Google

מאריה אבו דבעאת, בלאל אבו דבעאת, עדוויה אבו דבעאת - היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אסקאפי חלוי, שירותי בריאות כללית

פסקי דין על מאריה אבו דבעאת | פסקי דין על בלאל אבו דבעאת | פסקי דין על עדוויה אבו דבעאת | פסקי דין על היועץ המשפטי לממשלה | פסקי דין על ד"ר אסקאפי חלוי | פסקי דין על שירותי בריאות כללית |

31387-12/10 א     19/12/2019




א 31387-12/10 מאריה אבו דבעאת, בלאל אבו דבעאת, עדוויה אבו דבעאת נ' היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אסקאפי חלוי, שירותי בריאות כללית








בית המשפט המחוזי בחיפה

ת"א 31387-12-10 אבו דבעאת ואח' נ' חלוי ואח'







בקשה מספר

46

בפני

כבוד השופטת רבקה פוקס

התובעים – המבקשים
1
.
מאריה אבו דבעאת

2
.
בלאל אבו דבעאת

3
.
עדוויה אבו דבעאת


נגד

הנתבעים – המשיבים
1. היועץ המשפטי לממשלה
2. ד"ר אסקאפי חלוי
3. שירותי בריאות כללית



החלטה

1.
בפני
י בקשה שהגישו התובעים (להלן: "המבקשים") לפטור מתשלום יתרת אגרה לאחר מתן

פסק דין
– מבלי שהם נסמכים בבקשתם על הוראת דין.
2.
הבקשה הוגשה בעקבות

פסק דין
שניתן על ידי ביום 26.2.2015, במסגרתו נדחתה התביעה לתשלום פיצויים בגין נזקי גוף שהגישו המבקשים, וזאת לאחר שמיעת ראיות. בנסיבות אלה, נדרשו המבקשים לשלם יתרת אגרה העומדת על סך של 40,597 ₪, כמפורט בבקשה.
3.
המבקשים ערערו על פסק הדין שניתן לבית המשפט העליון, וביום 28.12.2016 חזרו בהם מהערעור, משכך נשאר החיוב בתשלום יתרת האגרה על כנו.
4.
בבקשתם טוענים המבקשים כי בשל קושי כלכלי אין ביכולתם לשלם את יתרת האגרה, בציינם כי המבקשת מס' 1 סובלת מנכות קשה, המבקש מס' 3 (האב) נדרש לסעוד את בתו, המבקשת מס' 1, ועל כן אינו עובד. עוד צוין בבקשה כי המבקש מס' 3 מצוי בחובות כבדים בשל תביעה שהוגשה נגדו לתשלום נזק שגרם לרכב בו פגע. בגין תביעה זו נפתח נגדו הליך בהוצאה לפועל בגין חוב העומד על סך של כ-92,000 ₪.
עוד טוענים המבקשים כי הם נעדרים השכלה פורמלית ועל כן הם אינם יכולים למצוא עבודה, וכי קצבת ביטוח לאומי אשר ניתנת לתובעת מס' 1, מופנית לטיפול בה, למחייתם ולתמיכה בבנם אשר מצוי במאסר.
עוד טוענים המבקשים כי אין ברשותם נכסים או חסכונות ואין באפשרותם לקבל עזרה כספית מבני משפחה או חברים.
באלה הנסיבות, טוענים המבקשים כי יש להיעתר לבקשה, בשל מצבם הכלכלי הקשה וחוסר יכולתם לשלם את יתרת האגרה.
5.

מדינת ישראל – פרקליטות מחוז חיפה (אזרחי) (להלן: "המשיבה") בתגובתה המתוקנת מיום 27.11.19, מתנגדת לבקשת למתן פטור מיתרת אגרה בטענה כי סמכותו של בית המשפט, ליתן פטור מתשלום אגרה מוקנית לבית המשפט עם פתיחת ההליך או במועד שנקבע לתשלום מחצית שנייה של האגרה, בהתאם לאמור לסעיף 14 לתקנות בתי המשפט (אגרות), התשס"ז-2007 (להלן: "תקנות האגרות").
עוד טענה המשיבה כי סמכות זו נועדה למנוע את סגירת שערי בית המשפט בפני
מי שידו אינה משגת כדי תשלום אגרה, ולא על מנת להתמודד עם חסרון כיס של בעלי דין שמשפטם הסתיים.
בנסיבות אלה טענה המשיבה כי על המבקשים לפנות למרכז לגביית קנסות אגרות והוצאות, שבסמכותו לדון בבקשה לוויתור על חובות אזרחים למדינה הנובעים מהליכים משפטיים.
6.
המבקשים בתשובתם טענו כי סעיף 14 לתקנות האגרות אינו מגביל את סמכותו של בית המשפט לפטור את המבקש מתשלום יתרת האגרה, אף לאחר מתן פסק הדין.

דיון והכרעה
7.
סמכותו של בית המשפט ליתן פטור מתשלום אגרה הוסדר בתקנה 14 לתקנות האגרות, הקובעת כי על מנת שבעל דין יזכה בפטור מתשלום אגרה עליו לעמוד בשני מבחנים מצטברים, האחד העדר יכולת כלכלית והשני שההליך אותו יזם מגלה עילה (ר' בש"א 329/90 אברך נ' גרוגר, פ"ד מד(ב) 383).
מדובר בתקנה שעניינה בעת פתיחת ההליך, כאשר הרציונאל העומד בבסיס תקנה זו הוא פתיחת שערי בית המשפט גם למי שידו אינה משגת לשלם את האגרה, ולא עבור בעלי דין שההליך המשפטי בעניינם הסתיים. בנסיבות אלה, התקנה האמורה אינה רלוונטית לענייננו, כלל ועיקר, והדברים מקבלים משנה תוקף בבקשה שמוגשת כ-4 שנים לאחר מתן

פסק דין
.
8.
תקנה 5(ב)(7) לתקנות האגרות קובעת כדלקמן:

"נדחה ההליך או נמחק ב

פסק דין
, ישלם התובע את האגרה החלה בניכוי הסכום ששילם לפי פסקה (1) ובתוספת הפרשי הצמדה למדד".
לפי תקנה זו דומה כי משסיים בית המשפט את הדיון בתובענה במתן

פסק דין
, אין הוא מוסמך לדון בבקשות לפטור מאגרה.
9.
למעלה מן הנדרש, יודגש כי מעיון בבקשה ובמסמכים שצורפו לה וביניהם תדפיסי חשבונות הבנק עולה כי למרות הקושי המתואר ע"י המבקשים, חשבון הבנק של המבקש מס' 3 נמצא ביתרת זכות באופן תדיר ונכון למועד האחרון שבו הונפקו דפי חשבון בנק, החשבון אינו נמצא ביתרת חובה. בנוסף, גם חשבון הבנק של המבקשת מס' 2 נמצא ככלל ביתרת זכות, במשך חודשים רבים.
על כך יש להוסיף כי בבקשה לא ניתן הסבר מספק מטעם המבקשים מדוע אין ביכולתם להיעזר בבני משפחה ומקורבים לצורך תשלום יתרת האגרה, ודומה כי הטענה כי אין ביכולתם לעשות כן, נטענה בעלמא.
עוד יש להוסיף כי משניתן

פסק דין
הדוחה תביעה, אין דרך אחרי הכל לדון בתנאי הנוסף למתן פטור, שעניינו סיכויי התביעה.
באלה הנסיבות, הבקשה לפטור מאגרה, דומה כי לו הייתה מוגשת בעת פתיחת ההליך - קשה למצוא, שאף אז, היה טעם לקבלה.
10.
אשר על כן, הבקשה נדחית.

לפנים משורת הדין, אין צו להוצאות.


ניתנה היום, כ"א כסלו תש"פ, 19 דצמבר 2019, בהעדר הצדדים.










א בית משפט מחוזי 31387-12/10 מאריה אבו דבעאת, בלאל אבו דבעאת, עדוויה אבו דבעאת נ' היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אסקאפי חלוי, שירותי בריאות כללית (פורסם ב-ֽ 19/12/2019)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים