Google

רוני עמר, מוריאל עמר, אביאל עמר ע"י אפוטרופסית הטבעית אימם עמר חגית - מנהל אגף החינוך מחוז חיפה אהרון זבדה ואח'

פסקי דין על רוני עמר | פסקי דין על מוריאל עמר | פסקי דין על אביאל עמר ע"י אפוטרופסית הטבעית אימם עמר חגית | פסקי דין על מנהל אגף החינוך מחוז חיפה אהרון זבדה ואח'

3363/06 עתמ     09/11/2006




עתמ 3363/06 רוני עמר, מוריאל עמר, אביאל עמר ע"י אפוטרופסית הטבעית אימם עמר חגית נ' מנהל אגף החינוך מחוז חיפה אהרון זבדה ואח'




בעניין:

2



בתי המשפט



בית המשפט המחוזי בחיפה
בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים
עתמ003363/06


בפני
:
כבוד סגן הנשיא גדעון גינת
תאריך:
09/11/2006



בעניין
:
1. רוני עמר

2. מוריאל עמר
3. אביאל עמר
ע"י אפוטרופסית הטבעית אימם עמר חגית


ע"י ב"כ עוה"ד
בנימין שקד
העותרים



- נ ג ד -


1. מנהל אגף החינוך מחוז חיפה אהרון זבדה
2. מ. לאופר מנהל המחלקה לחינוך





המשיבים


נוכחים:
ב"כ העותרים: עו"ד בנימין שקד
+ אמם של העותרים
ב"כ המשיב 1: עו"ד גב' סיגלית מצא
, פמ"ח
ב"כ המשיב 2: עו"ד אלכסנדר טנדלר

פרוטוקול

עו"ד שקד:
קיבלתי תשובה מעיריית נשר לפני כמה דקות. גם קראתי את תגובת הפרקליטות. יש לי חוות דעת פסיכולוגית קלינית לגבי הילד. מדובר בזוג תאומים בכיתה ב'. הפסיכולוגית מפרטת את כל הפחדים ואת כל המצב שלו מבחינת האלימות. אנו לא באנו לבית המשפט בגלל כל סיבה שהיא, פרט לעובדה שמדובר באלימות. מדובר בשני ילדים קטנים בכיתה ב'. מדובר בשני ילדים תאומים שבשנה שעברה עברו מסכת התעללות ואלימות בבית הספר, ההורים פנו לבית הספר על מנת לטפל בענין ואמרו להם שהכל מטופל. ההורים נאלצו גם להגיש תלונה במשטרה נגד תלמידים אחרים. יתירה מכך, באמצע שיעור קם ילד והחטיף מכות לילד הקטן. המורה אמרה להורים שיתמודדו עם זה. ניסו להעביר זאת לפסים של סיבות אחרות. האמא לא רוצה להגיע למצב שבו תאמר שהכתובת היתה כתובה על הקיר. היא לא מוכנה שיקרה אסון לילדים. במקרה אחד, נעלו את הילד למשך שעה וחצי בכיתה.
האם לא מוכנה לעבור את הדבר עוד פעם ולא מוכנה שיקרה אסון. האם עובדת כגננת במשפחתון. האב עובד ב"אימקו" באזור התעשיה. במקרה ראיתי באינטרנט מקרה של ילד מנצרת, שעמד מחוץ לבית הספר וביקש לעבור ובית המשפט אישר את ההעברה. בית הספר שמבקשים לעבור אליו נמצא גם כן בתחום עיריית נשר.

עו"ד גב' מצא:
אזורי הרישום זה עקרון חשוב למשרד החינוך. על מנת לשמור על אינטגרציה של ילדים מאותו אזור, על מנת לאפשר למערכת החינוך להתכונן לקראת שנת הלימודים, להערך מבחינת כמות הילדים שלומדים. אם הם רוצים לשלוח לבית ספר של משרד החינוך, יש קריטריונים מסוימים להעברה, הם הגישו שלושה ערעורים, מנהל המחוז נפגש עם כל הגורמים הרלוונטיים, ואף אחד לא מצא לנכון לאשר את ההעברה. בית הספר בו הם לומדים כעת, יש כיתות מאוד קטנות, אם הם יוציאו את הילדים, יתכן שהדבר ידרוש הערכות מחודשת בבית הספר. לגבי בית הספר הקולט, אני לא יודעת מה המצב שם. אם בית המשפט יעתר לבקשה, הדבר יכול לגרור להגשת עתירות רבות נוספות בענין העברה.
לדעתי, העקרונות מאוד חשובים. אני חושבת על טובת הילדים. הדבר עשוי ליצור בעיה מערכתית הן בבית הספר הנוכחי והן בבית הספר הקולט.

עו"ד טנדלר:
מנהל מחלקת החינוך בעירייה אומר שישנה ילדה שלישית שהיא בכיתה ו'.
ישנו היבט נכון פורמאלי, משפטי שמקשה עם המבקשים, אך אנו נמצאים בבית משפט לעניינים מנהליים הפועל לפי כללים. כלל מס' 1 הוא נקיון כפיים, וכלל זה לא אצלהם כאשר הם מחזיקים את הילדים בבית. אני חושב שההליך התקין, הוא שכאשר יסתיים הדיון כאן, האמא תסכים מרצונה לשלוח את ילדיה מחר בבוקר לבית הספר, ומאותה נקודה והלאה ישתנו פני הדברים ואנו נדבר. זה תנאי שלא יעלה על הדעת, שאפשר להגיש כתב אישום נגדם שהם מחזיקים את הילדים בבית. ישנו היבט פורמאלי נוסף, הקובע חד משמעית שבהליכים מסוג זה, שני ההורים ולא רק האם, צריכים להיות בהסכמה ושותפים לדבר הזה ולשלוח את הילדים לבית הספר.
אני מציע שהאם תתחייב שמחר תשלח את הילדים לבית הספר, שהפיגור שלהם בלימודים יהיה קטן כמה שניתן. העתירה צריכה להיות מתוקן, שגם האב של הקטינים יהיה צד להליך. במקביל, ישנה אולי אפשרות לשקול את הדבר מחדש, לא יקרה שום דבר אם הילדים יתחילו ללכת לבית הספר ממחר בבוקר, והפתרון, אם יהיה, יהיה בהמשך הדברים. כפי שהדברים עומדים כרגע זה בניגוד לכך שאדם שמבצע עבירה מתמשכת יצא כשידו על העליונה, כנגד ממסד, שהחלטות אותו ממסד טהורות. בחנו את הענין שלה פעמים רבות ואין שום פסול בהחלטות שהממסד קיבל.
אם אפשר להדבר, ברצון, אף אחד לא יתעשר ולא ירוויח דבר, בסופו של דבר ההורים חייבים בטובת הקטינים בענין חובת הלימוד שלהם.

אמם של העותרים:
הייתי בבית הספר אליו אני מעוניינת להעביר את הילדים וגם דיברתי עם אחד ההורים, והתרשמתי מאוד לטובה.

לאחר הפסקה.

עו"ד מצא:
אחרי שבית המשפט עשה הפסקה בדיון בהליך הנוכחי והצדדים התייעצו מחוץ לאולם המשפטים, אני מבקשת להודיע לפרוטוקול כדלקמן:
עמדתו המקצועית של משרד החינוך הינה כי טובת הילדים מחייבת השארותם בבית הספר בית יהושוע שבעיר נשר. בבית ספר זה תוכל רוני הבכורה לסיים את כיתה ו' ולעלות עם בני מחזורה לחטיבת הביניים. התאומים יוכלו להמשיך וללמוד בכיתות קטנות, בנות 17-18 תלמידים ולהנות מסיוע מוגבר בדרך של שעות שילוב ושעות מיקוד. יצוין שהילדים למדו בשנת הלימודים תשס"ה בבית ספר אחר, בכיתת מעבר לקראת כיתה א'. לכן הם כבר חוו מעבר מאותו בית ספר לבית ספר בית יהושוע, ואיננו סבורים כי טובתם היא מעבר תכוף נוסף. בית הספר מצוי ליד בית המשפחה בניגוד לבתי הספר ברמות יצחק המרוחקים מנשר. הם ילמדו באותו מוסד כמו אחותם הבכורה ועם ילדים נוספים הגרים בשכונת מגוריהם.
מר לאופר, מנהל מחלקת החינוך בעיריית נשר, ערך בדיקה של מצבת התלמידים בבתי הספר השונים בנשר, אם מצמצמים את האפשרות לבתי הספר בהם יש לפחות שתי כיתות באותה שכבה, כדי שניתן יהיה לפצל את התאומים, אנו נשארים עם שני בתי ספר ברמות יצחק שבהם במחזור למעלה מ- 80 תלמידים הלומדים ב- 3 כיתות, כך שבכל כיתה כ- 27-28 תלמידים. מדובר בבתי ספר גדולים שבהם לומדים כ- 500 תלמידים ואנו סבורים כי לתאומים יהיה קשה להשתלב במערכת כזאת. יש לזכור שמדובר בילדים עם צרכים מיוחדים, המקבלים בשלב זה שעות שילוב. מן הראוי להשאיר אותם במסגרת קטנה ותומכת ולא להעבירם למסגרת גדולה בה הם עשויים ללכת לאיבוד. גם מבחינת היכולת לתת להם שעות שילוב ומיקוד, האפשרויות בבתי הספר ברמות יצחק הן מעטות יותר. כל האמור הוא כמובן מחייב את שיתוף הפעולה של ההורים, זאת היתה כוונת משרד החינוך בהחלטתו בערעור שהם הגישו, שתוך שיתוף פעולה של ההורים יפתחו דף חדש, ולמען טובת הילדים תפתח שנת הלימודים והם ישתלבו במערכת. זאת עדיין עמדתנו המקצועית.
מר לאופר, הנוכח כאן באולם המשפטים, הציע הצעה מעשית לפיה על מנת לפרק את הקונפליקט הנחזה בין בית הספר לבין ההורים, תמונה פונקצייה בכירה בבית הספר שתפקח באופן אישי על השתלבות הילדים.
מעבר לנדרש אני מציינת באשר לטענות החמורות ביותר שהובאו בעתירה וגם בדברים בעל פה כאן, בנושא האלימות כנגד התאומים, קראתי אותן בכובד ראש. שוחחתי עם מנהלת בית הספר, עם המחנכת, עם המפקח, אף לא אחד מהם לא ראה מקרה אלימות יוצא דופן. גם במהלך השנה לא היו תלונות על אלימות. יעלה על הדעת, שאמא שילדיה חוזרים חבולים יום יום מבית הספר, לא תרוץ למנהלת, למפקחת, למשטרה, אלא תשאיר אותם בבית. אני מוכנה לתת טלפון ישיר של המפקח, שברגע שיש אלימות שיתקשרו אליו ויודיעו. כמובן שיש את המאבטח, המנהלת, המחנכת, יש גורמים בבית הספר.

עו"ד שקד:
ישנם שלושה ילדים הסובלים אלימות במשך כל השנה. ישנם כאן שני גורמים מבית הספר, ההורים פנו אליהם, אנו פונים כנגד הפיקוח על האלימות. הילדים מפחדים ללכת לבית הספר. לא יכול לעלות על הדעת שבתי הספר עומדים על הרגליים האחוריות כדי שלא יהיו תקדימים.

אמם של העותרים:
אנו החלטנו שלא לשלוח את הילדים לבית הספר, הילדים פוחדים. ניסינו בתחילת שנה, פנינו לגורמים, כל השנה רדפנו אחרי המקרים האלו, וזה שקר לומר שרק כעת הגשנו את העתירה. הילדים לא מוכנים בשום אופן ללכת לבית הספר. אנו נצטרך לעבור לבית ספר פרטי.

מר לאופר:
אני מוכן גם להציע סיוע של השרות הפסיכולוגי, כדי לסייע בחזרה של הילדים לבית הספר.

פסק-דין


אחרי ששמעתי את עמדות הצדדים בהרחבה בכתב ובעל פה וכדי לקדם את האינטרס העליון של חזרה ללא דיחוי הן של העותרת 1 (תלמידת כיתה ו') והן של התאומים, העותרים 2 ו- 3 (תלמידי כיתה ב'), למהלך של לימודים סדירים במוסד חינוכי מוכר, אני מחליט כדלקמן:

א.
העתירה תימחק.
ב.
כל העותרים יחזרו, ללא דיחוי וביום הלימודים הקרוב, ללימודים סדירים בבית הספר בית יהושוע בעיר נשר, וזאת לפי תיאום והנחייה של הגורמים המוסמכים בבית הספר, בעירייה ובמשרד החינוך, וליתר דיוק בהתאם להנחיות ולהמלצות של השרות הפסיכולוגי בעיריית נשר.
ג.
רשמתי בפני
את הודעות ב"כ העירייה ומשרד החינוך, בעיקר לגבי הנושא של מתן תשומת לב מיידית על-ידי הגורמים המקצועיים המוסמכים לגבי כל תלונה בנושא של אלימות כלפי מי מהעותרים. כל פניה או הערה של התלמידים או של הוריהם בנושא זה, תופנה הן לגורמים המוסמכים בבית הספר והן, במישרין, למר מ. לאופר, מנהל המחלקה לחינוך בעיריית נשר.
ד.
רשמתי בפני
את הודעת ההורים של התלמידים, באמצעות בא-כוחם, כי ישתפו פעולה עם הגורמים המקצועיים המתאימים כדי לקדם את שילובם מחדש של התלמידים בבית הספר.
ה.
בשלב זה אינני נותן החלטה בשאלת החזר אגרות או בנושא של הוצאות המשפט. אם אקבל בתוך שלושים יום מהיום בקשה מתאימה מאת העותרים המדווחת לי על חזרה ללימודים כיאות של התלמידים העותרים, אשקול באופן חיובי בקשה מצידם בנושאים אלה. מכל מקום, תינתן על ידי החלטה משלימה לפסק הדין הנוכחי בנושא הוצאות המשפט ושכר טירחת עו"ד והחלטה משלימה זו תהיה חלק בלתי נפרד של פסק הדין הנוכחי.
ו.
למניעת ספק, אני מציין, שאם בעתיד יהיה צורך בפני
ה נוספת לבית המשפט בנושאים דומים לאלה שנדונו בעתירה הנוכחית, הרי לא יזקף פרק הזמן שממועד הגשת העתירה הנוכחית (30/10/06) ועד יום 30/12/06, לחובת העותרים בכל הקשור לנושא השיהוי.


ניתן היום י"ח בחשון, תשס"ז (9 בנובמבר 2006) במעמד הצדדים.



סגן נשיא


ליאת פ.






עתמ בית משפט לעניינים מנהליים 3363/06 רוני עמר, מוריאל עמר, אביאל עמר ע"י אפוטרופסית הטבעית אימם עמר חגית נ' מנהל אגף החינוך מחוז חיפה אהרון זבדה ואח' (פורסם ב-ֽ 09/11/2006)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים