Google

בתיה, חגית ו-אייל תרנרי - גלעד תרנרי

פסקי דין על בתיה | פסקי דין על חגית ו-אייל תרנרי | פסקי דין על גלעד תרנרי

92/75 עא     24/03/1976




עא 92/75 בתיה, חגית ו-אייל תרנרי נ' גלעד תרנרי




(פד"י ל(2) 533)

בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים
ערעור אזרחי מס' 92/75
השופטים: כבוד השופט ח' כהן

כבוד השופט מני

כבוד השופט עציוני
המערערים: בתיה
, חגית ו-אייל תרנרי
ע"י ב"כ עו"ד ז' קובלר
נ ג ד
המשיב: גלעד תרנרי
ע"י ב"כ עו"ד ד' ישראלי
ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי, תל אביב יפו (השופט א' שינבוים) מיום 12.1.75, ב-תימ"א 501/72, המ' 2336/74.
פסק דין
השופט ח' כהן
: המערערות הן אשתו ושתי בנותיו של המשיב, שנפסקו להן מזונותיהן על פי

פסק דין
מיום 9.2.73, לפיו יהיו מזונותיהן צמודים למדד יוקר המחיה.

כעבור כשנה ומחצה מאז מתן פסק הדין פנה המשיב לבית המשפט המחוזי בבקשה להקטין את סכום המזונות "וכן לבטל את ההצמדה לאינדקס יוקר המחיה ולקבוע כי סכום המזונות יהא צמוד לתוספת היוקר המשולמת לעובדים שכירים בישראל".

השופט המלומד בבית המשפט המחוזי אומר בראשית החלטתו, כי "בבקשה זו מתעוררת בעיה משפטית אשר... טרם באה לידי ביטוי על ידי פסיקת בית המשפט בשאלת מזונות"; ובסופו של דבר הגיע לידי מסקנה "כי אכן יש לשנות את ההוראה לפיה צמוד סכום המזונות למדד יוקר המחיה", והוא החליף הצמדה זו בהצמדה לתוספת היוקר המשתלמת לעובדים בישראל החל ביום 30.11.74.

לדעתנו טעה השופט המלומד בהיזקקו לבקשת המשיב.

דין הוא שפסקי דין בענייני מזונות ניתנים לשינוי כל אימת שנשתנו הנסיבות שבהן ניתנו. לא גילינו, לא בבקשת המשיב ולא בתצהירו המצורף לבקשה, לא טענה ולא ראיה שמאז מתן פסק הדין השתנו הנסיבות אשר בהן ניתן; והשופט המלומד בעליל לא נתן דעתו בהחלטתו המנומקת לשאלה, אם אמנם השתנו הנסיבות עד כדי עילה חוקית לשינוי פסק הדין.

כבר מזה זמן רב, ועוד מלפני מתן פסק הדין, אין העליה במדד יוקר המחיה הולכת בד בבד עם העליה בתוספת היוקר המשתלמת לעובדים; ואם כי הרפורמה בדיני מס הכנסה אמנם מביאה שינויים מסויימים בקצב ההתאמה שבין תשלום תוספת היוקר לבין עלויות המדד, הרי ראשית, אין הרפורמה נטענת בבקשת המשיב ואין היא נזכרת עוד בהחלטת השופט המלומד כעילה לבקשה הנוכחית - ומה גם שהיא קרתה לאחר המעשה; אבל שנית, והיא העיקר בעיני, אין לראות ברפורמה הזאת משום "שינוי בנסיבות" המחייב או המצדיק רביזיה של כל פסקי המזונות אשר בהם הוצמדו המזונות למדד יוקר המחיה.

גם מבחינת הדין המהותי נראה לי שאין להצמיד מזונות בנים קטינים לתוספת היוקר המשתלמת לאביהם, שהרי זכאים הם למזונותיהם לפי צרכיהם, וצרכיהם נמדדים לפי יוקר המחיה, ולאו דווקא לפי הכנסותיו של אביהם.

ואף זאת: גם אם ימשיך המשיב דנן לשלם את המזונות שנתחייב בהם לפי מדד יוקר המחיה, חוששני שלא ישלם יותר מאשר דרוש לאשתו ולבנותיו כמינימום לקיומם.

אין צריך לאמר שהדרך פתוחה לפני המשיב לבקש שינוי חיובו, אם אמנם יחול שינוי בנסיבותיו האישיות שלו או בנסיבותיהן של אשתו ובנותיו, אשר יש בו לפי הדין כדי לחייב ולהצדיק שינוי הפסק.

השופט מני
: אני מסכים.

השופט עציוני
: אני מסכים.

אנחנו מקבלים את הערעור, מבטלים את החלטתו של בית המשפט המחוזי ודוחים את בקשת המשיב. המשיב ישא בהוצאות המערערות בערעור זה, לרבות סך 500 לירות שכר טרחת עורך דין (כולל).
ניתן היום, כ"ב באדר ב' תשל"ו (24.3.1976).









עא בית המשפט העליון 92/75 בתיה, חגית ו-אייל תרנרי נ' גלעד תרנרי, [ פ"ד: ל 2 533 ] (פורסם ב-ֽ 24/03/1976)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים