Google

מוחמד אל הואשלה - המוסד לביטוח לאומי

פסקי דין על מוחמד אל הואשלה | פסקי דין על המוסד לביטוח לאומי

29771-03/18 בל     15/12/2019




בל 29771-03/18 מוחמד אל הואשלה נ' המוסד לביטוח לאומי










administrator
administrator
1
0
2019-12-15t07:49:00z
2019-12-23t10:54:00z
2019-12-23t10:54:00z
2
801
4008
microsoft corporation
33
9
4800
15.00


print




false
false
false

en-us
x-none
he












































































































































































































































































































/* style definitions */
table.msonormaltable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"times new roman",serif;}
table.msotablegrid
{mso-style-name:"רשת טבלה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-unhide:no;
border:solid windowtext 1.0pt;
mso-border-alt:solid windowtext .5pt;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-border-insideh:.5pt solid windowtext;
mso-border-insidev:.5pt solid windowtext;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
text-align:right;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"times new roman",serif;}
table.1
{mso-style-name:"טבלת רשת1";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-unhide:no;
border:solid windowtext 1.0pt;
mso-border-alt:solid windowtext .5pt;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-border-insideh:.5pt solid windowtext;
mso-border-insidev:.5pt solid windowtext;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
text-align:right;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"times new roman",serif;}























בית דין אזורי לעבודה בבאר שבע







ב"ל 29771-03-18
15 דצמבר 2019



 













לפני: כב' השופט יוחנן כהן

המערער:




מוחמד אל הואשלה,
ע"י ב"כ
עו"ד דניאל שור





-





המשיב:


המוסד לביטוח לאומי,
ע"י ב"כ
עו"ד ארז בן דוד




















פסק דין




1.        
בפני
י
ערעור על החלטת הוועדה לעררים (אי כושר) מיום 25.01.18, אשר דחתה את
ערר המערער וקבעה כי לא איבד עקב הליקוי 50% מכושרו להשתכר.

2.        
עיקר
טענות  
המערער:

א.        
הוועדה טעתה עת לא בחנה כדבעי את עניין
כושר עבודתו, הואיל והמערער אינו יכול לעבוד כלל. החלטת הוועדה עולה כדי חוסר
סבירות קיצוני שכן המערער סובל מליקוי ראייה חמור המגביל את יכולתו התעסוקתית
התיאורטית והמעשית.

ב.        
הוועדה לא נתנה דעתה לכך שהמערער ניסה
לעבוד במגוון רחב של עבודות זמניות אשר אינן דורשות הכשרה, ואולם הוא נפלט מהן בשל
המגבלה הבריאותית ממנה סובל.

ג.         
הוועדה לא נימקה מדוע אינה מקבלת את
האמור בחוות הדעת מאת פקידת השיקום אשר בחנה את מכלול נסיבותיו של המערער לרבות
הליקוי הרפואי והעבר התעסוקתי והגיעה למסקנה כי יש לראות במערער כמי שאיבד 65%
מכושרו להשתכר.




3.        
עיקר טענות המשיב:

א.        
לא
נפל כל פגם משפטי בהחלטת הוועדה. החלטת הוועדה מפורטת ומנומקת. אומנם מדובר במערער
בעל ליקוי ראייה בשיעור 50% אך אין במצבו הצדקה למתן גמלת נכות כללית, היות
ובעניינו של המערער מתקיימת קורלציה ברורה לעניין עיקרון ההלימה בין הנכות הרפואית
לנכות התפקודית.

ב.        
בפני

הוועדה עמדה חוות דעת פקידת השיקום, הוועדה הייתה מודעת לחוות הדעת, ואין חובה על
הוועדה לקבל את המלצת פקיד השיקום, שכן מדובר בהמלצה בלבד. 


4.        
דיון והכרעה

           
החלטת הוועדה לעררים ניתנת לערעור בפני
בית הדין האזורי
לעבודה בשאלה משפטית בלבד, וזאת בהתאם לאמור בסעיף 213 לחוק הביטוח הלאומי
(נוסח משולב), התשנ"ה - 1995.

5.        
וועדה לעררים, להבדיל מוועדה רפואית,
פועלת בתחום שאינו מחייב ידע מיוחד בשדה הרפואה, היא קובעת עובדות אשר לבית הדין
כלים לבחינתם ואכן 
ישתמש בית הדין בסמכותו
להתערב בהחלטתה רק במקרים קיצוניים הגובלים באי סבירות שכמוה כטעות בחוק.

ראה: דב"ע שמ 1318-01 יצחק עטיה נ'
המוסד, פד"ע טו', 60.

הלכה פסוקה היא שהקביעה אם אדם כשיר לעבוד
או לא, מסורה לוועדה המיומנת לכך ואין בית הדין מחליף שיקול דעתו בשיקול דעתה של
הוועדה אלא אם מדובר בטעות משפטית הגלויה על פי ההחלטה.

6.        
מעיון בפרוטוקול עולה כי הוועדה רשמה את
תלונות המערער וב"כ:
"עו"ד: מערער
על החלטת פקיד תביעות, פקידת שיקום המליצה 65% סובל מקושי בראייה, כתיבה וראייה
וסחרחורת לא ברור איך אדם הסובל מראייה קשה יכול לעבוד בהרכבת חלקים או ניקיון
בסביבת מכשולים, מגבלותיו אינן מאפשרות לו עבודה. מבקשים לקבל החלטת פקידת
שיקום"
"מחמד: למדתי 11
שנים. בבית ספר רגיל 9 שנים ובהמשך טכנולוגיה בחשמל בתיכון. הליקוי ראיה הוא מלידה
גם עם עדשות ומשקפיים, יש בעיה בראייה אני הולך עם עדשות 20- אני בבית עבדתי בחיים
שלי אני נתקע בדברים. כמעט נדרסתי כשאני חוצה כביש צריך ללוות אותי לעבודה עבדתי
בניקיון ובהרכבה אני לא מסתדר בהרכבת דברים ופיטרו אותי יש לי כאבים בראש
וסחרחורת".
           
7.        
בפרק דיוני הוועדה, הוועדה ציינה כדלהלן:
             
"בן 30 הוועדה עיינה
בפרוטוקול הוועדה הרפואית. לפיו בגין ליקוי ראייה נקבעו
50% ואז מסמכים מתוך
תיקו הרפואי, דו"ח רופא מוסמך דו"ח שיקום עם המלצה לראות בעורר כמי שאיבד
מכושרו להשתכר בשיעור של 65% והאזינה ברוב קשב לדברי העורר ועורך דינו.
לדעת הוועדה במצבו
הבריאותי תפקודי הנוכחי כמי שלוקה באופן משמעותי בראייתו מלידה, השלים 11 שנות
לימוד מתוכם שנתיים בבית ספר מקצועי במגמת חשמל. התובע עם ניסיון עבודה לא מקצועי
בעיקר פרקי זמן קצרים יכול לעבוד בעבודות אשר אינן דורשות תפקודי ראייה ברמה טובה
אשר אינן מסוכנות לעורר או לסובבים אותו עבודות חרשתיות קלות ופשוטות הרכבה מיון
ואריזה בסמוך לשולחן עבודה וכדומה.
הוועדה מקבלת החלטת דרג
ראשון, דוחה המלצת עובדת שיקום ולפיכך קובעת שהעורר מסוגל לעבוד באופן מלא בעבודות
מתאימות".
    
           
8.   
    
לאחר
שעיינתי בפרוטוקול הוועדה ובטענות הצדדים, מצאתי כי דין הערעור להתקבל, ואפרט.

9.        
הוועדה אמנם ציינה כי עמדה בפני
ה
חוו"ד פקידת שיקום, אולם הוועדה לא נימקה כדבעי מדוע אינה מקבלת את האמור
בחוות הדעת, וזאת בשים לב כי בחוות הדעת ישנה התייחסות לנסיבותיו האישיות של
המערער, ובעיקר לעברו התעסוקתי ולקושי בהתמדה במקומות עבודה שנובע בשל קשיי הראיה
ובהתאם לכך, הגיעה למסקנה כי יש לראות במערער כמי שאיבד 65% מכושרו להשתכר
לצמיתות.
אכן, אין 
חובה על הוועדה לקבל את המלצת פקידת השיקום, עם
זאת, משמדובר במסמך מהותי, על הוועדה להתייחס כדבעי לאמור במסמך, לרבות לעניין
הקושי ממנו סובל המערער בהתמדה במקומות עבודה בשל ליקוי הראיה. ככל שהוועדה אינה
מסכימה עם האמור בחוות דעת פקידת השיקום, עליה לנמק החלטתה באופן שבית הדין יוכל
להתחקות אחר הלך מחשבתה.

10.       
לאור האמור לעיל, עניינו של המערער יוחזר
לוועדה לעררים (אי כושר) באותו הרכב, 
וזאת
על מנת שתשקול בשנית החלטתה, תוך התייחסות מנומקת ומפורטת להמלצת פקידת השיקום
מיום 4.11.17. הוועדה תזמן את המערער ובא כוחו לדיון בפני
ה, ותאפשר להם
לטעון טענותיהם בעניין זה. הוועדה תפרט ותנמק החלטתה באופן שבית הדין יוכל להתחקות
אחר הלך מחשבתה.

11.       
משהערעור התקבל, המשיב ישלם למערער הוצאות
משפט בסך 2,000 ₪ אשר ישולמו תוך 30 יום מהיום.

12.       
ניתן להגיש בקשת רשות ערעור תוך 30 ימים
לנשיאת בית הדין הארצי לעבודה, לסגנה או לשופט שהתמנה לכך על ידי הנשיאה.

ניתן
היום, י"ז כסלו
תש"פ, 15 דצמבר 2019
,
בהעדר הצדדים ויישלח אליהם.

    
                                                                       
       








בל בית דין אזורי לעבודה 29771-03/18 מוחמד אל הואשלה נ' המוסד לביטוח לאומי (פורסם ב-ֽ 15/12/2019)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים