Google

חנה יהודה - עו"ד סלאם עלי

פסקי דין על חנה יהודה | פסקי דין על עו"ד סלאם עלי

2075/05 בשא     13/07/2005




בשא 2075/05 חנה יהודה נ' עו"ד סלאם עלי




בעניין:

1



בתי המשפט



בית משפט מחוזי נצרת
בשא002075/05


בפני
:
כב' השופטת דינה מויאל
תאריך:
13/07/2005




בעניין
:
חנה יהודה







המבקשת


נ
ג
ד


עו"ד סלאם עלי







המשיב


החלטה


כללי-

1.
לפני בקשה לפטור מהפקדת ערבון אשר הוגשה עם פתיחת התיק.

2.
המבקש מערער על פסק דינה של ראש ההוצאה לפועל בצפת אשר ניתן ביום 25.5.05 (כבוד ראש ההוצאה לפועל שרקאוי אינעאם) בתיק הוצאה לפועל 7-05-00570-06.

3.
המבקש/הזוכה פתח כנגד המשיב/החייב תיק הוצאה לפועל בלשכת ההוצאה לפועל בצפת כמפורט לעיל. המשיב/החייב טען טענת פרעתי וביום 25.5.05 ניתן פסק דינה של ראש ההוצאה לפועל המקבל את טענת הפרעתי וכן סוגר את תיק ההוצאה לפועל. הערעור נסוב על החלטה זו.



טענות המבקש

4.
המבקש טוען כי מצבו הכלכלי קשה מאוד. המבקש טוען שהינו נכה ומתקיים מקצבה חודשית מאת המל"ל בסך של 2,180 ₪. למבקש 4 ילדים מהם שניים בגירים ושניים קטינים. לטענת המבקש, על פי הסכם גירושין שנחתם בינו ובין גרושתו, נקבע ששני הילדים הקטינים ישארו בחזקת אימם. המבקש לא חוייב בתשלום מזונות עבור ילדיו עקב מצבו הכלכלי הקשה וכן בשל העובדה שסיכם עם גרושתו, שיעביר לה חלק מהקצבה אותה מקבל מאת המל"ל, ואף בפועל מעביר לה סכום זה. לטענת המבקש, הוא משלם משכנתא בסך של 760 ₪ לחודש.

5.
לטענת המבקש, חיובו בתשלום הערבון משמעה שלא יוכל למצות את ההליכים העומדים לרשותו ובכך ינעלו בתי המשפט בפני
ו וזאת אך בשל מצבו הכלכלי.

6.
המבקש מיוצג בבקשה זו ע"י עורך דין מטעם הלשכה לסיוע משפטי וזאת לאחר שהם התרשמו מיכולתו הדלה.

7.
לטענת המבקש, סיכוייו לזכות בערעור הינם טובים.

טענות המשיב

8.
לטענת המשיב, יש לדחות הבקשה.
9.
לטענת המשיב, הערבון נועד להבטחת תשלום הוצאות המשפט שיגרמו למשיב בגין הערעור.

10.
לטענת המשיב, המבקש מעלים הכנסות שכן לטענתו אין אדם יכול להתקיים מהכנסה נמוכה כפי שצוין בבקשתו של המבקש. לטענת המשיב, המבקש לא פירט בבקשתו מקורות הכנסה ומהן הפעולות שנקט לשם גיוס סכום הערבון. לטענת המבקש, אם ידחה הערעור ויפסקו הוצאות משפט, לא יהא בידיו של המבקש לכבד את החלטת בית המשפט והמשיב לא יוכל לגבות את הוצאותיו.

11.
לטענת המשיב, המבקש טרם שילם את ההוצאות שנפסקו לטובתו בבית משפט קמא.

12.
לטענת המשיב, המבקש יוצג בת.א. 19146/02 בבית משפט השלום בחיפה ע"י הלשכה לסיוע משפטי ובפסק הדין נפסקו הוצאות משפט בסך של 5,000 ₪ אשר שולם למבקש ע"י המשיב. לטענת המשיב, המבקש ניסה בכל דרך להתחמק מהעברת הסכום ששולם לו ע"י המשיב לידי הלשכה לסיוע משפטי. לטענת המשיב, המבקש התנהל בדרך זו עם הלשכה לסיוע משפטי שייצגה אותו, דבר היכול להעיד מה תהא התנהגותו אל מול המשיב עת יחויב בתשלום הוצאות משפט.

13.
לטענת המשיב, סיכוייו של המבקש לזכות בערעור נמוכים.

דיון


14.
תקנה 13(א) לתקנות בית משפט (אגרות), התשמ"ח-1987 קובעת כי על המבקש לפרט בבקשתו את רכושו. לשון התקנה:

"בעל דין שבעת שמוטל עליו לשלם אגרה, טוען שאין ביכולתו לשלם אגרה, יצרף לכתב העיקרי בקשה לפטור מתשלום האגרה, ותצהיר שבו יפרט את רכושו, רכוש בן זוגו והוריו אם המבקש סמוך על שולחנם, ומקורות הכנסתו בששת החדשים שקדמו לתאריך הבקשה".


תקנה 13(ב) לתקנות קובעת:

"הוגשה בקשה לפטור מתשלום אגרה וראה בית משפט שאין ביכולתו של המבקש לשלם האגרה-ותעודה של לשכת סיוע משפטי תשמש ראיה לכאורה על כך-ונראה לבית המשפט שההליך מגלה עילה, רשאי בית המשפט-

(1) לפטור מתשלום האגרה או חלקה.
(2) לפטור מתשלום האגרה עבור סעד מסוים בלבד". (ההדגשה הוספה)

15.
מעיון בבקשה עולה כי המבקש עמד בנטל. המבקש צרף לבקשתו תדפיס בנק המורה כי חשבונו מצוי ביתרת זכות של 533.66 ₪. המבקש צרף לבקשתו תעודה מטעם האגף לסיוע משפטי כאמור בתקנה 13(ב) לעיל. המבקש צרף לבקשתו אישורים מאת המל"ל ביחס לחודשים 05/ 6-4 מהם עולה שקצבו החודשית של המבקש מאת המל"ל עומדת על סך של 2,186 ₪. נתונים אלה אותם צרף המבקש לבקשתו יש בהם כדי ללמד על מצבו הכלכלי. לא נסתרה החזקה בדבר חוסר יכולת כלכלית העולה מהיצוג מטעם הלשכה לסיוע משפטי, חזקה המעוגנת בתקנה 13(ב) הנ"ל.

16.
נוכח האמור לעיל, יש לראות בבקשתו של המבקש כעומדת בדרישות הפסיקה. המבקש
הרים את התשתית הראייתית המספקת להוכחת חוסר היכולת הכלכלית הנטענת.

פטור מהפקדת ערבות

17.
רף הדרישות המוטל על המבקש פטור מהפקדת ערבון, גבוה מזה המוטל על המבקש פטור מאגרה. בעוד שתשלום האגרה מאפשר למערער את פתיחתן של דלתות ערכאת הערעור, הפקדת הערבון נועדה להבטחת המשיבים שמא יצאו נפסדים בשל אי יכולתם לגבות את ההוצאות והיה ואלו יפסקו לטובתם. ראה בש"א 329/90 אברך נ' גרוגר ואח' ,פ"ד מד(2) ,386; ע"א 6517/00 בניטה ואח' נ' עמותת שערי ציון –דיור לקהל החרדי ואח' , תק-על 2000
(3), 2574.

"על מי שמבקש לחרוג מכלל זה (בין על ידי הפטרתו מחובת הפקדת עירבון ובין על ידי המרת חיובו בהפקדת ערבות בנקאית בחיוב בהפקדת ערבות צד ג' - שמימושה אינו ודאי ומעצם טבעו הוא טעון נקיטת הליכים נוספים) מוטל הנטל להראות כי סיכוייו לזכות בערעור גבוהים (וממילא הסיכויים, כי יחויב בהוצאות המשיב נמוכים) וכי מצבו הכלכלי אינו מאפשר לו את הפקדת העירבון הנדרש". ראה בש"א 329/90 אברך נ' גרוגר, פ"ד מד (2)383.

18.
הכלל הוא, כי על בעל דין המערער (או מבקש לערער) מוטלת החובה להפקיד בטוחה זמינה ויעילה להבטחת הוצאותיו של הצד שכנגד - אם יידחה ערעורו. ראה ע"א 6217/99 אהרון קורן ואח' נ' בנק לאומי לישראל בע"מ , תק-על 2000(2), 128.

19.
המערער בבקשתו לא הציע כל ערובה להבטחת הוצאותיו של המשיב ואולם הוכיח כי מצבו הכלכלי אינו מאפשר לו את הפקדת העירבון הנדרש.

סיכויי הערעור

20.
באשר לסיכויי הערעור: על פני הדברים אין לומר שסיכויי הערעור קלושים במידה המצדיקה אי מתן פטור מהפקדת הערבון.

21.
בנסיבות העניין, אני קובעת כי על המבקש להמציא ערבות צד שלישי בסך של 7,500 מאת צד שלישי בעל כושר השתכרות חודשי נטו מוכח של 5,000 ₪ לפחות, להבטחת הוצאותיו המשיב. הערבות תומצא לקופת בית המשפט תוך 15 ימים מיום קבלת החלטתי זו, שאם לא כן, ידחה הערעור. ימי הפגרה יובאו במנין הימים.


המזכירות תשלח העתק החלטה זו לב"כ הצדדים.

ניתנה היום ו' בתמוז, תשס"ה (13 ביולי 2005) במעמד הצדדים

דינה מויאל
, שופטת







בשא בית משפט מחוזי 2075/05 חנה יהודה נ' עו"ד סלאם עלי (פורסם ב-ֽ 13/07/2005)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים