Google

מדינת ישראל - מוחמד אבו כף

פסקי דין על מוחמד אבו כף

9193/07 בש     23/02/2007




בש 9193/07 מדינת ישראל נ' מוחמד אבו כף






1
בתי המשפט
בש 009193/07
בית המשפט המחוזי בירושלים
23/02/2007

כב' השופט יוסף שפירא

בפני
:

מדינת ישראל

ע"י ב"כ עו"ד חגית זכאי

בעניין:

העוררת
נ ג ד
מוחמד אבו כף

ע"י ב"כ עו"ד קאדרי
המשיב
החלטה

לפניי ערר על החלטת בית משפט השלום בירושלים (כב' סגן הנשיא ש' פיינברג) בב"ש 2155/07, לפיה נדחתה בקשת העוררת להורות על מעצרו של המשיב עד תום ההליכים נגדו בת.פ. (שלום ירושלים) 1685/07, והוא שוחרר בתנאי מגבילים.

טענות העוררת

1. מדובר באישום בו מיוחסות למשיב עבירות של ניסיון תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות והתפרעות. אין סתירה בנושא הסוודר שכן כפי שרואים בתמונה וכן בעת הדיון כאן רקע הסוודר אמנם כהה, אולם יש בו פסים בצבע בז'. אשר לצילומים, בסופו של יום אינם בנמצא לזמן הרלוונטי.
ב"כ המשיב הסכים שיש ראיות לכאורה, ולפיכך היה מקום לקבל הבקשה לאור המסוכנות הנובעת מהעובדות המתוארות.

טיעוני המשיב

2. החוקר עצמו אמר שהסוודר הוא בצבע בז'. המזכר שהוצג בדבר צילום האירוע מתייחס לשעה אחרת. השוטר מציין שהיו שוטרים נוספים אולם הם לא כתבו זכ"ד, ואפילו השוטר שעצר את המשיב לא מסר הודעה במשטרה. מדובר בבחור נורמטיבי ללא עבר פלילי. הוריו מתחייבים לשמור עליו, ולהרחיקו מאזור הר הבית.

דיון

עובדות כתב האישום
3. ביום 5.2.07 או בסמוך לכך, החלו עבודות שיפוצים בשער המוגרבים, המוביל למתחם הר הבית בירושלים (להלן: עבודות השיפוצים).

עם תחילת עבודות השיפוצים ובעטיין, החלו התפרעויות המוניות ואלימות במהלכן התעמתו המתפרעים עם כוחות הביטחון ויידו לעברם אבנים, לבנים ובקבוקים (להלן: ההתפרעויות).

ביום 9.2.07, סמוך לשעה 10.00, בדרך שכם בירושלים, השתתף הנאשם [המשיב דכאן -י.ש] באחת ההתפרעויות ובהמלכה יידה אבנים, יחד עם אחרים, לעבר שוטרים ששהו במקום.

במעשיו המתוארים לעיל השתתף הנאשם בהתקהלות אסורה שהתחילו לבצע בה את מטרתה בהפרת השלום שיש בה כדי להטיל אימה על הציבור, וכן ניסה, בצוותא יחד עם יותר משלושה אנשים ובהיותו מזוין באבן, לתקוף שוטר שמילא תפקידו כחוק וזאת כדי להכשילו או למנוע ממנו מלבצע את תפקידו.

בגין מעשים אלה מיוחסות למשיב העבירות הבאות:

(1) ניסיון תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות - עבירה לפי סעיף 274 (1), (2) ו- (3), בצירוף סעיף 25 לחוק העונשין, התשל"ז - 1977 (להלן: החוק).

(2) התפרעות - עבירה לפי סעיף 152 לחוק.

החלטת בית המשפט קמא

4. בית המשפט קמא היה ער לקיום עילת מסוכנות ואף ציטט מתוך דברי כב' השופט מ' חשין בבש"פ 7171/00 מדינת ישראל
נ' מוחמד חאמד פ"ד נד(4), 729, בציינו:

" יידעו צעירים בישראל, צעירים ומבוגרים כאחד, כי היודה אבנים בשוטר הבא להשליט סדר במקום של התפרעויות, מעלה על עצמו כי מסוכן הוא לשלומו של אדם ולשלום הציבור, ובהיותו כך מסוכן, צפוי הוא כי ייעצר להגנה על אותם ערכי-יסוד שבלעדיהם לא נוכל לקיים חברה ראויה. אכן, אדם שהוכיח עצמו כי בכוונת- מכון מרים הוא אבן על איש אשר החברה שלחה אותו להשליט משטר וסדר, חלופת מעצר לא תיסכון למונעו מעשות שוב מעשה שעשה". (שם, 732).
ואולם בית המשפט קמא מציין כי המחלוקת העיקרית בין הצדדים הינה לנושא קיומן של ראיות לכאורה.

בית המשפט קבע כי הסניגור הצליח להצביע על בקיעים מהותיים בראיות התביעה וזאת בשתיים:

(א) השוטר רשם בדו"ח הפעולה כי הצעיר שראה זורק את האבן היה לבוש סוודר בצבע בז', ואילו בתמונה של המשיב שצולמה לאחר מעצרו, הוא נראה לבוש סוודר בצבע שחור-חום.

(ב) בדיון המעצר שהתקיים בפני
כב' השופט אלכסנדר רון ביום 10.2.07, הודה חוקר המשטרה כי במקום האירוע היו מצלמות המשקיפות על המקום, אבל אין מזכר שהמצלמות נבדקו. החוקר לא ידע לומר מדוע הדבר לא נבדק. בדיון שבפני
, שהתקיים ביום 14.2.07, התברר כי הבדיקה עדיין לא נעשתה, מבלי שנמסר הסבר לדבר.
5. אשר לצבע הסוודר. בתיק החקירה נמצאת תמונה של המשיב כשהוא לבוש סוודר זה. כמו כן, המשיב הביא עימו את הסוודר וב"כ הציגו לפניי. בתמונה נראים פסים קצרים השזורים בכל הסוודר. במציאות נראה הדבר בבירור שאמנם הרקע, דהיינו בסיס הסריג הינו כהה, אולם המרקם, או "הדוגמא" שעל הסוודר הינה פסים בצבע בז' בכל שטחו. בזויות מסוימות נראה הבז' ביתר שאת. בית המשפט קמא ראה על התמונה, ואולם לא את הסוודר עצמו.
הואיל והסוודר הוצג בפני
, בלא התנגדות אלא ביוזמת המשיב, הרי שלא ניתן עוד להיאחז בנימוק זה.
אשר לנושא המצלמות. אמנם החוקר טען בעת הדיון בפני
כב' השופט א' רון ביום 10.2.07 כי היו מצלמות שהשקיפו על האזור, אולם העוררת לאחר בדיקת הנושא טוענת שאין זה כך. אף בדיון היום, והצדדים מתייחסים לכך, הוצג מזכר (מסומן א') מאת רמ"ח רביב נוימן, בו נאמר:

"סיכומים: בשיחה עם נציגת מבט 2000 היא מסרה לי כי אין להם צילומים של מיידי אבנים מה-9.2.07 בשעה 10.00 בדרך שכם. טלפון של מבט 2000: 026226106".

לפיכך, נראה כי גם נימוק זה אינו רלוונטי היום.
לעניין הודעת ב"כ המשיב בבית משפט קמא כי אינו חולק על קיומן של ראיות לכאורה, אין משמעות שכן, אין זה סותר את טיעוניו כי ישנן בקיעים בחומר הראיות כפי שנטען שם.
לפיכך, שבים אנו לשאלה אם קיומה של עילת המסוכנות שאינה במחלוקת, הינה בדרגה כזו שלא מאפשרת חלופת מעצר, שעה שאנו מצווים לעולם לבדוק "בשבע עיניים", כנאמר בפסיקה, קיומה של חלופת מעצר.
נראה בעיני כי המעשה חמור על רקע ימים אלה.

לענין סוג זה של עבירות, די אם אפנה לדברי כב' השופטת א' פרוקצ'יה, בבש"פ 3760/04 איברהים זין נ' מדינת ישראל
, תק-על 2004 (ב), 817, בציינה לעניין העובדות :

" העורר מואשם ביחד עם אחרים בהשתתפות בהתפרעות המונית בהר הבית בירושלים בעקבות תפילת יום השישי בהר. המתפרעים, ובתוכם העורר ונאשמים נוספים, יידו אבנים ונעליים על שוטרים שהוצבו במקום ויידו אבנים אל עבר הכותל המערבי. מטר האבנים הצריך פריצת כוחות משטרה לעבר הר הבית תוך שימוש ברימוני הלם וכדורי גומי. תוך כדי ההתפרעות, ניסו העורר ושותפיו לתקוף שוטרים בעת מילוי תפקידם, והעורר ניסה למשוך נאשם אחר מידי השוטרים ולהכניסו אל תוך המון המתפרעים בכיוון למסגד. הוא מואשם בעבירות התפרעות, ניסיון תקיפת שוטר, והכשלת שוטר.

ולעניין עילת המעצר, כדלקמן:

"אשר לעילת מעצר - אין צריך להרבות מילים על הסכנה הגדולה הטמונה בהתפרעויות המוניות של ציבור משולהב התוקף שוטרים וכלי רכב של גורמי הביטחון במגמה למחות מחאה אלימה, ולהעביר דרך המחאה מסרים אידיאולוגיים - לאומניים בדרך המסכנת חיי אדם וזורה הרס וחורבן באזורים שונים של העיר. הימים הם ימים קשים לחברה בישראל בפעולות טרור ואלימות המכוונות כלפי אזרחים ורשויות אכיפת החוק, ושומה על בתי המשפט לנקוט באמצעי מנע שהחוק נותן בידיהם כדי להקטין במידת האפשר את הסיכון הרב הטמון לציבור בהתפרעויות אלימות באמצעות הרחקתם של המשתתפים מזירת האלימות".

לאור כל האמור אני מקבל את הערר ומורה על מעצרו של המשיב עד תום ההליכים בת.פ. 1685/07 (שלום ירושלים).
ניתנה היום ב' באדר, תשס"ז (20 בפברואר 2007) במעמד ב"כ העוררת, המשיב ובא-כוחו.
_______________
יוסף שפירא
- שופט
עו"ד קאדרי
: בדיון שנשמע בבית משפט קמא יש כתב אישום דומה שנקבע שיש ראיות לכאורה לקביעת עילת מעצר. אני סבור שראוי לאור החלטת בית המשפט עכשיו, ראוי לשלוח לקבלת תסקיר ושהתיק יוחזר לאחר קבלת תסקיר לבית המשפט קמא לקבוע את החלופה.

עו"ד זכאי: זה לא תיק שבטיפולי, אני יכולה לדבר עם הפרקליט האחראי על התיק. אני לא מכירה מספיק את התיק כדי להגיב מספיק על הנושא הזה. אני רוצה לבדוק אם הנסיבות היו שונות, אני יודעת שיש שני שותפים נוספים.
בעניין התסקיר, ככל שאנו סבורים במקרים אלה אין צורך לשלוח לתסקיר ואין מקום לחלופת מעצר, אבל בשל השוויון והואיל והאחרים השותפים נשלחו על ידי השופט פיינברג לתסקיר, אנו נסכים ונבקש לשמור את טענותינו לאחר שיתקבל התסקיר.

החלטה
לאור דברי הצדדים, מורה לשירות המבחן למבוגרים בירושלים על מנת להכין תסקיר מעצר אודות המשיב. התסקיר יועבר לתיק ב"ש 2155/07 המתנהל בבית משפט השלום בירושלים, לפני סגן הנשיא, השופט, ש' פיינברג. התסקיר יוגש יחד עם התסקירים לגבי המשיבים הנוספים בבקשה הנ"ל ולא יאוחר מה-6.3.07.

ניתנה היום ג' באדר, תשס"ז (21 בפברואר 2007) במעמד הצדדים.
_______________
יוסף שפירא
- שופט








בש בית משפט מחוזי 9193/07 מדינת ישראל נ' מוחמד אבו כף (פורסם ב-ֽ 23/02/2007)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים