Google

מחמד מחמוד מחמד חדור - התובע הצבאי

פסקי דין על מחמד מחמוד מחמד חדור | פסקי דין על התובע הצבאי

4160/06 עמ     03/01/2007




עמ 4160/06 מחמד מחמוד מחמד חדור נ' התובע הצבאי




בית המשפט הצבאי לערעורים ע"מ 4160/06
באזור יהודה והשומרון

בפני
המשנה לנשיא: סא"ל נתנאל בנישו
העורר: מחמד מחמוד מחמד חדור
, ת"ז 995856135 (באמצעות ב"כ עו"ד אחמד ספייה
)

נגד

המשיב: התובע הצבאי
(באמצעות ב"כ סרן יוסף מלקו)

ערר על החלטת ביהמ"ש הצבאי יהודה (כב' השופט רס"ן יאיר תירוש)
בתיק מס' 6370/06 מיום 24.12.06
(הערר התקבל)

תאריך הישיבה: 28 בדצמבר 2006, י"ד בטבת התשס"ז.

נימוקים להחלטה
ביום 28.12.06 הורתי על שחרורו של העורר בכפוף לשורה של תנאים שפורטו בהחלטתי. עתה מבקש אני לנמק את החלטת השחרור האמורה.
העורר נעצר בחזרתו מנסיעה לירדן בתאריך 2.11.06. מאז אותו מועד היה נתון העורר לחקירת שירות הביטחון הכללי, אשר בסופה העלתה את התמונה העובדתית הבאה. לעורר חבר מזה שנים המתגורר בלבנון ושמו אדוארד קתורה. השניים קיימו קשר בלתי רציף מאז למדו יחדיו באוניברסיטה באחת מנסיכויות המפרץ בשנות ה- 80. בחודש יוני 2006 שוחח העורר עם חברו וזה הודיע לו כי שלח לו נגן די.וי.די וסכום של 500 דולרים. אדוארד ביקש מן העורר להחזיק את המכשיר ברשותו עד שאדם מטעמו יבוא לאסוף אותו. בהתאם לבקשה זו ולאחר שקיבל לידיו את המכשיר, החזיק בו העורר במשרדו. באוקטובר 2006, ביקר העורר בירדן. במהלך ביקור זה נפגש עם חברו אדוארד, אליו התלוותה בתו. בפגישה זו דיברו השניים על מצב העם הפלסטיני והנסיבות בגללן הפת"ח הפסיד בבחירות. כן דיברו על דרכי פעולה להחזרת המצב לקדמותו. אדוארד הסביר לעורר כי הוא פועל למען חידוש פעילות ארגון הפת"ח בלבנון וכי:
"יש חסות של החיזבאללה לפעילות הזאת ואם הם צריכים עזרה בדברים שהם לא מבינים בהם כמו טכנולוגיה למשל הם מקבלים את העזרה הזאת מהחיזבאללה" (מתוך הודאת העורר מיום 26.11.06).
אדוארד והעורר סיכמו על ביצוע פעילות משותפת, וכי פעולתם תהיה פעילות פת"ח, ושהעורר יבדוק מה ביכולתו לעשות באזור רמאללה. אדוארד אף הסביר לעורר כי בתוך נגן הדי.וי.די קיימת תוכנה סודית המאפשרת להצפין תקשורת. העורר למד מבתו של אדוארד להשתמש בתוכנה, ואף קיבל 1,500 דינר על מנת לקנות מחשב נייד. כאמור, בחזרתו לאזור נעצר העורר.
על יסוד התיאור הנ"ל, הגישה התביעה הצבאית כתב אישום המייחס לעורר ביצוע שירות עבור התאחדות בלתי מותרת, היינו ארגון חיזבאללה ומגע עם האויב.
בימ"ש קמא קיבל את בקשת התביעה והורה על מעצרו של העורר עד לתום ההליכים כנגדו. ביהמ"ש השתכנע כי, הגם שפעילות העורר בוצעה במסגרת ארגון הפת"ח, אין ספק שהוא ידע שחברו פועל בחסות החיזבאללה, ועל כן, השירות אותו ביצע הינו למעשה סיוע לארגון החיזבאללה. על כן, סבר גם ביהמ"ש כי מתקיימת עילת מעצר של מסוכנות, ואף חשש להימלטות מפני אימת הדין. בהתאם לאמור, אף קבע ביהמ"ש כי אין מקום להזדקק לחלופת מעצר.
על החלטה זו הוגש הערר הנוכחי, במסגרתו תקף סנגורו של העורר את קביעותיו של בימ"ש קמא במישור הראיתי ואף בעניין עילות המעצר. בתמצית יאמר כי לשיטת הסנגוריה התשתית הראיתית חלשה ביותר ואינה מצביעה על קשר עם ארגון החיזבאללה, שכן כל פעילותו של העורר כוונה לחזק את ארגון הפת"ח. כן הרחיבה הסנגוריה בטיעונים שנועדו לשלול את עילת המסוכנות ונגעו לפעילות העורר בארגון הפת"ח, נסיבותיו המשפחתיות ומקום מגוריו בסמוך למחסום דחית אל בריד.
התביעה הצבאית מצידה ביקשה להותיר את החלטת בימ"ש קמא על כנה, לאור המסוכנות הטמונה בקשר עם ארגון החיזבאללה.
עיון בראיות שנאספו בתיק זה מלמד על קיומה של תשתית ראייתית נאותה למתואר בכתב האישום.
כתב אישום זה מבוסס כולו על דברי העורר בחקירותיו, כאשר אלה נמצאו מחוזקים בתפיסת פריטים שונים, כגון: מכשיר הדי.וי.די, פלג הגנה מסוג יו.אס.בי, כרטיס זיכרון ואף יומנו של העורר.
יחד עם זאת, ספק בעיניי האם המעשים המתוארים מהווים עבירה של ביצוע שירות עבור ארגון החיזבאללה. יש לזכור כי העורר לא עשה מאומה מעבר לסיכום אליו הגיע עם חברו בדבר בחינת דרכי פעולה לחיזוק הפת"ח באזור. עבירת ביצוע השירות מחייבת עשיית "עבודה" או ביצוע פעולה המשרתת את הארגון. במקרה הנוכחי לא מצאתי כי בוצעו מעשים כלשהם בשביל ארגון החיזבאללה. לאור האמור, אין לי אלא לקבוע כי אין תשתית משפטית להרשעה בפרט האישום הראשון, הגם שיתכן שבמעשיו עבר העורר עבירה אחרת.
שונה הוא הדין באשר לפרט האישום השני. לא ניתן להתעלם מידיעת העורר כי חברו פועל לחיזוק הפת"ח בלבנון בשיתוף פעולה עם ארגון החיזבאללה, ועל כן, יש לקבוע כי נתקיימו לכאורה יסודות העבירה לפי סעיף 54 לצו בדבר הוראות ביטחון, תש"ל – 1970, האוסר מגע עם אדם שיש "יסוד סביר להניח" כי הוא פועל למען האויב או בשירותו.
קביעתם של העורר וחברו כי התקשורת ביניהם תהיה מוצפנת אף היא מעוררת תמיהה באשר לתמימות כוונותיהם. יחד עם זאת, אין לשכוח כי הרקע לפגישה בין העורר לאדוארד היה חברותם האישית וכי רק במהלך הפגישה עלה נושא בטחוני. כן יש לתת משקל לעובדה כי אותו אדם הינו פעיל פת"ח וכי סוכם בין העורר לבינו כי פעילותם המשותפת תהיה קשורה לארגון הפת"ח בלבד. לבסוף, יש להתחשב בעובדה כי בסופם של דברים, וכתוצאה מהתערבותו המהירה של שירות הביטחון הכללי, העורר לא הספיק להוציא את תוכניותיו אל הפועל.
בנסיבות אלה, סברתי כי ניתן יהא להורות על שחרורו של העורר בחלופת מעצר, וכך הורתי כאמור.

ניתנה והודעה, 3 בינואר 2007, י"ג בטבת התשס"ז, בלשכה. מזכירות ביהמ"ש תעביר העתק החלטה זו לידי הצדדים.
_________________
משנה לנשיא

רמ"שית: מפ

??

??

??

??

ע"מ 4160/06
____________________________________________________________________
3








עמ בית המשפט הצבאי 4160/06 מחמד מחמוד מחמד חדור נ' התובע הצבאי (פורסם ב-ֽ 03/01/2007)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים