Google

מדינת ישראל - שאול יוסף , אלימלך מתן

פסקי דין על שאול יוסף | פסקי דין על אלימלך מתן |

40326/07 פ     14/07/2008




פ 40326/07 מדינת ישראל נ' שאול יוסף , אלימלך מתן




בעניין:
28



בתי המשפט



בית משפט מחוזי תל אביב-יפו
פ
040326/07


בפני
:
כב' השופט כבוב חאלד
תאריך:
14/07/2008




בעניין
:
מדינת ישראל


ע"י ב"כ עו"ד ענוז
המאשימה


נ
ג
ד


3 . שאול יוסף
ע"י ב"כ עו"ד בן שעיה

4 . אלימלך מתן

ע"י ב"כ עו"ד רוזה






הנאשמים 3 ו 4

גזרֿֿדין


1.
הנאשמים הורשעו על פי הודאתם במסגרת הסדר טיעון בביצוע העבירה המיוחסת להם בכתב האישום המתוקן, עבירה של סיוע לשוד בנסיבות מחמירות כאשר לפי המפורט בכתב האישום, המתלונן פירסם מודעה בעיתון על רצונו לקשור קשר מיני עם גבר צעיר כאשר נאשם 1 בכתב האישום נענה להצעה זו וקיים קשר מיני עם המתלונן, כל זאת לאחר שהצטייד באזיקונים באמצעותם אזק את המתלונן.
מספר ימים לאחר אירוע זה אסף נאשם 4
את נאשם 3 ונאשם נוסף במטרה לנסוע לבילוי בתל אביב, בדרכם הם פגשו את נאשם 1 כאשר במהלך הנסיעה קשר הנאשם 1 קשר עם נאשם 2 לבצע שוד מזוין במתלונן, כאשר לפי התכנית נאשם 1 היה אמור להגיע לדירת המתלונן, לקיים עמו יחסי מין בעוד נאשם 2 ממתין לו בסלון, השניים ביחד תכננו לאזוק את המתלונן, לקשור אותו, ליטול ממנו את מפתחות הדירה, להכניס את נאשמים 3 ו 4 שאמורים להמתין מתחת לבנין, והחבורה תפעל לאתר רכוש בעל ערך בדירת המתלונן ולהמלט מהמקום.

נאשם 1 הצטייד באזיקונים ובסכין וכיוון את הנאשם 4 להגיע לכתובת מגוריו של המתלונן שם המתינו ביחד עם נאשם 3 ברכב בעוד שנאשמים 1 ו 2 עלו לדירה, פעלו לפי תכנית הקשר כאשר אגב כך הם גורמים לפציעתו של המתלונן ולחתך בלחיו הימנית, פתחו את דלת הדירה, הכניסו את הנאשמים 3 ו 4, נאשם 1 איים על המתלונן וכל החבורה גנבה מהמתלונן סכום של 800 ש"ח, תווי קניה של 1,000 ₪, שעוני יד, שיקים ריקים, כרטיסי מנוי של מפעל הפיס, מסך מחשב ושקית ובה מספר מכונות גילוח.

2.
במסגרת הסדר הטיעון שהוצג לבית המשפט, עתרו הצדדים לקבלת תסקיר שירות מבחן אודות הנאשמים, התביעה הגבילה את עתירתה לעונש לתקופה של 6 חודשים לריצוי בעבודות שירות, תשלום פיצוי למתלונן ומאסר על תנאי, כך לגבי הנאשמים 3 ו 4, ועל כן הוריתי לשירות המבחן להגיש תסקיר אודות הנאשמים.

3.
באשר לנאשם 3, מדובר בצעיר בן 19 שהינו חייל בשירות סדיר ומזה 6 חודשים מצוי במעצר בית חלקי בבית הוריו, שלהערכת שירות המבחן הנאשם גדל במערכת משפחתית נורמטיבית, תיפקד כמקובל, העבירה בה הורשע עומדת בפער עצום אל מול התנהגותו והתנהלותו לאורך שנים, שירות המבחן לא התרשם שהתגבשו אצלו מאפיינים עבריינים ואלימים, עוד התרשם שירות המבחן שהמפגש עם רשויות החוק זיעזע את הנאשם.

באשר להוריו של הנאשם, התרשם שירות המבחן שמדובר בתא משפחתי בעל רמת תפקוד תקינה, תא משפחתי שדגל בחינוך לערכים חברתיים, התפתחות אקדמית ואזרחות טובה, יחסים קרובים ואכפתיים בין הנאשם להוריו ובני משפחתו. בהתייחס לנאשם ציין שירות המבחן כי זה הודה במיוחס לו, הביע חרטה, מגלה אמפתיה לקרבן, שירות המבחן התרשם כי המפגש עם רשויות החוק גרם לו לרתיעה, ועל כן עתר לבית המשפט להסתפק בצו של"צ בהיקף של 300 שעות שיבוצעו במהלך שירותו הצבאי ובמקביל אליו.

שירות המבחן לא התעלם מהפער בין ההמלצה שבתסקיר לבין החומרה שבהתנהגות, אך הוסיף וציין שענישה חינוכית שכזו תסייע בחידוד הבנתו ותגביר את מודעותו לפסול שבהתנהגות ולצורך לשלם מחיר כנגד מעשים אלה, כל זאת בצד ענישה מותנית ארוכת טווח ופיצוי למתלונן.

4.
באשר לנאשם 4 עתר שירות המבחן להטיל עליו עונש מאסר לריצוי בעבודות שירות, התחייבות כספית ופיצוי למתלונן, כל זאת בשים לב לנסיבותיו האישיות של הנאשם, כצעיר עם יכולת תפקוד תקינה אך מתקשה בהתמדה ויציבות שניקרו בכל שלבי חייו, החל משחרורו המוקדם מהצבא וכלה בהחלפת מקומות עבודה רבים.

גם לנאשם זה אין הרשעות קודמות, משפחתו נורמטיבית ותקינה, מאופיינת בערכים חיוביים, תומכת ומסייעת לנאשם, נאשם שסיים 12 שנות לימוד אף שאובחן כדיסלקטי, התגייס לצבא ושירת כלוחם אך שוחרר מחוסר התאמה שלא מרצונו, שחש שנקלע לכדור שלג ממנו לא יכול היה לסגת מתוך תחושת פחד מהנאשם האחר, מסביר התנהגותו מתוך שיפוט לקוי והעדר מחשבה, שביטא צער רב על מעורבותו ועל הפגיעה במתלונן.


שירות המבחן התרשם בסופו של דבר שאין מדובר בבחור בעל ערכים עבריינים, ולהערכת שירות המבחן היה די בהליכים המשפטיים להמחיש לו את חומרת מצבו ולבלום הדרדרות נוספת במצבו. על כן עתר שירות המבחן לגבי נאשם זה להסתפק בעונש מאסר שירוצה בעבודות שירות.

5.
עו"ד ענוז
עתר לבית המשפט להטיל על שני הנאשמים עונש מאסר עם אפשרות לריצוי בעבודות
שירות, לפי המוסכם בהסדר הטיעון, ברף העליון, כל זאת בשים לב לעובדה שהמאשימה שקלה את כל השיקולים המקלים שקיימים במקרה זה ועתירתה מאזנת באופן ראוי בין שיקולי החומרה לשיקולי הקולה, כך שאין מקום להקלה נוספת כפי המלצת שירות המבחן לגבי נאשם 3.


עו"ד ענוז
הגיש לבית המשפט מספר תמונות המתעדות את הפציעות שנגרמו למתלונן, אף שהנאשמים לא נטלו חלק
במעשים אלה, הרי אין להתעלם
מהעובדה שהנאשמים סייעו בידי אותם נאשמים עיקריים לשדוד את רכושו של המתלונן שעה שהם הגיעו ברכב של נאשם 4 וידעו אודות התכנית שרקמו שני הנאשמים האחרים, כך שאין להקל ראש בחלקם של הנאשמים ובמעשיהם וראוי להטיל עליהם עונש שיהלום
מעשים אלה.


6.
אכן מדובר במעשים חמורים שבוצעו על ידי הנאשמים ושותפיהם לעבירה.

אין להתעלם מהפן החמור של רצון הנאשמים, שחבר לרצון השותפים, לשדוד את רכושו של המתלונן כאשר הנאשמים היו מודעים לעובדה שאחרים הולכים להשתמש באלימות או לפחות לאיים על המתלונן בשימוש באלימות.


למתלונן נגרמו חתכים בפני
ו, הופעלה אלימות כנגדו, הוא נקשר ונחבל, כך שאין להקל ראש בחומרת מעשי הנאשמים האחרים להם סייעו הנאשמים שבפני
שעה שכל בני החבורה גנבו את רכושו של המתלונן.


7.
בצד החומרה שבמעשי הנאשמים אין להתעלם מהנסיבות המקלות שקיימות לגבי הנאשמים שבפני
ואשר פורטו על ידי באי כוחם וגם על ידי שירות המבחן בתסקיריו. מתסקירים אלה כמו גם מדברי הנאשמים ובני משפחתם ניתן ללמוד על מי שככל הנראה מעורבותם לא היתה מתוכננת, לא היתה דומיננטית, לא היתה בין הקושרים והיוזמים של האירוע, נאשמים אשר עצם התקלותם עם רשויות החוק גרמה להם לזעזוע ולהבנה עד כמה היו מסוכנים מעשיהם.


שירות המבחן התרשם כאמור מנאשמים נעדרי אלמנטים עבריינים באישיותם, נאשמים אשר הפנימו את הפסול שבהתנהגותם (אף שהמלצת שירות המבחן היתה הרבה יותר אוהדת לגבי הנאשם 3 מאשר הנאשם 4), נאשמים אשר זכו לתמיכה וסיוע מבני משפחתם, נאשמים אשר סיכויי שיקומם הם ממשיים ועל כן סבר שירות המבחן שלא ראוי לסכל את הליך שיקומם, בייחוד זה של נאשם 3 ששאלת המשך שירותו בצבא עדיין מצויה על הפרק ונשקלת על ידי רשויות הצבא, הכל במסגרת ובהתאם לגזר הדין שינתן בעניינו.


8.
אילולא הנסיבות המקלות של הנאשמים שבפני
, כפי שפורטו כאמור בהרחבה על ידי הסניגוריה, בני המשפחה ושירות המבחן, הרי לא הייתי רואה מקום להקל עם הנאשמים ולהסתפק בעונש שאין בצידו ריצוי מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח, כל זאת משום הצורך להרתיע לא רק את הנאשמים עצמם אלא גם אחרים מפני פיתוי קל של ניצול חולשתם של אחרים (במקרה זה ניצול חולשתו של המתלונן שפרסם מודעה בעיתון על רצונו לקיים יחסי מין עם בחורים צעירים, תוך פתיחת דלתות ביתו בפני
אלה).


סופו של דבר ולאחר שנתתי את דעתי לכל השיקולים לקולה ולחומרה, לדברי החרטה של הנאשמים, מצאתי להטיל על הנאשמים את העונשים הבאים:
א.
על הנאשם 3 אני מטיל
של"צ בהיקף של
300 שעות שירוצו על ידי הנאשם לפי תכנית שהותוותה על ידי שירות המבחן בתסקירו.

ב.
על הנאשם 4 אני מטיל 4 חודשי מאסר בפועל.

ג.
על שני הנאשמים אני מטיל 12 חודשי מאסר, אך הנאשמים לא ישאו בעונש זה אלא אם יעברו תוך 3 שנים עבירה בה הורשעו או כל עבירת אלימות אחרת מסוג פשע.

ד.
קנס כספי בסך
1,000 ₪ כל אחד או חודשיים מאסר תחתיו.
הקנס ישולם עד ליום 1.8.08.

ה.
אני מחייב כל אחד מהנאשמים לפצות את המתלונן בסכום של 4,000 ₪ שיופקד על ידי הנאשמים במזכירות בית המשפט עד ליום 1.9.08 ויועבר על ידי המזכירות למתלונן, על פי הנחיות הפרקליטות.

אני מורה לממונה להגיש חוות דעתו בשאלת כשרות הנאשם 4 לשאת בעונש המאסר בדרך של עבודות שירות.
נדחה לקבלת חוות דעת ממונה לגבי הנאשם 4 ליום 3.9.08 שעה 08.30.
המזכירות תשלח העתק ההחלטה לממונה על עבודות השירות.
הנאשם 4 מוזהר בחובת התייצבותו בפני
הממונה לצורך בדיקת כשירותו לרצות את עונש המאסר בדרך של עבודות שירות, שאם לא כן, ירצה עונשו מאחורי סורג ובריח.
זכות ערעור לנאשם 3 תוך 45 יום.
ניתן והודע היום 14.7.08 במעמד הצדדים והנאשמים.
_____________

כבוב חאלד
, שופט









פ בית משפט מחוזי 40326/07 מדינת ישראל נ' שאול יוסף , אלימלך מתן (פורסם ב-ֽ 14/07/2008)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים