Google

גליל נחום, רחמים משה, שלום נחום - רום יצחק

פסקי דין על גליל נחום | פסקי דין על רחמים משה | פסקי דין על שלום נחום | פסקי דין על רום יצחק

5075/08 בשא     17/12/2008




בשא 5075/08 גליל נחום, רחמים משה, שלום נחום נ' רום יצחק




בעניין:
1



בתי המשפט



בית משפט השלום באר שבע
בשא005075/08

בתיק עיקרי: א
003818/08

בפני
:
כב' הרשם עדו כפכפי
תאריך:
17/12/2008





בעניין
:
1 . גליל נחום
2 . רחמים משה

3 . שלום נחום



ע"י ב"כ עו"ד
עמית כהן

המבקשים/הנתבעים

נ
ג
ד


רום יצחק


ע"י ב"כ עו"ד
עו"ד לוי עמיר

המשיב/התובע
החלטה

1.
המבקשים עותרים לביטול העיקולים על סך 700,000 ₪ אשר הוטלו במסגרת בש"א 4439/08 על נכסיהם.

העיקולים הוטלו בצו מיום 26.11.08 לאחר הגשת תצהיר ותצהיר משלים מטעם המשיב. העיקולים הוטלו אצל 11 מחזיקים לרבות על נכסי המבקשים בבנקים, לקוחות ונכסי מקרקעין.

עסקינן בתביעה לתשלום יתרת חוב בסך 441,020 ₪ הנסמכת על כרטסת המשיב אשר לשיטתו מכר במשך שנים למבקשים תוצרת חקלאית לשותפות בין המבקשים

1-2. המבקש 3 הינו אביו של המבקש 1 ולטענת המשיב הינו הסמכות העליונה להחלטות השותפות.
בנוסף נתבעו 250,000 ₪ נוספים בגין הפגיעה הכלכלית במשיב עקב העדר תשלום.

בבקשתו צייין המשיב כי הגיש במקביל שיקים לביצוע אשר ביטלו המבקשים ובתצהירו המשלים פירט את השיקים שהגיש לביצוע והבהיר כי סכומם אינו כלול בתביעה דנן.

יוער כי עיון בכרטסת מגלה כי השיק שבוטל ליום 25.12.07 נכלל ביתרת חובה של המבקשים ונתבע במקביל בלשכת ההוצאה לפועל כך שנראה כי לגבי שיק זה מדובר בחיוב מקביל ולא נוסף על האמור בכתב התביעה.

2.
בבקשה לעיקול נטען כי המבקשים מסרבים בטענות שווא לשלם את החוב וכי נודע למשיב כי מצמצמים הם את עסקיהם ומבקשים להעביר יכולתם הכלכלית לחו"ל.

כן נטען כי הפסיקו לאחרונה לסחור בירקות ובכוונתם לחסל כלכלית את עסקיהם בארץ. עוד נשען המשיב לעניין רכיב ההכבדה על העובדה כי ביטלו המבקשים את השיקים.

3.
המבקשים הגישו בקשה מפורטת וצירפו נספחים עבי כרס בנוגע להתנהלות הצדדים משנת 2000. לשיטתם, המשיב שיווק תוצרת חקלאית שייצר באמצעותם והם נהגו לשלם מראש על חשבון שיווק תוצרת עתידית כך שבפועל העניקו למשיב מעין הלוואות והוא זה שהפסיק לשווק דרכם ונותר חייב סך של 579,247 ₪ בגינו הוגשה תביעה כנגדו ביום 22.01.08.

יובהר כי בנספחי הבקשה התגלתה עובדת הגשת התביעה וכן החלטה בדבר ביטול עיקול בבש"א 1690/08 מיום 26.02.08 בהליך בו תבעו המבקשים את המשיב.

יצוין כי המסכת העובדתית בשתי התביעות וטיב הטענות בנוגע לעילות התביעה של כל צד זהה לחלוטין ולמעשה נטענו טענות זהות כמעט בדיון בפני
ובדיון מיום 26.02.08. שני הצדדים אוחזים בטלית וכל אחד מהם טוען כולה שלי.

עוד הסתבר כי שני הצדדים קיימו דיון ביום 27.10.08 בהתנגדויות לביצוע שטר אשר במסגרתו סוכם על מתן רשות להתגונן בתביעות ההדדיות.

יוער כי השטרות הוגשו לביצוע במקביל לתביעה כנגד המשיב ואף לאחר הגשתה.

4.
המשיב בחר שלא לחשוף את מלוא התמונה העובדתית בבקשתו למרות שמלוא טענות המבקשים היו ידועות לו במועד הגשת בקשתו לעיקולים לרבות הנספחים עבי הכרס.

תנאי למתן סעד זמני, לפי תקנה 362 (ב) (2), הינו כי הבקשה הוגשה בתום לב ומתן הסעד צודק בנסיבות העניין ואינו פוגע במידה העולה על הנדרש.

ב"כ המבקשים טוען כי די בעובדה שלא אוזכרו ההליכים הנוספים כדי לקבל בקשתו שכן עולה כי הבקשה הוגשה בחוסר תום לב.

אכן ראוי היה להציג בפני
בית המשפט את מלוא התמונה העובדתית אשר יתכן והיתה מובילה לאי מתן צו העיקול מלכתחילה במעמד צד אחד.

הואיל ולא נקבעו בהליכים הקודמים ממצאים לרעת המשיב אין די באי ציון הרקע העובדתית כדי להביא לבטלות העיקול אולם עובדה זו מצטרפת לנתונים נוספים אשר הביאו אותי לכלל מסקנה כי דין העיקולים להתבטל.

5.
הצדדים מודעים היטב להלכות בדבר מתן עיקול זמני. (ההלכה רוכזה בהחלטת כב' השופט זמיר בבש"א (ת"א) 24005/07 גולדיאל בע"מ נ' ג'אפה גולד אינטרנשיונל בע"מ), הדגש במתן הצו מושתת על הצורך למנוע שינוי מצב לרעה של מבקש העיקול עד לפסק הדין לדוגמא ע"י מניעת הברחת רכוש או מעשה אחר שיכשיל את פסק הדין.
הגם שיתכנו מקרים בהם גובה החוב יהווה שיקול במתן הצו אולם זאת שעה שמבקש העיקול הראה שאין באמצעיו הכספים של הנתבע כדי לשלם את החוב הנטען.

6.
באשר לרכיב הראשוני בדבר ראיות מהימנות לכאורה לקיומה של עילת תביעה, סבורני כי המשיב יצא ידי חובתו ביחס למבקשים 1-2.

שני הצדדים התעלמו בדיון מהמבקש 3 ונראה כי המשיב זנח טענותיו כלפיו.
יוער כי הטענות כנגד המבקש 3 בכתב התביעה עמומות וגם אם יש עילה לכאורה אין בסיס לעיקול על נכסיו. לפיכך אני מורה על ביטול העיקולים ככל שמתייחסים לנתבע 3.

לגבי השאלה למי מבין הצדדים יתרת חובה כלפי משנהו, נראה כי ראוי שהעניין ידון לגופו של עניין בתובענות התלויות ועומדות אשר ראוי לאחדן.

די בעובדה כי כב' הרשמת ג'רבי בהחלטתה בבשא 1690/08 קבעה כי מדובר בעניין עובדתי סבוך כדי להצדיק בירור ענייני מעבר לנדרש התרשמתי כי טענות המבקשים אינן חסרות שחר ויתכן כי יעלה בידם להוכיח את אופן ההתנהלות בין הצדדים ואת העובדה כי המשיב הוא זה אשר חייב להם כספים.

אמנם אין די בחקירה בפני
כדי לקבוע כי אין עילה לכאורה, אולם חל במהלכה כרסום במוצקות עילתו של המשיב אשר למעט חשבוניות, אשר המבקשים טוענים לגביהם כי הן פיקטיביות, לא נתן הסבר כיצד אין מול חשבוניות אלו חשבונות קניה מתאימים.

7.
באשר לרכיב ההכבדה ,לאחר שמיעת הצדדים עולה כי המשיב כשל בהוכחתו.
כזכור, דרושות ראיות מהימנות לכאורה כי אי מתן הצו יכביד על ביצוע פסק הדין.

לאחר הדיון הסתבר כי המשיב נותר עם חשש המסתמך על שמועות וביקור בודד במקום עסקם של המבקשים וטענה כי היה שומם.

טענה זו הוכחשה על ידי המבקשים אשר למרות שלא טרחו לצרף אישור מנהל חשבונות אשר מעיד על התנהלות והכנסות שוטפות, צירפו חשבוניות שונות המעידות על רכישת ציוד חממות, משאית ורכב יקר ערך בשנת 2008 ואשר יש בהן כדי לסתור הטענה כי מחסלים הם פעילותם בארץ.

מבין השורות עולה כי המשיב מודע ליכולתם הכלכלית של המבקשים ואף טען בבקשתו כי ניצלו לרעה כוחם הכלכלי.

לא ניתן כל הסבר ע"י המשיב כיצד קרסו לשיטתו עסקי המבקשים אשר אין חולק כי שילמו במשך השנים סכומים נכבדים למשיב ולא הובאו ראיות כי עסקיהם בתהליך קריסה. לא הוכח כי אין בידי המבקשים לפרוע את פסק הדין אם ינתן ועל פניו שיעור הנכסים
שעוקלו פוגע במבקשים מעל לנדרש.

לאור האמור לעיל אני מורה על ביטול כל העיקולים שהוטלו במסגרת בש"א 4439/08.
טעם נוסף הינו כי בדיון הסתבר כי נתספו 700,000 ₪ בבנק, גם אם לבנק שעבוד על נכסי המבקשים העובדה כי נתפס סכום משמעותי כאמור מעיד על עסק משמעותי המגלגל כספים רבים ואשר יהא ביכולתו לפרוע את החוב, אם יפסק.

למרות שלכאורה לא היה מקום לבקשה להטלת עיקולים, לא מצאתי כי הוגשה בחוסר תום לב המצדיק הטלת הוצאות.

לאור התביעות ההדדיות ראוי כי ההוצאות יפסקו בתום ההליכים עת יקבע מי מהצדדים חב למשנהו ובית המשפט יתחשב באופן ניהול ההליכים על ידי הצדדים לרבות בגין הליך זה.

אשר על כן, אני מורה על ביטול כל העיקולים.
אין צו להוצאות.
ניתנה היום כ' בכסלו, תשס"ט (17 בדצמבר 2008) בהעדר הצדדים


____________

עדו כפכפי
, רשם

הוקלד ע"י חיה דמרי







בשא בית משפט שלום 5075/08 גליל נחום, רחמים משה, שלום נחום נ' רום יצחק (פורסם ב-ֽ 17/12/2008)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים