Google

מוסא מוסטפא חוסרי - עזבון המנוח יוסף חוסין יוסף חניפס ז"ל על יורשיו החוקיים, א. חוסין יוסף כניפס, ב. אמין יוסף כניפס ואח'

פסקי דין על מוסא מוסטפא חוסרי | פסקי דין על עזבון המנוח יוסף חוסין יוסף חניפס ז"ל על יורשיו החוקיים | פסקי דין על א. חוסין יוסף כניפס | פסקי דין על ב. אמין יוסף כניפס ואח' |

9704/03 בשא     24/09/2003




בשא 9704/03 מוסא מוסטפא חוסרי נ' עזבון המנוח יוסף חוסין יוסף חניפס ז"ל על יורשיו החוקיים, א. חוסין יוסף כניפס, ב. אמין יוסף כניפס ואח'




בעניין:

1



בתי המשפט



בית משפט מחוזי חיפה
בשא 009704/03

בתיק עיקרי: א 000563/02

בפני
:
כב' הרשם רון סוקול
תאריך:
24/09/2003




בעניין
:
מוסא מוסטפא חוסרי

המבקש



נ
ג
ד



1. עזבון המנוח יוסף חוסין יוסף חניפס ז"ל על יורשיו החוקיים
:
א. חוסין יוסף כניפס
ב. אמין יוסף כניפס
ג. עאדל יוסף כניפס
2. רשם המקרקעין נצרת עילית





המשיבים


החלטה


1.
בפני
בקשה למתן

פסק דין
המצהיר כי המבקש הינו הבעלים של 1/4 מזכויות הבעלות בחלקה 65, בגוש 10274, על פי הסכם שנערך בינו לבין המנוח יוסף חוסין יוסף חניפס ז"ל (להלן: "המנוח").

2.
לכתב התביעה צורף הסכם שנטען כי נערך בין התובע למנוח ביום 27.9.88. בכתב התביעה נתבע העזבון על ידי שלושה מבניו אשר נטען כי הם יורשיו.

3.
התובע צירף תצהיר עליו חתמו שלושת הבנים ובו הצהירו כי הינם היורשים החוקיים היחידים על פי דין וכי אין יורשים אחרים למנוח. בעקבות הצהרה זו החליט כב' השופט גרשון ביום 17.7.03 לקבל את בקשת התובע ולאשר לבנו של המנוח, חוסין יוסף חניפס, ת"ז 20385001, לייצג את היורשים, וזאת בהתאם לסעיף 122(ב) לחוק הירושה, תשכ"ה-1965.

4.
הואיל ושלושת הבנים שצויינו כיורשים מסכימים למתן הצו המבוקש עותר התובע כעת כי בית המשפט יתן

פסק דין
כמבוקש בכתב התביעה.

5.
מהמסמכים שהוצגו בפני
עולה כי לא ניתן כל צו ירושה או צו קיום צוואה בעניינו של המנוח. אין כל הסבר מדוע הבירור לא נעשה.

6.
סעיף 122(ב) לחוק הירושה קובע כי בית המשפט רשאי לאשר ליורש אחד או לכמה יורשים, מבין כלל היורשים, לבצע פעולה בשם כל היורשים. גם בית המשפט הדן בתובענה של או כנגד היורשים רשאי לאשר את הפעולה.

7.
סעיף 122(ב) לחוק הירושה נועד לאפשר לנציג של היורשים לפעול בשמם ולמענם של כלל היורשים. תנאי מוקדם להפעלת סמכות בית המשפט הינו כי זהות היורשים תהא ידועה בבית המשפט. מינוי נציג לפעול בשם היורשים לא יעשה בטרם הוברר מיהם אותם יורשים שבשמם הוא פועל.

8.
בהעדרו של צו ירושה או צו קיום צוואה אין בפני
בית המשפט הדן בתובענה כנגד עזבון המנוח, כלים להחליט ולקבוע מי הם יורשי המנוח ומי יכול וראוי שייצגם בתובענה.

9.
צריך לזכור כי בהליך של ירושה ישנם מספר שלבים. מתן צו ירושה או צו קיום צוואה מצהיר מי הם היורשים וחלקיהם בעזבון. לעיתים קרובות נדרש שלב נוסף של איתור נכסי המוריש
וחלוקת נכסי העזבון.


סעיף 122 לחוק הירושה מצוי בסימן ה' לחוק שעניינו "ניהול העזבון וחלוקתו בין היורשים", סעיף 122(א) פותח במושג "בניהול העזבון....", משמע מצויים אנו בשלב השני שבו ידועים
יורשי המנוח.

10.
קביעת זכויות היורשים על פי חוק הירושה כפי שתוקן, הינה
בדרך של מתן צו ירושה או צו קיום צוואה על ידי הרשם לענייני ירושה, וכאמור בפרק החמישי לחוק. צו ירושה וצו קיום צוואה מכריזים כלפי כולי עלמא מי הם יורשיו של המנוח. סעיף 69(א) לחוק הירושה מציין מפורשות כי "צו ירושה יצהיר על שמות היורשים ועל חלקו היחסי של כל אחד מהם בעזבון", כך סעיף 69(ב) מכריז על שמות יורשים על פי צוואה. אין כל הליך אחר להצהרת יורשי של אדם שנפטר.

11.
יש לזכור כי בידי הרשם לעניני ירושה או בית המשפט הדן בעניני ירושה ישנם כלים לבחון את הבקשה למתן צו ולבחון את זכויות היורשים, זהותם וחלקיהם. סעיף 67 לחוק מחייב את פרסום הבקשה ברבים ומאפשר שמיעת התנגדויות לצו. כלים אלו אינם מצויים בידי בית המשפט הדן בתובענה שבה העזבון הוא צד. כיצד יכול בית המשפט הדן בתובענה שכזו
לקבוע מי הם יורשי המנוח, מה חלקם בירושה ולשקול מיהו הנציג הראוי לייצגם?

12.
בנסיבות האמורות סבורני כל עוד לא ניתן צו ירושה או צו קיום צוואה, אין מקום לעשיית שימוש בהוראת סעיף 122 וליתן אישור למי שטוען כי הוא יורש של המנוח ליצג את האינטרסים של כלל היורשים.

13.
תוצאה זו מקשה על התובע ורבים כמותו אשר ביצעו עסקה עם אדם שהלך לעולמו בטרם הסתיימה העסקה ברישום. התובע תלוי בחסדי היורשים שיפעלו לקבלת צו ירושה. צריך לזכור גם כי לאחר הוצאתו של צו הירושה אין בדרך כלל כל צורך לפנות לבית המשפט וניתן לפנות ישירות לרשם המקרקעין לשם רישום העסקה.


מזורו של התובע
עשוי להמצא גם בפני
ה לבית המשפט בבקשה למינוי מנהל עזבון שהרי סעיף 78 לחוק קובע כי כל מעוניין רשאי לפנות לבית המשפט למנות מנהל שכזה. מנהל העזבון יבחן את הטענות בנוגע לעסקאות בנכסי המנוח ויוכל לחתום על כל מסמך שידרש להשלמת העסקאות.

14.
התוצאה מכל האמור, הינה כי דין הבקשה למתן

פסק דין
להידחות.


המבקש ימציא תוך 60 יום צו ירשוה או צו קיום צוואה בנוגע לעזבון המנוח ויצרף את היורשים על פי הצו. במידה ולא תוגשכל בקשה או הודעה כאמור תוך המועד שנקבע תימחק התביעה מחוסר מעש.

התיק יובא לעיוני בעוד 70 יום.

המזכירות תמציא העתקים לב"כ הצדדים.
ניתנה היום כ"ז באלול, תשס"ג (24 בספטמבר 2003) בהעדר הצדדים.
רון סוקול
, שופט
רשם בית משפט מחוזי חיפה
שם הקלדנית: סיגל






בשא בית משפט מחוזי 9704/03 מוסא מוסטפא חוסרי נ' עזבון המנוח יוסף חוסין יוסף חניפס ז"ל על יורשיו החוקיים, א. חוסין יוסף כניפס, ב. אמין יוסף כניפס ואח' (פורסם ב-ֽ 24/09/2003)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים