טענת הנתבעים כי לא הזמינו את השירותים מקובלת עלי. אולם הם קיבלו את השרותים בפועל ולכן מן הדין שישאו בשכר ראוי עבור אותם שרותים. אין בידם זכות לקבלת השרותים שמקורם בתובעת. ללא תשלום לתובעת, אשר מצדן נאלצו לשאת בעלות כלפי ספקי השרותים. "אין ארוחות חינם" ואין כל הצדקה שמשרד הנסיעות יממן עובר אנשים זרים שרותי מלון, או שרותים אחרים. כדי להשתחרר מחבותם לתשלום צריכים הלקוחות להראות שהתמורה שולמה.


כאן יש לעבור לטענתם השניה של הנתבעים. לטענתם, שילמו לאדם מסוים - מר מוטי ידיד את מלוא התמורה המגיעה בגין תביעה זו. מר מוטי ידיד אינו שלוח של משרד הנסיעות, אינו עובד באותו משרד, והתשלום לאדם זר אינו משחרר את החייב מלדאוג לתשלום שיגיע לידי הנושה.

במקרה זה, גם אם נראה במר ידי שליח לביצוע התשלום, הרי לא נטען שהוא היה שליח מטעם התובעות ולכן מסירת כסף לידיו אין בה כדי להוות תשלום. אכן, סע' 40 לחוק החוזים (חלק כללי), התשל"ג - 1973, קובע כי "חיוב יכול שיקוים בידי אדם שאיננו החייב" (זולת אם לפי מהות החיוב או לפי המוסכם על החייב לקיימו אישית) אך עדיין יש צורך בקיום החיוב, ותשלום לאדם זר אינו קיום חיוב.

לטענת הנתבעים כי אין הצדקה שישלמו פעמיים, ברצוני להשיב כי לידי התובעות לא שילמו אפילו פעם אחת.

לפיכך, הנתבעים קיבלו שרותים ולא גרמו לכך שהתשלום עבורם יגיע לידי התובעות ולכן אני מחליט לחייב את הנתבעים יחד ולחוד לשלם לתובעות את סכום התביעה, בצירוף אגרת משפט ושכ"ט עו"ד בסך 1,500 ש"ח בצירוף מע"מ.

המזכירות תשלח עותק מפסק הדין בדואר לצדדים, והשימוע ביום 9/7/02 מבוטל.

ניתן היום ב' בתמוז, תשס"ב (12 ביוני 2002) בהעדר הצדדים.
ד"ר עדי אזר
, שופט









א בית משפט שלום 122279/00 לרון טורס בע"מ נ' זמיר שלמה (פורסם ב-ֽ 12/06/2002)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים