Google

מדינת ישראל - איאד ראס מהנדסים יועצים ופיקוח בע"מ , איאד ראס

פסקי דין על איאד ראס מהנדסים יועצים ופיקוח | פסקי דין על איאד ראס |

6256/06 פ     19/06/2008




פ 6256/06 מדינת ישראל נ' איאד ראס מהנדסים יועצים ופיקוח בע"מ , איאד ראס




בעניין:

1



בתי משפט


בית משפט השלום נתניה
פ
006256/06


בפני
:
כב' השופטת טלמור אביבה
תאריך:
19/06/2008



בעניין:
מדינת ישראל


ע"י ב"כ עו"ד
אלרואי
התובעת


נ ג ד


1 . איאד ראס
מהנדסים יועצים ופיקוח בע"מ

2 . איאד ראס
- בעצמו


ע"י ב"כ עו"ד
מראם עומר
הנאשמים

גזר דין


הנאשמים הורשעו על פי הודאתם ב- 3 עבירות שעניינן
מסירת ידיעה לא נכונה או לא מדויקת בלא הסבר סביר ומסירת דו"ח או מסמך אחר הכוללים מידע כאמור, כמפורט באישום הראשון לכתב האישום שבת.פ. 6256/06 בית משפט שלום נתניה (להלן :"כתב האישום"), עבירות לפי סעיף 117(א)(3) לחוק מס ערך מוסף, תשל"ו – 1975 (להלן :"החוק"), ביחד עם סעיף 119 לחוק.

בנוסף, הורשע הנאשם 2
עפ"י הודאתו ב- 5 עבירות שעניינן הוצאת חשבוניות מס מבלי שהיה זכאי לעשות כן, עבירות לפי סעיף 117(א)(5) לחוק, ובנוסף ב- 5 עבירות שעניינן הוצאת חשבוניות מס ואי תשלום המס הכלול בה במועד, עבירות לפי סעיף 117(א)(14) לחוק.
ב"כ המאשימה בטיעוניה לעונש ציינה הדברים הבאים:
"ביום 7.2.08 הודו הנאשמים במסגרת הסדר טעון בעבירות שענינן הגשת דוחות כוזבים והוצאת חשבוניות מבלי שהיו זכאים לעשות כן. אלמלא הסדר
הטעון היתה המאשימה עותרת לעונש חמור הרבה יותר מזה שהיא טוענת לו היום. עם זאת התביעה
לקחה בחשבון את האינטרס הציבורי, מדיניות הענישה ואת העובדה שהנאשמים שילמו 100,000 ₪ על חשבון חובם שעומד על כ-300,000 ₪ וע"י כך הסירו את המחדלים בחלקם. מדובר בנאשמים שעסקו במתן שרותי בניה ואדריכלות. הנאשם 2 הקים עד היום 6 חברות בשתי שותפויות. לנאשם 2 עבירות בתיק של חברה אחרת שהסתיים בתשלום כופר. הנאשמים הוציאו חשבוניות מבלי שהיו רשומים ומבלי שהמערכת ידעה עליהם ובכך ניצלו את מנגנון המע"מ לגריפת רווח קל מהמערכת.
הפסיקה אמרה כל מה שאפשר לומר, הן על חומרת ההשתמטות ממס, הן על המרמה המלווה אותה, הן על הנזק לאוצר המדינה, והן על תוצאתה המופלה לרעה אזרחים שומרי חוק המשלמים מס כדין.
בתי המשפט קבעו מדיניות ענישה מחמירה בעבירות מס ובעבירות כלכליות אשר כתוצאה מהם נגרעים כספים באופן מכוון מקופת הציבור. עבירות מס הן עבירות קלות לביצוע וקשות לגילויי תפיסה ולכן יש לעקור אותן מהשורש ע"י ענישה מכאיבה ומרתיעה. ענישה שאין בה מסר הרתעתי פוגעת בציבור שלם של עוסקים ישרים המשלמים את המס כדין. יתרה מכך, שיטתנו מבוססת על יחס של אמון בין הרשות לעוסק ומכאן שגילויין של עבירות מס הוא קשה ביותר. הקנס הקבוע בחוק מע"מ לעבירה על סעיף 117(א) הוא 26,100 ₪ לכל עבירה. הנאשם הודה בביצוע 13 עבירות על ביצוע סעיף 117(א). בעבירות מס לקנס יש חשיבות רבה שכן הוא ממן העבירה. עפ"י הלכה פסוקה בעבירות מס כאשר העבריין גורף לכיסו רווחים קלים יש להכותו בכיסו גם למען יראו ויראו. השיקול בהטלת קנסות כבדים הוא לשם הגדלת הסיכון העסקי וסילוק הכדאיות הכלכלית שבביצוע עבירות מס במרמה. לענין המאסר על תנאי, התביעה מבקשת מבית משפט לגזור על הנאשם מאסר על תנאי משמעותי שכן הוא ממשיך להיות במעגל העסקים ויש להרתיעו.
לענין המאסר בפועל הרי כפי שצויין במסגרת עסקת הטעון יוטל על נאשם 2 עונש מאסר בפועל של 6 חודשים שירוצה בעבודות שירות. כמו כן יוטל קנס עפ"י קביעת בית משפט בהתאם לנתונים כפי שפורטו והכל כפי שצויין בעסקת הטעון בישיבת יום 7.2.08."

ב"כ הנאשמים עתר להקלה בעונשם של הנאשמים בציינו כדלקמן:
"ראשית אני רוצה לחדד את העובדה שהנאשמים שילמו 100,000 ₪ ובכך הסירו חלק מהמחדלים נשוא כתב האשום. הנאשם 2 הוא מהנדס במקצועו, בוגר טכניון נשוי ומפרנס יחיד במשפחתו. נכון שבזמנו בענין אחר של חברה אחרת הנאשם שילם כופר. אין לנאשם עבר פלילי. מדובר בנאשם נורמטיבי. מדובר במעידה חד פעמית. הנאשם הודה, נחסך זמן שיפוטי. מבקש להתייחס לכל האמור כנסיבות מקלות משמעותיות לגבי הנאשמים ולהתחשב בכך באשר לגובה הקנס שיוטל על כל אחד מהם ולאמץ עסקת הטעון באופן שעל נאשם 2 יוטל עונש של מאסר בפועל של 6 חודשים שירוצה בעבודות שירות, עונש מאסר על תנאי וקנס תוך התחשבות בכל האמור. מגיש קבוצת פסקי דין מוגשת יחד ומסומנת א' מהם עולה שניתן להתחשב בנסיבות הכלכליות הקשות של הנאשמים. הנאשם מביע חרטה על מעשיו, גם אם מדובר במעשים חמורים הרי שהם לא ישנו.
בעניננו, העונש שמוטל על הנאשם אשר יוטל עליו עונש של מאסר בפועל שירוצה בעבודות שירות הוא עונש כבד, כך שיש להקל בגובה הקנס. מבקש לאמץ את מה שאמור בפסקי הדין מוצג א' באשר לגובה הקנס."

העבירות שעברו הנאשמים הינן עבירות חמורות.
נפסק לא אחת כי יש להתייחס בחומרה יתירה לעבירות בניגוד לדיני המיסים שכן המניע לעבירות אלו הוא הרצון להפיק רווחים וראוי הוא כי מי שהורשע בעבירות אלו יוטל עליו עונש של מאסר בפועל וגם קנס משמעותי.
לעניין מדיניות הענישה בעבירות מס כבר נאמר פעמים רבות כי אין בין גוזל כספי הציבור לגוזל כספי הפרט ולא כלום. אלה גם אלה חטאם רב הוא, ואלה גם אלה ראויים בנסיבות המתאימות למיצוי הדין הן בעונשי מאסר ממשיים והן קנסות כספיים משמעותיים.
לא בכדי צוין בפסיקה כי ההיבט המרכזי החייב להנחות את בית המשפט הוא ההיבט הציבורי. היבט זה מכריע כל היבט אישי שראוי להישקל לטובת הנאשם, אף שאין להתעלם מאלו לחלוטין.

במסגרת הטיעונים לעונש ציין ב"כ הנאשמים שנאשם 2 הינו אדם נורמטיבי, אין לו הרשעות קודמות, מפרנס יחיד במשפחתו. מאחר וחלק מהמחדלים נשוא כתב האישום הוסרו, עתר ב"כ הנאשמים לאמץ את עסקת הטיעון שנערכה בין הצדדים באופן שעל נאשם 2 יוטל עונש של 6 חודשי מאסר בפועל שירוצו בעבודות שירות, עונש של מאסר על תנאי לתקופה קצרה, וכי על כל אחד מהנאשמים יוטל קנס בשיעור נמוך.

לא אחת נקבע בפסיקה כי במקרים רבים של עבירות מס עדים אנו לתופעה שבה עברייני המס באים ושוטחים בפני
בית המשפט את בעיותיהם הכלכליות ו/או המשפחתיות ו/או הרפואיות וכבר נקבע כי לגבי העבירות הללו אי אפשר להתעלם מחומרתן גם כאשר קיימות נסיבות אישיות לא קלות, אלא יש להמחיש בפועל כי גם עבריינות בתחום המס ראוי שתיענש בכל חומרת הדין.

מאידך, אני מתחשבת לקולא בכך שהנאשמים הודו באשמה, חלק מהמחדלים נשוא כתב האישום הוסרו, נאשם 2 הינו מפרנס יחיד במשפחתו, אין לנאשמים הרשעות קודמות.
בנסיבות אלו ולאחר ששקלתי בזהירות יתירה כל האמור אני מאמצת עסקת הטעון שנערכה בין הצדדים ומורה בזאת כדלקמן :
1.
אני דנה נאשם 2 לתקופת מאסר של 6 חודשים בפועל.
עונש המאסר בפועל ירוצה בעבירות שירות, זאת אם ימצא הממונה על עבודות שירות
כי הנאשם יכול לבצע את עונש המאסר שהוטל עליו
בעבודות שירות.

2.

על מנת להרתיע נאשם 2 מלעבור עבירות דומות בעתיד, אני דנה נאשם
2 לתקופת מאסר של 8 חודשים על תנאי למשך שנתיים והתנאי שלא יעבור אותן עבירות.

3.

אני דנה נאשמת 1 לתשלום קנס בסך
של 10,000
₪ הקנס ישולם ב -
10 תשלומים
שווים ורצופים
שהראשון לא יאוחר מיום 1.7.08 וכל 1 לחודש שלאחר מכן.

אי תשלום שיעור אחד משיעורי הקנס במועד מעמיד את כל יתרת הקנס לפירעון מיידי.
4.

אני
דנה נאשם
2
לתשלום קנס בסך של
20,000 ₪
או 180
ימי מאסר תמורתם.
הקנס ישולם ב - 20 תשלומים שווים ורצופים כשהראשון לא יאוחר מיום 1.7.08 ובכל 1 לחודש שלאחר מכן.
אי תשלום שיעור אחד משיעורי הקנס במועד מעמיד את כל יתרת הקנס לפירעון מיידי.

זכות ערעור תוך 45 יום מהיום.

ניתנה היום ט"ז בסיון, תשס"ח (19 ביוני 2008) במעמד הצדדים


_____________
א. טלמור, שופטת

התובעת:

מבקשת שתינתן חוות דעת הממונה על עבודות שירות ובה יקבע באיזה עבודת שירות יבצע הנאשם את עונש המאסר שהוטל עליו.
הנאשם:

כתובתי קלנסווה מיקוד 42837 ת.ד.3320 טלפון 2287081-050. טלפון
בבית 8780095-09.

החלטה
נקבע לדיון ליום
17.9.08
שעה
11:30.
עד אז תוגש חוות דעת הממונה על עבודות שירות ובה יקבע באיזה עבודת שירות יבצע הנאשם את עונש המאסר שהוטל עליו.
תשומת לב הממונה על עבודות שירות מופנית לכתובת הנאשם ומס' הטלפון כפי שצויינו לעיל.
המזכירות תודיע החלטתי לממונה על עבודות שירות.
והודע
19 ביוני, 2008 (ט"ז בסיון תשס"ח)

______________

א. טלמור, שופטת






פ בית משפט שלום 6256/06 מדינת ישראל נ' איאד ראס מהנדסים יועצים ופיקוח בע"מ , איאד ראס (פורסם ב-ֽ 19/06/2008)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים