Google

פאר ויסנר - יו"ר מפלגת הירוקים, הירוקים - המפלגה לאיכות החיים והסביבה - יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, מישאל חשין

פסקי דין על פאר ויסנר - יו"ר מפלגת הירוקים | פסקי דין על הירוקים - המפלגה לאיכות החיים והסביבה | פסקי דין על יו"ר ועדת הבחירות המרכזית | פסקי דין על מישאל חשין |

130/03 עב     08/01/2003




עב 130/03 פאר ויסנר - יו"ר מפלגת הירוקים, הירוקים - המפלגה לאיכות החיים והסביבה נ' יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, מישאל חשין




פסק-דין בתיק ע"ב 130/03

בבית המשפט העליון



ע"ב 130/03




בפני
:
כבוד הנשיא א' ברק

כבוד השופט א' מצא

כבוד השופטת ט' שטרסברג-כהן


המערערים:

1. פאר ויסנר - יו"ר מפלגת הירוקים


2. הירוקים - המפלגה לאיכות החיים והסביבה


נ

ג

ד


המשיב:
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית

כב' השופט מישאל חשין


ערעור על החלטת ועדת הבחירות המרכזית



תאריך הישיבה:
ה' בשבט התשס"ג

(08.01.2003)



בשם המערערים:
עו"ד מקסים ליפקין

בשם המשיב:
עו"ד ענר הלמן






פסק-דין

1. מפלגת "הירוקים לאיכות החיים והסביבה בישראל" (להלן: המפלגה) הגישה ביום 11.12.2002 את רשימת המועמדים שלה לוועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה – 16 (להלן: וועדת הבחירות). היא ביקשה כי כינוי הרשימה יהיה "הירוקים". ועדת הבחירות החליטה (ביום 2.1.2003) על אישור הרשימה וכינויה, כאמור בסעיף 63 חוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט – 1969 (להלן: החוק).

2. ביום 5.1.2003 פנתה המפלגה לוועדת הבחירות בבקשה דחופה לשינוי כינויה של הרשימה כך שבמקום "הירוקים" ירשם "הירוקים – להגנת איכות הסביבה". ביסוד הבקשה עמדה הטענה כי קיים חשש להטעיית הציבור ולבלבול בין הכינוי "הירוקים" ובין מפלגת "עלה ירוק". יו"ר ועדת הבחירות, כב' השופט מ' חשין, דחה את הבקשה. הוא קבע, כי נוכח מועד הגשת הבקשה (לאחר אישור הרשימה כאמור בסעיף 63 לחוק) אין בידו לקבל את הבקשה.

3. על החלטה זו הוגש הערעור שבפני
נו. המפלגה חוזרת וטוענת כי אם לא ישונה כינויה כמבוקש יגרם לה נזק שכן עלול להיווצר בלבול בינה ובין הרשימה מטעם מפלגת "עלה ירוק". עוד נטען כי אין כל חשש לפגיעה באינטרס הציבור או בזכותו של אחר אם יתוקן הכינוי כמבוקש. יו"ר ועדת הבחירות - הוא המשיב – המליץ בפני
בית המשפט לקבל את הערעור. הוא קבע כי המדובר במקרה חריג ונדיר בו השם שאושר למפלגה אכן עלול להטעות את הציבור ואילו קבלת הערעור לא תפגע באיש ולא תשבש את היערכותה של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת. בא כוח מפלגת "עלה ירוק" לא התנגד אף הוא לקבלת הערעור.

4. לאחר שעיינו בחומר ושמענו את טענות הצדדים, נחה דעתנו כי דין הערעור להידחות. כאמור בסעיף 63 לחוק, מאשרת ועדת הבחירות את רשימות המועמדים לא יאוחר מהיום ה – 25 שלפני הבחירות. ממועד זה, לא קנה יו"ר ועדת הבחירות סמכות לקבל בקשה מעין זו לשינוי הכינוי. גם הוועדה עצמה לא קנתה סמכות כזו (וראו גם סעיף 65 לחוק) שעה שלא פעלה כאמור בהליך המיוחד הקבוע בסעיף 142 לחוק המאפשר לה להאריך מועדים בנסיבות מסוימות. במצב דברים זה, אין בעמדת הצדדים בערעור כדי לגבור על הוראות החוק ואין מנוס מדחיית הערעור. כשם שיושב ראש ועדת הבחירות המרכזית כפוף לחוק ואינו רשאי להתעלם ממנו, כך גם אנו כפופים לחוק ואיננו רשאים להתעלם ממנו. זהו שלטון החוק ולא שלטון האדם (או השופט).

ניתן היום, ה' שבט, התשס"ג (08.01.03).


ה נ ש י א ש ו פ ט ש ו פ ט ת

_________________________
העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח.
03001300_a01.doc
/דז/
מרכז מידע, טל' 02-6750444 ; אתר אינטרנט,
www.court.gov.il






עב בית המשפט העליון 130/03 פאר ויסנר - יו"ר מפלגת הירוקים, הירוקים - המפלגה לאיכות החיים והסביבה נ' יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, מישאל חשין (פורסם ב-ֽ 08/01/2003)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים