Google

סאלח אבו ריקה אסעד - סאלח אבו רקיה ח'דר, עזבון המנוח מוסטפא סאלח אבו רקיה

פסקי דין על סאלח אבו ריקה אסעד | פסקי דין על סאלח אבו רקיה ח'דר | פסקי דין על עזבון המנוח מוסטפא סאלח אבו רקיה |

1088/04 ברע     14/03/2004




ברע 1088/04 סאלח אבו ריקה אסעד נ' סאלח אבו רקיה ח'דר, עזבון המנוח מוסטפא סאלח אבו רקיה




בעניין:

1



בתי המשפט


בית משפט מחוזי חיפה
ברע001088/04


בפני
:
כב'
השופט י.יעקבי-שווילי

- ס.נשיא
תאריך:
14/03/2004



בעניין
:
סאלח אבו ריקה אסעד




ע"י ב"כ עו"ד
גזמאוי אברהים

המבקש



- נ ג ד -


1 . סאלח אבו רקיה ח'דר

2 . עזבון המנוח מוסטפא סאלח אבו רקיה


ע"י ב"כ עו"ד
כמאל זכי

המשיבים




פסק דין

זו בר"ע על החלטה של ביהמ"ש לעניני משפחה בחיפה, ביום 25.12.03 (להלן "ההחלטה"). אני מחליט לדון בבר"ע כבערעור.

כדי להבין את המחלוקת אקדים מלים אחדות בענין תולדות ההליכים בין הצדדים. המשיבים (להלן "התובעים") הגישו תביעה נגד המבקש (להלן "הנתבע") לבית משפט השלום בחדרה. התביעה הוגשה ב-1994, ובישיבה מיום 28.10.99 הודיעו התובעים שהם מבקשים "להפסיק את התובענה לפי תקנה 154", על מנת להגיש תביעה בביהמ"ש המחוזי. בימ"ש השלום בחדרה נענה לבקשה, ואיפשר להגיש כתב תביעה לביהמ"ש המחוזי עד 26.1.00. ביום 17.2.00 הוגש כתב תביעה לביהמ"ש המחוזי בחיפה. התובעים לא קיימו את מצוות ביהמ"ש המחוזי, להגיש תצהירי עדות ראשית וגם לא הוגשה בקשה לתיקון כתב התביעה מחמת פטירתו של אחד התובעים. ביום 26.2.01 הופיע ב"כ התובעים והודיע שהוא מבקש להשתחרר מיצוג התובעים משום שהתובע מס' 1 סרב לתת תצהיר עדות ראשית. ב"כ הנתבע הודיע שהוא מבקש למחוק את התביעה ו"אם תוגש בשנית, יחוייבו התובעים... בתשלום הוצאות בית המשפט". באותו יום פסק ביהמ"ש המחוזי, שהוא מוחק את התביעה והוסיף: "התובעים יהיו רשאים לחדש תביעתם אך ורק לאחר שישלמו לנתבעים הוצאות בסכום של 5,000 ₪ ומע"מ".

ביום 8.11.01 הגישו התובעים כתב תביעה לביהמ"ש לעניני משפחה. בכתב התביעה הזה עתרו התובעים שיינתן

פסק דין
הצהרתי כאמור בסעיף 15 לכתב התביעה. בסעיף 15 לכתב התביעה נטען שהתובע 1 הוא המחזיק ובעל הזכויות הבלעדי בשטח של 465 ממ"ר מהחלקה נשוא הדיון, ושהתובע 2 מחזיק ובעל הזכויות הבלעדי בשטח של 373 ממ"ר מהחלקה הנ"ל. זה היה גם הסעד שהתבקש בכתב התביעה לביהמ"ש המחוזי (ר' סע' 10 ו-12 לכתב התביעה). הנתבע ביקש מבימ"ש קמא לדחות את התביעה על הסף משום שהתובעים לא קיימו את מצוות ביהמ"ש המחוזי, לשלם את הוצאות המשפט שנפסקו כתנאי להגשת תביעה חדשה. בהחלטה נדחתה טענה זו של הנתבע. הנימוק לכך היה כדלקמן: "השאלה היחידה שביהמ"ש יצטרך לתת עליה את הדעת היא האם ההוראה לגבי חידוש התביעה...
היא חידוש תביעה בביהמ"ש המחוזי או בכל בית משפט. אני סבור כי מדובר על חידוש התביעה בביהמ"ש המחוזי בלבד, ולכן היו רשאים התובעים לפנות בתביעה לבימ"ש זה ללא תשלום ההוצאות שנפסקו". על כך הוגשה הבר"ע דנן.

כאמור אני דן בבר"ע כבערעור. סבורני שצודק הנתבע בערעורו. ביהמ"ש המחוזי הורה ש"התובעים יהיו רשאים לחדש תביעתם אך ורק לאחר שישולמו לנתבעים הוצאות בסכום של 5,000 ₪ ומע"מ". היה זה על רקע החדלון של התובעים למלא את מצוות ביהמ"ש המחוזי, ובקשת הנתבע שאם תוגש תביעה יחוייבו התובעים בתשלום הוצאות. ביהמ"ש המחוזי לא קבע את תשלום ההוצאות כתנאי להגשת תביעה לביהמ"ש המחוזי דוקא. הפרוש התכליתי של פסה"ד של
ביהמ"ש המחוזי, כדבר שהוא פשיטא, הוא שאם הנתבע יוטרד פעם נוספת על ידי תביעה באותו נושא ובאותו סעד, יהיה על התובעים לשלם תחילה לנתבע את ההוצאות שנקצבו. אם זו התכלית, מה לי אם התביעה מוגשת לביהמ"ש המחוזי או אם היא מוגשת לביהמ"ש לעניני משפחה? יש לזכור שגם בתביעה שנמחקה וגם בתביעה החדשה עותרים התובעים אותה עתירה.

לאור האמור ראוי לקבל את הערעור ולהורות על דחיית התביעה שהוגשה לבימ"ש קמא, תוך חיוב המשיבים בתשלום הוצאות למבקש בסך 3,000 ₪ ומע"מ והפרשי הצמדה וריבית כחוק מהיום.

לאור התנהלות הענינים על ידי שני הצדדים בדיונים בשלשת ההליכים, היינו בבית משפט השלום בחדרה, בביהמ"ש המחוזי בחיפה ובבית משפט קמא, ביקשתי מבאי כח הצדדים לטעון האם ראוי לחייב, ואת מי ראוי, בהוצאות לאוצר המדינה. לאחר ששמעתי את דברי באי כח הצדדים, נראה לי שנכון לחייב הן את המבקש והן את המשיבים בתשלום. על פי מה שעולה מהחומר שנמצא לפניי, הטרידו שני הצדדים את בתי המשפט הטרדות מופלגות על ידי אי כיבוד תקנות הדיון וצוי ביהמ"ש. לא אפרט את הטרחות שהטריחו הצדדים, שכן הדברים מבצבצים ועולים מתוך החומר המצוי בתיק הבר"ע.

סוף דבר אני פוסק כדלקמן:

א.
אני דוחה את התביעה שהגישו המשיבים נגד המבקש בביהמ"ש לעניני משפחה בחיפה בתיק תמ"ש 33420/01.

ב.
אני מחייב את המשיבים הדדית לשלם למבקש הוצאות הבר"ע בסך 3,000 ₪ בתוספת מע"מ והפרשי הצמדה וריבית כחוק מהיום.

ג.
אני מחייב את המבקש לשלם לאוצר המדינה סך 3,000 ₪ הוצאות בתוספת הפרשי הצמדה וריבית כחוק מהיום. כמו כן אני מחייב את המשיבים הדדית לשלם לאוצר המדינה סך 3,000 ₪ בתוספת הפרשי הצמדה וריבית כחוק מהיום.



נכתב ונחתם ביום: כ"א באדר תשס"ד (14 במרץ 2004).


י. יעקבי-שווילי - סגן נשיא



למזכירות
: נא להמציא לב"כ הצדדים וכן למח' לגבית קנסות והוצאות.
הקלדנית: ד.א.













ברע בית משפט מחוזי 1088/04 סאלח אבו ריקה אסעד נ' סאלח אבו רקיה ח'דר, עזבון המנוח מוסטפא סאלח אבו רקיה (פורסם ב-ֽ 14/03/2004)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים