Google

הדיל האשם חליל שרפא , סארה האשם חליל שרפא , חליל האשם חליל שרפא , וסאם גמיל האשם שרפא , גישה- מרכז לשמירה על הזכות לנוע - שר הבטחון , אלוף פיקוד דרום , שר הפנים , מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית

פסקי דין על הדיל האשם חליל שרפא | פסקי דין על סארה האשם חליל שרפא | פסקי דין על חליל האשם חליל שרפא | פסקי דין על וסאם גמיל האשם שרפא | פסקי דין על גישה- מרכז לשמירה על הזכות לנוע | פסקי דין על שר הבטחון | פסקי דין על אלוף פיקוד דרום | פסקי דין על שר הפנים | פסקי דין על מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית |

8533/07 בג"צ     20/03/2008




בג"צ 8533/07 הדיל האשם חליל שרפא , סארה האשם חליל שרפא , חליל האשם חליל שרפא , וסאם גמיל האשם שרפא , גישה- מרכז לשמירה על הזכות לנוע נ' שר הבטחון , אלוף פיקוד דרום , שר הפנים , מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית






בבית המשפט העליון בירושלים

בג"ץ 8533/07 - ו'

בפני
:
כבוד הרשם יגאל מרזל
העותרים:
1. הדיל האשם חליל שרפא
2. סארה האשם חליל שרפא
3. חליל האשם חליל שרפא
4. וסאם גמיל האשם שרפא
5. גישה- מרכז לשמירה על הזכות לנוע



נ ג ד

המשיבים:
1. שר הבטחון
2. אלוף פיקוד דרום
3. שר הפנים
4. מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית


בקשה לפסיקת הוצאות

החלטה
1. לפני בקשה לפסיקת הוצאות מטעם העותרים. עניינה של העתירה בבקשת העותרים כי תותר כניסתם חזרה לרצועת עזה מירדן דרך ישראל. ביום 04.11.07 הגישו המשיבים תגובתם המקדמית לעתירה. במסגרתה טענו, כי דין העתירה להידחות שכן לעותרים, תושבי רצועת עזה, אין כל זכות שבדין להיכנס לשטחי ישראל. עוד הוסיפו המשיבים כי ההחלטה שלא להיעתר לבקשת העותרים נתמכת בשיקולים מדיניים וביטחוניים כבדי משקל. יחד עם זאת, הודיעו המשיבים כי יימשכו המאמצים המדיניים למציאת מענה למצוקת העותרים ועוד כאלף תושבי עזה המבקשים לחזור לרצועה דרך ישראל. הוצע, כי הודעה מעדכנת מטעמם תוגש תוך 21 ימים. כבוד השופט ע' פוגלמן אימץ את הצעת המשיבים והורה להם להגיש הודעה מעדכנת כאמור עד ליום 21.11.07 (החלטה מיום 06.11.07). ביום 26.11.07 הודיעו המשיבים כי מתאם הפעולות בשטחים אישר את כניסת העותרים לרצועה דרך ישראל, לפנים משורת הדין, ולפיכך אין עוד טעם בברור העתירה. ביום 11.12.07, ולבקשת העותרים, נמחקה העתירה. מכאן הבקשה שלפני.

2. לטענת העותרים הגשת העתירה היא שהביאה לקבלת הסעד. עובר להגשת העתירה המשיבים התעלמו מפניותיהם ורק לאחר שהוגשה העתירה הואילו להתיר כניסתם חזרה לביתם שברצועה. זאת כאשר, כך טוענים העותרים, היתר זה ניתן וצריך היה להתקבל שבועות ואפילו חודשים קודם לכן. המשיבים, כך נטען, לא נתנו כל הסבר מדוע היתר זה ניתן במועד בו ניתן כאשר הסעד שהתבקש בעתירה והאפשרות להעניק אותו לא השתנו במשך החודשים בהם הבקשה הייתה מונחת לפני המשיבים. עוד מוסיפים העותרים, כי חרף טענת המשיבים לפיה עניינם מייצג בעיה רחבה הדורשת פתרון "מערכתי", עד כה לא נודע לעותר 5, המטפל בעוד כ-5 מקרים דומים, אודות פתרון "מערכתי " כלשהוא לבעיה.

3. המשיבים מתנגדים לבקשה. לטענתם אין בנסיבות עניינה של העתירה הצדקה לפסיקת הוצאות לטובת העותרים. לפי הנטען, פעלו המשיבים, עוד טרם הגשת העתירה, למציאת פתרון כללי למצוקתם של תושבי הרצועה המבקשים לחזור לביתם. לאחר חלוף זמן בו טרם נמצא פתרון כללי לסוגיה, ונוכח ההערכה כי עד להשגת פתרון כאמור עשוי לחלוף זמן לא מבוטל, החליט מתאם פעולות הממשלה, בשים לב לטעם ההומניטארי העומד ביסוד בקשתם של העותרים, ולפנים משורת הדין, להתיר חזרתם של העותרים לרצועה דרך ישראל. עוד מציינים המשיבים כי פתרון דומה לזה שהוצע לעותרים הוצע למשפחה נוספת בעלת נסיבות דומות, עובדה שיש בה כדי לחזק את הטענה בדבר העדר קשר סיבתי בין העתירה וקבלת הסעד. הפתרון לעותרים הושג, כך נטען, במסגרת המאמצים הכללים שנעשו על מנת למצוא מענה למצוקת כלל תושבי עזה השוהים מחוצה לה ומבקשים לחזור לביתם.

4. לאחר שעיינתי בחומר שהובא לפני ובטענות בעלי הדין, ובשים לב לקריטריונים שנקבעו בפסיקה (ראו בג"צ 842/93 אל נסאסרה נ' שר הבינוי והשיכון, פ"ד מח(4) 217, (1993)), שוכנעתי כי דין הבקשה להדחות. אין מחלוקת כי עניינם של העותרים היה חלק מסוגיה רחבה שנגעה לעוד רבים מתושבי הרצועה המצויים מחוצה לה וביקשו לחזור לביתם דרך ישראל, וכי נדרש בהתאם לגבש מתווה פעילות כולל ומדיניות עקרונית בנדון. אכן, גיבוש פתרון כאמור עשוי להתארך זמן רב באשר נשקלים במסגרתו שיקולים מדיניים וביטחוניים כבדי משקל. נוכח הערכת המשיבים כי פתרון מערכתי בסוגיה לא יושג בהקדם, ובנסיבות הקונקרטיות של העותרים, הוחלט, לפנים משורת הדין, להתיר את כניסתם לישראל לצורך חזרתם לעזה. הנה כי כן, הפתרון בעניינם של העותרים הושג כחלק מהמאמצים הכללים שנעשו על מנת לפתור את מצוקתם של תושבי הרצועה המבקשים לחזור לביתם שבעזה דרך ישראל, ובמנותק מהשאלות העקרוניות שבעתירה, שלא הוכרעו. במצב דברים זה, שוכנעתי כי אין מקום לפסוק הוצאות לחובת המשיבים. התוצאה היא אפוא כי דין הבקשה להידחות.

ניתנה היום, י"ג באדר ב' תשס"ח (20.3.2008).
יגאל מרזל
, שופט
ר ש ם
_________________________
העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח. 07085330_l07.doc טו
מרכז מידע, טל' 02-6593666 ; אתר אינטרנט, www.court.gov.il








בג"צ בית המשפט העליון 8533/07 הדיל האשם חליל שרפא , סארה האשם חליל שרפא , חליל האשם חליל שרפא , וסאם גמיל האשם שרפא , גישה- מרכז לשמירה על הזכות לנוע נ' שר הבטחון , אלוף פיקוד דרום , שר הפנים , מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית (פורסם ב-ֽ 20/03/2008)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים