Google

מדינת ישראל - גבריאל (בן יעקב) כהן

פסקי דין על גבריאל (בן יעקב) כהן

163/03 פ     08/01/2004




פ 163/03 מדינת ישראל נ' גבריאל (בן יעקב) כהן




בעניין:

1



בתי המשפט


בבית המשפט המחוזי בירושלים
ת"פ 163/03


לפני:
כבוד השופטת יפה הכט


08/01/2004




בעניין:
מדינת ישראל
באמצעות פרקליטות מחוז י-ם


ע"י ב"כ עוה"ד
ג'ויה שפירא

המאשימה


- נ ג ד -



גבריאל (בן יעקב) כהן
באמצעות הסניגוריה הציבורית


ע"י ב"כ עוה"ד

אנדרה רוזנטל

הנאשם



גזר דין


1.
הנאשם הורשע לאחר שמיעת ראיות, בשוד בנסיבות מחמירות - עבירה לפי סעיף 402(ב) לחוק העונשין התשל"ז-1977 (להלן – החוק); סחיטה בכוח - עבירה לפי סעיף
427(א) סיפא לחוק; וסחיטה באיומים - עבירה לפי סעיף 428 סיפא לחוק (2 עבירות).

2.
בשלב הטיעון לעונש ביקש הנאשם לצרף את ת"פ 1811/02 שהתנהל בבית משפט השלום בבית שמש, שבו הודה הנאשם והורשע בהחזקה ושימוש – עבירה לפי סעיף
7(א)+(ג) סיפא לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973.

תסקירי שירות המבחן
3.
ביום 18.6.03, בעקבות מעצר הנאשם בת"פ 1811/02 הכין שירות המבחן תסקיר, המבוסס על שיחה עמו
בבית המעצר ועל היכרות קודמת.
הנאשם יליד 1957 (בן 47) רווק. מקום מגוריו בבית אמו שהיא כבת 76. אביו נפטר לפני שמונה שנים. האם מתקיימת מקצבת הביטוח הלאומי. שלושת אחיו בעלי משפחות, מנהלים אורח חיים נורמטיבי ואינם מעורבים בפלילים. בילדותו סבלה המשפחה ממצוקה כלכלית קשה, והנאשם סבל מהזנחה. בשנת 1975 התגייס לצה"ל. חרף קשיים בתחילת השירות, לאחר שעבר לבסיס במרכז הארץ, השלים הנאשם את שירותו הצבאי. לאחר השחרור עבד בעבודות מזדמנות והיה חשוף לשימוש בסמים.
הנאשם מכור לסמים למעלה מ- 20 שנים. הוא ריצה מספר תקופות מאסר. לפני
כשנתיים לאחר ריצוי עונש של שלוש וחצי שנות מאסר שב לבית אמו ולא
עשה
צעד ממשי להשתלב בטיפול גמילה מסמים. הוא גם סרב לאפשרות להשתלב במסגרת פנימייתית ארוכת טווח למכורים לסמים, על רקע הכחשת חומרת התמכרותו לסמים, ואף ניסה להמעיט בחומרת התמכרותו.

4.
התסקיר הנ"ל צורף כחלק מתסקיר שערך שירות המבחן ביום 8.10.03 בתיק זה, ובו הביע הנאשם את רצונו לצרף תיק. שירות המבחן למד מפי העובדת הסוציאלית במקום מעצרו כי הנאשם טוען שחדל להשתמש בסמים, אולם העניין לא נבדק. עוד דווח לשירות המבחן, כי הנאשם הסתגל לתנאי מעצרו, ולא התעוררו עמו בעיות מיוחדות. מאחר שלפני מעצרו לא התחיל הנאשם בגמילה, נמנע שירות המבחן מהמלצה אודותיו.

5.
לבקשת סניגורו, ולאחר שהנאשם טען כי רצונו להיגמל, חזר בית המשפט והורה לשירות המבחן להגיש תסקיר משלים, שיבהיר את העמימות שעלתהבתסקיר מיום 8.10.03, ויבחן את המוטיבציה של הנאשם להשתלב, אולי, בהליך גמילה במסגרת השב"ס.

6.
בתסקיר מיום 24.11.03 דיווח שירות המבחן, כי הנאשם ביטא מוטיבציה מילולית לעבור הליך גמילה, כשלטענתו, אין הוא משתמש בסמים מאז מעצרו. עוד דיווח שירות המבחן, כי מחד, ניכרת עייפותו מאורח חייו ההתמכרותי, ומאידך לא התרשם שירות המבחן מרצון כנה לעשות שינוי מעמיק באורח חייו. שירות המבחן גילה ספקות לגבי יכולתו של הנאשם להשתלב במסגרת טיפולית ארוכת טווח, ללא יכולת להתייחס למניעים הרגשיים שבבסיס התמכרותו. שירות המבחן חזר וציין, כי לנאשם יכולת טובה לתפקד במסגרות ברורות כמו בית הכלא. ביחס להרשעתו בתיק זה - נטל הנאשם אחריות חלקית בביצוע העבירות.
לאור התרשמות שירות המבחן מיכולתו המוגבלת של הנאשם להשתלב בתוכנית גמילה ארוכת טווח, נמנע מהמלצה טיפולית. שירות המבחן הוסיף, כי ביחס להשתלבותו של הנאשם בתוכנית שיקום במסגרת שירות בתי הסוהר - זו תיבחן ע"י גורמי הטיפול בשב"ס לאחר מתן גזר הדין, כשבית המשפט יכול להמליץ כי תיבדק אפשרות לשלבו בתוכנית גמילה במסגרת כתלי בית הכלא.
6.
לנאשם גיליון הרשעות לא מבוטל, רובן בעבירות סמים והיתר בעבירות רכוש. הרשעתו האחרונה הינה משנת 1997, בגינה ריצה 42 חודשי מאסר בפועל.

7.
ב"כ המאשימה, עו"ד ארז פדן, מבקש לגזור על הנאשם עונש מאסר ההולם את חומרת העבירות בהן הורשע, וכן מאסר על תנאי. כתב האישום מגלה מסכת של אלימות והתעללות כלפי אמו, שנמשכה על פני זמן רב. בית-המשפט לענייני משפחה נחלץ להגן על אמו של הנאשם והוציא צו הגנה, אך הנאשם לא כיבד אותו. מסכת האלימות כלפי אמו, אישה חולה ומבוגרת, נמשכה. הנאשם הוציא את אמו מביתה והורה לה להביא לו כסף ועד שלא תמלא את מבוקשו לא תעז תוכל לשוב.
לאחר מכן ביצע שוד בנסיבות מחמירות באמצעות הסכין כלפי בת משפחה. התנהגות הנאשם באה בעקבות שימוש בסמים, אולם אין זו נסיבה מקלה. ב"כ המאשימה ביקש להרחיק את הנאשם מהחברה לתקופה ממושכת בתקווה שהדבר ירתיע אותו מלשוב על מעשים מן הסוג הזה. עוד הוסיף, שהנאשם לא חסך מזמנו של ביהמ"ש ולא הקל על אמו שנדרשה להעיד בבית המשפט. בידי שירות המבחן אין המלצה טיפולית לנאשם הנוטל אחריות חלקית בלבד. לגבי התיק הנוסף טען, כי מדובר באחזקת סם בכמות העולה פי
ארבע מהחזקה הקבועה בחוק.

8.
הסניגור, עו"ד אנדרה רוזנטל
, מבקש לייחס את אי נטילת האחריות לבעיה נוירואורגנית, ממנה סובל הנאשם מגיל צעיר, שפוגעת בכושר השיפוט שלו, כעולה מתסקיר שירות המבחן מיום 18.6.03 ואין להחמיר עמו רק משום שניהל הוכחות. במדרג עבירות השוד מצויים מעשיו של הנאשם, בגינן הורשע, ברף הנמוך. כתב האישום המקורי שהוגש בבית משפט השלום היה חמור עד שתוקן, וביקש שלא למצות עמו את הדין.

9.
הנאשם לא רצה לומר דבר, פרט לכך, שהוא חי בשלום עם משפחתו ומצטער על מה שקרה.

10.
בהכרעת הדין פורטו בהרחבה מעלליו של הנאשם, שכוונו כנגד אמו החולה והמבוגרת, עליה נהג לאיים ואותה נהג לסחוט כדי לספק את הצורך שלו בסם. הנאשם לא בחל לשדוד את גיסתו שהגיעה לבית חמותה כדי לסייע לה. העובדה שהנאשם מכור לסמים אין בה להצדיק את מעשיו.
על פי העובדות בהן הודה בת"פ 1811/02, ביום 1.5.02, בסמוך לשעה 11:40, באזור צומת נחשון, החזיק הנאשם סם מסוכן מסוג הרואין במשקל 1.798 גרם נטו וכן סם מסוכן מסוג קוקאין במשקל 1.1355 גרם נטו, ללא היתר או רשיון.
כפי הנראה, לא הפנים הנאשם את חומרת מעשיו, והסכנה לאמו ולבני משפחתו נותרה בעינה ומחייבת להרחיקו ממנה ומהחברה לפרק זמן ארוך. עובדה שניהל הוכחות לא תעמוד לחובתו, אך גם לא תעמוד לו הזכות להקלה בעונש העומדת למי שמודה ונוטל אחריות. מתברר, שגם רצון של ממש להיגמל מסם לא גילה הנאשם עד כה.

11.
לאור האמור אני גוזרת על הנאשם בגין העבירות בהן הורשע
בשני התיקים שלוש שנות מאסר לריצוי בפועל מיום מעצרו (11.5.03). בנוסף אני גוזרת עליו שישה חודשי מאסר על תנאי והתנאי הוא שהנאשם לא יעבור עבירה שהיא פשע, או עבירה לפי פקודת הסמים המסוכנים (למעט שימוש עצמי), במשך שלוש שנים מיום שחרורו ממאסר.
יש לקוות שבתקופת מאסרו זו תיבחן האפשרות לשלב את הנאשם בתכנית גמילה, שכן זו עשויה להיות אולי ההזדמנות האחרונה של הנאשם שהחמיץ שנים רבות לנהל אורח חיים תקין בגלל שימוש בסם, להיחלץ ממעגל הסמים ובדרך זו לפצות את אמו ואת גיסתו על העוול שגרם להן.

זכות ערעור לבית המשפט העליון תוך 45 יום מהיום.

ניתן היום י"ד בטבת, תשס"ד (8 בינואר 2004) במעמד ב"כ המאשימה, הנאשם וסניגורו.



יפה הכט
, שופטת







פ בית משפט מחוזי 163/03 מדינת ישראל נ' גבריאל (בן יעקב) כהן (פורסם ב-ֽ 08/01/2004)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים