Google

חאתם אבו חמיד - מדינת ישראל

פסקי דין על חאתם אבו חמיד |

5035/06 בשפ     25/07/2006




בשפ 5035/06 חאתם אבו חמיד נ' מדינת ישראל




החלטה בתיק בש"פ 5035/06



בבית המשפט העליון


בש"פ 5035/06


בפני
:
כבוד השופטת א' פרוקצ'יה


העורר:
חאתם אבו חמיד


נ

ג

ד


המשיבה:
מדינת ישראל


ערר על החלטת בית המשפט המחוזי תל אביב מיום 14/06/2006 בתיק ב"ש 91850/06 שניתנה על ידי כבוד השופט רוזן דוד



תאריך הישיבה:
ל' בסיון התשס"ו (26.06.06)





בשם העורר:
עו"ד רמזי סקיס



בשם המשיבה :
עו"ד עמית אופק




החלטה

1. ערר על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב (כב' השופט רוזן) בה דחה את עררו של העורר על החלטת בית משפט השלום ברמלה (כב' השופטת קפלינסקי) לעצור את העורר עד לתום ההליכים המשפטיים כנגדו.

2. העורר מואשם בעבירות של תקיפת בת זוג בנסיבות מחמירות, ובעבירות איומים כלפי בת-זוג. בכתב האישום מיוחס לו כי ניסה לתקוף את אשתו בשעה שהבחין בה הולכת ברחוב עם בתה, מהטעם שלדעתו היתה לבושה בצורה בלתי נאותה. בהמשך, ניסה העורר לדרוס את שתיהן ברכבו, עד שהן נאלצו לברוח הצידה כדי לחמוק מפגיעת הרכב. העורר חזר על נסיון הפגיעה, אך משראה כי אשתו מתקשרת מהטלפון הנייד שלה, נמלט מהמקום. כשבוע לאחר הארוע האמור, הגיע העורר לביתה של אשתו, הכניס אותה לחדר נפרד, ושם היכה אותה. הוא הסביר זאת על רקע העובדה שאשתו התקשרה אליו פעמים רבות וביקשה ממנו כסף למזונות עבור הילדים. מספר חודשים לאחר מכן איים המתלונן על אשתו שיקח את ילדיה ויבריח אותם לשטחי הרשות, וכי אם יכנס לכלא, משפחתו תנקום בה.

3. בית משפט השלום קבע כי לעבירות המיוחסות לעורר ישנה תשתית ראייתית לכאורית מספקת לצורך הליך מעצר, וכי קיימת עילת מעצר, ולא הוצעה חלופת מעצר מתאימה אשר יש בה כדי להפחית ממסוכנותו של העורר. ערר שהגיש העורר בבית המשפט המחוזי, נדחה. נקבע, בהחלטת בית המשפט המחוזי כי בעבירות אלימות בתוך המשפחה טמונה מסוכנות רבה, נוכח "האובססיביות והמטענים האישיים שנושאים הצדדים", ומסוכנות זו קשה להפיג בחלופת מעצר. לאור זאת, ולאור תסקיר המבחן אשר הצביע על מערכת יחסים קשה בין בני הזוג, על מעשי אלימות בלתי מדווחים, ועל חששה של האשה מפני חלופת מעצר, קבע בית המשפט המחוזי כי העורר ישאר במעצר עד תום ההליכים המשפטיים כנגדו.

4. בערר, טוען ב"כ העורר כי שגו הערכאות דלמטה בכך שלא הורו על שחרור העורר בחליפת מעצר. לדבריו, במסגרת הליכי המעצר נתקבלו שני תסקירי מעצר אשר לא התבססו ולו על מפגש אחד עם המתלוננת, אלא נסמכו על שיחה טלפונית אחת עימה בלבד. בא כוח העורר מוסיף כי לעורר אין עבר פלילי בעבירות קודמות מסוג אלה שהוא מואשם בהן כאן, וכן טוען הוא לעוצמה קטנה של הראיות נגדו שגם זאת יש, לדעתו, לקחת כשיקול לקולא בעניינו. ב"כ העורר הציע חלופת מעצר בירושלים, המרוחקת מרחק ניכר ממקום מגוריה של המתלוננת ברמלה.

המדינה מתנגדת לשחרור העורר. בא כוחה מצביע, ראשית, על קיומו של כתב אישום נוסף מספטמבר 2005, המייחס לעורר ביצוע עבירת אלימות נוספת כנגד אותה מתלוננת באוגוסט 2005. תסקיר המבחן נמנע מלהמליץ על שחרור העורר עקב מסוכנותו כלפי המתלוננת, ומציין קיומה של אפשרות החרפה בדפוסי התנהגותו האלימה של העורר. עוד צויין כי המשפט אינו צפוי להימשך זמן רב.

5. דין הערר להידחות.
הנחתי לצורך הענין הינה כי ישנן ראיות לכאורה, המבססות את קיומן של העבירות המיוחסות לעורר, משב"כ העורר לא העלה כלל טענות בענין זה בבית המשפט המחוזי, שם התמקדה השאלה בנושא חלופת מעצר ראוייה.

לא יכולה אף להיות מחלוקת כי העבירות המיוחסות לעורר מעמידות עילת מעצר בעניינו. השאלה מתמקדת, איפוא, בחלופת מעצר – האם נסיבות המקרה מאפשרות חלופה כזו, ואם כן – מהי החלופה הנאותה.

6. מעשי האלימות המיוחסים לעורר כלפי בת זוגו הם חמורים ומסוכנים. הם מעידים על התעמרות של העורר בבת זוגו באורח שיטתי בדרך המסכנת באורח ישיר ומיידי את שלומה הגופני והנפשי. ריבויים של ארועי האלימות שהעורר נקט בהם כלפי בת זוגו מצביע גם על שיטת התנהגות שהיקפה ותוצאותיה מי ישורם. על רקע זה, הסיכון שבשחרור העורר בחלופת מעצר עולה על פניו, ובכגון דא, קיום חלופה אף במרחק גיאוגרפי ממקום מגוריה של בת הזוג אינו עשוי לתת מענה מספק. שהרי בהתלהטות יצרים מסוג זו המאפיינת את התנהגות העורר כלפי בת זוגו, המרחק הגיאוגרפי בין הנאשם לבין קרבן ההתעללות אינו מהווה מחסום יעיל, וחוסר הבטחון והוודאות ביחס לתגובותיו האפשריות של העורר כלפי בת זוגו אינו מצדיק את העמדתה במצב של סיכון וחרדה מתמידים.

עמדה זו מתחזקת בעמדת שירות המבחן בשני התסקירים שהגיש, המתארים את הסיכון הנשקף מהעורר כלפי בת זוגו. יתר על כן, החלופה שנבחנה באותו שלב לא נמצאה מתאימה, ונמצא כי היא אינה עשויה להפחית את רמת הסיכון, ולכן שירות המבחן לא תמך בשחרור.

לא ראיתי להורות על הגשת תסקיר מעצר שלישי לצורך בחינת חלופה בירושלים שדובר בה, נוכח הסיכון המובנה הטמון בעצם שחרור העורר בנסיבות ענין זה, המחייבות את השארותו במעצר עד תום משפטו.

הערר נדחה.

ניתנה היום, כ"ט בתמוז תשס"ו (25.7.06).

ש ו פ ט ת

_________________________
העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח.
06050350_r01.doc

יט
מרכז מידע, טל' 02-6593666 ; אתר אינטרנט,






בשפ בית המשפט העליון 5035/06 חאתם אבו חמיד נ' מדינת ישראל (פורסם ב-ֽ 25/07/2006)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים