Google

סלימאן אבו ג'ודה - הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז-דרום

פסקי דין על סלימאן אבו ג'ודה | פסקי דין על הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז-דרום

5142/08 עפ     16/07/2008




עפ 5142/08 סלימאן אבו ג'ודה נ' הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז-דרום




בעניין:

1



בתי המשפט



בית משפט מחוזי באר שבע
עפ 005142/08


בפני
:
כבוד השופטת, רחל ברקאי
תאריך:
16/07/2008




בעניין
:
סלימאן אבו ג'ודה
ת.ז. 053838819



ע"י ב"כ עו"ד
גלעד אבני

המערער


נ
ג
ד


הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז-דרום



ע"י ב"כ עו"ד
פלץ

המשיבה




פסק דין

מונח בפני
ערעור על החלטת בית המשפט השלום בבאר-שבע (כב' השופט י. אקסלרד), בב"ש 5567/07, מיום 5.3.08, אשר דחה את בקשת המערער לביטול צו ההריסה המנהלי אשר הוצא על ידי
המשיבה, על פי סעיף 238 א לחוק התכנון והבניה התשכ"ה – 1965, (להלן: "החוק התכנון והבניה") , לגבי מבנה בגודל של 102 מ"ר אשר הוקם על ידי המערער מבלי שניתן לגביו היתר בניה.


בערעור שבפני
טען ב"כ המערער טענות מספר כנגד קביעותיו של בית משפט קמא אולם, בהמלצת בית המשפט צמצם את טיעוניו אך לגבי טענה אחת לפיה, לטענתו, צו ההריסה המנהלי אשר הוצא על ידי המשיבה הינו בטל מעיקרו ולא ניתן לביטול, כפי שקבע בית משפט קמא, מחמת אי קיומה של חובת התייעצות של ראש הוועדה המחוזית עם נציג שר המשפטים, בטרם הוצאת צו הריסה מינהלי, כנדרש בהוראת סעיף 238 א' (ב1) (2) לחוק התכנון והבניה.


אין חולק כי בית משפט קמא קבע כי הליך ההתייעצות
בנסיבות הוצאת צו ההריסה המנהלי נשוא הערעור קוים רק כדי לצאת ידי חובה פורמאלית וזאת מאחר והגורמים השותפים להתייעצות, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובניה ונציג שר המשפטים בוועדה המחוזית, לא החליפו דברים ביניהם ובוודאי שלא במישרין וכי מי שביצע החלפת דברים הם מזכירת הוועדה ונציג שר המשפטים.

בנסיבות אלו קבע בית משפט קמא כי מדובר בפגם מהותי המביא לבטלות הצו המנהלי. יחד עם זאת לגופו של עניין, דחה בית משפט קמא את בקשת המערער לבטל את צו ההריסה המנהלי מאחר ולא ראה במערער כמי שקמה לו זכות להתנגד לצו הנדון בהיותו חסר זכות עמידה במובן זה שאין לראותו כ"נפגע", על פי משמעות הוראת סעיף 238 א (ז) (1) לחוק התכנון והבניה.

טען ב"כ המערער כי שגה בית משפט קמא כאשר קבע כי פגם בהוצאת צו ההריסה המנהלי מביא לבטלות הצו המנהלי. לטענתו היה נכון לקבוע את דבר בטלותו של הצו מעיקרו (
void
), קביעה אשר תביא בהכרח לתוצאה לפיה, אין להרוס את המבנה


מנגד טען ב"כ המשיבה כי לא נפל כל פגם בהוצאת צו ההריסה המנהלי ואף טען כי קביעתו של בית משפט קמא בדבר קיומו של פגם המביא לבטלותו של הצו הינה קביעה שגויה.


קובע סעיף 238 א (ב1) (2) לחוק התכנון והבניה כי לא יינתן צו הריסה מינהלי אלא לאחר שיו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובניה יקיים התייעצות עם נציג שר המשפטים בוועדה המחוזית. במקרה הנדון אין חולק כי היתה זו מזכירת הוועדה אשר פנתה לנציג שר המשפטים ולא יו"ר הוועדה המחוזית.

בית המשפט העליון נדרש לסוגיה זו לאחרונה בשני פסקי דין רע"פ 2975/08 מוחמד אחואסה נ' מדינת ישראל (ניתן על ידי כב' השופט לוי ביום 6.4.08) ורע"פ 3494/08 אבו קרינאת נ' מדינת ישראל (ניתן על ידי כב' השופט לוי ביום 16.4.08) שם בנסיבות דומות לחלוטין, קבע בית משפט העליון כי גם אם הפניה לנציגו של שר המשפטים בוועדה המחוזית נחתמה על ידי אדם אחר, בשמו של יו"ר הוועדה המחוזית, לא יהווה הדבר פגם וכי העיקר הוא תשובתו של נציג השר ולפיה אין הוא רואה כל מניעה משפטית לקיום הצו, תשובה אשר באה בפני
יו"ר הוועדה בטרם חתם על צו ההריסה.
לנוכח קביעותיו אלו של בית המשפט העליון, בנסיבות עובדתיות הזהות למקרה הנדון, אינני רואה עוד לנכון להוסיף ולהאריך בנימוקים המצדיקים את דחיית הערעור.
כאמור, גם אם הועברה הפניה לנציגו של שר המשפטים על ידי מזכירת הוועדה, בשמו של יו"ר הוועדה המחוזית, אין לראות בפני
ה שכזו כל פגם ובוודאי לא פגם המביא לבטלות הצו מעיקרו (
void
).

מכל הטעמים הנ"ל דין הערעור להדחות.
צו הריסה המנהלי יכנס לתוקפו תוך 14 יום מיום קבלת החלטה זו.


ניתן היום י"ג בתמוז, תשס"ח (16 ביולי 2008) בהעדר הצדדים
המזכירות תמציא העתקים לב"כ הצדדים

רחל ברקאי
, שופטת

005142/08עפ 055 בת שבע אביגל






עפ בית משפט מחוזי 5142/08 סלימאן אבו ג'ודה נ' הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז-דרום (פורסם ב-ֽ 16/07/2008)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים