Google

מג'יב מוסא יונס עראר - התביעה הצבאית

פסקי דין על מג'יב מוסא יונס עראר | פסקי דין על התביעה הצבאית

4345/08 עמ     17/09/2008




עמ 4345/08 מג'יב מוסא יונס עראר נ' התביעה הצבאית




בית המשפט הצבאי לערעורים ע"מ 4345/08
באזור יהודה והשומרון

בפני
השופט: סא"ל יורם חניאל
העורר: מג'יב מוסא יונס עראר
, ת"ז 901138123 (באמצעות ב"כ עו"ד גבי לסקי
)

נגד

המשיבה: התביעה הצבאית
(באמצעות ב"כ סגן מיכאל אורקין
)

ערר על החלטת ביהמ"ש הצבאי יהודה (בפני
כב' השופט רס"ן יהודה ליבליין)
בתיק מס' 3787/08 מיום 26.8.08
(הערר התקבל)

תאריך הישיבה: 17 בספטמבר 2008, י"ז באלול התשס"ח.

החלטה
בתאריך 26.7.08 נעצר העורר על ידי כוחות הביטחון בחשד כי היה מעורב באירוע המוני, אשר במהלכו יידו אבנים ובקבוקי צבע לעבר כוחות הביטחון אשר נכנסו לכפר חדר כדי להשיב את הסדר על כנו.
באמרתו במשטרה, מיום 26.7.08, מוסר החייל עידן כהן כי, משנכנס לכפר הבחין במיידי האבנים וחיכה לשעת הכושר על מנת לתפסם. אגב כך מציין החייל כי, היו שם מאות מקומיים, אולם ברגע ההתערבות הצליח לשים את ידיו, יחד עם מי מחבריו ליחידה, אך ורק על שני מקומיים בלבד.
ככל שנגועים הדברים לזיהויו של העורר, ידע החייל לציין כי הבחין בעורר כשהוא זורק אבנים בהיותו ברכב הצבאי במרחק של 50 מטרים מהמקום. אמנם, כך לדבריו, משפרק מהרכב, נותק קשר העין, אולם לאחר כמה דקות ולאחר שהרכב התרחק, שוב הבחין במיידי האבנים. למעלה מן הצורך לציין כי הזיהוי הממשי היה על פי לבוש ופרצוף.
זו התשתית הראייתית הלכאורית בתיק, על פיה ביקשה התביעה הצבאית
את מעצרו של העורר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. יחד עם זאת, יש לתת תשומת לב מיוחדת לגרסת העורר כי נפלה כאן טעות וכי לא היה שותף ליידוי האבנים על כוחות הצבא. משנודע לו על פציעת אחיו, הוא חש למקום, ועל כן, רק טבעי הוא כי נעצר יחד עם אחיו מתוך מאות שנכחו במקום.
ביהמ"ש דלמטה אגב בחינת התשתית הראייתית בתיק, קבע כי קיימת תשתית ראייתית לכאורית, ובשל המסכנות שיש בזורקי האבנים, יש להורות על מעצרו של העורר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. כך נעצר העורר יחד עם אחיו, אולם במהלך הזמן שוחרר האח בשל בעיות רפואיות, ונותר העורר לבדו במעצר.
הגם כי נעצר העורר כבר בתאריך 31.7.08 והגם כי כתב האישום נגדו מייחס לו עבירה שעניינה יידוי אבנים בלבד, טרם התחיל הדיון בתיק, ולכן הזדרזה הסנגוריה ודרשה לקיים עיון חוזר בהחלטת המעצר. בנסיבות אלו, הציגה הסנגורית עו"ד גבי לסקי
שורה של תצהירים התומכים בגרסתו של העורר, ומתוך כך דרשה מביהמ"ש דלמטה להשיב עתרה ליושנה ולהורות על שחרורו המיידי. לדבריה, יש בנסיבות החדשות כדי להצביע על מהימנות גרסתו של העורר דווקא, ומכאן הצורך להתערב בהחלטה ולשנותה.
ביהמ"ש לא קיבל את עמדתה של הסנגוריה ודחה את הבקשה. לדבריו, אין בתצהירים כדי לשנות ממשקלה של עדות החייל, אף ניתן לומר כי בנסיבות מסוימות יש בהם כדי לסבך את העורר יותר ויותר. אשר על כן, מכוונת הודעת ערר זו כנגד ההחלטה האמורה. יחד עם זאת, הודיעה הסנגוריה כי היא מבקשת מביהמ"ש לראות בהודעת ערר זו גם כערר על ההחלטה לעצור את העורר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.
עיינתי ובחנתי היטב את המסגרת הראייתית שנקשרה לתיק זה, עמדתי על הגרסאות מכאן ומכאן, והבאתי בחשבון אף את התצהירים שהוגשו לעיוני מטעמה של הסנגוריה. ניתנת האמת להיאמר כי התלבטתי בדבר הצורך להמשיך ולהורות על מעצר העורר, אולם, בסופו של דבר, החלטתי להורות על שחרורו.
בראש ובראשונה, מצאתי להבהיר כי על יסוד התשתית הראייתית כולה לא השתכנעתי כי קיים סיכוי סביר לכך כי זו תביא, בסופו של ההליך הפלילי, לכדי הרשעת העורר. אמנם, עתה נמצאת תשתית ראייתית זו בחיתוליה, טרם עברה את כור ההיתוך של הדיון הפלילי, ברם, השתכנעתי כי בהערכה כוללת, הפוטנציאל ההרשעתי איננו גבוה כלל ועיקר.
לא יכולה להיות כל מחלוקת, כי קיימים בקיעים לא מעטים בהודעתו של החייל עידן. סבור אני כי יש לתת משקל מיוחד לניתוק קשר העין, כמו גם יש לבקר את המעצר על פי לבוש ופרצוף, ללא חדירה לפרטים נוספים. כך או כך, תעמוד הודעתו בחקירת שתי וערב של הסנגוריה, וייתכן גם כי התביעה הצבאית
תצליח לגשר בין הפערים. אולם עתה, בבחינה ראייתית לכאורית, סבור אני כי האמור בהודעתו של עידן איננה מספקת לצורך ההרשעה.
טוען העורר כי נעצר בשל שהזדרז לתת סיוע לאחיו שנפצע. אין ספק כי גם גרסה זו תעמוד למבחן, אולם, כבר עתה משהצביע החייל על מאות זורקי האבנים ותפיסתם של שניים בלבד, אומר הדבר דרשני. סימני שאלה רבים ניצבים ברקע, לאחר שהתברר כי האחד השתחרר מטעמים רפואיים, וכי האחר- העורר- נותר במעצר. לדידי, מצטיירת תמונה העולה בקנה אחד דווקא עם גרסתו של העורר המעיד כי בסופו של דבר, נעצרו אותם שניים שלא השתדלו לרוץ ולהתחבא מפני כוחות הביטחון, הן משום שהאחד נפצע והן משום שהשני תמך בו.
אמנם, אין לבטל את מסקנות הערכאה קמא באשר לתצהירים שהוגשו על ידי הסנגוריה. לא כל האמור בתצהירים עולה בקנה אחד זה עם זה. אולם, הצד השווה שבהם כי העורר לא היה בין זורקי האבנים וכי הוא הגיע לזירה כדי לסייע לאחיו. דווקא חוסר האחידות שבתצהירים מסייע לאמינות הדברים ותומך בגרסת העורר.
לנוכח כל האמור, ומשלא מצאתי פוטנציאל הרשעתי ראוי לסוג זה של ההליך, החלטתי להורות על שחרור העורר מהמעצר. יוכל העורר להשתחרר בכל עת ורק לאחר שיפקיד ערובה כספית במזומן בסך 7,500 ₪. למעלה מן הצורך להעיר, כי שחרורו זה מותנה בהתייצבותו לכל הדיונים שיתקיימו בעניינו בבית משפט קמא, שאם לא כן, הוא חושף עצמו למעצר מיידי.

ניתנה היום, 17 בספטמבר 2008, י"ז באלול התשס"ח, בלשכה. מזכירות ביהמ"ש תעביר העתק החלטה זו לידי הצדדים.
_________________
שופט
רמ"שית: ער
??

??

??

??

ע"מ 4345/08
____________________________________________________________________
3








עמ בית המשפט הצבאי 4345/08 מג'יב מוסא יונס עראר נ' התביעה הצבאית (פורסם ב-ֽ 17/09/2008)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים