Google

החסוי אברהם קחל, הגב' מרים כצמן, מר אריה קחל - קיבוץ נווה ים, יוסי רוקח

פסקי דין על החסוי אברהם קחל | פסקי דין על הגב' מרים כצמן | פסקי דין על מר אריה קחל | פסקי דין על קיבוץ נווה ים | פסקי דין על יוסי רוקח |

2165/05 בשא     17/07/2005




בשא 2165/05 החסוי אברהם קחל, הגב' מרים כצמן, מר אריה קחל נ' קיבוץ נווה ים, יוסי רוקח




בעניין:

4



בתי המשפט


בית משפט השלום חדרה
בשא002165/05

בתיק עיקרי: ה פ 000170/05

בפני
:
כב' השופט סברי מוחסן
- סגן נשיא
תאריך:
17/07/2005



בעניין:
1. החסוי אברהם קחל

2. הגב' מרים כצמן

3. מר אריה קחל





המבקשים


- נ
ג
ד -


1. קיבוץ נווה ים

2. יוסי רוקח





המשיבים

החלטה


בקשה למתן סעד זמני.
העובדות

1.
ביום 16/06/05 הוגשה בפני
י בקשה למתן סעד זמני:
הבקשה למתן סעד זמני הוגשה בעקבות הצורך הדחוף בהם מאחר ומדובר באדם ישיש כבן 87, חבר קיבוץ מזה 65 שנה, אשר לאחרונה חלה במחלת האלצהיימר ונזקק לטיפול סיעודי במהלך כל שעות היממה. להלן הבקשות למתן הסעד:

א.
בקשה לקבלת צו המורה לקיבוץ לדאוג לאספקתם של שירותים סיעודיים ורפואיים למר קחל, בהתאם לצרכיו, נוכח מצבו הבריאותי הקשה.

ב.
צו המורה לקיבות להעמיד לרשות מר קחל את כל התקציבים הנדרשים למימון הוצאותיו, לרבות הוצאותיו הרפואיות והסיעודיות.

2.
ביום 27/06/05 הוגשה בפני
י התגובה לבקשה למתן סעד זמני ואלה נימוקיה:
א.
לדעת המשיבה אין להתיר את בקשת הסעד מאחר ומר קחל ובנו נכחו בישיבת הקיבוץ שבה נעשתה הצבעה חופשית שבה החליט הקיבוץ לשנות את אורחות החיים בקיבוץ על ידי מעבר להפרטה מלאה של הקיבוץ ושיוך נכסי הקיבוץ לחבריו. במסגרת ההחלטה נקבע כי הקיבוץ יהיה אחראי על פרנסתם, באופן שהכנסותיהם של חברי הקיבוץ יהיו שייכות להם והשירותים הניתנים על ידי הקיבוץ יינתנו בתשלום. בנוסף נקבע כי חברי הקיבוץ יהיו זכאים לקבל חלק בנכסי הקיבוץ עם מימוש נכסיו של הקיבוץ.

ב.
ההצבעה הנ"ל נכחו והצביעו בעד ההצעה, מר קחל ובנו.

דיון ומסקנות

3.
לפניי בקשה למתן סעד זמני בעבור קשיש כבן 87, חבר קיבוץ מזה 65 שנה.
לאחר שעיינתי בבקשה ובתגובתה וירדתי לעומק הבעיה העומדת בפני
י, אני סבור כי יש להעתר לבקשה ואני נעתר לבקשת הסעד הזמני כמבוקש.

4.
לאחר עיון בתגובת המשיבה לבקשה, אני למד כי הקיבוץ הנדון החליט ברוב דעות, על ידי הצבעה שביצע בין חבריו, כי על הקיבוץ לעבור הפרטה ובכך למעשה כל חבר קיבוץ ייהנה מפרי עמלו מבלי להתחלק בו עם שאר חברי הקיבוץ, אולם כל הוצאותיו השוטפות אשר היו עד אז ממומנת על ידי הקיבוץ, מעת והלאה יישא בהם חבר הקיבוץ בעצמו.

5.
עיינתי רבות גם בבקשתם של המבקשים ובהיסטוריה רבת השנים אשר שורשיה עומדים לפניי היום. המדובר בקשיש כבן 87 אשר את מיטב שנותיו תרם ועשה למען קהילת הקיבוץ במלוא המרץ והרצון. וכיום כאשר מחלה אכזרית תוקפת אותו, מבקש הקיבוץ להשליכו ולא לסייע לו במצוקתו אשר מלווה אותו יום יום בשארית ימיו האחרונים.

6.
אומנם, מר קחל ובנו, אשר הינו אחד המבקשים בבקשה, הצביעו בישיבת הקיבוץ בעד ההפרטה, אולם סבורני שכאשר מר קחל הצביע בעד ההפרטה לא הבין משמעותם של הדברים לעומק. לא ידע כי הפרטה זו יכולה במצב דברים שכזה לגרום לקיצור תוחלת חייו.

7.
מר קחל, מתקיים מקצבה חודשים על סך 691 ₪, אשר בחודשים האחרונים מוחזקת בידי הקיבוץ ולא מועברת ישירות למר קחל על מנת שיוכל להתקיים ממנה.
על אף שסכום הקצבה נרשם בחשבונו של מר קחל, אין באפשרותו למשוך אותו לכיסו ולכלכל עצמו במעט הכסף.

8.
זוסמן בספרו אמר: "כי ההלכה היא כי המבקש אינו צריך להוכיח בשלב זה את כל יסודות תביעתו, אלא די בהוכחה כי התביעה אינה קנטרנית, על מנת לזכות את המבקש בסעד זמני". (ד"ר י' זוסמן, סדרי הדין האזרחי, מהדורה שביעית, 616).

9.
בפס"ד טריגוב התייחסו גם כן לסוגיה זו: "השאלה הראשונה שיש לדון בה נוגעת לטיב התביעה ולסיכוייה. לעניין זה, די בכך שהוכח שהתביעה אינה טרדנית, וקיימת שאלה רצינית שיש לדון בה... בשלב זה של הבקשה לסעד זמני, אין צורך לפסוק באורח סופי בדבר צדקתו של מי מן הצדדים". (ע"א 7139/96 טריגוב ואח' נ' "טפחות" בנק למשכנתאות, פ"ד נ"א(2), 661).

10.
בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, נקבע כי יש להגן על כבודו, של האדם מכל פגע. במקרה שבפני
י הקיבוץ לא ייחס לכך חשיבות והפקיר את מר קחל להתמודד עם חייו הקשים לבדו, בחוסר יכולת לכלכל ולהחזיק את הסיוע הסיעודי לו הוא נזקק על מנת לחיות. אל לנו כחברה תרבותית ומתקדמת להפקיר את אנשינו המבוגרים שהגיעו לגיל גבורות, לאחר שכל שנות חייהם עמלו רבות על מנת שאנו נוכל לחיות ברווחה, בנוחות ובשקט יחסי.

11.
אומנם מר קחל הצביע לטובת ההפרטה בכינוס שערך הקיבוץ לשם כך, אולם כעת במצבו הקשה והמייגע של מר קחל, ועל כך יעיד המשפט: על תשליכנו לעת זקנה.
לאור האמור לעיל, אני נעתר לבקשה ומורה על הקיבוץ:
א.
לדאוג לאספקתם של שירותים סיעודיים ורפואיים עבור מר קחל, בהתאם לצרכיו, נוכח מצבו הבריאותי הקשה.
ב.
מורה על הקיבוץ להעמיד לרשות מר קחל את כל התקציבים הנדרשים למימון הוצאותיו, לרבות הוצאות רפואיות סיעודיות.

בשלב זה אין צו להוצאות.

ניתנה היום י' בתמוז, תשס"ה (17 ביולי 2005) בהעדר.
סברי מוחסן
, שופט
סגן נשיא







בשא בית משפט שלום 2165/05 החסוי אברהם קחל, הגב' מרים כצמן, מר אריה קחל נ' קיבוץ נווה ים, יוסי רוקח (פורסם ב-ֽ 17/07/2005)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים