Google

יוסי מזרחי - משרד התמ"ת

פסקי דין על יוסי מזרחי | פסקי דין על משרד התמ"ת

99/06 בש     23/07/2007




בש 99/06 יוסי מזרחי נ' משרד התמ"ת




1


בתי המשפט
בית הדין האזורי לעבודה בירושלים
בש 000099/06


לפני:
כבוד השופטת שדיאור שרה


23/07/2007


בעניין:
יוסי מזרחי




בעצמו
מבקש

נ ג ד


משרד התמ"ת



ע"י ב"כ עו"ד
אבישג שחם-חדד

משיבה
פסק דין


בפני
נו בקשתו של המבקש להארכת המועד להגשת בקשה להישפט, באשר להודעת קנס מנהלי קצוב שהוצאה על ידי מדינת ישראל (להלן: "המדינה") על פי הוראת סעיף 8(א) לחוק העבירות המנהליות, התשמ"ו-1985 (להלן "חוק העבירות המנהליות").

רקע עובדתי
1. 1. ביום 4.9.03 נערכה ביקורת בבית המבקש במושב בית זית ובו נמצאו שני עובדים זרים שהועסקו על ידי המבקש לכאורה שלא כדין, דבר המהווה עבירה על פי הוראות חוק עובדים זרים (איסור העסקה שלא כדין והבטחת תנאים הוגנים), התשנ"א-1991 (להלן: "חוק עובדים זרים").
בעקבות כך, הוטל על המבקש ביום 9.3.05 קנס מנהלי קצוב בסך של 20,000 ₪ מכוח חוק העבירות המנהליות.

2. 2. הודעת הקנס נשלחה לכתובת המבקש על פי תדפיס מרשם אוכלוסין ונמסרה לו כדין ביום 24.3.05. על אישור המסירה חתם בנו של המבקש (נספח ג' לתגובת המדינה).

3. 3. בתאריך 27.12.05 כתשעה חודשים לאחר המצאת הודעת הקנס, פנה המבקש למשיבה בבקשה לביטול הקנס. המדינה במכתבה מיום 2.8.06 השיבה לו כי בקשתו הוגשה באיחור וכי היא אינה מעלה עילות שקיומן מצדיק לדון בה כקבוע בסעיף 8א(ו) לחוק העבירות המנהליות.

4. 4. ביום 28.1.06, פנה המבקש לבית הדין בבקשה להישפט.

טענות הצדדים
5. 5. המבקש טוען כי הוא לא העסיק עובדים ללא רישיון עבודה והוא מבקש לזמן אותו לדיון בביה"ד על מנת שיוכל להביע את עמדתו והסתייגותו בנושא.

6. 6. המדינה טוענת כי בקשה זו דינה להידחות וזאת מאחר שאינה עומדת בתנאים הקבועים בחוק ובפסיקה להארכת מועד להישפט.

המסגרת הנורמאטיבית
7. 7. מכוח חוק העבירות המינהליות הוסבו עבירות פליליות לעבירות שבשלן ניתן להטיל קנס בדרך מינהלית (להלן: "עבירה מינהלית"). כאשר לממונה מטעם הרשות יש יסוד סביר להניח, כי אדם עבר עבירה שדינה קנס מינהלי, רשאי הוא להטיל עליו את הקנס המינהלי שנקבע לאותה העבירה. ההליך של קנס מינהלי הוא ב"מסלול המינהלי". "המסלול הפלילי" באשר לעבירות מינהליות מתקיים, ככלל, כאשר האדם שמייחסים לו עבירה מינהלית בוחר להישפט או כאשר "תובע" מחליט להגיש כתב אישום בגין עבירה מינהלית, כאשר הוא סבור שהנסיבות מצדיקות זאת, מטעמים שיירשמו (ראו סעיף 15 לחוק העבירות המינהליות).
על מטרתו של חוק העבירות המינהליות עמד בית-המשפט העליון:
"עניינו העיקרי [של חוק העבירות המינהליות] הוא בהסבת הליכים פליליים להליכים מינהליים. הצורך ביצירתן של 'עבירות מינהליות' - ובצידן 'קנסות מינהליים' - תחת עבירות פליליות רגילות הנדונות בבתי משפט מן-המנין, משתית עצמו על כמה וכמה יסודות, ובהם: שיפור האכיפה של דברי חוק הקובעים עבירות ההופכות מעבירות פליליות רגילות לעבירות מינהליות; הקלה על מערכת התביעה ומערכת בתי המשפט; ומתן אפשרות למי שעברו עבירה מינהלית לשאת בעונש מתאים בלא שיוכתמו בכתם של מי שעברו עבירה פלילית, אלא בנסיבות מיוחדות..." (בג"צ 5537/91 אליהו אפרתי נ' עו"ד כרמלה אוסטפלד ואח', פ"ד מו(3), 501, 508-509, להלן: "פרשת אפרתי").

וברוח דומה:
"אחת המטרות שביסוד קביעתן של עבירות כעבירות מינהליות, הוא להבדילן מעבירות פליליות. טעם הדבר הוא, מתן אפשרות למי שעבר עבירה מינהלית לשאת בתשלום קנס מתאים בלא שיוכתם בכתם של מי שעבר עבירה פלילית... המדובר בעבירות אשר אין בהן, על פי התפיסה המקובלת, פגם במוסר או קלון. לפיכך, בצד היתרון של הקנסות המינהליים בהקטנת העומס של ניהול משפטים בגין עבירות אלה המוטל על התביעה ועל בתי המשפט, נמנעת גם הדבקת תווית של הרשעה בפלילים על מי שעבר עבירה מינהלית. אכן, הנטייה היא להעביר שורה של עבירות המתאימות לכך למישור המינהלי..." (בג"ץ 2126/99 מתי דה הס נ' עיריית תל-אביב-יפו ואח', פ"ד נד (1) 468, 479).

8. 8. כבר נקבע בפסיקה כי דרך המלך הינה "המסלול המינהלי", היינו תשלום הקנס המינהלי ולא "המסלול הפלילי":
"עיקרו של החוק הוא, כאמור, בהסבת עבירות פליליות לעבירות מינהליות; מגמה זו תלמדנו, וזה הפירוש הראוי שיש ליתן לחוק, כי עבירות שנקבעו כעבירות מינהליות - בהן העבירות שבגינן הוגש כתב אישום נגד העותר - דרך המלך היא להטיל בגינן קנס מינהלי, ובהליך מינהלי; זו דרך המלך, ואילו יוזמת הפרקליטות להגיש אישום פלילי בגין עבירה מינהלית הוא החריג והיוצא לכלל." (פרשת אפרתי, עמוד 509)

9. 9. חוק העבירות המינהליות מעמיד בפני
אדם אשר הוטל עליו קנס מינהלי, בשל ביצוע עבירה שדינה קנס מינהלי (להלן גם "הנקנס"), מספר אפשרויות:

א. לשלם את הקנס המינהלי, תוך 60 ימים לאחר המצאת ההודעה על הטלת הקנס (סעיף 16 לחוק העבירות המינהליות);
ב. להגיש בקשה לביטול ההודעה על הטלת הקנס המינהלי, תוך 30 ימים מיום שהומצאה לו ההודעה (סעיף 8א לחוק העבירות המינהליות);
ג. להודיע, בכתב, כי ברצונו להישפט על העבירה. הודעה כאמור תומצא תוך 30 ימים לאחר שהומצאה לו ההודעה על הטלת הקנס המינהלי (סעיף 8 (ג) לחוק העבירות המינהליות).

10. 10. מכוח חוק העבירות המינהליות, אדם אשר הומצאה לו הודעת קנס, רשאי, בין היתר, להגיש בקשה להישפט על העבירה בגינה הוטל הקנס, תוך 30 ימים מיום שהומצאה לו ההודעה. לאמור: המחוקק הגביל בזמן את האפשרות העומדת לנקנס להגיש בקשה להישפט וקבע פרק זמן מוגדר של 30 יום בלבד. בהמשך, המחוקק מצא לנכון להתיר לבית-המשפט לקיים את המשפט, גם אם הודעת הנקנס כי ברצונו להישפט ניתנה באיחור, זאת "מנימוקים שיירשמו".

11. 11. לאחרונה, בעפ"א 14/05 (ארצי) סיוון תכשיטים בע"מ – מדינת ישראל (ניתן ביום 12.03.2006) (להלן: "פרשת סיוון"), עמד בית-דין זה על היקפם ואופיים של השיקולים שעל בתי הדין לעבודה לשקול בבואם להחליט בבקשה להארכת מועד הקבוע בחוק עבירות מנהליות, להגשת בקשה להישפט על העבירה בגינה הוטל קנס מינהלי. נקבע, כי אמת המידה אשר ראוי כי תנחה את בתי הדין בבואם להכריע בבקשה להארכת מועד להגשת בקשה להישפט, היא זו של טעם מוצדק או סביר לאיחור. אמת מידה זו מגשימה את תכליתו של חוק העבירות המינהליות לקצר, לייעל ולפשט את ההליכים המשפטיים והיא מאפשרת ביקורת של גוף שיפוטי על ההחלטה המקצועית, וכך נפסק:

"קביעת אמת מידה נוקשה יתר על המידה, עלולה לחסום באופן גורף מידי ביקורת שיפוטית של גוף שיפוטי על ההחלטה המקצועית. למותר לציין, כי אין להסיק מהאמור כי בקשה להארכת מועד להגשת בקשה להישפט תתקבל כדבר שבשגרה...
ברור, כי יש ליתן משנה תוקף לשמירה על המועדים הנקובים בחוק. יחד עם זאת, הסמכות האמורה בענייננו עולה בקנה אחד עם המגמה, לפיה יש לאפשר מרחב מסויים של גמישות בנוגע להארכת המועדים הקבועים בחיקוקים שונים - גמישות אשר ראוי לעשות בה שימוש, במקרים המתאימים לכך בלבד."

12. 12. על פי הפסיקה, אמת המידה אשר ראוי כי תנחה את בתי הדין בבואם להכריע בבקשה להארכת מועד להגשת בקשה להישפט, היא זו של טעם מוצדק או סביר לאיחור, שכן ככלל, בבוא בית-הדין להחליט האם להאריך את המועד להגשת בקשה להישפט, עליו לאזן בין חשיבותו של עקרון סופיות הדיון והצורך בהקפדה על המועדים הקבועים בחוק לבין השאיפה להגביר את הנגישות לערכאות ולביקורת שיפוטית.
סעיף 13 (ב) לחוק העבירות המינהליות, מותיר את שיקול הדעת לגוף שיפוטי בפני
ו מתנהל ההליך וקובע שעליו החובה לערוך איזון ראוי בין האינטרסים המונחים על כף המאזניים.

13. 13. במסגרת השיקולים שעל בית-הדין לשקול בבואו להחליט האם להאריך את המועד להגשת בקשה להישפט אם לאו, עליו לתת את הדעת על שיקולים מסוגים שונים, סובייקטיבים ואובייקטיבים. נקודת המוצא תהא העובדה שהמחוקק מצא לנכון לתחום את המועד להגשת בקשה להישפט וקצב לכך 30 ימים בלבד, זאת בהתאם למטרות ולתכלית המונחות ביסוד חוק העבירות המינהליות. מכאן כי יש לבחון את:
א. א. נסיבותיו האישיות של הנקנס, לרבות ביצוע עבירות קודמות, איתנותו הכלכלית, היקף ביצוע העבירה.
ב. ב. בחינת העבירה גופה: האם מדובר בחקיקת מגן; האם נפגעו זכויות או חירויות יסוד.
ג. ג. בחינת הסיבות בעטיין נגרם האיחור: האם המדובר בזלזול או בהתרשלות; האם מדובר בהתעלמות מהוראות חוק; האם מדובר במחלה, תאונה או מוגבלות אחרת שמנעה מהמבקש ידיעה או אפשרות לטפל בעניין.
ד. ד. בנוסף, יש לבחון את מידת האיחור בהגשת הבקשה וכן האם נפל פגם בהליך ההמצאה של המסמכים לידי הנקנס.

14. 14. לסיכום, על-מנת להיעתר לבקשה להארכת המועד להגשת בקשה להישפט, על בית-הדין לדון בעניין על-פי כלל נסיבותיו המיוחדות ולהשתכנע כי קיימת סיבה סבירה להגשת הבקשה באיחור או כי קיים טעם אשר בגינו מוצדק לאפשר את הגשת הבקשה חרף האיחור בהגשתה. המדובר בטעמים בעלי משקל משמעותי, שהרי "המסלול המינהלי" הינו דרך המלך בבחינת הכלל העולה מתכליתו של חוק העבירות המנהליות ואילו "המסלול הפלילי" ומתן ארכה להגשת בקשה להישפט הינם בבחינת היוצא מן הכלל.

מן הכלל אל הפרט
15. 15. לאחר שעיינתי בבקשה הגעתי לכלל מסקנה כי דינה להדחות.
המבקש הגיש ביום 28.11.06 לבית הדין תביעה ולפיה הוא מבקש להישפט בעניין זה.
סעיף 8(ג) לחוק העבירות המנהליות קובע:
"הנקנס רשאי להודיע בכתב למי שהטיל את הקנס כי ברצונו להישפט על העבירה ; ההודעה תומצא תוך שלושים ימים לאחר שהומצאה לו ההודעה על הטלת הקנס המנהלי..." (דגש שלי – ש.ש.)

16. 16. לאור האמור, הרי שבקשה להישפט יש להגיש במועד ובקשה זו לא הוגשה במועד לא לתובע המוסמך ולא לבית הדין.

17. 17. אמת המידה להארכת המועד להגשת בקשה להישפט, היא זו של טעמים סבירים ומוצדקים. לאחר שבחנו את נסיבות המקרה לגופן ובשלמותן ונתנו דעתנו לטענות הצדדים, הגענו למסקנה, כי אין בהתנהגותו של המבקש טעם שהוא בבחינת סיבה סבירה או מוצדקת, להיעתר לבקשתה להאריך את המועד לשם הגשת בקשה להישפט. הודעת הקנס הומצאה לביתו של המבקש בחודש מרץ 2005, כאשר בקשתו לביטול הקנס התקבלה תשעה חודשים לאחר מכן, כאשר המבקש לא הראה צידוק סביר לשיהוי בהגשת הבקשה.
סוף דבר
18. 18. הבקשה נדחית

19. 19. כל צד ישא בהוצאותיו.
ניתן היום ח' באב, תשס"ז (23 ביולי 2007) בהעדר הצדדים.
המזכירות תמציא העתקים לב"כ הצדדים.
שדיאור שרה
, שופטת

000099/06בש 730 הדס כחלון.








בש בית דין אזורי לעבודה 99/06 יוסי מזרחי נ' משרד התמ"ת (פורסם ב-ֽ 23/07/2007)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים