Google

נחום גלעדי - המוסד לביטוח לאומי

פסקי דין על נחום גלעדי | פסקי דין על המוסד לביטוח לאומי

2991/00 בל     26/08/2003




בל 2991/00 נחום גלעדי נ' המוסד לביטוח לאומי




בעניין:

1



בתי הדין לעבודה


בית הדין האזורי לעבודה - חיפה
בל 002991/00


בפני
:
כב' השופטת מ. אריסון-חילו

תאריך:
26/08/2003


ונציגי הציבור: מר שמחה מילר ומר ניסים מידן


בעניין:
נחום גלעדי







התובע



- נ ג ד -


המוסד לביטוח לאומי




ע"י ב"כ עו"ד
אורה קרן

הנתבע


פסק - דין

1.
לפנינו תביעת התובע להכיר באירוע מיום 5.3.2000 שאירע לו כתאונת עבודה.

2.
הנתבע דחה את תביעת התובע מן הטעם שהתאונה אירעה בתחום ביתו הפרטי של התובע.

3.
התובע הינו נהג מונית ובעל מונית. ביום 5.3.2000 בעת שהלך לכיוון המונית שלו שחנתה במוסך הפרטי בביתו, החליק התובע במדרגות המובילות למוסך ונפגע בברכו הימנית.

4.
באשר למקום ונסיבות האירוע מיום 5.3.2000 העיד התובע (בעמ' 1 לפרוטוקול):

"אני נהג מונית ובעל מונית. אני עובד בבית, שם אני מקבל טלפונים ולמעשה זה משמש כמשרד שלי משם אני יוצא לנסיעות. המונית חונה בתוך חצר הבית. יצאתי מהבית והלכתי לכיוון המונית והחלקתי על המדרגות המובילות לגרג', שם חנתה המונית. קיבלתי מכה בברך ימין."

ובהמשך העיד התובע (בעמ' 2 לפרוטוקול):
"ש.
האם אתה מסכים שהנפילה שלך היתה בשטח הפרטי שלך?
ת.
מהבית יש לי מדרגות ואני לא צריך להגיע בכלל לכביש.
אני נפלתי בשטח הפרטי שלי.
אני משמש כנהג מונית שנים רבות. לפני עשרים וכמה שנים היה לנו משרד בטבעון והוא התפרק וכל נהג הלך לדכרו.
אני מנהל את העבודה שלי מהבית, מקבל טלפונים, ובאותו יום יצאתי מהבית הלכתי לכיוון המונית שלי על מנת לצאת לנסיעה."

בהודעתו (מוצג נ/3 עמ '2) נשאל התובע למי שייכת החניה וזו היתה תשובתו:
"לבני ביתי בלבד והיא ברשותי בלבד".

5.
ברי כי הפגיעה הנטענת אירעה כתוצאה מכך שהתובע החליק על המדרגות המובילות למוסך הפרטי בביתו שם חנתה המונית שלו בשטחו הפרטי, שעה שהלך לכיוון המונית שלו להתחיל בנסיעה. נשאלת השאלה האם אירוע זה הוא בבחינת "תאונת עבודה"?

6.
סעיף 80(1) לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב] התשנ"ה-1995

(להלן - החוק) קובע:
" 80.
חזקת תאונת עבודה [36]
רואים תאונה כתאונת עבודה אף אם -
(1) אירעה תוך כדי נסיעתו או הליכתו של המבוטח לעבודה ממעונו או ממקום שבו הוא לן אף אם אינו מעונו, מן העבודה למעונו או ממקום עבודה אחד למשנהו, ועקב נסיעתו או הליכתו זו;

7.
יצא מבוטח ממעונו בדרכו לעבודה ונפגע בתאונה, מהו תחום המעון שממנו והלאה יש לראות בתאונה שאירעה בדרכו לעבודה כ"תאונת עבודה" במסגרת הוראתו של סעיף 80 (1) לחוק.

שאלה זו נדונה בהרחבה ב

פסק דין
משה רונן (עב"ל 19/99 המוסד לביטוח לאומי
- משה רונן, עבודה ארצי כרך לג (10), 31) וכך פסקה כבוד השופטת ארד בסעיף 16 לפסק הדין:

"16.
אם נשים את ההלכות הללו באגודה אחת, נמצא בהן מגמה פרשנית אחידה והיא זו: כל עוד נמצא המבוטח בתחום בו הוא אדון לעצמו, בו הוא חולש על מצב הדברים בסביבתו, לרבות על הסיכונים הגלומים בה, ולו בלבד השליטה המלאה באמצעים הנדרשים לסילוק הסיכונים הללו - יש לראותו כמי שנמצא ברשות היחיד שלו הלא היא "מעונו". בצאתו "ממעונו" בא המבוטח ברשות הרבים מקום בו אין לייחס לו שליטה ייחודית ומלאה על הסיכונים להם הוא נחשף בדרכו לעבודה. בכך הופכים סיכונים אלה, על דרך החזקה, לחלק מתנאי העבודה וסיכוניה."

ובהמשך

פסק דין
בסעיפים 20 ו - 21:

"20.
כאמור, אין חולק על כך שהתחום הגרעיני, הראשוני, הברור והמוגדר של רשות היחיד הוא מדלת ביתו של המבוטח פנימה בו "שולטים בכיפה תנאי חייו הפרטיים"([22]). זהו מעונו של המבוטח.

מנגד, אליבא דכולי עלמא כביש או מדרכה, רשות הרבים הם, בהיותם פתוחים ופרוצים לכול ומחוץ לשליטתו של היחיד. זו הדרך בה חשוף המבוטח לסיכונים ההולכים ונמשכים על דרך החזקה, המוקמת בסעיף 80 לחוק, ממקום העבודה ואליו.

בין רשות היחיד הברורה שהיא, כאמור, מדלת המעון פנימה, לבין רשות הרבים הפרוצה לסיכוני הדרך, ישנם מקרים בהם קיים התחום האפור. זה תחום החצרים שמחוץ לדלת המעון והסמוכים אליו. או אז מתעוררת השאלה להיכן נשייך תחום זה. האם נראה בו, ככלל את רשות הרבים, או שמא ייספח לרשות היחיד של המבוטח - למעונו - ואם כן, באילו מקרים.

21.
התשובה לשאלה זו כרוכה בתשובה לשאלה "למי והיכן, אם בכלל, השליטה על סיכוני הדרך" בתחום האפור הזה. תנאי "השליטה המלאה" בו מדובר הוא ממין השליטה שיש למבוטח בביתו פנימה בו "שולטים בכיפה תנאי חייו הפרטיים". אלה המקרים היוצאים מן הכלל בהם ניתן לראות את תנאי חייו הפרטיים של המובטח כהולכים ומתמשכים גם אל התחום שמעבר לדלת הבית.

המדובר הוא במקום בו יכולים אנו לקבוע כי למבוטח ישנה אותה יכולת של שליטה מלאה על המתרחש בגבולותיו, לרבות על הסיכונים הגלומים בה, כשם שיש לו בביתו פנימה. כזו עשויה להיות רחבה הסמוכה לבית הפרטי, מדרגות, שביל או חצר סגורים ומגודרים בשער, שבהם למבוטח בלבד היכולת לקבוע את מצב התחזוקה שלהם, או את פתיחת השער ונעילתו, כדרך שעושה הוא בדלת ביתו."

8.
נשאלת השאלה האם המדרגות בהן החליק התובע ונפגע מצויות הן בתחום המעון או מחוץ לדלת המעון, לאמור ברשות הרבים?

9.
התובע העיד כי נפל בשטח הפרטי שלו. מביתו יש לו מדרגות ואין הוא צריך להגיע כלל לכביש, והוא החליק במדרגות המובילות למוסך הפרטי ("לגרג' "-כדבריו) שם חנתה המונית בתוך חצר הבית, והתובע היה בדרכו את המונית. מכאן שלתובע יש את אותה יכולת שליטה מלאה על סיכוני הדרך ועל המתרחש בחצריו ובכלל זה במדרגות שלו, כשם שיש לו שליטה על סיכונים ממין אלה בביתו פנימה. משכך יש לקבוע כי המדרגות בהן החליק התובע מצויות בתחום "המעון" של התובע ולא ברשות הרבים. על כן יש לראות בתובע כמי שטרם סגר מאחוריו את דלת הבית בעת אירוע התאונה ועדיין היה בתחום רשות היחד שלו.

10.
התובע טוען כי כנהג מונית מקום עבודתו מתחיל ומסתיים בביתו ועל כן כל תאונה שאירעה לו מרגע שיצא מפתח ביתו ועד שהוא מסיים את עבודתו ומגיע חזרה לביתו יש להכיר בה כתאונת עבודה.

11.
העובדה שהתובע קיבל קריאות טלפוניות לנסיעות, באמצעות הטלפון שבביתו הפרטי, אינה הופכת את ביתו למקום עבודתו. עבדותו של התובע כי בנהיגת מונית המתבצעת בדרכים ועבודה זו אינה מתבצעת בביתו הפרטי. חשוב גם להדגיש כי האירוע לא אירע בתוך ביתו, אלא לאחר שהתובע יצא מביתו ונמצא בחצריו. משכך אין אנו מקבלים את טענת התובע, לפיה מקום עבודתו הוא בביתו וכי עבודתו מתחילה ומסתיימת בביתו.

12.
זאת ועוד, ברי כי לו נהג שכיר היה נפגע בתאונה, בכזו שאירעה לתובע, התאונה, לפי הלכת משה רונן, לא היתה מוכרת כתאונת עבודה. נשאלת השאלה האם יש מקום להיטיב את מצבו של התובע, שהנו נהג מונית עצמאי, על פני מצבו של נהג מונית שכיר, ולהכיר בתאונה כתאונת עבודה רק משום שהתובע נהג לקבל קריאות טלפוניות לביתו?
איננו מוצאים כל סיבה להיטיב את מצבו של נהג המונית העצמאי על פני מצבו של נהג מונית שכיר.

13.
משקבענו כי התאונה אירעה בתחום רשות היחיד של התובע ולא ברשות הרבים, אין להכיר בה כ"תאונת עבודה" ומשכך אנו דוחים את התביעה ואין אנו עושים צו להוצאות.


14.
לצדדים זכות ערעור לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים תוך 30 יום מקבלת

פסק דין
זה.


ניתן היום כ"ח באב, תשס"ג (26 באוגוסט 2003) בהעדר הצדדים.
המזכירות תמציא את פסק הדין לצדדים בדואר רשום עם אישור מסירה.


שמחה
מילר
נציג עובדים

ניסים
מידן
נציג מעבידים

מ. אריסון-חילו
, שופטת









בל בית דין אזורי לעבודה 2991/00 נחום גלעדי נ' המוסד לביטוח לאומי (פורסם ב-ֽ 26/08/2003)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים