Google

פנטה רי בנייה ופיתוח (1997) בע"מ - מחמד מחמוד

פסקי דין על פנטה רי בנייה ופיתוח (1997) בע"מ | פסקי דין על מחמד מחמוד

728/00 רעא     30/08/2000




רעא 728/00 פנטה רי בנייה ופיתוח (1997) בע"מ נ' מחמד מחמוד








ב
בית המשפט העליון



רע"א 728/00 - ב'


בפני
: כבוד הרשמת מ' אגמון-גונן

המ

בקשת: פנטה רי בנייה ופיתוח (1997) בע"מ


נגד

המשיב
:
מחמד מחמוד

בקשה למתן החלטה

בשם המבקשת:


החלטה

המבקשת הגישה בקשה למתן רשות לערער על החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת, שישב כערכאת ערעור על רשם בית משפט השלום בקריית שמונה. במסגרת בקשה זו נקבע כי על המבקשת להפקיד ערבון בסך 20,000 ש"ח, והבקשה שבפני
י היא לבטל או להפחית את סכום הערבון.

נשוא הסכסוך הם שיקים שנתנה המבקשת לאחד מעובדיה על מנת שישלם באמצעותם משכורת לקבוצת עובדים של המבקשת.

לטענת המבקשת, השיקים נגנבו (לאחר שניתנו לעובד כאמור לעיל), ולכן היא נתנה לבנק הוראה לביטול השיקים. בשל כך פתח המשיב נגד המבקשת תיק הוצאה לפועל.

לטענת המשיב, הוא הבעלים של עסק לנכיון שיקים, והשיקים הנדונים נקנו על ידו בתמורה מלאה, בתום לב ובמהלך העסקים הרגיל, מאדם אחר, אשר גם הוא מנהל עסק לנכיון שיקים.

המבקשת הגישה בקשת התנגדות לביצוע השטר, אך בקשתה נדחתה על ידי הרשם של בית משפט השלום, אשר ביטל את עיכוב ההליכים בתיק ההוצאה לפועל. על החלטה זו הגישה המבקשת ערעור לבית המשפט המחוזי, ולצורך בקשתה לעיכוב ההליכים בהוצאה לפועל הפקידה המבקשת ערבות בנקאית על סך 75,000 ש"ח (סכום דומה לסכום השיקים הנדונים).

בית המשפט המחוזי (בהרכב של שלושה שופטים) קבע כי הדיון לגופו של עניין יתקיים בבית משפט השלום בנצרת, וכי הסכום של 75,000 ש"ח, שהופקד על ידי המבקשת, יישאר מופקד עד למתן

פסק דין
בתובענה העיקרית, וזה כתנאי לקבלת ההתנגדות לביצוע השטר שהגישה המבקשת.

בבקשה שבפני
י טוענת המבקשת כי הפקדת הערבון בבית המשפט המחוזי מקשה על תזרים המזומנים שלה, וכי הפקדה של ערבון נוסף, לצורך ההליכים בבית משפט זה, תקשה עליה להמשיך ולפעול. מצב חשבונה של המערערת נמצא ביתרת חובה של כ262,000- ש"ח, ולפיכך, לדבריה, אין באפשרותה לגייס סכומים כה גבוהים לצורך הפקדת הערבון.

כדי לפטור בעל דין מחובת הפקדת ערבון, עליו להוכיח כי מצבו הכלכלי בכי רע וכי טובים הסיכויים לקבלת ערעורו.

המבקשת צירפה לבקשתה צילום של מסמך המוכתר כ"יתרה ופירוט פעולות אחרונות מ- 27/1/00", המראה כי יתרת החשבון בסמוך למועד הגשת הבקשה הוא אכן יתרת חובה של כ- 262,000 ש"ח, אך אפשר לראות בו כי יש למבקשת אשראי של 200,000 ש"ח, ויש לה מדי פעם הכנסות הגורמות להקטנת יתרת החובה. מעבר למסמך האמור לא הציגה המבקשת כל פירוט נוסף בנוגע למצבה הכלכלי; לא פירטה אם היא מחזיקה בחשבונות בנק נוספים, לא פירטה מהם מקורות ההכנסה שלה, ואף לא הראתה כי עשתה מאמצים לגייס את הסכום הנדרש מסביבתה הקרובה [ראו: בש"א 505/89, ע"א 794/89, דנאר בע"מ נ' בנק הפועלים, דינים עליון כרך יד, עמוד 387].

אף אם אקבל את טענתה של המשיבה כי מצבה הכלכלי אינו מאפשר לה להפקיד את הערבון, עומד בפני
המבקשת המכשול של הצלחת הערעור. עניינה של המבקשת נדון בשתי ערכאות, וזוהי בקשה למתן רשות להביא את עניינה בפני
ערכאה שלישית. אולם, המבקשת לא הצביעה בבקשתה על חשיבות משפטית המצדיקה קיום דיון בערכאה שלישית. חשיבותו של העניין צריכה לחרוג מן הדרוש להכרעה במקרה הקונקרטי המועלה לדיון (חניון חיפה בע"מ נגד מצת אור (הדר חיפה) בע"מ). התבטאותו של בית המשפט המחוזי בפסק הדין, על פיה "התנגדותה של המערערת נראית לנו דחוקה ועל כן, מן הראוי, שזכותה להתגונן במשפט תהיה מותנית בהפקדת סכום השיקים שאבדו או נגנבו, לטענתה." מחזקת את דעתי כי סיכוייה של הבקשה להתקבל - קלושים.

לאור כל האמור לעיל, הבקשה נדחית.

ניתנה היום, כ"ט באב תש"ס (30.8.00).


מיכל אגמון-גונן
, שופטת
ר ש מ ת


העתק מתאים למקור
שמריהו כהן - מזכיר ראשי
00007280.
p02






רעא בית המשפט העליון 728/00 פנטה רי בנייה ופיתוח (1997) בע"מ נ' מחמד מחמוד (פורסם ב-ֽ 30/08/2000)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים