Google

אורן וינברג, ברכה קלימשטיין –לוי - חי אדיב ראש עיריית הוד השרון, עיריית הוד השרון, עופר הדרי – נציג ש"ס במועצת העיר הוד השרון, היועץ המשפטי לממשלה

פסקי דין על אורן וינברג | פסקי דין על ברכה קלימשטיין –לוי | פסקי דין על חי אדיב ראש עיריית הוד השרון | פסקי דין על עיריית הוד השרון | פסקי דין על עופר הדרי – נציג ש"ס במועצת העיר הוד השרון | פסקי דין על היועץ המשפטי לממשלה |

2463/05 עתמ     14/09/2006




עתמ 2463/05 אורן וינברג, ברכה קלימשטיין –לוי נ' חי אדיב ראש עיריית הוד השרון, עיריית הוד השרון, עופר הדרי – נציג ש"ס במועצת העיר הוד השרון, היועץ המשפטי לממשלה




1
בתי המשפט
עתמ002463/05
בבית המשפט המחוזי תל - אביב יפו
בשבתו כבית משפט לעניניים מנהליים
14/09/2006
תאריך:
כב' השופט ד"ר עודד מודריק

לפני
1. 1. אורן וינברג

2. ברכה קלימשטיין -לוי
בעניין:
העותרים
ע"י עו"ד ד"ר רענן הר זהב
נ ג ד
המשיבים
1. 1. חי אדיב ראש עיריית הוד השרון
ע"י עו"ד חיים פיג'ון ועו"ד עו"ד עמית מנור

2. 2. עיריית הוד השרון

ע"י עו"ד שלמה ולדמן

3. 3. עופר הדרי - נציג ש"ס במועצת העיר הוד השרון

ע"י עו"ד דוד גלס

4. 4. היועץ המשפטי לממשלה

ע"י עו"ד ליאב וינבאום ועו"ד נורית אדיב פמת"א (אזרחי)
פסק דין

העתירה - בראשונה ובאחרונה
העותרים הם נציג הוד השרון במועצת מפלגת שינוי וחברת מועצת העיר הוד השרון מטעם מפלגת שינוי. העתירה התמקדה בפעולות שונות הכרוכות בהתנהלותם של שני גורמים במועצת העיר; ראש העירייה חי אדיב והדרי נציג סיעת ש"ס במועצת העיר (להלן: "הדרי"). מעיקרה היו בעתירה שמונה ראשים כדלקמן:

א. א. דרישה לחשיפת ההסכם הקואליציוני או מערכת ההבנות הפוליטיות בין ראש העירייה לבין הדרי;
ב. ב. דרישה לביטול אישור תקציב העירייה לשנת בגין הצבעתו של הדרי הנגועה בניגוד עניינים;
ג. ג. דרישה להפסקת העברת תמיכות כספיות בין במישרין ובין בעקיפין מתקציב העירייה לעמותות בהן יש להדרי עניין;
ד. ד. דרישה לחדול ולהכריז על בטלות הקצאת מקרקעין ללא תמורה או בתמורה סמלית לעמותות בהן הדרי הוא בעל עניין;
ה. ה. דרישה כי הדרי יתפטר מחברותו במועצת העיר או לכל הפחות מחברותו בועדת הכספים ובוועדת התמיכות העירונית;
ו. ו. דרישה להפסיק את כהונתו של הדרי כיו"ר המחלקה לתרבות חרדית בעיריית הוד השרון
עקב ניגוד עניינים;
ז. ז. דרישה שהדרי ימסור הצהרה אודות הגופים והעמותות בהם הוא בעל עניין;
ח. ח. דרישה כי המשיבים יצהירו מהם הסעיפים התקציביים בתקציב העירייה לשנת 2005 באמצעותם מועברים כספים במישרין או בעקיפין לגופים ולעמותות בהן הדרי הוא בעל עניין.

בדיון מקדמי התברר שאין טעם בבירור ראש העתירה השני והשלישי המתייחסים לתקציב העירייה לשנת 2005 שכן שנת הכספים הייתה קרובה מאד לסיום והתקציב שאושר בוצע רובו ככולו. לא נמצא טעם מעשי "לנבור" בתהליך אישור התקציב (החלטה מיום 13.11.05). מעט אחר כך נמחק, לבקשת העותרים, ראש העתירה הרביעי - שעניינו הקצאת מקרקעין בניגוד לנוהלי משרד הפנים - והוא מפני שהעירייה נטלה מחויבות לעריכת בדיקה מקיפה של דרכי הקצאות מקרקעין לגופים שונים לרבות העמותות הנזכרות בעתירה (החלטה מיום 22.11.05).

דיון מקדמי נוסף "הניב" ויתור על הצורך לדון בראש העתירה הראשון שכוון נגד ראש העירייה שכן האחרון ניאות לפרסם את טיוטת הסכם ההבנות והסכם קואליציוני בין ראש העיר להדרי (18.12.05).

הנה כי כן מצטמצמת מסגרת הדיון בעתירה זו לניגוד העניינים המיוחס להדרי בפעילויותיו השונות במועצת העיר ובוועדותיה.

הדרי - טענות לניגוד עניינים
הדרי מכהן כחבר מועצת העיר הוד השרון (לעיל ולהלן: "מועצת העיר") מטעם סיעת ש"ס וחבר וועדת הכספים, ועדת התמיכות של העירייה ויו"ר המחלקה לתרבות תורנית (תפקיד הקרוי גם: "מחזיק תיק הדת"). נטען כי מתקיים ניגוד עניינים מובנה בין תפקידיו אלה לבין עמותות חרדיות מסוימות המתוקצבות על ידי העירייה שאליהן קשור הדרי במישרין או בעקיפין. ניגוד העניינים נוצר ביחס לעמותות מתוקצבות המשלמות להדרי ולרעייתו שכר או מעניקות להם טובות הנאה שונות. ניגוד עניינים מתקיים גם בקשר לתפקידו כ"מחזיק תיק הדת" הן בשל כך שאביו המועסק כמורה של העירייה כפוף למחלקה המנוהלת בידי הדרי והן בשל הזיקה המתקיימת בין פעילות המחלקה לתרבות תורנית לבין פעילות העמותות בהן יש לו אינטרס אישי.
שאלת ניגוד העניינים בעניינו של הדרי הובאה לדיון לפני הועדה למניעת ניגוד עניינים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות במשרד המשפטים (להלן: "הוועדה למניעת ניגוד עניינים"). הועדה בחנה את קשרי הדרי לעמותת "אל המעין" - קרן חינוך למורשת יהדות ספרד בה היה הדרי בעבר (לדבריו לפני 6 שנים) מורשה חתימה; היותו מורשה חתימה של עמותת "שורש חיים פתח תקווה" עד מספר חודשים עובר לבירור; עבודתו של הדרי "במרכז גני הילדים שליד מרכז מעיין החינוך התורני" עד יום 31.8.05 והיותו בעל זכות חתימה בחשבון העמותה עד מועד סמוך לכך; וכן את נושא עבודתו של אביו כמורה במחלקה לחינוך תורני של העירייה הכפופה למחלקה לתרבות דתית אותה מנהל הדרי. אלה עיקרי מסקנותיה:

* · הפסקה פעילות הדרי במחלקה לתרבות תורנית נוכח העסקת אביו, במסגרת המחלקה (מורה לטעמי המקרא בנוסח תימן). זה אף על פי שאביו של הדרי מועסק בידי העירייה מזה 15 שנים מתוכן 8 שנים טרם בחירת בנו למועצה (כלל 11(ב) לכללים למניעת ניגוד עניינים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות).
* · על הדרי להימנע במשך שנה מלטפל בנושאים שיש להם השלכה ישירה או עקיפה על "עמותת גני ילדים" שבה היה מועסק ושעבודתו בה הופסקה במועד סמוך לבדיקה שהוועדה קימה.
* · עד לתום פרק הזמן הזה אין מקום לכהונת הדרי בוועדת התמיכות, בועדת הכספים ובוועדה לקידום הילד.
* · על הדרי להימנע מלטפל בנושאים בעלי השלכה על עמותת "שורש חיים" שבה שימש הדרי כמורשה חתימה וזאת עד שנה לאחר שתוסר הרשאתו כמורשה חתימה.

אחרי שניתנה חוות דעת הוועדה לניגוד עניינים התקבל מידע משלים כדלהלן:

* הדרי ורעייתו מועסקים בשכר ומקבלים טובות הנאה מ"עמותת מעיין החינוך התורני" (מממנת את עלות אחזקת הטלפון הנייד של הדרי ומעסיקה את רעייתו בשנת הלימודים כמורה בבית ספר בכפר סבא) ומ"עמותת מרכז גני ילדים" (העמידה רכב לשירות הדרי).
* הדרי אינו משמש עוד כחבר ועדת התמיכות. הוא פועל כחבר ועדת ביקורת, ועדת הביטחון ומחזיק תיק הדת. הדרי והעירייה טוענים כי תפקיד אחרון זה אינו כולל סמכויות ביצוע. עליו רק לפקח על כך הסטאטוס קוו בענייני דת בעיר נשמר.
* בדצמבר 2005 פרש אביו של הדרי לגמלאות מתפקידו כמורה בעירייה.
* הדרי מקבל על עצמו לחומרה ולפנים משורת הדין שלא להשתתף בשום דיון או החלטה במוסדות העירייה ביחס לגופים שהיה קשור אליהם בהווה או בעבר מעבר לתקופת הצינון שקבעה הוועדה לניגוד עניינים.

דיון ומסקנות
ככלל, מצב של ניגוד עניינים קיים כאשר עניין בתחום אחריותו של בעל תפקיד ציבורי עשוי להתנגש עם עניינו האישי או עניין אחר עליו הוא מופקד. עקרון היסוד הוא שאסור לעובד ציבור להיות במצב של ניגוד עניינים. עקרון יסוד זה מושתת על כללי הצדק הטבעי וחובות אמון לציבור שבבסיסם ניצב החשש שמא החלטות בעל התפקיד הציבורי במסגרת תפקידו תונחה או תושפע משיקולים פסולים ואינטרסים זרים .

לאיסור על נבחר ציבור להימצא במצב של ניגוד עניינים ישנה השפעה ישירה על אמון הציבור במערכת השלטונית ועל פעולות הגוף הציבורי במסגרתו הוא פועל נושא משרה, ניגוד אשר עלול להשפיע על דרכי קבלת ההחלטות בקרב הגוף הנבחר (דנפ 1397/03 מ"י נ' שבס פ"ד נט(4) 385). ההלכה הפסוקה קבעה כי אין די בחשש תיאורטי בדבר ניגוד עניינים ואף לא בחשש סובייקטיבי המתעורר אצל גורם מסוים אלא צריך שתתקיים אפשרות אובייקטיבית ממשית לניגוד עניינים (בג"צ 244/86 רביבו נ' ראש המועצה המקומית אופקים, פ"ד מב(3) 188); אפשרות אובייקטיבית ולאו דווקא קיומו של ניגוד עניינים הלכה למעשה (בג"צ 4225/91 גודוביץ נ' ממשלת ישראל, פ"ד מה(5), 781).

העותרים מבקשים שהדרי יידרש להפסיק את כהונתו במועצת העיר ובוועדות השונות שבהן יכולה זיקתו אל העמותות הנזכרות להשפיע על שיקול דעתו. אולם ההלכה היא שהפסקת כהונתו של ממלא תפקיד ציבורי היא האמצעי האחרון. קודם לכן מן הראוי לבחון אפשרות למנוע את התגבשות ניגוד העניינים הקונקרטי או להקהות את חומרתו במידה רבה. זה בדרך של הימנעות בעל התפקיד הציבורי מקבלת החלטות הנוגעות לו במישרין או בעקיפין או מניעת השתתפותו בתהליך קבלת החלטות כאלה [בג"צ 595/89 משה שמעון נ' שלום דנינו ואח', פ"ד מד (1), 409; ט' שפניץ, ו' לוסטהויז "ניגוד עניינים בשירות הציבורי" ספר אורי ידין (אהרון ברק -עורך) כרך ב (תש"ן) 325-323] .

מידת ניגוד העניינים והיקף השתרעותו והשתרגותו בהתנהלות של בעל התפקיד במילוי תפקידו הם שיכריעו את דרך הפעולה לטיפול בנושא.

מחוות דעת הוועדה לניגוד עניינים, מן הנסיבות שנפרשו לפני, מן המגבלות שהוטלו על הדרי ואלה שנטל על עצמו בהסכמה מתברר שבמסגרת תפקידיו במועצת העיר ובוועדותיה מתקיימת אפשרות ממשית של ניגוד עניינים. אולם ניגוד העניינים איננו בהכרח יומיומי והדרי לא עשוי להיתקל בו על כל צעד ושעל. החלטות רבות, דיונים רבים ופעולות רבות של מועצת העיר, ועדת הביקורת, הוועדה לקידום הילד, וועדת הביטחון הם נעדרי זיקה כלשהי לעמותות, תקציבן, קידומן וכיו"ב דברים העשויים להשפיע על שיקול דעתו של הדרי.

כפועל יוצא מן הדברים האלה אני מגיע למסקנה שהדרי לא יוכל ליטול חלק בקבלת החלטה בישיבות מועצת העיר, הוועדות הנ"ל שהוא כעת חבר בהן או כל ועדה אחרת של העירייה בכל נושא שיש לו השלכה, במישרין או בעקיפין, לנושאי תקציב בעמותת מרכז מעיין החינוך התורני בארץ ישראל, עמותת גני ילדים ע"י מרכז מעיין החינוך התורני ועמותת שורש חיים פתח תקווה. כיון שעמותות אלה עשויות על נקלה לפשוט צורה (ובעיקר שם) וללבוש צורה (דומה, אם לא זהה) וכיון שהמציאות הראתה שקל "לנייד" את הדרי מעמותה למשניה, תחול ההוראה הנ"ל על החלטות הנוגעות לכל גוף או עמותה המקבלים את תקציבם או מסתייעים בתקציבם מן העירייה ושלהדרי יש בהם עניין במישרין או בעקיפין והוא לכל הפחות עד תום שנה מיום בו יחדל מלהיות בעל עניין או מורשה חתימה בעמותה או גוף זה.

הנחייה זו אינה מתפרשת על תפקידו של הדרי כיו"ר המחלקה לתרבות חרדית בעירייה ולתפקידו כ"מחזיק תיק הדת בעיר". החשש לניגוד העניינים שהיה קשור בתפקידו של האב כמורה הכפוף למחלקה לתרבות חרדית, הוסר עם פרישת האב לגמלאות. הודעת העירייה מניחה את הדעת שכיו"ר המחלקה ומחזיק תיק הדת הדרי אינו נושא בתפקיד ביצועי ומכל מקום אין לתפקידו זה השפעה על הקצאה או חלוקה של משאבים לעמותות שיש לו זיקה אליהן. על כן אין צורך שיעזוב את תפקידיו אלה. לפיכך בעניין פעילות המחלקה אין מקום לכל הגבלה על הדרי.
כללו של דבר
העתירה השיגה חלק מסוים של תכליתה. אולם עלי לומר שראש העירייה, היועץ המשפטי ומבקר העירייה, הגיבו לעתירה באורח קונסטרוקטיבי. הם נערכו מהר לבדיקה מקיפה ותכליתית של הסוגיות שהעתירה דנה בהם, במימד רחב אפילו מן העתירה. עבודה זו הניבה תוצאות. העירייה ביקשה מן הוועדה לניגוד עניינים לתת דעתה לטענות העתירה וקיבלה על עצמה את ההמלצות. מכאן מסקנתי שאין לחייב את העירייה והעומד בראשה בהוצאות העתירה. מן הגישה הזאת ייהנה גם הדרי אף על פי שהוא התנגד (לא בעוצמה רבה) לכל סייג שיוטל על תפקודו.

ניתן היום כ"א באלול, תשס"ו (14 בספטמבר 2006) בהעדר הצדדים. המזכירות תמציא לצדדים

פסק דין
זה.

דר' עודד מודריק, שופט
חכ








עתמ בית המשפט לענייני משפחה 2463/05 אורן וינברג, ברכה קלימשטיין –לוי נ' חי אדיב ראש עיריית הוד השרון, עיריית הוד השרון, עופר הדרי – נציג ש"ס במועצת העיר הוד השרון, היועץ המשפטי לממשלה (פורסם ב-ֽ 14/09/2006)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים