Google

מדינת ישראל - משטרת ישראל, ענף תביעות שומרון ויהודה - מלכה דוד

פסקי דין על מדינת ישראל - משטרת ישראל | פסקי דין על ענף תביעות שומרון ויהודה | פסקי דין על מלכה דוד

4828/06 פ     02/10/2008




פ 4828/06 מדינת ישראל - משטרת ישראל, ענף תביעות שומרון ויהודה נ' מלכה דוד




בעניין:

בתי
-
המשפט


13


בית משפט השלום ירושלים
פ
004828/06


לפני
כבוד השופטת אילתה זיסקינד


02/10/2008




מדינת ישראל – משטרת ישראל

ענף תביעות שומרון ויהודה
ע"י ב"כ,
עו"ד נהלה גני
בעניין
:

המאשימה





נ
ג
ד


מלכה דוד



הנאשם
עו"ד מירי גונטר
ע"י ב"כ,





גזר דין


הרקע
הנאשם הורשע על יסוד הודאתו בעובדות כתב האישום, בעבירות של גניבת כרטיס חיוב והונאה בכרטיס חיוב, בכך שביום 21.3.06 הוא נטל את כרטיס האשראי של מר שמואל יסלזון והשתמש בו ללא הסכמת הבעלים, ב-23 רכישות בסך כולל של 5,455.97 ₪, שביצע בבתי עוסק שונים, בכוונה להונותם.


לביהמ"ש הוגשו בהסכמה 6 תסקירים מהליך המעצר בעניינו של הנאשם, המתייחסים להליך הגמילה שעבר ושהוגשו גם בת.פ 1839/05, אך לאור טיעוני הצדדים לעונש מצאתי לראוי ביום 10/2/08 לקבל תסקיר נוסף משירות המבחן, שיעדכן את התקדמות תהליך הגמילה והשיקום, והדיון נדחה לשם כך.


טיענוי המאשימה
לטענת המאשימה מהתסקירים עולה שאת העבירות נשוא כתב האישום שבפני
, ביצע הנאשם בעוד מתנהלים נגדו הליכים בפני
כב' השופט כהן באותן עבירת ממש, דהיינו הונאה בכרטיס חיוב וגניבת כרטיס חיוב, לאחר שבפני
כב' השופט כהן הוצג הסדר טיעון, מקל, לפיו יוארך המאסר על
תנאי בן 14 שהיה תלוי ועומד כנגדו, כשביהמ"ש אמור היה להפעילו, אך זמן לא רב לאחר הצגת הסדר הטיעון, עבר הנאשם שוב את העבירות נשוא התיק שלפנינו, דבר המלמד על מסוכנות.


בנוסף, לא מדובר במעידות חד פעמיות של הנאשם שבוצעו מתוך אילוץ או צורך, אלא בחנויות אופנה ותכשיטים, ובנאשם שבחר בדרך העבריינית כדרך חיים. לנאשם 20 הרשעות קודמות, העבירות בשני התיקים מבית המשפט לנוער שהסתיימו ללא הרשעה, בוצעו מזמן, הוא החל את דרכו הפלילית בשנת 74' כשהיה צעיר, בתיקים רבים מאוד של גניבה, פריצה לבתי עסק וכיו"ב, שנדונו בפני
בית המשפט לנוער והסתיימו ברשימת
תיקים ארוכה מאוד, אך המשיך בביצוע העבירות לעבר שנות ה-80', נדון
לעונש מאסר בפועל למשך שנתיים, על שורת עבירות רכוש, בשנת 83' נגזר דינו לשנתיים מאסר, גם על עבירות סמים חמורות מאוד, אח"כ הורשע בעבירות נוספות ולאחריהן שוב הורשע בעבירות רכוש בשנות ה-90' ובשנת 91' ושוב ריצה מאסר בן 5 חודשים, בשנת 92' הוא נדון ל-9 חודשי מאסר בפועל , בגין עבירות רכוש, ובשנת 95' נגזר דינו ל- 22 חודשי מאסר על עבירות רכוש וסמים, בשנת 02' נגזר עונשו ל- 20 חודשי מאסר, על עבירות התפרצות ועבירות הונאה בכרטיס חיוב, במסגרתו הוא גם נדון ל- 14 חודשי מאסר על תנאי למשך 3 שנים, שהוא המאסר על תנאי שהיה בר הפעלה אצל כב' הנשיא, ואותו בחר ביהמ"ש שלא להפעיל.


אין לקבל את טענת הסניגורית כי במסגרת התיק אצל כב' השופט כהן הנאשם עלה על מסלול שיקומי. אמנם הסדר הטיעון שהוצג שם עוד בשנת 06', ביטא תפיסה שיקומית, והתביעה הסכימה להאריך את המאסר על תנאי, אך משהתברר עתה כי הנאשם שב וביצע אח"כ את אותן עבירות בדיוק, שהן נשוא תיק זה, הרי שהנאשם מסוכן, לא הפיק את הלקח מהסדר הטיעון שהלך לקראתו ולא נקט כלל בדרך שיקומית.


בנוסף, הנאשם בחר טקטית שלא לצרף תיק זה, כנראה במטרה למזער את חומרת מעשיו, להימנע ממאסר בפועל, ולהשיג עונש לא משמעותי בפני
כב' השופט כהן, כפי שאכן קרה. אין ספק שאילו תיק זה היה מצורף, משקל העבירות והצטברותן זו לזו, היו מביאים את בית המשפט לכלל מסקנה שיש לגזור על הנאשם מאסר בפועל, וזו צריכה להיות נקודת המוצא כעת.

מכתב האישום נשוא תיק זה, ניתן ללמוד שאין לנאשם כוונה שיקומית, אלא כוון עברייני, המשקף את מהות רוב חייו הבוגרים, שכן בשעה שהתנהלו נגדו הליכים בפני
כב' השופט כהן על גניבת כרטיס חיוב והונאה בכרטיס חיוב, הוא שוב גנב כרטיס חיוב, ורכש מוצרי מותרות בבתי עסק שונים כמו ב"אופנת יואל", ב"אופירה תכשיטים", ב"תכשיטי אבידן" בסכום של כמעט 800 ₪, וב"תו השמיני" די.וי.די וכיו"ב. אפילו לא מדובר ברכישות המעידות על מי שהפרוטה אינה נמצאת בכיסו, אלא בנאשם שגוזל פרנסתם של האנשים שעובדים ומתפרנסים, בכוונה עבריינית גרידא ולא מחמת הפרוטה החסרה בכיסו.


על ביהמ"ש ליתן את הדעת לקרבן העבירה, המתלונן, שהוא אדם מן היישוב, העובד ומתפרנס, אך לפתע מגלה שארנקו ועמו כרטיס החיוב נעלמו, שתוך כמה שעות ירד מחשבון הבנק שלו סך של 1,500 ₪, לעול הנופל עליו בצורך בביטול מיידי של כרטיס האשראי, ורק משום שהנאשם גנב ממנו את הכרטיס, רימה והונה אותו, ועל הצורך בקצין הבטחון של חברת האשראי ומערכת שלמה, לבצע פעולות ובירורים, סביב התנהגות עבריינית זו,
כשהנאשם נוהג ללא מורא הדין להמשיך ולבצע את אותן העבירות בדיוק, כשמתנהל נגדו הליך משפטי בפני
כב' השופט כהן שם מנסים את ההליך השיקומי. על ביהמ"ש למתוח קו גבול אדום בין הושטת יד לנאשם כדי לסייע לו לבין הפקרות מוחלטת, של אדם שמתנהלים נגדו הליכים וממשיך לבצע את אותן העבירות בסמיכות, כשאנשים תמימים ממשיכים לסבול, בין בפריצות לבתים, ובין בגניבות של כרטיסי אשראי או בעבירות סמים. הנאשם הוא שהכשיל במו ידיו את ההליך השיקומי, ועתה על ביהמ"ש להעניש את הנאשם על מעשיו, ואין מנוס מהטלת עונש מאסר בפועל ועל תנאי, על כל העבירות שביצע הנאשם - גניבה, פריצות, סמים וכיו"ב.


למעשה, לא היה מקום להאריך את המאסר על תנאי של הנאשם, שניצַל בעור שיניו ממאסר של 14 חודשים בתיק שהוא ריצה בגינו 22 חודשי מאסר, בשל גישה שיקומית בפני
כב' השופט כהן של כל הגורמים שנגעו בעניין שלו. עתה משאין כבר נגדו מאסר על תנאי היות והוא הוארך, יש למצות עם הנאשם את הדין.

באשר לפיצוי למתלונן או גזירת דינו של הנאשם לאחר סיום ריצוי גזה"ד בת.פ. 1839/05, תוך קבלת תסקיר, אין ליתן אמון בעבריין רכוש רצידיביסטי, בכל הנוגע "לדחיית הדיון עד שהנאשם יפצה את המתלוננים", שכן דרכו של הנאשם בביצוע עבירות רכוש, ויש חשש ממשי כי יבצע עבירות רכוש נוספות כדי לפצות את המתלונן. לפיכך יש לגזור על הנאשם עונש מאסר בפועל ולא בעבודות שירות, כדי שהעונש יהלום את מרכיב הענישה המרכזי של הגמול, ואת המעשים הרעים שביצע, נוכח הכשלת הליך השיקום


טיעוני הנאשם לעונש
באשר לאי צירוף התיק נעשו אינספור נסיונות להגיע להסדר טיעון לעניין תיקון האישום, שלא צלחו, ונדרשה מחיקת נקודות חשובות מכתב האישום, זכות הנאשם לעמוד על חפותו ולא מדובר בטקטיקה פסולה. הנאשם הודה בכתב האישום בלי כל הסדר, מבלי שהובטח לו דבר, ובידיעה שהתביעה תעמוד על עונש מחמיר וקשה של מאסר בפועל, בלי לנסות לקבל תמורתה טובת הנאה כלשהי מהמאשימה, ויש לזקוף זאת לזכותו.

באשר לפיצוי המתלונן, המתלונן קיבל החזר מיידי מחב' האשראי, והנאשם יעשה כל מאמץ כדי לגייס כל סכום שבית המשפט יטיל עליו; הוא החל לעבוד במסגרת השיקום במכירת טובין בקיוסק. לעניין הרכיב הכספי, כב' הנשיא הטיל על הנאשם קנס של 2,000 ₪ סכום שמכביד עליו, אך הנאשם כבר שילם את התשלום הראשון, ניגש לשירות המבחן ומתחיל את עבודות השל"צ ממש בימים אלה. לפיכך, הנאשם יעשה את כל המאמצים לשלם כל סכום שביהמ"ש ימצא לנכון להטיל עליו , למרות הנטל הכלכלי.


12.
בקשר לביקורת על הארכת המאסר על תנאי שקדמה לתיק זה, הרי שהתסקיר הראשון בהליך שהתנהל בפני
כב' הנשיא כהן החל בשנת 05', ניתן ב 5/06, והאחרון ב 1/08 (כשבסה"כ ניתנו 6 תסקירים), העבירות בתיק זה נעברו בתקופת המעידה ונפילת הנאשם בשנת 06' במסגרת ההליך הגמילה השיקומי אליו נכנס, על רקע של שימוש בסמים, והמערכת העניקה לו הזדמנות שעליו לנצלה. אמנם הנאשם כביכול נטש את ההזדמנות ועבר עבירות, אך מאז עברו שנתיים נוספות. כב' הנשיא שהיה סקפטי, דחה את גזר הדין של הנאשם כדי להיווכח כי השיקום של הנאשם הוא כנה ואמיתי. המלצת שירות המבחן להארכת המאסר על תנאי ושל"צ ניתנה לפני שנה ב 1/07, ומאז ועד היום, לאחר כשנה נוספת, הם חזרו על אותה המלצה באופן ממש עקבי, וביהמ"ש בחר שלא לגזור את העונש אלא ליתן עוד תקופת מבחן, אחת אחרי השניה.

היום הנאשם לא יוצא משדה ראיית עינו הבוחנת של ביהמ"ש, שכן הוטלו עליו גם צו של"צ, גם צו מבחן, הוארך המאסר על תנאי, והוטל רכיב כספי בעונש, דהיינו אם יפר הנאשם את צו המבחן או השל"צ, או יעבור עבירות נוספות, עניינו יחזור לביהמ"ש, והוא מודע לכך.

13.
אין להמעיט ולזלזל בהליך השיקום, שאמנם טמון בו רווח לנאשם עצמו, אך גם לחברה. עברו הפלילי של הנאשם, מלמד כי מתוך 47 שנים הוא בילה 15 שנה בכלא. היום הוא במרכז מתדון, נקי מסמים אחרים ומקבל מתדון, המינון בו הופחת, אך ההליך השיקומי שלו עדיין בעיצומו וככל שהזמן עובר ניתן להיות יותר בטוח בו. שיקום הנאשם לא היתה רק בגמילה פיסית מסמי רחוב, אלא בחזרתו לחיים נורמאליים בכל התחומים, לרבות לשוק העבודה, כשעד לפני שנת 06'-07' לאחר שלא ידע כלל מה זה לעבוד ולפרנס משפחה, ואשתו לראשונה זכתה להכירו מעורב בחיי המשפחה. בתסקירים מדובר על חזרת הקשר עם הילדים (תסקיר העו"ס מיום 13.1.08), והיום הוא משלב את טיפול הגמילה עם שיחות פרטניות של העו"ס, עם טיפול זוגי עם אשתו, חזרה לשוק העבודה, ושיחות עם שירות המבחן שילוו אותו לפחות עוד שנה.
לפיכך עותר ב"כ הנאשם כי ביהמ"ש יאמץ את הדרך בה נקט כב' הנשיא כהן, יימנע מהטלת מאסר בפועל או בעבודות השירות, ויגזור על הנאשם עונש מאסר מותנה, תוך הגדלת מכסת השל"צ בהתאם לשיקול דעת בית המשפט, לרבות הרכיב הכלכלי, שאמנם יקשה על הנאשם, אך הוא יעשה את כל הנדרש לעמוד בנטל.


דיון
לאחר שסקרתי את כל מהלכי הנאשם וטענות הצדדים, לא בלי התלבטות, הגעתי למסקנה כי מאחרו הנאשם נרתם להליך טיפול בו השתלב והתקדם משמעותית – לאור המלצה בתסקירים מיום 17/6/08 ומיום 10/9/08 מן הראוי לאפשר לו להתקדם במסלול השיקומי, על אף המעידות המתוארות בטיפולים קודמים בתסקיר מיום 17/6/08. מהתסקיר האחרון עולה כי הנאשם מתנזר מסמים ומשתף פעולה עם הצוות הטיפולי במכרז המתדון.

על אף שהנאשם סטה ממסלול השיקום לא פעם, וגם עתה, באופן קיצוני, כשביצע את העבירות נשוא תיק זה, מן הראוי לשוב ולתת לו הזדמנות לסיים את הליך השיקום – למען החברה בראש ובראשונה, למענו ולמען משפחתו, על אף שהנאשם צורך עדיין מתאדון, שכן הוא בעיצומו של תהליך גמילה משמעותי מסמים, שראוי לאפשר להשלימו, תוך פיקוח צמוד של שירות המבחן.

אשר על כן, אני מאמצת את המלצת שירות המבחן בתסקירו (תוך הגדלת שעות השל"צ) וגוזרת על הנאשם את העונשים הבאים:

א.
של"צ בהיקף 400 ₪ במינהל קהילתי שמואל הנביא בתפקיד אחזקה בפיקוח שירות המבחן.
ב.
במידה ויהיה צורך בשינוי מקום ההשמה, שירות המבחן יבצע את השינוי וידווח מיידית לביהמ"ש.
ג.
צו מבחן למשך שנה במהלכו ימשיך הנאשם ויתמיד בטיפול הגמילה וישתלב גם בתעסוקה.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים תוך 45 יום מהיום
.

ניתן היום, ג' תשרי תשס"ט (2 אוקטובר 2008), במעמד ב"כ המאשימה, עו"ד דפנה יפרח, הנאשם וב"כ, עו"ד מירי גונטר
.


אילתה זיסקינד
, שופטת
קלדנית: יהודית ל.נ.







פ בית משפט שלום 4828/06 מדינת ישראל - משטרת ישראל, ענף תביעות שומרון ויהודה נ' מלכה דוד (פורסם ב-ֽ 02/10/2008)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים