Google

בן עטר אלי , ד.ג.ד.חיפה בע"מ - ברוק לריסה , ויינשטיין פיסיה , ויינשטיין יוסף, ברוק יאן

פסקי דין על בן עטר אלי | פסקי דין על ד.ג.ד.חיפה | פסקי דין על ברוק לריסה | פסקי דין על ויינשטיין פיסיה | פסקי דין על ויינשטיין יוסף | פסקי דין על ברוק יאן |

20493/05 א     06/06/2007




א 20493/05 בן עטר אלי , ד.ג.ד.חיפה בע"מ נ' ברוק לריסה , ויינשטיין פיסיה , ויינשטיין יוסף, ברוק יאן




1
בתי המשפט

א 020493/05
בית משפט השלום חיפה
06/06/2007
תאריך:
כב' השופט אברהם אליקים

בפני
:

1 . בן עטר אלי
ת.ז. 6189105
2 . ד.ג.ד.חיפה בע"מ
ח.פ. 51220928
בעניין:
התובעים
עו"ד ירון עפר

ע"י ב"כ עו"ד
נ ג ד
1 . ברוק לריסה
ת.ז. 303696975
2 . ויינשטיין פיסיה
ת.ז. 303696900
3 . ויינשטיין יוסף
ת.ז. 306696959
4 . ברוק יאן
ת.ז. 306683764

הנתבעים
עו"ד קוזל נטליה

ע"י ב"כ עו"ד
פסק דין

מבוא
1. התובעים פתחו בהליך הוצל"פ (תיק מס' 0221855036) לשם ביצוע שטר חוב, החתום על ידי הנתבעת מס' 1 כעושה השטר ובערבותם של הנתבעים 2-4.

2. אין מחלוקת כי התובעים השכירו לנתבעת מס' 1 מבנה מסחרי וכי נותרה ביניהם מחלוקת גם באשר ליתרת חוב דמי השכירות. הנתבעים לא חלקו על חתימתם על השטר או על מסירת שטר החוב לתובע אלא שלטענתם לא נותרה יתרת חוב כלשהי לזכות התובעים.

3. בנסיבות אלו נקבע התיק לשמיעת הראיות ואבהיר כי המחלוקת שבין הצדדים הינה למעשה מחלוקת חשבונאית, יש לרכז את כל התשלומים ששילמה הנתבעת מס' 1 אל מול התשלומים שהתחייבה לשלם ולבחון האם נותרה יתרת חוב לתשלום.

4. לא במקרה כל צד הסתמך בעת הצגת עדויותיו על חוות דעת מומחה. מטעם התובעים הוגשה חוות דעתו של המומחה רו"ח נעים נג'אר ומטעם הנתבעים הוגשה חוות דעתו של המהנדס מר רפלסון, מומחים אלו נחקרו בישיבת ההוכחות בנוסף לתובע מס' 1 ולנתבע מס' 2, תצהירה של הנתבעת מס' 1 שלא התייצבה בשל מחלה הוגש ללא חקירה ולאחר מכן סיכמו הצדדים טיעוניהם בכתב.

השאלה שבמחלוקת
5. כפי שצויין לעיל, יש לבחון מבחינה חשבונאית מהם הסכומים ששילמה הנתבעת מס' 1 אל מול הסכומים שהיתה חבה בתשלומם. אבהיר כי בפתח הדיון הבהירו הצדדים כי קימות ביניהם מחלוקות נוספות המתבררות בת.א. 17079/04 של בית המשפט השלום בחיפה, אך לפי הסכמתם הדיונית הבירור בפני
י יהיה רק בשאלת קיומו של חוב בנושא דמי השכירות.

דיון
6. כל אחד מהצדדים פנה למומחה מטעמו שירכז את סכום החוב בדרך של בחינת גובה דמי השכירות המוסכמים אל מול הסכומים ששולמו בפועל.

7. לאחר שמיעת עדויות שני המומחים עדיפה בעיניי עדותו וחוות דעתו של רו"ח נג'אר. אדגיש כי חוות דעתו של מומחה הנתבעים מר רפלסון אינה יכולה לשמש בסיס לחשוב כלשהו. לא רק שמומחה הנתבעים אינו מומחה בתחום המחלוקת-הוא מהנדס ביוב ושמאי מקרקעין ונושאים אלו אינם ממין הענין- חוות דעתו בתיק זה הינה חוות הדעת הראשונה שהגיש מימיו בתחום זה ונראה כי היא מנותקת מכל בסיס חשבונאי. מומחה הנתבעים בדק בדיקה סתמית של תשלומים לפי חשבוניות מבלי שיבדוק את השאלה הרלוונטית והיא מהם הסכומים ששולמו בפועל. הוא אישר בעדותו כי לא בדק את דפי חשבון הבנק או את כרטסת הנהלת החשבונות של הנתבעת מס' 1.
הייתכן להגיע למסקנה בדבר יתרת חוב ללא נתונים הכרחיים אלו?!
לא פחות תמוהה העובדה כי מומחה הנתבעים מתייחס לשיקים שלא כובדו ע"י הבנק כחלק מהתשלומים ששילמה הנתבעת מס' 1, למרות שחובה היה להתעלם מהם.
8. דוגמאות בולטות לפגמים בצורת החישוב של מר רפלסון ניתן למצוא למשל בעובדה כי הוא סבר שהתחייבותה החוזית של הנתבעת מס' 1 לתשלום מסתיימת ביום 30.6.03 (ר' הטבלה הראשונה לחוות דעתו) בעוד שההסכם בין הצדדים הוארך עד ליום 31.12.03, (ר' הסכם שלא גולה ע"י הנתבעת מס' 1 למומחה מטעמה!, נספח ב' לת/2).
או כמתואר מפיו בעמ' 8:
"ש. תסכים איתי שכאשר מחשבים שער דולר, מחשבים לפי יום התשלום ?
ת. אני הלכתי לפי יום הוצאת החשבונית. השינויים הם לא גדולים. היו גם קבלות במזומן שניתנו לפני מתן החשבונית".
ובעמ' 9:
"ש. האם הוצגו בפני
ך שיקים עתידיים שניתנו. אני מציג לך סדרת שיקים של 20,000 ₪ שאפילו לא הופקדו. האם לאור זה שהתשלומים צריכים להיות משולמים מראש לקחת באיחור את האיחור של התשלומים?
ת. לא לקחתי בחשבון את האיחור.
ש. של התשלום בפועל?
ת. כן. אבל חישבתי אותם לפי שער הדולר ביום התשלום שהיה בעת יום התשלום.
ש. אז חישבת לפי יום התשלום בפועל?
ת. ההנחה היתה שהתשלום היה ביום מתן החשבונית".

חשבונית לא מעידה על תשלום ושער הדולר הרלבנטי הינו יום התשלום בפועל ממנו התעלם מר רפלסון או למשל דבריו כמתואר בעמ' 9:
"ש. אם שיק חזר איך התייחסת לכך?
ת. לא התייחסתי לכך לא היו לי נתונים על כך".

9. התובע בעדותו תאר את שיטת העבודה אשר שימשה בסיס לחישוב ועדותו אמינה עליי ולפיו דבריו כמתואר בעמ' 18 "...כל השיקים פרט לשיק אחד אם זכרוני לא מטעני, כולם חזרו. ברגע שאני מקבל שיקים מלריסה או משוכרים אחרים אני מוציא קודם כל קבלה. אם חלק מהשיקים נפרעו וחלק לא אני מוציא חשבונית על החלק שנפרע ולא מוציא על הקבלה שהוצאתי את השיקים. כאשר אני מקבל את התמורה בגין השיק שחזר בשלב מאוחר יותר, אני מוציא קבלה וחשבונית על אותו סכום...
ש. כלומר אף פעם לא היה מקרה שקיבלת מזומן ולא נתת מסמך?
ת. מעולם לא".

10. לכך אוסיף כי הנתבעת מס' 1 לא התייצבה לדיון בשל מחלה, כך שמצידם של הנתבעים לא נמסרה גרסה עובדתית הכרחית ובה נתונים ספציפיים המראים מתי שילמה הנתבעת מס' 1 את התשלומים ששילמה ומהו גובה הסכומים ששילמה. נתונים אלו גם לא מופיעים בתצהירה של הנתבעת מס' 1 שהוגשה בהסכמה ללא חקירה נגדית. טענה סתמית כי שולמו תשלומים במזומן ללא תעוד או ראיה כגון הוכחת משיכת המזומן באותו יום ולא עדות הנתבעת, הינה טענה שיש לדחותה.

11. מומחה התובעים רו"ח נג'אר בדק את הכרטסת, המסמכים, הקבלות והחשבוניות וחוות דעתו עדיפה בעיניי ולאחר חקירתו הנגדית ולפי הנתונים שהציג הנני קובע כי הנתבעים חבים לתובעים את הסכום של 147,385 ש"ח.

12. במאמר מוסגר אציין כי מאחר והתביעה שבפני
י הינה תביעה שטרית לתשלום סכום של 60,000 ש"ח בלבד הרי שגם אם היתה מתקבלת טענתה של הנתבעת במלואה והיה מקום להפחית מסכום החוב 147,385 את הסכום של 49,589 ש"ח שהוא הסכום שחישב מומחה הנתבעים מר רפלסון כמתואר בעמ' 10 (והנני סבור כי לא הוכח כי הנתבעים זכאים לקזז סכום כלשהו), הרי שעדיין נותר חוב של הנתבעים כלפי התובעים בסכום של 97,796 ש"ח שהוא גדול מסכום התביעה שבפני
י.

סיכום
13. לאור האמור לעיל הנני קובע כי הנתבעת מס' 1 חייבת לתובעים סך של 147,385 ש"ח בגין הפרשי דמי שכירות, חוב לו ערבו הנתבעים מס' 2-4 והתובעים רשאים להמשיך ולגבות חוב זה מהנתבעים.

14. בנסיבות אלו הנני מקבל את התביעה במלואה, הנני מורה על ביטול עכוב ההליכים בתיק הוצל"פ מס' 0221855036 והתובעים רשאים להמשיך ולפעול באמצעות אותו תיק לגביית מלוא החוב המגיע להם.

15. הנני מחייב הנתבעים ביחד ולחוד לשלם לתובעים שכר טרחת עו"ד בשיעור של 7,000 ש"ח בצירוף מע"מ ובצירוף הפרשי הצמדה וריבית מהיום ועד ליום התשלום בפועל ולהשיב לתובעים את האגרה ששולמה על ידה בצירוף הפרשי הצמדה וריבית מיום התשלום ועד ליום ההשבה בפועל.

ניתן היום כ' בסיון, תשס"ז (6 ביוני 2007)
המזכירות תמציא העתקים לב"כ הצדדים
ערעור תוך 45 יום לבית המשפט המחוזי

_________________
אברהם אליקים
, שופט








א בית משפט שלום 20493/05 בן עטר אלי , ד.ג.ד.חיפה בע"מ נ' ברוק לריסה , ויינשטיין פיסיה , ויינשטיין יוסף, ברוק יאן (פורסם ב-ֽ 06/06/2007)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים